• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • HMS Furious - 1917



    Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5
    Przeczytaj także...
    Hulk – stary statek, najczęściej okręt, wycofany już z normalnej eksploatacji i zdekompletowany (zwykle pozbawiony mechanizmów napędowych i uzbrojenia), przycumowany lub zakotwiczony na stałe w porcie, służący w charakterze stacjonarnych pomieszczeń pomocniczych. Hulki używane bywają jako koszary, mieszkanie dla załóg okrętów, pomieszczenia szkolne, hotel, szpital, magazyn, warsztat lub więzienie. Odmianą hulka jest barka koszarowa (niewielkich rozmiarów, służąca jako koszary).Funt szterling (ang. pound sterling, £), nieoficjalna nazwa funt brytyjski, symbol międzynarodowy GBP – oficjalna jednostka monetarna w Wielkiej Brytanii.
    Przypisy
    1. Tadeusz Klimczyk. HMS Furious. „Morza, Statki i Okręty”. 3/1996. ISSN 1426-529X. 
    2. John Roberts: Battlecruisers. s. 50–51.
    3. R. A. Burt: British Battleships of World War One. s. 303.
    4. В. Б. Мужеников: Линейные крейсера Англии: Часть IV. s. 18.
    5. John Roberts: Battlecruisers. s. 63.
    6. Robert Gardiner, Randal Gray (red.): Conway's All the World's Fighting Ships 1906-1921. London: Conway Maritime Press, 1986, s. 40. ISBN 0-85177-245-5.
    7. Siegfried Breyer: Schlachtschiffe und Schlachtkreuzer 1905 – 1970. Erlangen: Karl Müller Verlag, 1993, s. 181. ISBN 3-86070-044-8.
    8. Geoffrey B. Mason: HMS Furious – Fleet Aircraft Carrier. Naval-History.Net. [dostęp 2012-03-22].
    9. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 247.
    10. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 53–54.
    11. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 20–21.
    12. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 251.
    13. J. J. Colledge, Ben Warlow: Ships of the Royal Navy. The Complete Record of all Fighting Ships of the Royal Navy from the 15th Century to the Present. London: Chatham Publishing, 2006, s. 134–135. ISBN 978-1-86176-281-8.
    14. Władysław Kopaliński: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. [dostęp 2012-08-27].
    15. R. D. Layman, Stephen McLaughlin: The Hybrid Warship: The Amalgamation of Big Guns and Aircraft. Annapolis: Naval Institute Press, 1991, s. 4–5. ISBN 1-55750-374-5.
    16. John Roberts: Battlecruisers. s. 64–65.
    17. John Roberts: Battlecruisers. s. 71, 76, 79.
    18. R. A. Burt: British Battleships of World War One. s. 306.
    19. В. Б. Мужеников: Линейные крейсера Англии: Часть IV. s. 19.
    20. Tony DiGiulian: Britain: 18/40 (45,7 cm) Mark I. NavWeaps.com. [dostęp 2012-03-22].
    21. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 12.
    22. John Campbell: Naval Weapons of World War Two. London: Conway Maritime Press, 2002, s. 40. ISBN 0-87021-459-4.
    23. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 21.
    24. Oscar Parkes: British Battleships, „Warrior” 1860 to „Vanguard” 1950: a History of Design, Construction and Armament. London: Leo Cooper, 1990, s. 622–624. ISBN 0-85052-604-3.
    25. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 22.
    26. R. A. Burt: British Battleships of World War One. s. 314.
    27. Ian Buxton: Big Gun Monitors: Design, Construction and Operations 1914–1945 (2nd, revised and expanded ed.). Annapolis: Naval Institute Press, 2008, s. 73. ISBN 978-1-59114-045-0.
    28. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 252.
    29. J. M. Bruce: The Sopwith Pup. Leatherhead, Surrey: Profile Publications, 1965, s. 9, seria: Aircraft Profile 13.
    30. Jan Gozdawa-Gołębiowski, Tadeusz Wywerka Prekurat: Pierwsza wojna światowa na morzu. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1973, s. 433.
    31. Александр Больных: Морские битвы Первой мировой: Схватка гигантов. Москва: АСТ, 2003, s. 250–253. ISBN 5-17-010656-4. (Aleksandr Bolnych: Morskije bitwy Pierwoj mirowoj: Schwatka gigantow. Moskwa: AST, 2003.)
    32. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 252, 254.
    33. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 259.
    34. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 24.
    35. Tadeusz Klimczyk. Lotniskowiec Furious. „Morza, Statki i Okręty”. 1/1997. ISSN 1426-529X. 
    36. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 261.
    37. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 25.
    38. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 261, 263.
    39. В. Б. Мужеников: Линейные крейсера Англии: Часть IV. s. 22.
    40. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 28.
    41. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 258–263.
    42. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 248.
    43. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 252.
    44. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 263.
    45. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1. s. 267.
    46. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. (wewnętrzna strona okładki)
    47. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 269.
    48. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 29.
    49. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 259–262.
    50. Roger Chesneau: The World's Aircraft Carriers 1914–1945. London: Arms and Armour Press, 1986, s. 18. ISBN 0-85368-768-4.
    51. Norman Friedman: British Carrier Aviation. s. 95.
    52. Brian Lavery: Churchill’s Navy: the Ships, Man and Organisation 1939-1945. London: Conway Maritime Press, 2006, s. 185. ISBN 1-84486-035-3.
