• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Historia gier komputerowych - siódma generacja



    Podstrony: [1] 2 [3] [4] [5] [6] [7]
    Przeczytaj także...
    PlayStation Move – bezprzewodowy kontroler ruchu na PlayStation 3 od Sony Computer Entertainment, którego premiera odbyła się 15 września 2010 roku w Europie, 16 września w Australii, 17 września 2010 roku w Ameryce Północnej i 21 października 2010 roku w Japonii.Deep Silver – wydawca gier komputerowych, dział spółki Koch Media. Założony w 2002 roku, już zaproszony wówczas do współpracy i wydawania niektórych poważnych tytułów. Ma on swoją siedzibę w Basingstoke w Wielkiej Brytanii. Deep Silver wydał około sześćdziesięciu gier od 2003 roku.
    Dystrybucja elektroniczna[]

    W trakcie trwania szóstej generacji gier komputerowych w 2003 roku za sprawą firmy Valve powstał Steam, czyli platforma dystrybucji cyfrowej gier i dodatkowej zawartość do nich, Początkowo dostępny tylko na komputery z systemem Windows, później także na OS X i Linux, w trakcie trwania siódmej generacji Steam stał się najpopularniejszą platformą tego typu. W październiku 2010 roku posiadał 30 milionów użytkowników i 1200 gier w ofercie, we wrześniu 2011 roku z platformy korzystało 35 milionów użytkowników, a w ofercie miał 1800 gier, natomiast pod koniec października 2013 roku, tuż przed premierą konsol nowej generacji serwis miał 65 milionów aktywnych kont i oferował ponad 3000 gier. Za sprawą sukcesu Steama powstały inne platformy i sklepy takie jak Direct2Drive (2004), GamersGate (2006), Games for Windows – Live (2007), Impulse (2008), GOG.com (2008), Origin (2011) i Uplay (2012). Ponadto wraz z konsolami siódmej generacji pojawiły się sklepy takie jak Xbox Live Marketplace, PlayStation Store, Wii Shop Channel, a dla gier dla smartfonów i tabletów – iTunes oraz Android Market.

    Wojna totalna – wojna prowadzona przy pełnym zaangażowaniu społeczeństwa i pełnym poświęceniu środków gospodarczych, zmierzająca do eksterminacji wroga lub uczynienia go niezdolnym do samoobrony. Uderza głównie w podstawy ekonomiczne i społeczeństwo przeciwnika.Rockstar Games – grupa firm produkujących gry komputerowe wykupionych przez wydawcę gier komputerowych Take-Two Interactive.

    Oprócz sprzedaży gier i funkcji społecznościowych platformy takie jak Steam, Uplay, Origin oraz PlayStation Network i Xbox Live zostały stworzone także w celu zabezpieczenia gier przed nielegalnym kopiowaniem i posługiwaniem się nimi oraz walką z rynkiem wtórnym. Konsument po zakupie gry komputerowej w wydaniu pudełkowym zmuszony został do autoryzacji jej przez Internet poprzez wpisanie kodu potwierdzającego zakupu produktu. Natomiast w przypadku konsol proceder ten został zazwyczaj ograniczony do wpisania kodu dostępu do modułów rozgrywki wieloosobowej (ang. online pass). Oba rodzaje kodów można przypisać tylko do jednego konta, co w pierwszym przypadku uniemożliwiało odsprzedaż gry, a w drugim znacząco obniżało wartość odsprzedawanej produkcji, ponieważ nowy nabywca, aby cieszyć się dostępem do wszystkich trybów gry, musiał dokupić nową przepustkę.

