• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Guia Circuit

    Przeczytaj także...
    Grand Prix Makau – wyścig samochodowy rozgrywany w Makau, jednym ze specjalnych rejonów administracyjnych Chin. Znany jest z tego, że jest to jedyny na świecie wyścig na torze ulicznym, podczas którego ścigają się zarówno samochody jak i motocykle. Co roku zazwyczaj w trzeci weekend listopada setki pasjonatów sportów motorowych spotykają się na torze Guia Circuit, by rywalizować w różnych kategoriach od bolidów jednomiejscowych, poprzez samochody turystyczne, aż po motocykle.World Touring Car Championship (WTCC) – ogólnoświatowe wyścigowe mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez FIA w 1987 i corocznie od 2005. Zastąpiły one serię European Touring Car Championship rozgrywaną w latach 1963-1988 i 2000-2004. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie 10-12 rund złożonych z dwóch wyścigów każda na różnych torach wyścigowych. Obecnie seria ta uznawana jest za drugą (po Formule 1) co do ważności światową serię wyścigową organizowaną przez FIA.
    Makau (chiń. trad.: 澳門半島; pinyin: Aōmén Bàndǎo; jyutping: Ou3 mun2 Bun3 dou2; port.: Península de Macau) – półwysep w południowo-wschodnich Chinach, otoczony wodami Morza Południowochińskiego, część terytorium Specjalnego Regionu Administracyjnego Makau. Całkowita powierzchnia półwyspu wynosiła w 2010 roku 9,3 km².

    Guia Circuit lub Circuito da Guia – uliczny tor wyścigowy położony w południowej części półwyspu Makau. Jest on miejscem corocznych zmagań w Grand Prix Makau Formuły 3 oraz ostatnim wyścigiem sezonu World Touring Car Championship. Tor składa się z kilku długich prostych i ciasnych zakrętów oraz ma cechy toru typowo ulicznego - wąski, śliski z małą ilością miejsc do wyprzedzania. Jednak zawiera w sobie także inne cechy, których ciężko szukać na innych tego typu obiektach: duża różnica wysokości podczas okrążenia (między najwyższym a najniższym punktem na torze jest różnica ponad 30 metrów), a także kilka bardzo długich prostych, które pozwalają rozpędzić się bolidom Formuły 3 do prędkości nawet 260 km/h. W wyniku połączenia tych wszystkich cech tor uznawany jest jako jeden z najbardziej wymagających na świecie, zarówno pod kątem jazdy, jak i ustawienia samochodu, ponieważ samochód nie może tracić zbyt dużo na długich prostych, ale musi też być konkurencyjny w śliskich zakrętach.

    Formuła 3 (znana również pod skrótem F3) – klasa wyścigów samochodowych przeprowadzanych w różnych cyklach w Europie, Australii, Ameryce Południowej i Azji. Jest to jednocześnie określenie biorących w nich udział jednomiejscowych samochodów wyścigowych o otwartym nadwoziu. Wielu kierowców prestiżowych wyścigów Formuły 1 ma za sobą etap w Formule 3. Udział w wyścigach Formuły 3 jest stosunkowo drogi (miejsce w brytyjskiej F3 kosztuje obecnie około 400,000 funtów szterlingów za udział w rocznym cyklu wyścigów, w Azji cena wynosi około 80,000 funtów). Z tego powodu w wyścigach Formuły 3 biorą udział głównie początkujący zawodowcy, a nie amatorzy. Sukces w F3 może zaowocować dla kierowcy udziałem w wyścigach wyższej klasy, takich jak Seria GP2, Formuła Renault 3.5 lub nawet wyścigów testowych Formuły 1.

    Historia toru[ | edytuj kod]

    Pierwszy wyścig samochodowy na tym torze odbył się w 1954 roku jako wyścig dla okolicznych entuzjastów wyścigów samochodowych. Od 1967 roku odbywają się tutaj także wyścigi motocyklowe i od tej pory tor jest miejscem rozgrywania zarówno wyścigów samochodowych jak i motocyklowych.

    Układ toru[ | edytuj kod]

    Guia Circuit

    Układ toru nie uległ zmianie od pierwszego wyścigu w roku 1954 (w 1993 roku modyfikacji uległ kompleks boksów i paddock na torze, ale układ toru się nie zmienił). W najwęższym miejscu na torze przed nawrotem Melco tor ma szerokość zaledwie 7 metrów, często gdy dochodzi tam do wypadków tor zostaje zablokowany przez uszkodzone auta. Wzdłuż całego toru ustawione są barierki firmy Armco pomalowane na żółto-czarne barwy. Kiedyś nawet za zakrętem R. Bend znajdowała się pułapka żwirowa, często spotykana na stałych torach wyścigowych, jednak od momentu przeniesienia boksów w obecne miejsce, znajduje się tam wjazd do alei serwisowej i "pułapka" została usunięta.

    Wydarzenia wyścigowe[ | edytuj kod]

    Tor jest dość specyficznym miejscem, gdzie zazwyczaj w drugim lub trzecim tygodniu listopada spotykają się zarówno kierowcy samochodowi jak i motocykliści. Motocyklowe Grand Prix, Guia Race of Makau (od 2005 roku ostatni wyścig sezonu WTCC), a także Grand Prix Makau Formuły 3 są głównymi wydarzeniami weekendu wyścigowego w Makau. Odbywają się także inne wyścigi zorganizowane dla lokalnych entuzjastów ścigania.

    Trybuny[ | edytuj kod]

    Na torze znajdują się dwie główne trybuny - jedna naprzeciwko alei serwisowej przy prostej start/meta, a druga przy najbardziej znanym zakręcie tego toru - Lisboa Bend. Jest to tak naprawdę pierwszy zakręt na torze do którego trzeba hamować i często jest to jedyna okazja do wyprzedzania, również podczas pierwszych okrążeń wyścigów często dochodzi tutaj do wypadków, ponieważ po tym zakręcie następuje drastyczne zwężenie trasy i często dla któregoś kierowcy brakuje po prostu miejsca. W związku z tym ceny biletów na trybunę przy Lisboa Bend są zazwyczaj wyższe niż te na główną trybunę.




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.