Heinkel Flugzeugwerke − niemiecka wytwórnia lotnicza założona przez Ernsta Heinkla. W latach 30. i 40. produkowała samoloty bojowe, głównie bombowce, dla Luftwaffe.
Wytwórnia Heinkel została założona w 1922 roku w Warnemünde po złagodzeniu restrykcji dotyczących przemysłu lotniczego nałożonych na Niemcy na mocy traktatu wersalskiego. Pierwszym sukcesem firmy było skonstruowanie w 1932 roku szybkiego samolotu pocztowego Heinkel He 70 Blitz. Maszyna ta ustanowiła wiele rekordów prędkości i stała się podstawą do skonstruowania większego, dwusilnikowego samolotu Heinkel He 111 Doppel-Blitz. Głównymi inżynierami fabryki Heinkla byli bracia Siegfried i Walter Günter, oraz Heinrich Hertel, konstruktorzy obu wymienionych maszyn.
Warnemünde (pol. hist. Ujście Warnawy) - przedmieście Rostocku (Niemcy), przy ujściu rzeki Warnow do Zatoki Meklemburskiej; z Rostockiem stanowi główny zespół portowy wschodniej części kraju; stocznia; przemysł rybny; kąpielisko; promy do Danii i Szwecji.Silnik turboodrzutowy - rodzaj silnika, który napędza pojazd poprzez wykorzystanie zjawiska odrzutu gazów (silnika odrzutowego). W przeciwieństwie do silnika rakietowego wykorzystuje otaczające powietrze jako masę wyrzutową, a tlen zawarty w tym powietrzu jako utleniacz znajdującego się w zbiornikach pojazdu paliwa. Silnik ten montowany jest zazwyczaj w samolotach. Popularnie nazywany jest po prostu silnikiem odrzutowym.
Firma Heinkel jest najbardziej znana jako producent samolotów bojowych dla niemieckiej Luftwaffe używanych podczas II wojny światowej. Pierwszymi bombowcami Heinkla były przebudowane do tej roli samoloty He 70 i He 111, który stał się podstawą niemieckiego lotnictwa bombowego. Wytwórnia dostarczyła także najcięższy bombowiec Luftwaffe Heinkel He 177 Greif, który jednak nie został wyprodukowany w dużych ilościach.
Wytwórnia Heinkel Flugzeugwerke próbowała również swoich sił w konstrukcji samolotów myśliwskich, ale z dużo mniejszym powodzeniem. Pierwsza maszyna Heinkel He 112 przegrała rywalizację z konstrukcją Messerschmitta Bf 109, a jego wersja rozwojowa Heinkel He 100 nie została przyjęta na uzbrojenie ze względu na nieprzychylną opinię Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy (niem. Reichsluftfahrtministerium).
Heinkel He 343 - oznaczenie czterosilnikowego bombowca odrzutowego, którego konstrukcja oparta była na koncepcji Arado Ar 234.Heinkel He 60 – niemiecki dwupłatowy wodnosamolot rozpoznawczy zaprojektowany przed II wojną światową przez Reinholda Mewesa w biurze konstrukcyjnym Ernsta Heinkela. Używany był od 1933 do 1942. Wyprodukowano 361 egzemplarzy wszystkich wersji.
Kolejnym projektem firmy był nocny myśliwiec He 219 Uhu, który również ze względu na nieprzychylne opinie polityczne nie został wdrożony do masowej produkcji, a był budowany jedynie w ograniczonych ilościach.
W 1941 roku firma Heinkel połączyła się z wytwórnią silników lotniczych Hirth, dzięki czemu jako Heinkel-Hirth, zyskała możliwość produkcji własnych jednostek napędowych.
Heinkel He 162 Volksjäger
Firma Heinkel zaznaczyła swój udział także na polu pionierskich technologii samolotów napędzanych silnikami odrzutowymi i rakietowymi. Już w 1939 roku wzbił się w powietrze pierwszy w świecie samolot z napędem rakietowym Heinkel He 176, a wkrótce po nim Heinkel He 178, pierwszy samolot turboodrzutowy. Do znaczących sukcesów firmy należy również pierwszy dwusilnikowy myśliwiec odrzutowy Heinkel He 280, który został oblatany i mimo bardzo obiecujących wyników testów nie wszedł do uzbrojenia ze względu na brak zainteresowania Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy.
Pod koniec wojny wprowadzono do uzbrojenia kolejny myśliwiec odrzutowy konstrukcji Heinkla He 162 Volksjäger, który jednak nie odegrał znaczącej roli w walkach przed kapitulacją Niemiec.
Heinkel He 177 Greif (z niem. „ Gryf ”) – niemiecki ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu z okresu II wojny światowej, produkowany przez wytwórnię Heinkel. Początkowo miał to być następca bombowca He 111. Oblot samolotu miał miejsce w 1939 roku. Zgodnie z doktryną Luftwaffe, początkowo planowano, że He 177 będzie zdolny do bombardowania z lotu nurkowego, co było rozwiązaniem nietypowym jak na samolot tej wielkości. Jeden z egzemplarzy samolotu w wersji He 177V38 został przystosowany do wzięcia na pokład planowanej niemieckiej bomby atomowej, jednak z racji jej nieukończenia nie miał okazji do wykonania swojego zadania.Heinkel He 46 to niemiecki samolot rozpoznawczy krótkiego zasięgu i współpracy z armią lądową opracowany w latach trzydziestych XX wieku.
