• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Henschel Hs 127

    Przeczytaj także...
    Henschel-Werke lub w skrócie Henschel — niemiecki producent maszyn i pojazdów, którego fabryki zlokalizowano w Kassel. Firma stała się wiodącym producentem lokomotyw w Europie. Od 1925 roku w zakładach w Kassel rozpoczęto produkcję autobusów i ciężarówek, a w latach 1933 - 1945 czołgów (w tym najcięższych typu PzKpfw VI Tiger). W fabrykach firmy Henschel w Berlinie produkowano także samoloty i pociski rakietowe.II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.
    Junkers Ju 88 – niemiecki dwusilnikowy samolot z okresu II wojny światowej. Był jednym z najbardziej wszechstronnych samolotów tego konfliktu rywalizując w tej kategorii z samolotem de Havilland Mosquito (stąd nazwa ,,niemiecki Mosquito"). Zaprojektowany jako szybki bombowiec był bezkonkurencyjny w atakach z niewielkiej wysokości i płytkiego lotu nurkowego. Mógł też pełnić rolę nocnego myśliwca, bombowca torpedowego i samolotu rozpoznawczego. Prędkością, pułapem, udźwigiem bomb oraz uzbrojeniem pokładowym przewyższał standardowy niemiecki bombowiec taktyczny Heinkel He 111.

    Henschel Hs 127niemiecki samolot bombowy z okresu II wojny światowej

    Historia[ | edytuj kod]

    W 1935 roku niemieckie Ministerstwo Lotnictwa (RLM) ogłosiło konkurs na budowę dwusilnikowego szybkiego samolotu bombowego. Konkurs zakładał, że samolot ten powinien rozwijać prędkość ponad 450 km/h oraz przenosić ładunek bomb o wadze co najmniej 500 kg. Do tego konkursu przystąpiła m.in. firma Henschel Flugzeugwerke AG, która opracowała samolot oznaczony jako Hs 127.

    Podwozie – zespół płatowca (samolotu, śmigłowca lub szybowca) umożliwiający postój na podłożu oraz przejście ze stanu spoczynku do lotu w powietrzu i odwrotnie. Podwozie umożliwia postój płatowca na ziemi, wodzie lub konstrukcji (np. pokładzie okrętu), jego przemieszczanie po podłożu (kołowanie), start i lądowanie (lub wodowanie).Samolot bombowy (bombowiec) – rodzaj samolotu wojskowego, którego podstawowym przeznaczeniem jest niszczenie obiektów naziemnych lub jednostek pływających nieprzyjaciela za pomocą bomb, ewentualnie pocisków rakietowych.

    Projekt został przyjęty przez Ministerstwo Lotnictwa (RLM) oraz zamówiono budowę trzech prototypów tego samolotu. Pierwszy prototyp Hs 127V-1 został oblatany już pod koniec 1937 roku. Następnie zbudowano drugi prototyp Hs 127V-2, który był gotowy latem 1938 roku. Oba prototypy podano badaniom oraz porównano je z innymi samolotami zgłoszonymi do tego konkursu. Porównanie wykazało, że lepsze osiągi posiada samolot Junkers Ju 88, który ostatecznie uznano za samolot lepszy i wprowadzony do produkcji seryjnej. Zrezygnowano wtedy z dalszych badań nad samolotem Hs 127, zrezygnowano również z budowy trzeciego z zamówionych prototypów. Ostatecznie zbudowano tylko dwa prototypy samolotu Henschel Hs 127.

    Użycie[ | edytuj kod]

    Samolot Henschel Hs 127 był używany tylko do prób i badań w locie.

    Opis konstrukcji[ | edytuj kod]

    Samolot Henschel Hs 127 był dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Kabina zakryta. Podwozie klasyczne z kółkiem ogonowym wciągane w locie. Napęd stanowiły dwa silniki rzędowe. Prototypy nie posiadały uzbrojenia, planowano, że uzbrojenie obronne składać się będzie z 3 karabinów maszynowych i samolot będzie mógł przenosić ładunek bomb o wadze do 1500 kg.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Marek Józef Murawski: Samoloty Luftwaffe 1933-1945. T. II. Warszawa: Lampart, 1997, s. 80. ISBN 83-86776-03-X.
  • Jean-Denis G.G. Lepage: Aircraft of the Luftwaffe, 1935–1945. Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2009, s. 151-152. ISBN 978-0-7864-3937-9. (ang.)




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.857 sek.