• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Historia gier komputerowych - siódma generacja



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6] [7]
    Przeczytaj także...
    PlayStation Move – bezprzewodowy kontroler ruchu na PlayStation 3 od Sony Computer Entertainment, którego premiera odbyła się 15 września 2010 roku w Europie, 16 września w Australii, 17 września 2010 roku w Ameryce Północnej i 21 października 2010 roku w Japonii.Deep Silver – wydawca gier komputerowych, dział spółki Koch Media. Założony w 2002 roku, już zaproszony wówczas do współpracy i wydawania niektórych poważnych tytułów. Ma on swoją siedzibę w Basingstoke w Wielkiej Brytanii. Deep Silver wydał około sześćdziesięciu gier od 2003 roku.

    Siódma generacja – okres w historii gier komputerowych, który rozpoczął się w 2005 roku wypuszczeniem na rynek przez Microsoft konsoli gier wideo Xbox 360. W 2006 roku swoją premierę miały urządzenia siódmej generacji od Sony i Nintendo, czyli odpowiednio PlayStation 3 oraz Wii.

    W trakcie trwania tej generacji doszło do intensywnego rozwoju branży elektronicznej rozrywki. Spopularyzowano platformy dla graczy zawierające sklepy z dystrybucją elektroniczną, zajmujące się sprzedażą gier i DLC oraz pełniące funkcje zarządzania prawami cyfrowymi DRM, zawierające systemy osiągnięć oraz serwisy crowdfundingowe. Standardem stała się sprzedaż przepustek sezonowych, mikropłatności w darmowych i płatnych grach oraz autoryzacja gier (lub ich modułów) sprzedanych w dystrybucji pudełkowej za pomocą jednorazowych kodów. Pojawił się także nowy model płatności za gry, tzw. wczesny dostęp (ang. early access), który po wykupieniu dostępu do produkcji przed premierą umożliwiał grę we wczesną wersję danego tytułu.

    Wojna totalna – wojna prowadzona przy pełnym zaangażowaniu społeczeństwa i pełnym poświęceniu środków gospodarczych, zmierzająca do eksterminacji wroga lub uczynienia go niezdolnym do samoobrony. Uderza głównie w podstawy ekonomiczne i społeczeństwo przeciwnika.Rockstar Games – grupa firm produkujących gry komputerowe wykupionych przez wydawcę gier komputerowych Take-Two Interactive.

    Za sprawą dużej popularności platform mobilnych takich jak smartfony i tablety, pod koniec generacji zmalała sprzedaż konsol przenośnych. Gry społecznościowe oraz tytuły korzystające z kontrolerów ruchu (np. Kinect) znalazły duże grono zwolenników. Większość gier MMO została wydana w systemie free-to-play lub po pewnym czasie ich wydawcy zrezygnowali z abonamentu. Swoją niszę znalazły także serwisy oferujące granie w chmurze obliczeniowej, a gry zaczęły pojawiać się na masową skalę w mediach strumieniowych, które transmitowały rozgrywki e-sportowe. Dzięki finansowaniu społecznościowemu oraz platformom dystrybucji elektronicznej sukces zaczęły odnosić gry niezależne oraz reedycje gier z poprzednich generacji. Za końcową datę siódmej generacji uznaje się przełom 2013 i 2014 roku, kiedy wydano konsole PlayStation 4 i Xbox One.

    Grand Theft Auto III (GTA 3) – komputerowa gra akcji wyprodukowana przez Rockstar North i wydana przez Rockstar Games w październiku 2001 na konsolę PlayStation 2, w maju 2002 na Microsoft Windows, w listopadzie 2003 na konsolę Xbox, a dla systemu OS X – 12 listopada 2010 w Europie i 22 listopada 2010 w Ameryce Północnej. Jest czwartą częścią serii Grand Theft Auto. W Polsce została wydana przez firmę Play-It w roku 2002. Do dystrybucji gra trafiła w wersji oryginalnej, dopiero po jej premierze w Internecie pojawiła się oficjalna łata, spolszczająca grę do wersji kinowej (przetłumaczone napisy, dialogi pozostawione zostały w wersji oryginalnej). Aktualizacja zawierała także mapę metropolii, po której poruszał się gracz.Bayonetta – gra akcji wyprodukowana przez PlatinumGames, której światowa premiera odbyła się 29 października 2009 roku. W grze wcielamy się w tytułową wiedźmę Bayonettę, która walczy z siłami Nieba, w których znajdują się zarówno małe humanoidy jak i potężni bossowie. Bayonetta walczy za pomocą pistoletów, katany i bicza. Posiada również zdolność spowalniania czasu tzw. "Witch Time", która bardzo pomaga jej w walce.

