• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gloster Aircraft Company

    Przeczytaj także...
    Gloster Meteor – pierwszy myśliwiec z napędem odrzutowym w służbie Royal Air Force, który wszedł na wyposażenie jednostek bojowych w sierpniu 1944, tylko kilka tygodni po niemieckim Messerschmitt Me 262. Był to drugi myśliwiec odrzutowy na świecie i pierwszy samolot odrzutowy używany przez aliantów. Różne wersje Meteora pozostały na służbie poprzez wiele lat – najdłużej w wersji myśliwca nocnego.Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.
    Henry Philip Folland OBE (ur. 22 stycznia 1889, zm. 5 września 1954) − brytyjski konstruktor lotniczy, założyciel firmy Folland Aircraft.
    Gloster Meteor

    Gloster Aircraft Companybrytyjska wytwórnia lotnicza, produkowała samoloty dla Royal Air Force oraz maszyny wyścigowe. Pionier budowy samolotów z napędem odrzutowym. W Glosterze powstały takie konstrukcje jak Gladiator czy pierwszy brytyjski samolot z silnikiem odrzutowym Gloster E.28/39.

    Gloster Gauntlet – brytyjski, dwupłatowy samolot myśliwski zaprojektowany w latach 30. ubiegłego wieku w wytwórni Gloster Aircraft Company. Był to ostatni myśliwiec w służbie Royal Air Force z otwartą kabiną pilota.III Rzesza Niemiecka (niem. Das Dritte Reich) – nieoficjalna nazwa państwa niemieckiego pod rządami NSDAP w latach 1933–1945. Oficjalnie państwo nosiło nazwę Rzesza Niemiecka (Deutsches Reich), od 1938 (po Anschlussie Austrii) używano także nazwy Rzesza Wielkoniemiecka (Großdeutsches Reich).

    Historia[ | edytuj kod]

    Początki[ | edytuj kod]

    Gloster Gamecock

    W 1915 roku cieśla H.H. Martyn założył firmę HH Martyn & Co Ltd produkującą części do samolotów. Siedziba firmy znajdowała się w Cheltenham w hrabstwie Gloucestershire. Dwa lata później firma połączyła się z przedsiębiorstwem Aircraft Manufacturing Company założonym przez George'a Holta Thomasa, tworząc Gloucestershire Aircraft Company, w którym obydwaj właściciele mieli po 50% udziałów. Gdy w 1920 roku zamknięto firmę Nieuport & General Aircraft, do Glostera dołączył Henry Folland, który został szefem działu projektów. Folland zaprojektował dla Glostera pierwszy powojenny samolot myśliwski używany przez RAF, Gloster Grebe, przyjęty na uzbrojenie w 1923 roku. Folland stał również za sukcesem kolejnych myśliwców Glostera, samolotów Gloster Gamecock, Gloster Gauntlet i wreszcie Gloster Gladiator, ostatniego dwupłatowego myśliwca RAF.

    Supermarine Spitfire — brytyjski, jednomiejscowy myśliwiec zbudowany w wytwórni Supermarine w Southampton w Anglii. Jeden z najsłynniejszych używanych podczas II wojny światowej samolotów bojowych, na którym walczyli również Polacy.II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.

    Gloster[ | edytuj kod]

    Gloster Gladiator

    Wraz z maszynami Grebe i Gamecock pojawiły się pierwsze zamówienia zagraniczne. Jako, że nazwa Gloucestershire Aircraft Company była za trudna do wymówienia dla cudzoziemskich partnerów, dyrektor firmy Hugh Burroughes zaproponował zmianę nazwy. 11 listopada 1926 roku zaczęła obowiązywać nazwa Gloster Aircraft Company. Sukcesy firmy na rynku lotniczym pozwoliły w 1928 roku na budowę większej wytwórni w mieście Hucclecote oraz kupno tamtejszego lotniska. Czasy krytych płótnem, dwupłatowych samolotów myśliwskich odchodziły jednak do przeszłości i na horyzoncie pojawiły się nowoczesne samoloty jednopłatowe wykonane w całości z metalu. W 1935 roku po raz pierwszy wzbił się w powietrze Hawker Hurricane, a rok później Supermarine Spitfire. Próbą wejścia w świat konstrukcji jednopłatowych był myśliwiec Gloster F.5/34, który niestety nie miał szans w konkurencji z Hurricane i Spitfire. W maju 1934 roku prezes firmy Hawker Aircraft Thomas Sopwith wraz dyrektorem Hawkera Frankiem S. Spriggsem zaproponowali zarządowi Glostera przejęcie znajdującej się na skraju bankructwa firmy. Propozycja spotkała się z przychylnym odzewem pod warunkiem zachowania zatrudnienia i własnej nazwy. Po przejęciu nastąpiła rozbudowa firmy i transfer technologii umożliwiający budowę samolotów o konstrukcji metalowej. W 1937 roku z firmy odszedł Henry Folland. Powodem były coraz większe naciski, aby uczynić z firmy Gloster jedynie wytwórcę produktów zaprojektowanych przez Hawkera. Odejście Follanda ze stanowiska głównego konstruktora mogło przyczynić się do zamknięcia własnego biura konstrukcyjnego. Na szczęście kolejna interwencja dyrektora firmy Burroughesa przyczyniła się do wyznaczenia na opuszczone przez Follanda stanowisko inżyniera Wilfreda George'a Cartera, który przybył do Glostera w 1931 roku, a głównym konstruktorem został w 1936 roku. Jedną z prac Cartera był niezrealizowany projekt dwubelkowego myśliwca, którego charakterystyka techniczna oparta była na specyfikacji F.18/37 wydanej przez Ministerstwo Lotnictwa w 1937 roku. O zamówienie kolejny raz rywalizowały ze sobą projekty Hawkera i Glostera, zwycięzcą okazał się jednak ten pierwszy tworząc przyszły Hawker Typhoon.

