• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Intercontinental Rally Challenge

    Przeczytaj także...
    Mitsubishi (jap. 三菱, Mitsubishi) - ogólna nazwa japońskiego konglomeratu występującego pod nazwą Mitsubishi Group; także marka, nazwa licznych przedsiębiorstw tej grupy, luźno powiązanych jako keiretsu. Spółka akcyjna notowana na giełdzie w Tokio.Pirelli – włoska firma specjalizująca się w produkcji opon pneumatycznych. Założył ją Giovanni Battista Pirelli w 1872 roku. Opony Pirelli niemal od zawsze kojarzone są ze sportem. Pierwszym sukcesem był rajd Pekin-Paryż w 1907. Zwycięzcy wyścigu używali właśnie opon tej firmy, co przyniosło jej międzynarodową sławę.
    Compagnie Générale des Établissements Michelin – największy w Europie i jeden z największych na świecie producent opon. Jego siedziba znajduje się w Clermont-Ferrand (Puy-de-Dôme) we Francji. Michelin znany jest również z wydawanych przez siebie map i przewodników („Guide Michelin”) dla turystów zmotoryzowanych.
    Kris Meeke w Peugeocie 207 S2000 podczas Rajdu Szkocji 2010

    Intercontinental Rally Challenge (IRC) – seria rajdowa, organizowana przez Fédération Internationale de l'Automobile w latach 2006–2012. Powstała w 2006 jako International Rally Challenge, od 2007 roku używała obecnej nazwy. Była transmitowana przez stację Eurosport.

    M-Sport – firma przygotowująca samochody do rajdów, z siedzibą w Cockermouth, założona w 1979 przez byłego kierowcę WRC Malcolma Wilsona, działająca początkowo pod nazwą Malcolm Wilson Motorsport. Z sukcesami przygotowywała samochody zdobywające mistrzowskie tytuły w rajdach samochodowych. Od 1996, M-Sport przygotowywał i serwisował oficjalne samochody Ford World Rally Team w rajdach WRC.Peugeot Sport (początkowo Peugeot Talbot Sport) – oddział francuskiej firmy Peugeot odpowiedzialny za sporty motorowe. Peugeot był zaangażowany między innymi w rajdy samochodowe, Formułę 1 czy wyścigi długodystansowe.

    Seria specyfikowała się samochodami grupy N i grupy A w klasach Super 2000, R2 i R3 z silnikiem o pojemności do 2000 cm. W rywalizacji uczestniczyły zespoły: Abarth, Honda, M-Sport (Ford), Peugeot, Proton, Ralliart (Mitsubishi), Škoda i Subaru. Zespoły korzystały z opon Pirelli, Michelin lub Yokohama. Ostatnim mistrzem kierowców tej serii został Andreas Mikkelsen, który wywalczył ten tytuł drugi raz z rzędu. Wśród konstruktorów w trzech ostatnich sezonach mistrzostwo wywalczył zespół Škody.

    Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company. Rajdy samochodowe – forma sportu samochodowego, w której rywalizacja odbywa się na drogach publicznych, całkowicie lub częściowo otwartych dla ruchu drogowego. Trasa rajdu składa się z zamkniętych dla ruchu odcinków specjalnych oraz otwartych dla ruchu odcinków drogowych, łączących kolejne odcinki specjalne. Celem zawodów jest jak najszybsze pokonanie odcinków specjalnych oraz przejechanie całej trasy rajdu w czasie określonym przez organizatora. Podstawą kwalifikacji jest suma czasów uzyskanych na odcinkach specjalnych, powiększona o kary czasowe nałożone przez sędziów.

    W 2012 roku postanowiono zakończyć serię IRC i połączyć ją z Rajdowymi Mistrzostwami Europy, zachowując nazwę tych drugich.

    Mistrzowie[ | edytuj kod]


    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona IRC



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Honda Motor Co. (jap. 本田技研工業株式会社 – Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha) – japońska, międzynarodowa korporacja produkująca samochody, motocykle, skutery, samoloty, silniki oraz różnego rodzaju maszyny do celów budowlanych, rolniczych i innych. Obecnie jest największym producentem silników na świecie. Produkuje ich ponad 25 milionów rocznie. Zakłady produkcyjne umieszczono w ponad 30 różnych krajach. Główna siedziba znajduje się w Tokio. Natomiast siedziba Honda Motor Europe Ltd. znajduje się w Slough (Wielka Brytania).
    Abarth – przedsiębiorstwo, którego założycielem był Carlo Abarth. Powstało w roku 1949, jego symbol ukazuje skorpiona na tarczy herbowej (znak zodiaku, pod którym urodził się jego założyciel). Przedsiębiorstwo podejmowało prace nad ulepszaniem seryjnych samochodów, głównie marki FIAT, a także Renault, Alfa Romeo i Simca. Przedsiębiorstwo to specjalizowało się głównie w przystosowywaniu silników do osiągania wyższych mocy tj. zmianie elementów układu ssącego i wydechowego oraz wyposażenia nadającego pojazdom sportowy wygląd. Produkowało również samochody z własnymi nadwoziami, a także wykorzystując elementy samochodów Fiata. W roku 1971 Abarth oficjalnie wchodzi w skład koncernu Fiata. Firma udoskonalała wyczynowe wersje fabrycznych modeli z Turynu. najsłynniejsze to :
    Subaru – japońska firma motoryzacyjna. Nazwa Subaru w języku japońskim oznacza Plejady (昴 – すばる), stąd też logo firmy. 
    Ralliart (jap. 株式会社ラリーアート, Kabushiki-gaisha Rarīāto) – sekcja sportów motorowych Mitsubishi Motors. Do jej zadań należy przygotowywanie samochodów rajdowych oraz terenowych (z ang. off-road) do startów w wyścigach. Poza tym Ralliart jest odpowiedzialne za projektowanie i produkcję części przeznaczonych do tuningu samochodów Mitsubishi.
    The Yokohama Rubber Company, Limited – japońskie przedsiębiorstwo produkujące opony, wchodzące w skład grupy Furukawa.
    Eurosport – stacja telewizyjna o profilu sportowym, której właścicielem jest TF1 – największa telewizja komercyjna we Francji. W Europie Eurosport wystartował 5 lutego 1989 roku. W 1990 uruchomił w Internecie portal informacyjny, który od samego początku należy do najchętniej odwiedzanych przez Internautów w całej Europie. W 2000 roku uruchomiony został ogólnoświatowy kanał informacyjny Eurosport News, natomiast 10 stycznia 2005 roku wystartował Eurosport 2, który poszerzył ofertę programową. W maju 2008 roku uruchomiono kanał o wysokiej rozdzielczości Eurosport HD. Łącznie w ciagu roku Eurosport nadawał około 6500 godzin relacji, z czego 30% to relacje bezpośrednie. W 2004 roku, ilość godzin relacji LIVE wzrosła o 25%. Obecnie program jest nadawany 17 godzin dziennie, między 8:30 a 1:30, w soboty do 2:00. W 2008 roku, obfitującym w wydarzenia sportowe, Eurosport zwiększył ilość godzin relacji LIVE do ponad 3000, co stanowi 50% ramówki.
    Grupa N (nazywana też grupą samochodów seryjnych lub produkcyjnych) – grupa samochodów spotykana na rajdach samochodowych. Grupa ta charakteryzuje się bardzo ograniczoną liczbą przeróbek dostosowującą samochód do rywalizacji w rajdzie. Podstawę do budowy aut tej grupy stanowią zawsze samochody sprzedawane seryjnie.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.024 sek.