    53. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 258–259, 262–263.
    54. Norman Friedman: British Carrier Aviation. s. 94–95.
    55. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 30.
    56. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 269.
    57. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 276.
    58. Norman Friedman: British Carrier Aviation. s. 109.
    59. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 31.
    60. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 276–277.
    61. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 32.
    62. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 277.
    63. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 161, 164–165.
    64. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 292.
    65. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 203–204, 253–255.
    66. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 106, 108.
    67. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 111.
    68. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 276.
    69. Matthew Willis. The Skua Goes to War. „Aeroplane Monthly”. 12/2007. ISSN 0143-7240. 
    70. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 228.
    71. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 237.
    72. Geirr H. Haarr: The Battle for Norway. s. 139.
    73. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 16.
    74. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 283.
    75. Roger Nailer: Aircraft to Malta. s. 154–155.
    76. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 19–20.
    77. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 62–63.
    78. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 24.
    79. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 285.
    80. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 288.
    81. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 25–27.
    82. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 24, 28.
    83. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 271.
    84. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 266–269.
    85. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 274.
    86. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 265, 269.
    87. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 275–276.
    88. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 265.
    89. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 269–271.
    90. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 276–277.
    91. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 277.
    92. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom I. s. 106–107.
    93. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom I. s. 119, 126.
    94. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 279.
    95. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    96. Geirr H. Haarr: The Battle for Norway. s. 140.
    97. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom I. s. 290.
    98. Geirr H. Haarr: The Battle for Norway. s. 195.
    99. Geirr H. Haarr: The Battle for Norway. s. 140-141.
    100. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 282.
    101. Geirr H. Haarr: The Battle for Norway. s. 261.
    102. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 279, 282.
    103. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 16–17.
    104. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 284.
    105. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    106. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom I. s. 571.
    107. Roger Nailer: Aircraft to Malta. s. 156–157.
    108. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    109. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 33.
    110. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 20.
    111. Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. s. 356.
    112. Roger Nailer: Aircraft to Malta. s. 158.
    113. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom III. s. 48–51.
    114. Roger Nailer: Aircraft to Malta. s. 163–165.
    115. Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom III. s. 235.
    116. Ray Sturtivant, Mick Burrow: Fleet Air Arm Aircraft 1939 to 1945. Tunbridge Wells, Kent: Air-Britain (Historians), 1995, s. 434. ISBN 0-85130-232-7.
    117. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    118. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 284–285.
    119. R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. s. 272.
    120. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    121. Matthew Willis. From Arctic to Tropic. „Aeroplane Monthly”. 05/2009. ISSN 0143-7240. 
    122. Konrad Lesisz. Do skutku... Zatopienie Tirpitza. „Morze, Statki i Okręty”. 7–8/2008. ISSN 1426-529X. 
    123. Patrick Boniface. Killing 'The Beast': The Struggle to Destroy the Tirpitz. „Military History Monthly”. Issue 18: March 2012. ISSN 2048-4100. 
    124. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 285–286.
    125. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 286.
    126. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    127. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    128. Jürgen Rohwer, Gerhard Hümmelchen: Chronik des Seekrieges 1939-1945. [dostęp 2012-03-22].
    129. J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. s. 28.
    130. Tadeusz Klimczyk: Białe słonie. s. 34.
    131. C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2. s. 287–288.

