Komputerowa gra ekonomiczna

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
(Przekierowano z Gra ekonomiczna)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Gra ekonomicznagra strategiczna, w której czynnik ekonomiczny jest równie ważny lub ważniejszy od czynnika bitewnego; często nawet niezawierająca żadnych elementów militarnych.

Civilization – seria strategicznych turowych gier komputerowych polegających na rozbudowywaniu własnych cywilizacji poprzez zakładanie miast, produkowanie jednostek i obiektów wewnątrz tych miast oraz na podboju innych cywilizacji przy jednoczesnym rozwijaniu technologii. Cechą specyficzną tej serii jest też rozwój demograficzny ludności i oddzielenie liczby jednostek bojowych od liczby mieszkańców.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

W przeciwieństwie do gier militarnych, gry ekonomiczne są przeważnie jednoosobowe. Nie ma tu wyraźnie zarysowanego konfliktu między graczami, za to jest wyraźny konflikt z resztą świata.

Nie ma zbyt wielu popularnych planszowych gier ekonomicznych, istnieje za to wiele gier komputerowych tego typu. Powody to m.in. jednoosobowość, często skomplikowane modele zawierające wiele obliczeń i informacji niejawnych oraz długi czas gry, która może trwać nawet tygodniami.

Trzy duże rodziny gier tego typu to gry wywodzące się od Civilization, gry wywodzące się od SimCity, oraz gry wywodzące się od Tycoon. Gatunek gier ekonomicznych jest różnorodny i istnieje wiele innych gier tego typu.

Pojęcie gra strategiczna odnosi się do bardzo szerokiej grupy gier - przede wszystkim jednak chodzi tu o jedno- bądź wielo-osobowe gry, w których wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania.

Gry z rodziny Civilization[ | edytuj kod]

 Osobny artykuł: Civilization (seria).

Gry ekonomiczno-bitewne. Gracz zaczyna z niewielką grupką osadników lub małym miastem (Master of Magic) i rozwija je w wielkie imperium. Świat jest początkowo słabo zamieszkany, zawiera miasta i jednostki należące do graczy oraz miasta (czy też wioski) i jednostki neutralne (neutralni uczestnicy to "barbarzyńcy", jak w Civilization, Indianie, jak w Colonization, czy po prostu "neutralni", jak w Master of Magic). Gracz musi szybko zakładać nowe osady, budować wojsko do obrony własnych miast, początkowo przed najazdem "neutralnych", potem przed innymi graczami, rozbudowywać miasta i eksplorować teren (kontakty z neutralnymi "wioskami" są źródłem różnych korzyści, w Master of Magic można podbijać neutralne miasta i eksplorować nawiedzone przez potwory miejsca), oraz budować drogi, systemy irygacyjne i inne elementy infrastruktury. Warunkiem stworzenia zdrowego imperium jest zachowanie równowagi, której położenie różni się zależnie od fazy gry.

Następnym etapem gry jest wojna, którą prawie zawsze wygrywa cywilizacja lepiej rozwinięta ekonomicznie, a dobrą strategią można nadrobić jedynie niewielkie różnice potencjału gospodarczego i technologicznego.

Podstrony: 1 [2] [3]




Reklama