    Do najlepiej ocenianych produkcji siódmej generacji gier komputerowych należą: Batman: Arkham City, BioShock, Grand Theft Auto IV, Grand Theft Auto V, Mass Effect 2, The Orange Box, Super Mario Galaxy, Super Mario Galaxy 2, The Elder Scrolls V: Skyrim i Uncharted 2: Among Thieves. Natomiast pośród najlepiej sprzedających się tytułów znalazły się: Battlefield 3, Call of Duty: Black Ops, Call of Duty: Modern Warfare 2, Call of Duty: Modern Warfare 3, Diablo III, Grand Theft Auto IV i Grand Theft Auto V, Kinect Adventures!, Mario Kart Wii, Minecraft, New Super Mario Bros. Wii, Skyrim, Wii Fit, Wii Fit Plus, Wii Play, Wii Sports, Wii Sports Resort.

    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).

    Spis treści

  • 1 Systemy gier
  • 1.1 Stacjonarne konsole gier wideo
  • 1.2 Przenośne konsole gier wideo
  • 1.3 Smartfony i tablety
  • 2 Dystrybucja elektroniczna
  • 3 Crowdfunding
  • 4 Zawartość do pobrania
  • 5 Kontrolery ruchowe
  • 6 Granie w chmurze
  • 7 Osiągnięcia
  • 8 Free-to-play i mikropłatności
  • 9 Gry w mediach strumieniowych
  • 10 Kontrowersje i cenzura
  • 11 Technologie
  • 12 Gry komputerowe i konsolowe
  • 12.1 Gry akcji
  • 12.2 Fabularne
  • 12.3 MMO
  • 12.4 Przygodowe
  • 12.5 Przygodowe gry akcji
  • 12.6 Sportowe
  • 12.7 Strategiczne
  • 12.8 Symulacyjne
  • 12.9 Niezależne
  • 12.10 Pozostałe
  • 12.11 Reedycje i mobilne spin-offy
  • 12.12 Cross-geny
  • 13 Schyłek generacji
  • 14 Uwagi
  • 15 Przypisy
  • 16 Bibliografia
  • Software development kit, SDK – zestaw narzędzi dla programistów niezbędny w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki (np. DirectX SDK), pod dany system (np. Microsoft Platform SDK), sprzęt itp.Mikropłatność – forma opłaty pobieranej dobrowolnie od graczy w grach komputerowych (zazwyczaj opartych na rozgrywce poprzez Internet z innymi graczami – tryb gry wieloosobowej). Często spotykana w grach typu free-to-play, w których sama gra jest bezpłatna, lecz za pomocą mikropłatności można nabyć wirtualną walutę lub inne wirtualne dobra, takie jak broń bądź stroje dla postaci w grze.

    Systemy gier[]

    Stacjonarne konsole gier wideo[]

    Pierwszą stacjonarną konsolą siódmej generacji gier komputerowych był Xbox 360 firmy Microsoft. Konsola zadebiutowała 22 listopada 2005 w Stanach Zjednoczonych, 2 grudnia 2005 w niektórych państwach Europy, 10 grudnia 2005 w Japonii. Urządzenie zostało sprzedane w liczbie 80 milionów sztuk. Jako druga konsola stacjonarna w tej generacji została zaprezentowana PlayStation 3 firmy Sony. Urządzenie miało swoją premierę 11 listopada 2006 roku w Japonii, 17 listopada 2006 w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Hongkongu i na Tajwanie, 23 marca 2007 w Europie i Singapurze. Konsola została sprzedana w liczbie 80 milionów sztuk na całym świecie. Trzecią i ostatnią konsolą, która trafiła do sprzedaży we wspomnianej generacji gier było Wii firmy Nintendo. Urządzenie miało swoją premierę 19 listopada 2006 w Ameryce Północnej i Południowej, 2 grudnia 2006 w Japonii, 7 grudnia 2006 w Australazji i Włoszech oraz 8 grudnia 2006 w większości pozostałych krajów Europy. Wii uzyskało największą sprzedaż spośród konsol siódmej generacji, wynoszącą 86,01 mln egzemplarzy. Zarówno PlayStation 3, jak i Xbox 360 posiadały trzy różne wersje; w przypadku konsoli Sony były to fat, slim i super slim, a w przypadku urządzenia Microsoftu podstawowa, Elite i S.

