• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Handel i usługi w Poznaniu po 1989 roku



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]
    Przeczytaj także...
    Komorniki – wieś w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie poznańskim, w gminie Komorniki, na południe od Poznania. Miejscowość jest siedzibą gminy Komorniki i zamieszkuje ją ponad 5 tys. osób. Pierwsze wzmianki o Komornikach pochodzą z bulli papieża Innocentego II z roku 1136, zaś lokacja nastąpiła między 1286-1297. Aż do XIX wieku ziemie na terenie miejscowości należały do biskupów poznańskich. Najciekawszym zabytkiem jest neobarokowy kościół pw. św. Andrzeja Apostoła (istniejący od XII wieku, ostatnia przebudowa w 1912) z bogatą polichromią (w trakcie renowacji) wykonaną przez artystów poznańskich (pocz. XX wieku) oraz zabytkowymi organami. W kościele pw. św. Andrzeja Apostoła odbywa się część koncertów Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej - Komorniki.POLOmarket – sieć polskich sklepów spożywczych działająca na terenie Polski. Siedziba POLOmarket Sp. z o.o. i centrum logistyczne mieści się w Giebni k/Pakości w województwie kujawsko-pomorskim. Drugie centrum magazynowe zlokalizowano w Kłobucku.

    Spis treści

  • 1 Ogólna charakterystyka
  • 2 Rozwój nowoczesnego handlu i usług w Poznaniu – KALENDARIUM
  • 3 Sklepy spożywcze, targowiska i giełdy
  • 4 Główne ulice handlowe
  • 5 Dyskonty
  • 6 Markety spożywczo-przemysłowe
  • 7 Hipermarkety spożywczo-przemysłowe
  • 8 Markety budowlane
  • 9 Elektromarkety
  • 10 Wolnostojące sklepy wielkopowierzchniowe (innych branż)
  • 11 Centra handlowe
  • 12 Poznańskie firmy handlowe
  • 13 Przypisy
  • Sieć 34 – w całości polska sieć handlowa, mająca na celu rozwój polskiego handlu, wsparcie rodzimego przemysłu i ochronę konsumentów. Sieć ta istnieje od 1996 roku. Jest to ogólnopolska organizacja niezależnych handlowców branży spożywczej działających pod własną marką Sieć 34, skupiający rodzimy kapitał. W sklepach Sieci 34 w całej Polsce zatrudnionych jest około 15 000 osób, a łączna powierzchnia sprzedażowa sklepów w całej Polsce wynosi ponad 100 000 m. W Sieci 34 znajdują się obecnie ponad 1170 sklepy z 10 województw.Hipermarket – duży sklep wielkopowierzchniowy, często też ze względu na swoje rozmiary znajdujący się na obrzeżach miasta. Hipermarket w ścisłym tego znaczeniu to sklep (market) o bardzo dużej powierzchni, sprzedający szeroki asortyment towarów codziennego użytku, takich jak żywność, ubrania, kosmetyki, środki czyszczące, produkty FMCG (produkty szybkozbywalne z ang. Fast Moving Consumer Goods). Przyjmuje się że hipermarket ma powierzchnię przekraczającą 2,5 tys m².

    Ogólna charakterystyka[]

    Pierwsze supermarkety, dyskonty i centra handlowe w zachodnim stylu zaczęły powstawać w Poznaniu już na początku lat 90. XX wieku. Rynek poznański uważany jest obecnie za bardzo konkurencyjny i wymagający.

