• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gra wieloosobowa

    Przeczytaj także...
    Worms – seria gier strategicznych wyprodukowana przez brytyjską firmę Team17. Można grać z komputerem, przez Internet lub prowadzić rozgrywkę wieloosobową na jednym komputerze. Sterujemy drużyną malutkich robaków. Naszym zadaniem jest za pomocą przeróżnych rodzajów broni zniszczyć przeciwnika. Mamy do dyspozycji cały arsenał (od zwykłej strzelby, bazooki, po bombę atomową oraz dosyć egzotyczne bronie, np: wybuchające gołębie, owce, szalone krowy, skunksy, krety i betonowe osły) oraz teściowe. Przed strzałem musimy uwzględnić siłę wiatru, siłę wybuchu pocisku, siłę wystrzału. Gra rozgrywa się w turach. Początkowo gra była w postaci dwuwymiarowej, później ukazały się nowsze wersje tej gry w postaci 3D, zaś obecnie nastąpił powrót do pierwotnej konwencji 2D.The Settlers (niem: Die Siedler, w tłumaczeniu Osadnicy) – gra napisana przez Volkera Werticha i wydana w 1993 roku przez firmę Blue Byte, rozpoczynająca serię gier strategiczno-ekonomicznych, w których gracze tworzą średniowieczne osady i kierują ich rozwojem. Pierwotnie gra była przeznaczona na komputer Amiga, później została przeniesiona na komputery PC. Celem gry jest stworzenie doskonale prosperującego państwa oraz przejęcie kontroli nad ludami zamieszkującymi sąsiednie tereny.
    StarCraft – strategiczna gra czasu rzeczywistego stworzona przez studio Blizzard Entertainment. Jest to pierwsza część serii, która została wydana w 1998 roku. Jej kontynuacja, StarCraft II: Wings of Liberty, ukazała się w 2010.

    Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj bądź tryb gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową.

    Zwykle gracze ze sobą rywalizują, choć istnieje mnogość odmian trybów (w zależności od profilu samej gry) pozwalających na grę niezależną (wyścigi na czas, bez kolizji) czy współpracę. Istnieją również tryby łączone, np. rywalizacja połączona ze współpracą (gra drużynowa).

    Warcraft – seria gier komputerowych (RTS z elementami cRPG oraz gry typu MMORPG), opowiadań i książek wydanych przez firmę Blizzard.Hot-seat, hot seat lub hotseat (ang. Gorące krzesło) – tryb gry wieloosobowej w turowych grach komputerowych, pozwalający grać kilku osobom na jednym komputerze. W trybie hot-seat gra polega na tym, że gracze kolejno wykonują określone czynności w grze i po skończonej turze przychodzi kolej na następnego gracza.

    Dzielenie ekranu[]

    Gra może odbywać się na jednym urządzeniu, wówczas zwykle ekran dzielony jest na dwie lub więcej części. Wówczas każdy z graczy powinien mieć własny kontroler (joystick, joypad, mysz, klawiatura), choć w przypadku komputerów istnieje możliwość współdzielenia klawiatury. Słabsze ich modele nie nadają się jednak do tego typu rozgrywki, gdyż istnieje ograniczenie przyjmowanych w jednym momencie zgłoszeń naciśnięć klawiszy (zwykle do 3-4). Obecnie dzielenie ekranu ograniczone jest właściwie do gier konsolowych.

    Gamepad (także joypad, pad) – urządzenie sterujące używane w grach wideo i komputerowych. Standardowo jest dodawany do każdego zestawu z konsolą. Każdy producent opracowuje unikatowy dla danej konsoli model, dlatego ważne jest wybranie kontrolera odpowiedniego dla danego urządzenia.Zdobądź flagę (ang. capture the flag, CTF) – jeden z typów gier wieloosobowych, obecnie spotykany prawie wyłącznie w grach komputerowych z gatunku first-person shooter, w rozgrywkach paintballowych, ASG i zabawach harcerskich. Gracze dzielą się na dwie (czasami więcej) drużyny (nawet po jednym zawodniku na drużynę, ale zazwyczaj jest ich więcej) i mają swoje bazy. W każdej bazie jest flaga. Drużyna zdobywa punkt wtedy, gdy zabierze flagę z bazy wroga i zaniesie ją do swojej bazy. Zazwyczaj należy donieść ją do swojej flagi, znajdującej się w wyznaczonym dla niej miejscu i nie można tego zrobić, jeśli flaga ta jest w posiadaniu przeciwnika bądź znajduje się gdzieś na planszy. Wygrywa drużyna, która zdobędzie określoną ilość punktów lub będzie miała więcej punktów po upływie czasu przeznaczonego na rozgrywkę.