Po zakończeniu działań wojennych ze względu na zakaz budowy samolotów firma Heinkel rozpoczęła produkcję motocykli, skuterów i małych samochodów. Ostatecznie w latach 50. wznowiono produkcję samolotów, budując licencyjne myśliwce Lockheed F-104 Starfighter dla potrzeb zachodnioniemieckiej Luftwaffe.
Heinkel He 59 – niemiecki samolot zaprojektowany w 1930, pełniący funkcję zarówno bombowca torpedowego, jak i rozpoznawczą, mający możliwość lądowania na lądzie przy zastosowaniu standardowego podwozia kołowego i na wodzie przy użyciu pływaków.Heinkel He 114 był niemieckim wodnosamolotem rozpoznawczym zaprojektowanym w 1935 w zakładach Heinkel Flugzeugwerke. Zastąpił wcześniejszego He 60, sam jednak nie pozostał długo w użyciu, gdyż po opracowaniu Arado Ar 196 ta nowa konstrukcja została podstawowym niemieckim wodnosamolotem rozpoznawczym.
W roku 1965 roku firma została wchłonięta przez Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW), która z kolei została w 1980 roku przejęta przez Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH.
Samoloty produkowane przez zakłady Heinkla[ | edytuj kod]
Heinkel He 12 – wodnosamolot
Heinkel He 37 – myśliwiec
Heinkel He 38 – myśliwiec
Heinkel He 42 – wodnosamolot
Heinkel He 43 – myśliwiec
Heinkel He 45 – bombowiec szkolno-treningowy
Heinkel He 46 – rozpoznawczy
Heinkel He 49 – myśliwiec
Heinkel He 50 – dwupłatowy samolot rozpoznawczy, bombowiec nurkujący
Heinkel He 51 – dwupłatowy myśliwiec i samolot bliskiego wsparcia
Heinkel He 57 Heron –
Heinkel He 58 –
Heinkel He 59 – dwupłatowy wodnosamolot rozpoznawczy
Heinkel He 60 – pokładowy wodnosamolot rozpoznawczy, dwupłatowiec
Heinkel He 70 Blitz – pasażersko-pocztowy
Heinkel He 72 Kadett – szkolny
Heinkel He 74 – prototypowy myśliwiec i samolot zaawansowanego szkolenia
Heinkel He 100 – myśliwiec
Heinkel He 111 – bombowiec
Heinkel He 112 – myśliwiec
Heinkel He 113 – alternatywne oznaczenie He 100
Heinkel He 114 – rozpoznawczy
Heinkel He 115 – wodnosamolot torpedowo-bombowy
Heinkel He 116 – transportowo-rozpoznawczy
Heinkel He 118 – bombowiec nurkujący
Heinkel He 119 – szybki jednosilnikowy bombowiec (prototyp), samolot rozpoznawczy 1937 rok.
Heinkel He 120 – projekt czterosilnikowego długodystansowego wodnosamolotu pasażerskiego 1938 rok.
Heinkel He 162 Volksjäger – myśliwiec odrzutowy
Heinkel He 170 – rozpoznawczy
Heinkel He 172 – szkolny
Heinkel He 176 – samolot rakietowy
Heinkel He 177 – bombowiec
Heinkel He 178 – samolot z napędem turboodrzutowym
Heinkel He 219 Uhu – nocny myśliwiec
Heinkel He 274 – bombowiec
Heinkel He 277 – bombowiec czterosilnikowy
Heinkel He 280 – prototyp myśliwca odrzutowego
Heinkel He 343 – odrzutowy bombowiec czterosilnikowy
Heinkel He 519 – projekt jednosilnikowego bombowca
Heinkel He P.1078A – projekt myśliwca o napędzie odrzutowym
Heinkel He P.1078B – projekt myśliwca o napędzie odrzutowym w konfiguracji bezogonowej
Heinkel He P.1078C – projekt myśliwca o napędzie odrzutowym w konfiguracji bezogonowej 1944
Heinkel He P.1079A – projekt dwusilnikowego odrzutowego myśliwca nocnego
Heinkel He P.1079B/I – ciężki myśliwiec odrzutowy w konfiguracji latającego skrzydła, zdolny do działań w każdych warunkach pogodowych
Heinkel He P.1079B/II – wersja rozwojowa samolot Heinkel He P.1079B/I 1945 rok.
II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Ernst Heinrich Heinkel (ur. 24 stycznia 1888, zm. 30 stycznia 1958), niemiecki przedsiębiorca i konstruktor lotniczy. Przyszedł na świat w Grunbach w 1888 roku. Po ukończeniu studiów zapisał się do Wyższej Szkoły Technicznej w Stuttgarcie. W 1911 roku został inżynierem firmy Luft-Verkehrsgesellschaft, wiosną 1913 roku przeszedł do Albatros-Werke. Rok później pracował w Brandenburgische Flugzeugwerke. Podczas I wojny światowej zaprojektował już kilka maszyn między innymi hydroplanów. W 1922 założył biuro projektowe Ernst Heinkel Konstruktionsbüro. W grudniu tego samego roku zaczął konstruować samoloty. Otworzył wtedy Ernst Heinkel Flugzeugwerke. W latach 20. rozbudował działalność i zaczął projektować myśliwce i bombowce dla Luftwaffe. W 1935 roku otworzył fabrykę Rostok-Marienehe, a w 1936 kolejną w Orienburgu. Jednym z jego najsłynniejszych samolotów był He 111, którzy często był wykorzystywany podczas II wojny światowej. W tym czasie Heinkel otworzył nowe zakłady w Austrii i na terenie Polski. Jego przedsiębiorstwo zatrudniało około 40 tys. pracowników. Po klęsce Niemiec kontynuował działalność. Konstruktor zmarł w 1958 roku.