    Kinectimals – gra komputerowa wyprodukowana przez Frontier Developments i wydana przez Microsoft Game Studios na konsolę Xbox 360 z obsługą Kinecta oraz na Windows Phone 7 i iOS. Była to jedna z gier premierowych Kinecta, wydana 4 listopada 2010 w Stanach Zjednoczonych i 10 listopada w Europie. W Polsce gra została wydana z polskimi napisami.Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.

    Wraz z premierą pierwszej konsoli siódmej generacji Microsoft wprowadził abonament na usługi świadczone na Xbox Live, obejmujący m.in. dostęp do modułów rozgrywki wieloosobowej w każdej grze wydanej na konsoli Xbox 360. Konkurencja w postaci Sony nie wprowadziła opłat za korzystanie z serwisu PlayStation Network, jednak w 2010 roku wprowadziła płatną usługę PlayStation Plus, która zapewniała co miesiąc gry i dodatki – początkowo dla konsoli PlayStation 3, a później także dla konsol ósmej generacji (PlayStation Vita i PlayStation 4). W 2013 roku Microsoft także wprowadził darmowe gry dla subskrybentów złotego abonamentu Xbox Live.

    Kinect Adventures! – gra sportowa opracowana przez Good Science Studio i wydana przez Microsoft na konsolę Xbox 360 z wykorzystaniem Kinecta. Gra jest oparta na silniku Unreal Engine 3. Pozycja została wydana w Ameryce Północnej, Europie, Australii i Japonii w listopadzie 2010 roku, jako jeden z pierwszych tytułów z okazji premiery Kinecta.L.A. Noire – gra komputerowa z gatunku third-person shooter wyprodukowana przez australijskie studio Team Bondi wraz z Rockstar Games, które jest również jej wydawcą. Początkowo zapowiedziana jako gra przeznaczona wyłącznie na PlayStation 3, ukazała się również na konsolę Xbox 360. 23 czerwca 2011 roku autorzy zapowiedzieli, że L.A. Noire trafi również na komputery osobiste. Premiera miała miejsce 11 listopada.

    Pierwsze modele konsol Xbox 360 i PlayStation 3 posiadały dużą awaryjność. U 30% nabywców sprzętu firmy Microsoft pojawił się problem nazwany RROD (Red Ring of Death) objawiający się świeceniem trzech czerwonych diod sygnalizujących ogólny błąd sprzętowy. Natomiast część posiadaczy urządzeń Sony natrafiła na problemy sygnalizowane przez włączenie się żółtej diody – YLOD (Yellow Light of Death) oraz migającą czerwoną diodę – RLOD (Red Light of Death). Oba rodzaje awarii powodowane były przez zbyt wysoką temperaturę powodującą przerywanie cynowych połączeń między układem karty graficznej lub procesorem konsoli a jej płytą główną. Najmniejszą awaryjność miały konsole Wii, które cechowały się długą żywotnością i niezawodnością. Jednak tuż po premierze urządzeń Nintendo na rynek trafiła partia egzemplarzy fabrycznie uszkodzonych, które były wyposażone w przegrzewający się procesor grafiki. Uszkodzenie konsoli objawiało się licznymi artefaktami na ekranie.

    Quantic Dream – francuskie studio tworzące gry komputerowe, założone w 1997 roku w Paryżu. Znane jest również z tworzenia animacji techniką „motion capture” do filmów i gier.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

    Pod koniec kwietnia 2011 roku hakerzy zaatakowali serwery PlayStation Network i ukradli dane około 70 milionów graczy, w tym informacje o kartach kredytowych. Po ataku usługa była nieaktywna przez 24 dni, co uniemożliwiło m.in. grę przez Internet na konsoli PlayStation 3.