    Grand Theft Auto III (GTA 3) – komputerowa gra akcji wyprodukowana przez Rockstar North i wydana przez Rockstar Games w październiku 2001 na konsolę PlayStation 2, w maju 2002 na Microsoft Windows, w listopadzie 2003 na konsolę Xbox, a dla systemu OS X – 12 listopada 2010 w Europie i 22 listopada 2010 w Ameryce Północnej. Jest czwartą częścią serii Grand Theft Auto. W Polsce została wydana przez firmę Play-It w roku 2002. Do dystrybucji gra trafiła w wersji oryginalnej, dopiero po jej premierze w Internecie pojawiła się oficjalna łata, spolszczająca grę do wersji kinowej (przetłumaczone napisy, dialogi pozostawione zostały w wersji oryginalnej). Aktualizacja zawierała także mapę metropolii, po której poruszał się gracz.Bayonetta – gra akcji wyprodukowana przez PlatinumGames, której światowa premiera odbyła się 29 października 2009 roku. W grze wcielamy się w tytułową wiedźmę Bayonettę, która walczy z siłami Nieba, w których znajdują się zarówno małe humanoidy jak i potężni bossowie. Bayonetta walczy za pomocą pistoletów, katany i bicza. Posiada również zdolność spowalniania czasu tzw. "Witch Time", która bardzo pomaga jej w walce.

    Popularność platform z dystrybucją cyfrową spowodowała rozpoczęcie sprzedaży wcześniejszego dostępu do gry (ang. early access). Konsument po zakupie tytułu z taką opcją może grać w nieukończonym produkt, który do premiery dostaje nową zawartość i modyfikacje usprawniające rozgrywkę, a twórcy dzięki sprzedaży gry przed premierą zdobywają środki na ukończenie prac nad grą. Niekiedy cena gry rośnie wraz z wydawaniem kolejnych aktualizacji przez producenta i zbliżaniem się do publikacji pełnej wersji gry. Model takiej sprzedaży został spopularyzowany przez grę Minecraft.

    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).

    W trakcie trwania siódmej generacji rynek gier pudełkowych znacznie się skurczył kosztem dystrybucji cyfrowej. Wśród gier komputerowych zakupionych w 2009 roku w Stanach Zjednoczonych aż 48% została nabyta za pośrednictwem dystrybucji cyfrowej, stanowiąc 36% przychodów z gier komputerowych na tym rynku. W 2012 roku przychody z dystrybucji cyfrowej w Stanach Zjednoczonych wyniosły 10,5 miliarda dolarów, a w drugim kwartale 2012 roku ilość pieniędzy wydanych przez konsumentów na gry i dodatki w ten sposób zrównała się z kwotą przeznaczoną na zakup pudełkowych wersji. W 2013 roku przychody ze sprzedaży cyfrowej wzrosły o 11 procent w stosunku do roku 2012 i wyniosły 11,7 miliarda dolarów.

    Software development kit, SDK – zestaw narzędzi dla programistów niezbędny w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki (np. DirectX SDK), pod dany system (np. Microsoft Platform SDK), sprzęt itp.Mikropłatność – forma opłaty pobieranej dobrowolnie od graczy w grach komputerowych (zazwyczaj opartych na rozgrywce poprzez Internet z innymi graczami – tryb gry wieloosobowej). Często spotykana w grach typu free-to-play, w których sama gra jest bezpłatna, lecz za pomocą mikropłatności można nabyć wirtualną walutę lub inne wirtualne dobra, takie jak broń bądź stroje dla postaci w grze.

    Crowdfunding[]

    Ouya – konsola sfinansowana przy pomocy crowdfundingu
     Osobny artykuł: Crowdfunding.

    W roku 2008 powstał serwis Indiegogo, czyli pierwsza platforma crowdfundingowa, na której możliwe było finansowanie gier komputerowych i konsol, natomiast w 2009 roku powstał serwis Kickstarter, który stał się największym i najbardziej znanym portalem internetowym finansowania społecznościowego. Spopularyzowanie finansowania gier komputerowych przy pomocy crowdfundingu przypisuje się firmie Double Fine Productions, która w marcu 2012 roku zebrała ponad 3 miliony dolarów amerykańskich na grę Broken Age. W 2012 i 2013 roku społeczność graczy sfinansowała m.in. gry będące duchowymi następcami klasycznych komputerowych gier fabularnych z przełomu XX i XXI wieku – Pillars of Eternity (2014) oraz Torment: Tides of Numenera (2015). W 2012 zebrano także ponad 8,5 miliona dolarów na konsolę Ouya opartą na systemie Android, która miała swoją premierę w marcu 2013 roku. Do końca 2013 roku powodzeniem zakończyło się ponad 2700 zbiórek na gry komputerowe, w tym 29 projektów zyskało ponad milion dolarów amerykańskich dofinansowania.