    Charakterystyczne cechy poznańskiego rynku handlowego (lata 2011-2014):

    a) mniejsze sklepy spożywczo-monopolowe

    Biedronka – sieć sklepów dyskontowych należących do spółki akcyjnej Jeronimo Martins Polska (JMP), której właścicielem jest portugalskie konsorcjum Jerónimo Martins.Decathlon – sieć dużych (od 2 do 10 tys. m²) francuskich marketów sportowych. W Polsce firma działa od 2001 roku, a obecnie sklepy znajdują się w 29 miejscowościach. Ponadto w Gliwicach znajduje się regionalne centrum magazynowe obsługujące sklepy w Polsce.
  • Podobnie, jak w całym kraju – również w Poznaniu systematycznie spada ilość małych sklepów spożywczych, a funkcjonujące obecnie placówki działają coraz częściej w ramach większych sieci handlowych. Odwrotna sytuacja ma miejsce w samym śródmieściu stolicy Wielkopolski. Tam powstaje coraz więcej sklepów spożywczo-monopolowych. Dzieje się tak głównie dzięki dynamicznej ekspansji sieci: Freshmarket, Małpka Express i Żabka.
  • b) główne ulice handlowe

    Piotr i Paweł – jedna z największych w Polsce sieci delikatesów, stworzona przez Eleonorę Woś i jej synów, Piotra i Pawła. Według rankingu Wprost, należą oni do 100 najbogatszych Polaków zajmując w 2007 r. 81. miejsce z majątkiem 360 mln zł.Ulica Święty Marcin – ulica w Poznaniu w obrębie osiedla samorządowego Stare Miasto. Przebiega w przybliżeniu równoleżnikowo pomiędzy pl. Wiosny Ludów na wschodzie i Mostem Uniwersyteckim na zachodzie. W przebiegu ulicy zaznaczają się dwa wyraźnie odrębne odcinki: wschodni który jest węższy oraz szeroki (dwujezdniowy) i reprezentacyjny zachodni. Granicę między nimi wyznacza kościół św. Marcina.
  • Większość markowych salonów odzieżowych i obuwniczych (które niegdyś funkcjonowały przy śródmiejskich ulicach) została w latach 2000-2010 zastąpiona przez banki i punkty kredytowe, sklepy spożywczo-monopolowe, lokale gastronomiczne oraz apteki.
  • Obecnie handel zaczyna powoli wracać do śródmieścia – dzieje się tak dzięki budowie nowych domów towarowych oraz budynków mieszkalnych i biurowych z dużymi lokalami handlowymi na niższych kondygnacjach. Istotne wpływ ma również rozpoczęcie realizacji Zintegrowanego Programu Odnowy i Rozwoju Śródmieścia Poznania, który polega m.in. na uspakajaniu ruchu samochodowego i przywracaniu ulic dla pieszych, a także na budowie małej architektury i zieleńców. Procesy te wpływają pozytywnie na zmniejszanie się ilości placówek bankowych przy głównych ulicach.
  • c) stacje paliw

    Brico Dépôt - sieć składów remontowo-budowlanych należących do grupy Castorama. Nazwa sieci nawiązuje do idei zrób to sam (fr. bricolage).Tesco (LSE: TSCO ) – największa brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów, która ma swoje filie również w innych krajach. Początkowo sieć zajmowała się sprzedażą żywności, ale rozszerzyła swoją ofertę również na odzież, sprzęt elektroniczny i samochody. Do roku 2003 przedsiębiorstwo miało już w swoim posiadaniu ponad 2000 sklepów różnej wielkości, od hipermarketów do niewielkich sklepików np. przy stacjach benzynowych.
  • Po 2003 r. zaczęła spadać ilość funkcjonujących stacji paliw. Likwidowane są głównie prywatne i niezrzeszone obiekty oraz stacje działające w centrum miasta, w pobliżu zabudowy mieszkaniowej.
  • W ostatnich latach inwestycje w nowe stacje paliw znacząco wyhamowały.
  • d) salony samochodowe

  • Autoryzowane salony sprzedaży samochodów (z których wiele powstało w latach 90.) są obecnie modernizowane lub przenoszone do nowych budynków.
  • Dealerzy rezygnują z mniej atrakcyjnych lokalizacji (m.in. w centrum miasta) i wznoszą nowe salony w pobliżu tras wylotowych z Poznania. Obiekty te powstają często obok siebie tworząc swego rodzaju parki sprzedaży samochodów. Budowane są również tzw. multisalony, w których pod jednym dachem sprzedawanych jest kilka marek aut.
  • Zmieniają się właściciele punktów dealerskich i nazwy salonów. Następują również zmiany marek sprzedawanych w istniejących już salonach samochodowych.
  • e) dyskonty i supermarkety