    Hot-seat[]

    W strategicznych grach turowych wyodrębniła się inna opcja rozgrywki, tzw. tryb hot-seat (dosł. gorące krzesło). Ponieważ gracze wykonują swoje posunięcia sekwencyjnie, możliwe jest korzystanie z jednego zestawu urządzeń wejścia-wyjścia (klawiatura, mysz, monitor) – gracze wykonują ruchy swojej kolejki jeden po drugim. Przykładem gier wykorzystujących ten tryb są serie Heroes of Might and Magic czy Worms.

    Frag – anglojęzyczny termin oznaczający eliminację przeciwnika w grach komputerowych (zwykle z gatunku first-person shooter), premiowaną punktem dodawanym do wyniku rozgrywki. Terminologia „frag” po raz pierwszy pojawiła się w grze Doom z 1993 roku. Fragi są najczęściej stosowane w trybach gry wieloosobowej, na przykład deathmatch, w których celem jest uzyskanie jak największej liczby punktów za eliminację przeciwników.Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników, np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych.

    Choć mogłoby się wydawać, że w strategicznych grach czasu rzeczywistego taka opcja gry jest niemożliwa, to należy wskazać grę Settlers, w której ekran dzielony był na dwie części (pionowo) i każdy z graczy mógł wykonywać swój ruch niezależnie od drugiego. Wiąże się to z dużym narzutem mocy obliczeniowej i nie jest stosowane w grach wymagających niezależnego dostępu do podzespołów urządzenia.

    Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.Neverwinter Nights – komputerowa gra fabularna stworzona przez BioWare i wydana przez Atari, pierwsza cześć serii Neverwinter Nights. Jej światowa premiera odbyła się 16 czerwca 2002 na systemy Windows. W Polsce została wydana 20 listopada 2002 przez firmę CD Projekt. W czerwcu 2003 roku powstała wersja na Linuxa, którą udostępniono w wersji cyfrowej każdemu, kto wcześniej kupił grę. Edycja na OS X została wydana w sierpniu tego samego roku przez MacSoft.

    Rozgrywka sieciowa[]

    Ostatnią możliwością jest gra prowadzona na wielu urządzeniach – na każdego uczestnika przypada jedno – podłączonych do sieci, np. lokalnej lub Internetu. Dzięki temu, że każdy gracz posiada własne urządzenie, kontroler i monitor, tryb ten idealnie nadaje się do gier, które ekstensywnie korzystają z możliwości obrazowania urządzenia, takich jak gry trójwymiarowe, wymagając przy tym minimalnego czasu odpowiedzi (ważna jest tu też jakość połączenia sieciowego). Do najpopularniejszych gier umożliwiających grę w trybie wieloosobowym należą gry typu FPP (Call of Duty, Quake, Unreal Tournament, Counter-Strike, Call of Juarez), TPP (Uncharted, Neverwinter Nights), RTS (Warcraft, StarCraft oraz wielu innych).

    Counter-Strike – seria gier komputerowych z gatunku first-person shooter. W głównej mierze gry są przeznaczone dla rozgrywki wieloosobowej, w których gracze walczą między sobą wcielając się w terrorystów lub antyterrorystów.Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).

