• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Hamulec szczękowy

    Przeczytaj także...
    Rower – jedno- lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami.Motorower, moped – jednośladowy lub dwuśladowy pojazd, posiadający dwa, trzy lub cztery koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
    Cantilever - hamulec szczękowy, na który składa się klamka, której pociąganie powoduje ruch stalowych linek, które uruchamiają odpowiednie urządzenia powodujące blokowanie ruchu kół. Ramiona zawieszone są na dwóch osobnych piwotach i mają albo kształt prosty, albo lekko wygięty. Linka, w większości tego rodzaju hamulców jest na końcu rozdwojona, dzięki czemu obie szczęki poruszają się w dokładnie tym samym momencie.
    Hamulce U-brake (tradycyjne, szosowe)
    Hamulce Cantilever (tradycyjne starego typu)
    Hamulce V-brake (SRAM 7.0)
    Hydrauliczny hamulec szczękowy (Magura)

    Hamulec szczękowy jest typem hamulca ciernego składającym się z dwóch lub więcej klocków dociskanych do obręczy koła.

    Klamka rowerowa to urządzenie montowane najczęściej na kierownicy, służące do uruchamiania hamulców z użyciem linek rowerowych (w większości przypadków odbywa się to poprzez zaciskanie się klocków hamulcowych na obręczach).Kolarstwo górskie (MTB — z ang. mountain biking) — forma kolarstwa uprawianego za pomocą rowerów górskich, których konstrukcja umożliwia poruszanie się w trudnym terenie.

    Hamulce szczękowe są współcześnie stosowane głównie w rowerach i motorowerach. Ich zaletą jest prostota konstrukcji, niska masa i łatwa konserwacja, natomiast wadą duża wrażliwość na warunki atmosferyczne i niszczenie obręczy koła. W rowerach szczęki są dociskane do bocznej powierzchni obręczy za pomocą ramion, które są ściągane za pomocą stalowej linki i klamki hamulcowej, obsługiwanej przy pomocy dłoni.

    Hamulec cierny - hamulec, w którym pomiędzy członem hamowanym i hamującym występuje połączenie cierne. Człon hamujący (czynny) dociskany jest do hamowanego (biernego) przy wykorzystaniu mechanizmu wspomagania mechanicznego, hydraulicznego, pneumatycznego lub elektrycznego. Człon czynny jest zazwyczaj metalowym elementem lub parą elementów, którym część cierna - okładzina - wykonana jest z trudno ścierającego się oraz zapewniającego wysoki współczynnik tarcia materiałów takich jak żeliwo, staliwo, tkanina azbestowa nasycana żywicą epoksydową, wełna metalowa nasycona żywicą epoksydową, drewno, skóra, korek, filc itp. Wraz z odkryciem szkodliwości azbestu wykładziny zawierające tę substancję zostały wycofane z użycia i zastąpione innymi tworzywami kompozytowymi o podobnych właściwościach fizycznych.Hamulec V-brake - hamulec szczękowy stosowany głównie w rowerach MTB. Od tradycyjnych rowerowych hamulców szczękowych różni się konstrukcją ramion zaciskających szczęki.

    Ze względu na konstrukcję i kształt ramion rowerowe hamulce szczękowe dzieli się na:

  • Tradycyjne ("U-brake") – w których ramiona mają kształt sferyczny, umożliwiający umieszczenie pod nimi błotnika. Obie szczęki są przymocowane do ramy w jednym punkcie i połączone sprężynką. Linka ciągnąca jest przymocowana do jednego z ramion, a drugie zaciska się poprzez nacisk sprężynki wywoływany ruchem pierwszego. Tradycyjne hamulce szczękowe mają stosunkowo małe przełożenie siły, ich dociśnięcie wymaga zatem stosunkowo dużego wysiłku. Ich zaletą jest jednak niewielka masa i fakt, że ich kształt można dostosować do ramy rowerowej, dzięki czemu nie wystają one poza jej obrys. Są one stosowane w rowerach miejskich i sportowych rowerach szosowych.
  • Typu "cantilever" – w których ramiona są przymocowane mimośrodowo do trzpieni (tzw. "piwotów") umieszczonych na widelcu lub widełkach ramy, każde ramię osobno. Ramiona są zgięte i w stanie spoczynku wystają poza obrys ramy. Oba ramiona są połączone krótką linką do której, przez specjalne kowadełko (tzw. "zawiesie"), jest przymocowana właściwa linka ciągnąca. W zależności od długości i stopnia odchylenia ramion oraz długości krótkiej linki można osiągać różne stopnie przełożenia siły. Długa linka i bardzo odchylone ramiona powodują jednak, że zwiększa się długość linki, którą trzeba wybrać klamką aby uzyskać efekt hamowania. Obecnie tego rodzaju hamulce zostały prawie całkowicie wyparte przez prostsze konstrukcyjnie i łatwiejsze do regulacji hamulce typu V.
  • Hamulec V-brake – które posiadają długie, proste ramiona, zamocowane mimośrodowo do piwotów widelca lub widełek ramy. Przez ramiona te, od góry przechodzi linka zaciskowa, która jest połączona na stałe z jednym ramieniem i luźno z drugim. Po zaciśnięciu klamki hamulcowej, linka ulega skróceniu, na skutek czego ramiona schodzą się jak nożyce, tworząc odwróconą literę "V". Daje to bardzo duży stopień siły przełożenia i jednocześnie stosunkowo krótki czas reakcji. Hamulce te są obecnie bardzo popularne w wielu typach rowerów, choć najbardziej w rowerach do MTB.
  • Zobacz też[]

  • System hamulcowy roweru



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.022 sek.