    Przenośne konsole gier wideo[]

    Pierwszą przenośną konsolą gier wideo był produkt Nintendo pod nazwą Nintendo DS. Jego premiera odbyła się 21 listopada 2004 w Stanach Zjednoczonych, 2 grudnia 2004 w Japonii, 11 marca 2005 w Europie oraz 24 lutego 2005 w Australii. Według danych z 30 czerwca 2012 roku sprzedano 152,05 milionów egzemplarzy na całym świecie. 2 marca 2006 roku w Japonii, 11 czerwca 2006 w Ameryce Północnej, 23 czerwca 2006 w Europie i 1 czerwca 2006 w Australii wydano lżejszą i cieńszą wersję Nintendo DS o nazwie Nintendo DS Lite. Urządzenie zostało sprzedane w liczbie 93,42 milionów sztuk. Natomiast 1 listopada 2008 w Japonii, 2 kwietnia 2009 w Australii, 3 kwietnia 2009 w Europie oraz 5 kwietnia 2009 w Stanach Zjednoczonych została wydana kolejna wersja konsoli o nazwie Nintendo DSi.

    Resident Evil 4 (w Japonii zatytułowany Biohazard 4) – czwarta część serii survival horrorów Resident Evil, wyprodukowana przez japońską firmę Capcom, a wydana przez firmy Ubisoft, Nintendo Australia, Red Ant Enterprises na różne platformy. Oficjalna premiera na konsolę GameCube odbyła się 11 stycznia 2005 roku w USA, w Japonii premiera miała miejsce 16 dni później, zaś w Europie 18 marca tego samego roku. Na początku Resident Evil 4 miał być exclusivem na konsolę GameCube, lecz postanowiono wydać ją również na PlayStation 2, co przyczyniło się do zwiększenia popularności gry. Na konsolę GameCube sprzedano 1.69 mln kopii, na PlayStation 2 – 2.91 mln a na Wii 1.56 mln sztuk.Wczesny dostęp (ang. early access) – model finansowania gier komputerowych, w którym gracz kupuje nieukończoną jeszcze produkcję. Pieniądze pozyskane ze sprzedaży gry znajdującej się we wczesnej fazie produkcji są najczęściej przeznaczane na ukończenie procesu jej tworzenia.

    12 grudnia 2004 w Japonii, 24 marca 2005 w Stanach Zjednoczonych oraz 1 września 2005 w Europie i Australii wydano PlayStation Portable, czyli pierwszą przenośną konsolę gier wideo wyprodukowaną przez Sony Computer Entertainment. Do 14 września 2012 roku urządzenie sprzedano w nakładzie 73,1 milionów egzemplarzy. 1 października 2009 w Stanach Zjednoczonych i Europie oraz 1 listopada 2009 w Japonii wydano zmodyfikowaną wersję konsoli o nazwie PSP Go.

    Cyberpunk – nurt w literaturze science-fiction oraz kinematografii, który skupia się na ludziach i otaczającej ich zaawansowanej technologii komputerowej i informacyjnej, niekiedy połączony z różnego rodzaju zamieszaniem w społeczeństwie (np. stan wojenny). Pojęcie cyberpunku można rozważać również pod kątem postawy życiowej, filozofii lub ideologii, w tym wypadku pojęcie cyberpunku jest rozważane bardziej pod kątem porównywania człowieka z maszyną (cybernetyka) i wynikających z tego pytań na temat duszy, Boga oraz świadomości.Super Smash Bros. Brawl – konsolowa gra bijatyka wyprodukowana przez Sora Ltd. i wydana przez Nintendo. Jest to trzecia część serii Super Smash Bros., w której udział biorą różne postacie z gier firmy Nintendo.

    Smartfony i tablety[]

    Granie na smartfonach i tabletach zyskiwało na popularności w trakcie siódmej generacji, a urządzenia mobilne posiadały mocniejsze podzespoły niż Nintendo DS i PlayStation Portable. Nawet po premierze pierwszych konsol ósmej generacji część ekspertów z branży gier zaczęła porównywać najlepsze z urządzeń mobilnych do konsol przenośnych Nintendo 3DS i PlayStation Vita. W 2008 roku po powstaniu Android Market i App Store w cyfrowej dystrybucji zaczęło pojawiać się wiele niezależnych produkcji dostosowanych do sterowania przy pomocy ekranu dotykowego, które były dostępne za darmo, z opcjonalnymi mikropłatności lub reklamami, a także za niewielką opłatą.