    Kinectimals – gra komputerowa wyprodukowana przez Frontier Developments i wydana przez Microsoft Game Studios na konsolę Xbox 360 z obsługą Kinecta oraz na Windows Phone 7 i iOS. Była to jedna z gier premierowych Kinecta, wydana 4 listopada 2010 w Stanach Zjednoczonych i 10 listopada w Europie. W Polsce gra została wydana z polskimi napisami.Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.

    Zawartość do pobrania[]

     Osobny artykuł: Zawartość do pobrania.

    W trakcie trwania siódmej generacji gier komputerowych producenci i wydawcy rozpoczęli sprzedaż zawartości do pobrania do gier tylko i wyłącznie przez Internet w sklepach z dystrybucją cyfrową. Jedynym z pierwszych i najsłynniejszych DLC była zbroja dla konia głównego bohatera gry The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006). Dodatek wzbudził duże kontrowersje wśród graczy, ponieważ pomimo tego, że był praktycznie bezużyteczny – oferował tylko jeden wirtualny przedmiot w grze, który zmieniał wygląd konia i zwiększał jego punkty życia – był także płatny. Kontrowersje wzbudzała także zawartość do pobrania oferowana w dniu premiery pełnoprawnej produkcji. Przykładem producenta, który jako jedna z pierwszych firm oferowała płatne DLC w dniu premiery jest firma BioWare, odpowiedzialna za dodatkową zawartość dla gier z serii Mass Effect (2008–2002) oraz Dragon Age (2009–2011).

    Kinect Adventures! – gra sportowa opracowana przez Good Science Studio i wydana przez Microsoft na konsolę Xbox 360 z wykorzystaniem Kinecta. Gra jest oparta na silniku Unreal Engine 3. Pozycja została wydana w Ameryce Północnej, Europie, Australii i Japonii w listopadzie 2010 roku, jako jeden z pierwszych tytułów z okazji premiery Kinecta.L.A. Noire – gra komputerowa z gatunku third-person shooter wyprodukowana przez australijskie studio Team Bondi wraz z Rockstar Games, które jest również jej wydawcą. Początkowo zapowiedziana jako gra przeznaczona wyłącznie na PlayStation 3, ukazała się również na konsolę Xbox 360. 23 czerwca 2011 roku autorzy zapowiedzieli, że L.A. Noire trafi również na komputery osobiste. Premiera miała miejsce 11 listopada.

    Część twórców gier wydawała zawartość do pobrania, będącą małym objętościowo plikiem, który tylko aktywował to, co już jest zawarte na płycie (Star Wars: The Force Unleashed II, 2010; Dragon’s Dogma, 2012) lub będącą integralną częścią fabuły podstawowej gry (Prince of Persia, 2008; Assassin’s Creed II, 2009). Spopularyzowane zostało także stosowanie przepustki sezonowej (ang. season pass), po której wykupieniu konsument zyskuje dostęp do dodatków wydanych w najbliższej przyszłości dla danej produkcji oraz dodawanie ekskluzywnych dodatków do zamówień przedpremierowych. Firmy takie jak Microsoft i Sony rozpoczęły także wykupywanie czasowej wyłączności na dodatki wybranej produkcji – wydanej na więcej niż jednej platformie – dla swojej konsoli, np. rozszerzenia Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011) zadebiutowały na Xbox 360, a dodatki Battlefield 3 (2011) miały premierę na PlayStation 3. W przypadku niektórych tytułów producenci konsol decydowali się na zamówienie dodatkowego rozszerzenia, które wydane zostało tylko i wyłącznie na ich sprzęcie, np. dodatek Copernicus Conspiracy do gry Assassin’s Creed: Brotherhood (2010). Z trendu wydawania drobnych, mało znaczących i płatnych DLC wyłamała się m.in. polska firma CD Projekt, która do bardzo dobrze przyjętej zarówno przez krytyków, jak i graczy produkcji Wiedźmin 2: Zabójcy królów (2011) wydała wiele darmowych aktualizacji zawierających nową zawartość do pobrania. Pracownicy tej firmy uważają, że producent ma prawo żądać pieniędzy tylko za pełnoprawne rozszerzenie do gry, wnoszące jakieś zmiany w rozgrywce lub rozszerzające fabułę.

