Grupa kontrolna
Pedagogika – zespół nauk o wychowaniu, istocie, celach, treściach, metodach, środkach i formach organizacji procesów wychowawczych. Pedagogika jako nauka o edukacji (nauczaniu i kształceniu), należy do nauk społecznych (humanistycznych) i zajmuje się rozwojem i zmianami mechanizmów wychowania oraz uczenia się, przez całe życie człowieka.Statystyka (niem. Statistik, „badanie faktów i osób publicznych”, z łac. [now.] statisticus, „polityczny, dot. polityki”, od status, „państwo, stan”) – nauka, której przedmiotem zainteresowania są metody pozyskiwania i prezentacji, a przede wszystkim analizy danych opisujących zjawiska, w tym masowe.
Eksperyment (łac. experimentum - doświadczenie, badanie) – w naukach przyrodniczych i społecznych zbiór działań wzbudzających w obiektach materialnych określone reakcje i zjawiska w warunkach pozwalających kontrolować wszelkie istotne czynniki, które poddaje się dokładnej obserwacji.
Grupa kontrolna – grupa obiektów, która w ramach wykonywanego eksperymentu nie jest poddawana żadnym manipulacjom eksperymentalnym (pozostaje w stanie naturalnym lub jest poddawana działaniom standardowym).
Wyniki uzyskane w grupie kontrolnej służą porównaniu z wynikami z grupy eksperymentalnej, dzięki czemu można uzyskać statystyczną pewność, że manipulacje wykonane na grupie eksperymentalnej rzeczywiście przyniosły oczekiwany skutek.
W czasie eksperymentów klinicznych pacjentów-uczestników włącza się do grup eksperymentalnej i kontrolnej (preferowana jest randomizacja). Członkowie grupy eksperymentalnej są poddawani ocenianej nowej procedurze medycznej, a członkowie grupy kontrolnej – interwencji alternatywnej (np. standardowej) lub pozorowanej (np. podawanie placebo lub brak działania). Analogiczne metody są również stosowane poza medycyną, w różnych obszarach badań naukowych, np. w psychologii, pedagogice i innych naukach społecznych.
Przypisy[ | edytuj kod]
- red.: Słownik podstawowych pojęć. W: Strona internetowa Polskiego Towarzystwa Wakcynologii [on-line]. Polskie Towarzystwo Wakcynologii, 23/09/2016. [dostęp 2019-12-31].
- Michał Jakubczyk, Maciej Niewada, Wojciech Masełbas, Łukasz Borowiec: Elementy oceny organizacji i wyników badań klinicznych. Warszawa: Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, 2011, s. 127 ss. ISBN 978-83-62110-29-2.