    Guitar Hero II – muzyczna gra komputerowa opracowana przez Harmonix Music Systems i wydana przez RedOctane. Gra jest drugą częścią serii Guitar Hero i została wydana na konsoli PlayStation 2 w listopadzie 2006 roku, a następnie na konsoli Xbox 360 w kwietniu 2007.Żywe trupy (ang. The Walking Dead) – amerykańska czarno-biała seria komiksowa z gatunku horror, stworzona przez Roberta Kirkmana (scenarzysta) oraz Tony’ego Moore’a, którego po 7. numerze zastąpił Charlie Adlard (rysownicy). Seria ukazuje się jako miesięcznik od października 2003 roku nakładem wydawnictwa Image Comics (w Polsce od października 2005 roku nakładem wydawnictwa Taurus Media w formie zbiorczych tomów zawierających po sześć odcinków).


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6] [7]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Halo 4 – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez 343 Industries. Premiera odbyła się 6 listopada 2012 roku. Gra dostępna jest tylko na konsolę Xbox 360. Halo 4 został oficjalnie zapowiedziany 4 czerwca 2011 na targach gier E3.
    cdp.pl sp. z o.o. (do 21 września 2012 CD Projekt Sp. z o.o.) – polski wydawca i dystrybutor gier komputerowych oraz filmów, należący do spółki CD Projekt S.A. Od 2008 do 2011 roku był częścią holdingu CD Projekt Investment.
    Assassin’s Creed – seria przygodowych gier akcji z otwartym światem na platformy PlayStation 3, Xbox 360, iOS, PlayStation Portable, PlayStation Vita, Nintendo DS, OS X, Microsoft Windows, Android, Windows Phone 7, Symbian i HP webOS. Seria składa się z pięciu głównych gier wydanych na konsole i komputery osobiste, kilku gier na konsole przenośnych, kilku książek, komiksów, filmu wydanego w trzech odcinkach oraz gry na Facebooku. W produkcji jest film kinowy. Seria została stworzona przez Ubisoft Montreal, natomiast spin-offy i gry na konsole przenośne stworzył Gameloft i Gryptonite Studios. Wszystkie gry zostały opublikowane przez Ubisoft. Pierwszą grę w serii wydano 13 listopada 2007 roku.
    Ameryka Południowa – kontynent leżący na półkuli zachodniej oraz w większej części na półkuli południowej, a w mniejszej – na półkuli północnej. Niekiedy uważana jest również za subkontynent Ameryki.
    Starhawk – trzecioosobowa gra akcji wyprodukowana przez LightBox Interactive, której światowa premiera zapowiedziana jest na 8 maja 2012, a europejska trzy dni później. Gra zostanie wydana tylko na konsolę PlayStation 3 przez Sony Computer Entertainment.
    Super Meat Boy – gra platformowa stworzona przez Team Meat. Jest bezpośrednim następcą, stworzonej w technologii Flash gry Meat Boy (Meat Boy została stworzone przez Edmunda McMillena i Jonathana McEntee i została udostępniona na stronie internetowej Newgrounds w listopadzie 2008). Super Meat Boy został wydany w Xbox Live Arcade 20 listopada 2010 i na Windows 1 grudnia 2010. W produkcji są wersje na systemy Mac OS i Linux. W planach była również wersja na konsolę Wii, lecz została anulowana.
    Unreal Tournament III (wcześniej znany jako: Unreal Tournament 2007) – gra komputerowa z serii Unreal, oparta na silniku Unreal Engine 3. Jest to sequel gry z roku 2004 Unreal Tournament 2004, wyprodukowany przez Epic Games i wydany przez firmę Midway Games. Gra należy do gatunku first-person shooter i tworzona jest głównie z myślą o rozgrywkach sieciowych, choć przewidziano w niej także kampanię dla pojedynczego gracza. Unreal Tournament III początkowo zapowiadany był na platformę PC i PlayStation 3. W oficjalnym komunikacie z dnia 25 stycznia 2007 wydawca gry oświadczył jednak, że w drugiej połowie bieżącego roku ukaże się ona w wersjach na PC, PS3 i Xbox 360. Wersje na systemy Mac OS i Linux nie zostały potwierdzone, choć były opracowywane w przypadku poprzednich odsłon serii. Nie bez znaczenia pozostaje także oświadczenie programisty uniksowego Epic Games, Ryana Gordona, że narzędzia edycyjne Unreal Engine 3 będą dostępne na platformach Mac OS i Linux.

    Reklama