    Quantic Dream – francuskie studio tworzące gry komputerowe, założone w 1997 roku w Paryżu. Znane jest również z tworzenia animacji techniką „motion capture” do filmów i gier.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.


    Podstrony: [1] 2 [3] [4] [5] [6] [7]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Resident Evil 4 (w Japonii zatytułowany Biohazard 4) – czwarta część serii survival horrorów Resident Evil, wyprodukowana przez japońską firmę Capcom, a wydana przez firmy Ubisoft, Nintendo Australia, Red Ant Enterprises na różne platformy. Oficjalna premiera na konsolę GameCube odbyła się 11 stycznia 2005 roku w USA, w Japonii premiera miała miejsce 16 dni później, zaś w Europie 18 marca tego samego roku. Na początku Resident Evil 4 miał być exclusivem na konsolę GameCube, lecz postanowiono wydać ją również na PlayStation 2, co przyczyniło się do zwiększenia popularności gry. Na konsolę GameCube sprzedano 1.69 mln kopii, na PlayStation 2 – 2.91 mln a na Wii 1.56 mln sztuk.
    Wczesny dostęp (ang. early access) – model finansowania gier komputerowych, w którym gracz kupuje nieukończoną jeszcze produkcję. Pieniądze pozyskane ze sprzedaży gry znajdującej się we wczesnej fazie produkcji są najczęściej przeznaczane na ukończenie procesu jej tworzenia.
    Cyberpunk – nurt w literaturze science-fiction oraz kinematografii, który skupia się na ludziach i otaczającej ich zaawansowanej technologii komputerowej i informacyjnej, niekiedy połączony z różnego rodzaju zamieszaniem w społeczeństwie (np. stan wojenny). Pojęcie cyberpunku można rozważać również pod kątem postawy życiowej, filozofii lub ideologii, w tym wypadku pojęcie cyberpunku jest rozważane bardziej pod kątem porównywania człowieka z maszyną (cybernetyka) i wynikających z tego pytań na temat duszy, Boga oraz świadomości.
    Super Smash Bros. Brawl – konsolowa gra bijatyka wyprodukowana przez Sora Ltd. i wydana przez Nintendo. Jest to trzecia część serii Super Smash Bros., w której udział biorą różne postacie z gier firmy Nintendo.
    Guitar Hero II – muzyczna gra komputerowa opracowana przez Harmonix Music Systems i wydana przez RedOctane. Gra jest drugą częścią serii Guitar Hero i została wydana na konsoli PlayStation 2 w listopadzie 2006 roku, a następnie na konsoli Xbox 360 w kwietniu 2007.
    Żywe trupy (ang. The Walking Dead) – amerykańska czarno-biała seria komiksowa z gatunku horror, stworzona przez Roberta Kirkmana (scenarzysta) oraz Tony’ego Moore’a, którego po 7. numerze zastąpił Charlie Adlard (rysownicy). Seria ukazuje się jako miesięcznik od października 2003 roku nakładem wydawnictwa Image Comics (w Polsce od października 2005 roku nakładem wydawnictwa Taurus Media w formie zbiorczych tomów zawierających po sześć odcinków).
    Halo 4 – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez 343 Industries. Premiera odbyła się 6 listopada 2012 roku. Gra dostępna jest tylko na konsolę Xbox 360. Halo 4 został oficjalnie zapowiedziany 4 czerwca 2011 na targach gier E3.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.614 sek.