    Skórzewo – wieś sołecka w Polsce położona w województwie wielkopolskim, w powiecie poznańskim, w gminie Dopiewo. Graniczy z Poznaniem. Na terenie Skórzewa znajduje się kościół pod wezwaniem św. Marcina i Wincentego, szkoła podstawowa, gimnazjum, ośrodek zdrowia. W chwili obecnej mocno rozbudowana wieś z zanikającym rolnictwem indywidualnym, ze względu na sąsiedztwo Poznania nabiera charakteru wyłacznie mieszkalnego, aczkolwiek rozwija się tu też rzemiosło i drobny przemysł.Bricomarché – europejska sieć supermarketów budowlano-dekoracyjnych, tzw. dom i ogród prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców, Muszkieterów (Grupa Muszkieterów).
  • W stolicy Wielkopolski działa najwięcej (po Warszawie) sklepów dyskontowych w Polsce. Zbliżona ilość placówek tego typu znajduje się jedynie we Wrocławiu.
  • Zgodnie z nowym ogólnopolskim trendem – dyskonty i supermarkety na obszarze aglomeracji poznańskiej lokowane są coraz częściej w mniejszych miejscowościach oraz na wsi. Nowoczesne sklepy powstały już w podpoznańskich wsiach: Biedrusko, Czerwonak, Dąbrowa, Dąbrówka, Dopiewo, Kamionki, Komorniki, Koziegłowy, Plewiska, Przeźmierowo, Rokietnica, Skórzewo, Suchy Las oraz Tarnowo Podgórne.
  • Niektóre sieci handlowe rozwijają się dynamicznie w miejscowościach wokół Poznania, mimo że w samej stolicy Wielkopolski nie posiadają ani jednej placówki (np. Dino, Polomarket) lub ich obecność w mieście jest niewielka (np. Intermarché, Tesco Supermarket).
  • Mniejsze supermarkety i dyskonty powstają obecnie nie tylko w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych oraz tras wylotowych – coraz częściej placówki tego typu otwierane są w śródmieściu (Stare Miasto, Jeżyce, Łazarz i Wilda), na parterach budynków mieszkalnych i biurowych oraz w galeriach handlowych.
  • Część dyskontów i supermarketów zlokalizowanych w rejonie Poznania (m.in. Biedronka, Chata Polska, Lewiatan, Lidl, Netto, Piotr i Paweł, czy Społem PSS Poznań) jest obecnie przebudowywana w celu dostosowania ich wnętrz do nowych konceptów i standardów sieci.
  • Niektóre sieci sklepów dyskontowych (np. Biedronka i Lidl) wprowadzają do sprzedaży produkty luksusowe, ekologiczne i markowe dostępne dotąd głównie w delikatesach i supermarketach.
  • f) hipermarkety, markety budowlane i elektromarkety

    Agata Meble – sieć wielkopowierzchniowych salonów dekoracyjno-meblowych w Polsce. Przedsiębiorstwo powstało w roku 1952 jako Bytomskie Fabryki Mebli. W roku 1973 przeniesiono siedzibę do Katowic i zmieniono nazwę na Katowickie Fabryki Mebli „Agata”. 8 czerwca 1994 zostało jednoosobową spółką skarbu państwa, a nazwa została ponownie zmieniona, tym razem na Katowickie Przedsiębiorstwo Meblowe „Agata” S.A.Albert – sieć supermarketów i hipermarketów, należących do przedsiębiorstwa Ahold, działająca w przeszłości w Polsce i w Czechach.
  • Większość wielkopowierzchniowych sklepów (o powierzchni powyżej 3000 m²) zlokalizowana jest na peryferiach miasta, w pobliżu większych osiedli mieszkaniowych i tras wylotowych.
  • Od kilku lat w rejonie Poznania nie powstają już wielkie hipermarkety spożywczo-przemysłowe – ostatni sklep tego typu otwarto w 2005 r. (był to Géant, obecnie Auchan w C.H. King Cross Marcelin). Silną konkurencją stały się dla nich mniejsze supermarkety i dyskonty.
  • Rynek dużych marketów budowlanych jest stabilny i systematycznie się rozwija (otwarcia sklepów: 2003 r. – Leroy Merlin, 2007 r. – Brico Dépôt, 2008 r. – Bricoman i Praktiker, 2011 r. – Obi, 2012 r. – Castorama, 2013 r. – Leroy Merlin).
  • Poznański rynek elektromarketów rozwija się, jednak w dość wolnym tempie (otwarcia sklepów: 2000 i 2001 r. – RTV Euro AGD, 2005 r. – Media Markt, 2008 r. – Saturn, 2009 r. – Media Expert, 2013 r. – Saturn). W galeriach handlowych pojawiają się znacznie mniejsze, specjalistyczne sklepy z elektroniką.
  • g) centra handlowe

