• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Hamulec V-brake

    Przeczytaj także...
    Rower – jedno- lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany siłą mięśni poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej w ruch (najczęściej) nogami.Hamulec szczękowy jest typem hamulca ciernego składającym się z dwóch lub więcej klocków dociskanych do obręczy koła.
    Cantilever - hamulec szczękowy, na który składa się klamka, której pociąganie powoduje ruch stalowych linek, które uruchamiają odpowiednie urządzenia powodujące blokowanie ruchu kół. Ramiona zawieszone są na dwóch osobnych piwotach i mają albo kształt prosty, albo lekko wygięty. Linka, w większości tego rodzaju hamulców jest na końcu rozdwojona, dzięki czemu obie szczęki poruszają się w dokładnie tym samym momencie.
    Hamulec typu V

    Hamulec V-brake - hamulec szczękowy stosowany głównie w rowerach MTB. Od tradycyjnych rowerowych hamulców szczękowych różni się konstrukcją ramion zaciskających szczęki.

    Hamulce tego typu posiadają długie, proste ramiona, zamocowane mimośrodowo do widełek ramy. Do ramion są bezpośrednio zamocowane klocki hamulcowe. Przez ramiona te, od góry przechodzi linka zaciskowa, która jest połączona na stałe z jednym ramieniem i luźno z drugim. Po zaciśnięciu klamki hamulcowej, linka ulega skróceniu, na skutek czego ramiona schodzą się jak nożyce, tworząc odwróconą literę "V".

    Kolarstwo górskie (MTB — z ang. mountain biking) — forma kolarstwa uprawianego za pomocą rowerów górskich, których konstrukcja umożliwia poruszanie się w trudnym terenie.

    Wydłużony, prosty kształt ramion powoduje, że przy tej samej sile nacisku na klamkę hamulcową, nacisk klocków na boczne powierzchnie obręczy koła jest znacznie większy niż w tradycyjnych hamulcach szczękowych, co ma szczególne znaczenie przy częstym hamowaniu na zjazdach.

    Hamulców tego typu (tzw. miniV-brake) nie stosuje się powszechnie w rowerach szosowych, głównie ze względu na zbyt dużą moc takich hamulców. Nie bez znaczenia jest także efekt rozpierania widełek ramy i zwiększone opory aerodynamiczne.

    Zobacz też[]

  • System hamulcowy roweru
  • Cantilever



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.013 sek.