• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gra jednoosobowa

    Przeczytaj także...
    Jagged Alliance – pierwsza z całej serii strategicznych gier turowych o tej samej nazwie. Producentem jak i wydawcą jest firma Sir-Tech. Światowa premiera gry nastąpiła 2 września 1994 roku, w Polsce dostępna była od 12 kwietnia 1995.Tibia – gra z gatunku MMORPG, stworzona przez czterech niemieckich studentów informatyki (Stephan Börzsönyi, Guido Lübke, Ulrich Schlott i Stephan Vogler), dystrybuowana przez niemiecką firmę CipSoft. Początkowo była niekomercyjnym eksperymentem. Pierwsza wersja Tibii została wydana 7 stycznia 1997, by po trzech dniach dołączył do niej pierwszy gracz. Początkowa wersja była bardzo niedopracowana i uboga w treść. Wraz z rozwojem gry i rosnącą popularnością stała się projektem komercyjnym.
    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.

    Gra jednoosobowa (ang. singleplayer) – nazwa rodzaju rozgrywki w grach komputerowych przeznaczona wyłącznie dla jednego gracza.

    Obecność w grach[]

    Na rozgrywkę dla jednej osoby nastawione są rozmaite automaty do gier oraz konsole, choć niektóre oferują również możliwość gry wieloosobowej. Zwyczajem stał się fakt, iż jeżeli gra oferuje możliwość współzawodnictwa, dostępny jest tryb gry wieloosobowej.

    First-person shooter (FPS) – rodzaj gry komputerowej, w której gracz wciela się w postać, a wirtualny świat widzi jej oczami.Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj (bądź tryb) gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową lub wideo.

    Gra wyłącznie jednoosobowa jest domeną głównie gier przygodowych, fabularnych i innych, choć nie jest to regułą: np. taktyczna strzelanka Jagged Alliance również nie posiada trybu gry wieloosobowej. Z drugiej strony istnieją gry, które w ogóle nie posiadają trybów gry jednoosobowej, skierowane do graczy pragnących rozgrywki z innymi ludźmi (np. Wolfenstein: Enemy Territory, Tibia, World of Warcraft).

    Komputerowa gra przygodowa – gatunek gier komputerowych, w którym nacisk jest położony na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek i interakcję z postaciami. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla literatury czy filmu. Zazwyczaj gry przygodowe są przeznaczone dla jednego gracza. Jest to spowodowane tym, że nacisk położony na fabułę i głównego bohatera jest trudny do zaimplementowania w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90. We wschodniej Azji są ciągle popularne i wydawane w formie powieści wizualnych.Tryb kooperacji lub współpracy (ang. cooperative, co-op) – tryb dostępny w grach komputerowych w trybie wieloosobowym, wymaga połączenia z Internetem lub siecią LAN. Umożliwia współpracę dwóch lub więcej graczy i rozgrywkę przeciwko sztucznej inteligencji. Tryb ten może polegać na wspólnym przejściu trybu dla pojedynczego gracza (Gears of War, Resident Evil 5, Wrota Baldura) lub oferować osobną rozgrywkę (Mass Effect 3, Portal 2, Shank). Wzrost popularności usług typu PlayStation Network, Xbox Live czy Steam spowodował coraz częstsze pojawianie się tego trybu.

    O ile gra FPS oferuje tryb gry jednoosobowej, jest to zwykle gra według pewnej fabuły, w której przeciwnikami i opcjonalnymi współzawodnikami steruje sztuczna inteligencja obecna w silniku gry.

    Boty[]

    Jeżeli profil gry jedno- i wieloosobowej różni się tylko obecnością graczy ludzkich (tzn. wszystkie inne aspekty gry, takie jak plansze, wyposażenie itp. nie ulegają zmianie, np. Tactical Ops: Assault on Terror), to postaci sterowane przez sztuczną inteligencję, a zastępujące graczy ludzkich, nazywa się botami. W tym przypadku gra jednoosobowa jest zwykle formą treningu przed właściwą rozgrywką w trybie gry dla wielu graczy.

    Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.Bot – program wykonujący pewne czynności w zastępstwie człowieka. Czasem jego funkcją jest udawanie ludzkiego zachowania.

    Zobacz też[]

  • tryb kooperacji
  • player versus environment



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    World of Warcraft (WoW) – gra komputerowa z gatunku MMORPG wyprodukowana przez amerykańską firmę Blizzard Entertainment. Jej akcja toczy się cztery lata po wydarzeniach przedstawionych w grze Warcraft III: The Frozen Throne, w świecie stworzonym w 1994 roku na potrzeby Warcraft: Orcs & Humans. World of Warcraft jest czwartą (nie licząc dodatków) grą w uniwersum Warcrafta.
    Player versus environment (PvE; ang. gracz kontra środowisko) – termin używany w grach online, głównie MMO, gdzie postać kontrolowana przez gracza walczy z postaciami sterowanymi w grze przez komputer. Jest to przeciwieństwo player vs player (PvP), w którym walczy się z postacią kontrolowaną przez żywego przeciwnika.
    Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence – AI) – nauka obejmująca zagadnienia logiki rozmytej, obliczeń ewolucyjnych, sieci neuronowych, sztucznego życia i robotyki. Sztuczna inteligencja to dział informatyki, którego przedmiotem jest badanie reguł rządzących inteligentnymi zachowaniami człowieka, tworzenie modeli formalnych tych zachowań i – w rezultacie – programów komputerowych symulujących te zachowania. Można ją też zdefiniować jako dział informatyki zajmujący się rozwiązywaniem problemów, które nie są efektywnie algorytmizowalne. Termin wymyślił John McCarthy.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.