    RTV Euro AGD (właściwa nazwa EURO-net sp. z o.o.) jest ogólnopolską wyspecjalizowaną siecią detaliczną oferującą sprzęt audio-wideo, zmechanizowany sprzęt gospodarstwa domowego, sprzęt telekomunikacyjny, sprzęt fotograficzny oraz akcesoria i usługi towarzyszące (montaż). RTV Euro AGD jest polskim przedsiębiorstwem założonym w 1990. W pierwszych latach swojej działalności (1990-1994) firma operowała na rynku warszawskim, a w latach następnych rozbudowała sieć sprzedaży na terenie całej Polski. Obecnie posiada 200 sklepów RTV EURO AGD w 110 miejscowościach w kraju. Sklepy są najczęściej zlokalizowane w największych centrach handlowych. Prowadzi również sklep internetowy.Intermarché – francuska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców, Muszkieterów (Grupa Muszkieterów). Obecnie sklepy Intermarché mają swoje placówki w dziewięciu krajach Europy. W Polsce znajdują się 188 sklepy. Pierwszy sklep na terenie Polski został otwarty w Zielonej Górze w 1997. Hasło reklamowe sklepu to: Intermarché – Tanio i Świeżo.
  • Najstarsze poznańskie galerie handlowe oraz centra wyposażenia wnętrz (powstałe w latach 90.) są modernizowane i przebudowywane w celu dostosowania ich oferty do obecnych wymagań klientów. Przeprowadzana jest również rekomercjalizacja – zmiana wizerunku centrów handlowych poprzez wymianę części najemców.
  • Nastąpiło zmniejszenie ilości powstających galerii handlowych. Nowe obiekty budowane są po przeprowadzeniu dokładnych analiz rynku oraz konsultacji społecznych. Tworzone obecnie centra handlowe stanowią wielofunkcyjne kompleksy (łączą handel z usługami, gastronomią, rekreacją i rozrywką), a także mają bardziej interesującą architekturę.
  • Inwestorzy budujący nowe galerie handlowe wstrzymują się z ich otwarciem do momentu uzyskania wysokiego poziomu wynajętej powierzchni. Czynią tak ze względu na fakt, iż w obecnej sytuacji rynkowej otwarcie obiektu z wieloma pustymi lokalami spisuje go od samego początku na poważną stratę wizerunkową i późniejszy brak klientów. Na poznańskim rynku, który jest mocno konkurencyjny, nie jest prosto wynająć całość powierzchni w nowej galerii handlowej. Dla przykładu – w dniu otwarcia C.H. Poznań City Center (25.10.2013) inwestor informował, że obiekt jest wynajęty w 86%. Na 235 lokali handlowo-usługowych znajdujących się w tym obiekcie, czynnych było jedynie 158 (67%).
  • Na peryferiach miasta oraz w ościennych miejscowościach budowane są tzw. osiedlowe centra handlowe – kameralne obiekty składające się z mniejszego marketu lub dyskontu oraz towarzyszących mu kilkunastu punktów handlowo-usługowych.
  • Niektóre galerie handlowe borykają się obecnie z małą liczbą klientów oraz z pustymi lokalami. Dzieje się tak głównie ze względu na nietrafioną lokalizację tych obiektów (np. wewnątrz osiedla) oraz nieprzemyślany projekt i zły dobór najemców (np. brak popularnych sklepów na piętrze). Przykładami częściowo pustych centrów są: Centrum 425 (ul. Głogowska), ETC Swarzędz, Galeria Green Point, Galeria Panorama, Galeria Pestka, Galeria Podolany, Galeria Sucholeska, Giant Meble (ul. Krzywoustego), Piotr i Paweł (ul. Druskienicka) oraz Top Shopping (Komorniki).