    Bibliografia[]

  • J. D. Brown: Carrier Operations in World War II. Annapolis: Naval Institute Press, 2009. ISBN 978-1-59114-108-2.
  • R. A. Burt: British Battleships: 1919-1939. London: Arms and Armour Press, 1993. ISBN 1-85409-068-2.
  • R. A. Burt: British Battleships of World War One. Annapolis: Naval Institute Press, 1986. ISBN 0-87021-863-8.
  • N. J. M. Campbell: Battle Cruisers. Greenwich: Conway Maritime Press, 1978, seria: Warship Specjal 1. ISBN 0-85177-130-0.
  • Norman Friedman: British Carrier Aviation: The Evolution of the Ships and Their Aircraft. Annapolis: Naval Institute Press, 1998. ISBN 0-87021-054-8.
  • Geirr H. Haarr: The Battle for Norway: April-June 1940. Annapolis: Naval Institute Press, 2010. ISBN 978-1-59114-051-1.
  • C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 1: The First Eight Years. Windsor: Profile Publicantions, 1972, seria: Warship Profile 23.
  • C. A. Jenkins: HMS Furious: Aircraft Carrier 1917–1948. Part 2: 1925–1948. Windsor: Profile Publicantions, 1972, seria: Warship Profile 24.
  • Tadeusz Klimczyk: Białe słonie: Courageous, Glorious, Furious. Warszawa: Magnum X, 1999, seria: Biblioteka Magazynu „Morza, Statki i Okręty” nr 2. ISBN 83-904397-2-7.
  • W. B. Mużenikow: Liniejnyje kriejsiera Anglii: Czast IV. Samara: Istfłot, 2006, seria: Bojewyje korabli mira. ISBN 5-98830-015-4. (В. Б. Мужеников: Линейные крейсера Англии: Часть IV. Истфлот, seria: Боевые корабли мира.)
  • Roger Nailer: Aircraft to Malta. W: Robert Gardiner (red.): Warship 1990. London: Conway Maritime Press, 1990. ISBN 1-55750-903-4.
  • Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom I. Warszawa: Wydawnictwo Lampart, 1999. ISBN 83-86776-45-5.
  • Andrzej Perepeczko: Burza nad Atlantykiem. Tom III. Warszawa: Wydawnictwo Lampart, 2002. ISBN 83-86776-65-X.
  • John Roberts: Battlecruisers. London: Chatham Publishing, 1997. ISBN 1-86176-006-X.
  • Ray Sturtivant: The Squadrons of the Fleet Air Arm. Tunbridge Wells, Kent: Air-Britain (Historians), 1984. ISBN 0-85130-120-7.
  • Stępka – główny wzdłużny element konstrukcyjny szkieletu statku wodnego. Stępka występuje w postaci belkowej i płaskiej. Na stępce opierają się wręgi, a na żaglowcach w nadstępkach także pionowe maszty.Operacja Source – atak sześciu brytyjskich miniaturowych okrętów podwodnych typu X na niemieckie pancerniki stacjonujące w norweskim fiordzie, przeprowadzony rankiem 22 września 1943 roku. W jego wyniku poważne uszkodzenia, skutkujące faktycznym wycofaniem z linii, odniósł „Tirpitz”, największy wówczas okręt III Rzeszy. Brytyjczycy stracili wszystkie sześć użytych w akcji miniaturowych okrętów podwodnych i dziewięciu zabitych oraz sześciu wziętych do niewoli członków ich załóg.


    Podstrony: [1] [2] [3] [4] 5



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Blackburn Roc – brytyjski samolot myśliwski. Produkowany w wytwórni Blackburn w latach 1939-1940 w liczbie 136 sztuk.
    Operacja Torch (z ang. „Pochodnia”) – amerykańsko-brytyjska operacja desantowa we francuskiej części Afryki Północnej, rozpoczęta nocą 7/8 listopada 1942.
    Wysokość metacentryczna - w teorii okrętu jest to odległość pozornego środka obrotu jednostki pływającej w czasie przechyłu od środka ciężkości (na rysunku odcinek GM). Wysokość metacentryczna jest podstawową wielkością określającą stateczność początkową statku.
    Filadelfia (ang. Philadelphia wymowa: /ˌfɪləˈdɛlfiə/) – miasto na północno-wschodnim wybrzeżu USA, w stanie Pensylwania, u ujścia rzeki Delaware do Atlantyku. Największe pod względem liczby ludności miasto w Pensylwanii i szóste w kraju.
    Oran (arab. وهران, Wahran) – drugie pod względem wielkości miasto w Algierii, ośrodek administracyjny wilajetu Oran, nad Zatoką Orańską (Morze Śródziemne). Około 700 tys. mieszkańców. Siedziba rzymskokatolickiej diecezji orańskiej. W Oranie rozgrywa się akcja powieści Alberta Camusa Dżuma.
    Wał – część maszyny, najczęściej w kształcie walca, obracająca się wokół własnej osi wraz z zamocowanymi na niej elementami, służąca do przenoszenia momentu obrotowego. Na wale mogą być osadzone: koła zębate, piasty, tarcze hamulcowe itp.
    Operacja Goodwood – brytyjska operacja wojskowa, przeprowadzona w północnej Francji na froncie zachodnim, w dniach 18-20 lipca 1944.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.145 sek.