    Tryby gry[]

    Istnieje wiele trybów gry wieloosobowej, niektóre z nich nie mają jednolitej nazwy. Najpopularniejsze to:

  • deathmatch – w shooterach tryb walki graczy "każdy na każdego", gdzie wygrywa gracz z największą ilością fragów,
  • team deathmatch – podobny do deathmatchu, jednak gracze podzieleni są na drużyny,
  • zdobądź flagę (ang. capture the flag) – w shooterach tryb, gdzie gracz lub drużyna graczy musi zabrać flagę z bazy przeciwnika i zanieść ją do swojej bazy,
  • tryb kooperacji (ang. cooperative mode) – współpraca dwóch lub więcej graczy w celu wypełnienia określonego zadania, występuje w różnych gatunkach gier,
  • potyczka (ang. skirmish) – w komputerowych grach strategicznych bitwa pomiędzy dwoma lub więcej graczami, gdzie wygrywa gracz lub drużyna, która pokona innych.
  • Zobacz też[]

  • gra jednoosobowa
  • player versus player
  • Unreal Tournament – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wyprodukowana przez Epic Games i Digital Extremes oraz wydana w 1999 przez GT Interactive, a w Polsce przez LEM. Jest to wieloosobowa gra sieciowa. Jej bezpośrednim konkurentem był Quake III: Arena, który został wydany nieco później (7 grudnia). UT zdobywała swoich fanów poprzez bardzo dobre boty oraz alternatywny tryb we wszystkich rodzajach broni. Producent wyposażył także grę w możliwość uruchomienia mutatorów, co wyposażało grę w nowe opcje.Perspektywa trzeciej osoby (w skrócie TPP, z ang. third-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych (zwykle o grafice trójwymiarowej), w których gracz obserwuje świat przedstawiony za plecami kierowanej postaci. Ustawienie takie umożliwia graczowi obserwowanie otoczenia, postaci i jej działań. W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Uncharted – seria przygodowych gier akcji przedstawionych z perspektywy trzeciej osoby, w których gracz wciela się w postać podróżnika i poszukiwacza skarbów Nathana Drake’a. Główna seria na PlayStation 3 została wyprodukowana przez amerykańskie studio Naughty Dog, natomiast Złota Otchłań i Pogoń za fortuną na PlayStation Vita zostały stworzone przez Bend Studios. Wydawcą i dystrybutorem gier z serii Uncharted jest Sony Computer Entertainment. W grach wykorzystano różne wersje autorskiego silnika (Naughty Dog Game Engine), modelowanie świata fizycznego odbywa się dzięki silnikowi Havok.
    Tryb kooperacji lub współpracy (ang. cooperative, co-op) – tryb dostępny w grach komputerowych w trybie wieloosobowym, wymaga połączenia z Internetem lub siecią LAN. Umożliwia współpracę dwóch lub więcej graczy i rozgrywkę przeciwko sztucznej inteligencji. Tryb ten może polegać na wspólnym przejściu trybu dla pojedynczego gracza (Gears of War, Resident Evil 5, Wrota Baldura) lub oferować osobną rozgrywkę (Mass Effect 3, Portal 2, Shank). Wzrost popularności usług typu PlayStation Network, Xbox Live czy Steam spowodował coraz częstsze pojawianie się tego trybu.
    Sieć komputerowa (w skrócie: sieć) – zbiór komputerów i innych urządzeń połączonych ze sobą kanałami komunikacyjnymi. Sieć komputerowa umożliwia wzajemne przekazywanie informacji oraz udostępnianie zasobów własnych między podłączonymi do niej urządzeniami, tzw. "punktami sieci".
    Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.
    Sieć lokalna (ang. LAN – Local Area Network) – sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, laboratorium, czy też biuro. Główne różnice LAN, w porównaniu z siecią WAN, to m.in. wyższy wskaźnik transferu danych, czy też mniejszy obszar geograficzny.
    Strategiczna gra czasu rzeczywistego (ang. real-time strategy, RTS) – gatunek gier komputerowych, będący modyfikacją turowych gier strategicznych, polegającą na niekrępowaniu graczy turami i kolejkami ruchów. Gracze mogą podejmować działania kiedy chcą, natomiast skutki owych są widziane natychmiast. Gatunek ten stawia większy nacisk na szybkość podejmowania decyzji.
    Perspektywa pierwszej osoby (w skrócie FPP, z ang. first-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych, w których gracz ogląda świat przedstawiony oczami bohatera. Najczęściej gry w perspektywie pierwszej osoby utożsamiane są z gatunkiem first-person shooter, jednak owa perspektywa występuje także m.in. w komputerowych grach przygodowych (Myst) i grach fabularnych (The Elder Scrolls, Deus Ex), grach wyścigowych (Colin McRae Rally) lub symulatorach lotu (IL-2 Sturmovik). W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.

    Reklama