  • Targowisko, inaczej: targ, bazar (pers. bāzār) – wydzielony teren przeznaczony do handlu, zazwyczaj na otwartej powierzchni (plac targowy).Supermarket – w ścisłym znaczeniu: sklep o bardzo dużej powierzchni, sprzedający szeroki asortyment towarów codziennego użytku, takich jak żywność, ubrania, kosmetyki, środki czyszczące itp.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5] [6]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Eurocash Cash&Carry – sieć dyskontowych hurtowni (tzw. cash and carry) dla przedsiębiorców, część grupy Eurocash, w której skład wchodzą Eurocash Cash&Carry, KDWT Impuls, sieć sklepów ABC oraz sieć handlowa Delikatesy Centrum. Eurocash jest największą samoobsługową siecią hurtowni w Polsce.
    Convenience store, corner store albo corner shop (ang. convenience – wygoda, praktyczność; corner – róg, narożny [jeśli przed rzeczownikiem]; store – US, Can. i Austr. sklep, zapas, dom [w wyrażeniu ‘dom towarowy’]; shop – zwł. Br. sklep, pot. interes, US dział [w domu towarowym], zakład [pracy], oddział, dział [w fabryce], warsztat, pracownia, Br. i Austr. pot. zakupy) – angielski termin mający źródło w USA (7-Eleven od 1927) i oznaczający mały sklep, zazwyczaj położony w dzielnicach mieszkaniowych miast albo w innych dogodnych i często odwiedzanych punktach, handlujący głównie towarami na bieżące potrzeby mieszkańców. Są to przede wszystkim gotowe, konfekcjonowane produkty spożywcze i napoje (mrożonki, konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody itp.) oraz towary codziennego użytku (gazety, papierosy, zapałki, baterie itp.), czasami też np. losy na loterie i środki do utrzymania higieny osobistej albo najbardziej popularne środki chemiczne, jak proszki do prania.
    Géant – sieć hipermarketów, supermarketów oraz dyskontów (występujących pod marką Leader Price), będąca częścią grupy Casino. Na giełdę w Paryżu weszła w 1910. W lipcu 2006 Casino sprzedała wszystkie sklepy Géant w Polsce niemieckiej firmie Metro AG. Markety zostały włączone do sieci sklepów Real.
    Słowo „konsolidacja” pochodzi od łacińskiego consolidatio – spojenie; utwierdzenie od consolidare - umacniać, oznaczającego zjednoczenie, połączenie, zespolenie. Innymi słowy są to działania prowadzone w celu uzyskania wewnętrznej spójności jakiejś grupy lub struktury i jej umocnienie, a także stan powstały w wyniku tych działań – integracji.
    Rynek Wildecki - jeden z rynków miejskich w Poznaniu, które stanowiły dawne centra osad podmiejskich, do dziś będący głównym punktem Wildy.
    Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza S.A. (WGRO S.A.) – hurtowy i detaliczny rynek owoców, warzyw, kwiatów żywych i sztucznych oraz artykułów spożywczych w Poznaniu. Zlokalizowany jest w dzielnicy Franowo.
    Plac Wielkopolski w Poznaniu (dawn. plac Sapieżyński) – rozległy plac położony na terenie dawnego przedmieścia Glinki, na północ od Góry Przemysła.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.176 sek.