• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gra karciana



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Dungeoneer – planszowo-karciana gra fantasy, której autorem jest Thomas Denmark. Oryginalnie wydana w USA przez Atlas Games, polskim dystrybutorem jest wydawnictwo Galakta. Dungeoneer to gra fantasy przeznaczona dla 2-4 graczy. Gracze wcielają się w bohaterów, przemierzają lochy, walczą z potworami i wykonują zadania. Najgroźniejszymi przeciwnikami są jednak inni gracze, którzy na wszelkie sposoby przeszkadzają w osiągnięciu sukcesu. W czasie gry plansza jest budowana przez samych graczy, dzięki czemu każda rozgrywka jest niepowtarzalna.Skat – gra karciana, szczególnie rozpowszechniona w Niemczech oraz na Śląsku i Kaszubach. W Polsce często nazywany "śląskim brydżem". W grze biorą udział trzy osoby, przy czym w każdej rozgrywce 2 osoby grają przeciwko jednej, która wygrała licytację poprzedzającą daną rozgrywkę. W skacie sportowym partia, czyli pojedyncza sesja, na której zbierają się gracze w skata, składa się z 24 rozgrywek. W skacie otwartym nie ma tego typu limitu oraz istnieją odrębne zasady liczenia punktów oraz występują różne dodatkowe reguły mające urozmaicić grę, są one jednak potępiane przez PZSkat.
    Przykładowa rozgrywka w pana

    Gra karcianagra, w której używa się kart do gry.

    Rodzaj użytych kart[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: karty.

    Podstawowy podział przebiega między grami tradycyjnymi i kolekcjonerskimi grami karcianymi. Wśród gier tradycyjnych stosuje się najczęściej talie bazujące na talii brydżowej lub tarotowej.

    Kierki – gra w karty dla 4 osób. Jedna z najstarszych polskich gier w karty. Nazwa staropolska to chapanka. Istnieje kilkanaście znanych wersji. Celem gry jest zdobycie jak najmniejszej ilości punktów poprzez unikanie zebrania kart punktowanych lub zdobycie wszystkich punktowanych kart. Są to kiery oraz dama pik, walet karo oraz król kier i inne damy, walety i króle, punktowana też jest sama lewa oraz karne lewy np: 7 i 13 lub dwie ostatnie.Tysiąc – gra karciana dla dwóch, trzech bądź czterech graczy, której zwycięzcą zostaje osoba, która dzięki sumie punktów zdobytych w poszczególnych rozdaniach, jako pierwsza zdobędzie co najmniej 1000 punktów. Gra przeprowadzana jest za pomocą 24 kart, od 9 do Asa, przy czym pary Dama - Król tego samego koloru - w każdym z czterech kolorów, tworzą "meldunki" o wartości punktowej 40, 60, 80 i 100 w zależności od koloru.

    Liczba graczy[ | edytuj kod]

    Liczba graczy może wahać się od 1 (pasjanse), w nielicznych przypadkach sięgając nawet 20 (poker).

    W pewnych grach jak poker, makao może brać udział różna liczba graczy bez szczególnych zmian reguł gry. Pewne gry posiadają specjalne warianty dla różnych liczb graczy (np. kierki które są przeznaczone dla czterech graczy, mają wariant dla trzech). Istnieją również gry, w których przy liczbie graczy większej niż przewidziana gracze kolejno opuszczają rozdania (skat, różne odmiany tarota). Inne gry praktycznie nie przewidują możliwości uczestnictwa w nich innej niż przewidziana liczby graczy (brydż).

    Pasjans (z fr. patience "cierpliwość") – gra karciana, zazwyczaj jednoosobowa. Rozgrywka odbywa się za pomocą jednej lub dwóch talii kart. Zwykle celem gry jest ułożenie wszystkich kart (od najmniejszej do największej) na asach.Licytacja – w grach karcianych, np. brydżu, tysiącu element gry w karty, podczas której gracze zabiegają o wzięcie, zagranie, wyjście, itp.

    Gracze w grach karcianych grają samodzielnie lub dobierają się w drużyny, które są stałe (brydż) lub zmieniają się (skat).

    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Kości – popularna gra dla 2-4 osób, w której gracze turlają 5 typowymi sześciennymi kostkami, by uzyskać określone układy oczek, za które otrzymuje się punkty. Celem gry jest uzyskanie największej ilości punktów. Wbrew pozorom nie jest to gra zależna tylko od szczęścia -- liczy się w niej raczej umiejętność kalkulacji.
    Veto (Szlachecka Gra Karciana Veto!) – największa polska karcianka (kolekcjonerska gra karciana, ang. collectible card game, CCG). Gra utrzymana jest w klimacie staropolskim. Gracze kierują frakcjami podczas wolnej elekcji 1648 roku. Do wyboru jest pięć frakcji: Awanturnicy, Osmanowie, Dworscy, Radziwiłłowie, Wiśniowieccy. Gra polega na obsadzeniu na tronie swojego kandydata na króla (elekta), szablą, złotem lub intrygą czy też poprzez podbój ziem Rzeczypospolitej.
    Kolekcjonerskie gry karciane (pot. karcianki, z ang. collectible card games (CCG) lub trading card games (TCG)) – gry, w których każdy z graczy korzysta z osobistej talii specjalnie przeznaczonych dla danej gry kart. Gra jest dwu- lub wieloosobowa.
    Preferans – gra w karty, zwykle dla trzech osób talią 32-kartową. Podobna do wista. Popularna zwłaszcza na przełomie XIX i XX wieku. Wzmianka o tej grze pojawiła się w lekturze „Lalka” Bolesława Prusa oraz książkach awanturniczo-przygodowych Sergiusza Piaseckiego.
    Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:
    As − pierwotnie najmłodsza, choć obecnie w większości gier najstarsza w talii karta do gry (w niektórych grach "ważniejszy" od asa jest joker). As w żargonie brydżystów to tuz.
    Munchkin – popularna niekolekcjonerska gra karciana stworzona przez Steve’a Jacksona, ilustrowana przez Johna Kovalica i wydana przez Steve Jackson Games. Jest parodią gier RPG, w zestawie podstawowym i jego rozszerzeniach – D&D, natomiast w późniejszych dodatkach wyśmiana zostaje po kolei większość popularnych systemów.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.043 sek.