    Messerschmitt Me 262 Schwalbe – (niem. jaskółka), pierwszy użyty bojowo samolot myśliwski o napędzie odrzutowym. Produkowany masowo podczas II wojny światowej przez Niemcy. Wszedł do służby w 1944 roku jako samolot bombowy (A-2a) i rozpoznawczy (A-1a/U3 oraz A-4a), a także jako myśliwiec przechwytujący (A-1a) i nocny (B-1a/U1). Przez pilotów niemieckich został nazwany Sturmvogel (niem. burzyk), a wśród aliantów zachodnich znany jako Turbo. Ze względu na późne wprowadzenie tego samolotu do uzbrojenia, jego wpływ na działania wojenne był nieznaczny. Messerschmitty Me 262 uzyskały aż 900 zestrzeleń przy stratach własnych zaledwie 100 maszyn.Hawker Siddeley – brytyjska wytwórnia lotnicza. Firma przeszła długą ewolucję, zanim w latach sześćdziesiątych wyłoniła się jako jeden z dwóch głównych brytyjskich producentów samolotów i ostatecznie w 1977 r. została włączona w skład koncernu British Aerospace.

    II wojna światowa[ | edytuj kod]

    W latach II wojny światowej Gloster odpowiedzialny był głównie za produkcję samolotów konstrukcji Hawker Aircraft. W latach 1937 – 1945 zbudowano 6250 maszyn Hawkera, w tym 2750 Hurricane'ów, 3300 Typhoonów, 200 bombowców nurkujących Hawker Henley. Budowano również własne konstrukcje – 746 maszyn Gladiator.

    Gloster Javelin - brytyjski dwumiejscowy myśliwiec przechwytujący przystosowany do działań w każdych warunkach meteorologicznych.Hawker Hurricane (ang. huragan) – brytyjski samolot myśliwski, jednomiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat o konstrukcji metalowej z częściowo płóciennym pokryciem, zaprojektowany i produkowany przez firmę Hawker Siddeley. Używany na wielu frontach II wojny światowej, odegrał znaczącą rolę podczas bitwy o Anglię. Produkowany w wielu wersjach uzbrojenia i z różnymi jednostkami napędowymi. Do zakończenia produkcji w 1944 roku wyprodukowano ponad 14 tysięcy egzemplarzy wszystkich wersji lądowych Hurricane i morskich Sea Hurricane, przystosowanych do działania z pokładów lotniskowców.

    Era odrzutowców[ | edytuj kod]

    Gloster E.28/39

    W 1939 roku niezrealizowanym projektem Glostera F.18/37 zainteresował się Frank Whittle, twórca pierwszego brytyjskiego silnika odrzutowego. 29 kwietnia 1939 roku doszło do spotkania, w którym uczestniczył Whittle, Burroughes, Carter, szef pilotów doświadczalnych Daunte oraz kilku innych inżynierów. Whittle starał się zainteresować Glostera nowym, rewolucyjnym napędem. Po spotkaniu Carter odwiedził Power Jets Ltd, gdzie trwały próby z nowym silnikiem. Nowatorska konstrukcja nie wywarła na głównym projektancie Glostera zbyt dobrego wrażenia, silnik wył, drgał i sprawiał wrażenie jakby miał się zaraz rozpaść. Jednak Carter zdawał sobie doskonale sprawę, że jeżeli Gloster nie podejmie się wyzwania zbudowania samolotu z silnikiem Whittle'a, jego biuro konstrukcyjne zostanie zamknięte. Po uzgodnieniu specyfikacji technicznej z Ministerstwem Lotnictwa we wrześniu 1939 roku ruszyły prace konstrukcyjne, których efektem był pierwszy brytyjski doświadczalny odrzutowiec Gloster E.28/39. 15 maja 1941 roku samolot wykonał swój pierwszy lot, który trwał 17 minut. Za sterami maszyny siedział kapitan P.E.G. Sayer. Próby, jakim poddano nową konstrukcję, pozwoliły na uzyskanie niezbędnego doświadczenia związanego z projektowaniem i eksploatacją samolotu z napędem odrzutowym. 10 kwietnia 1940 roku, dyrektor ds. rozwoju technicznego Ministerstwa Lotnictwa, Sir William Scott Farren, zwrócił się z zapytaniem do Cartera dotyczącym możliwości budowy odrzutowego samolotu myśliwskiego. Carter nie dał się długo namawiać i niecały miesiąc później, 2 maja na biurku Farrena znalazł się wstępny projekt, który zaowocował budową pierwszego samolotu myśliwskiego, który znalazł się na wyposażeniu Royal Air Force, samolotu Gloster Meteor. Był to również pierwszy myśliwiec odrzutowy, który znalazł się w jednostce liniowej wyprzedzając o kilka tygodni niemiecki Messerschmitt Me 262. W pracach nad Meteorem brał udział również polski pilot Janusz Żurakowski, którego umiejętności pilotażowe stały się wręcz legendarne. Meteor był bardzo dużym sukcesem komercyjnym Glostera, samolot był wielokrotnie modyfikowany i służył w siłach powietrznych wielu państw aż do połowy lat 60. XX wieku. Po wojnie rozpoczęto opracowywanie kolejnego odrzutowego myśliwca Gloster G.42, który pozostał na etapie prototypu. Ostatnim samolotem firmy był myśliwiec zdolny do lotów w każdych warunkach pogodowych Gloster Javelin, który nie osiągnął już takiego sukcesu jak Meteor. W 1961 roku Hawker Siddeley połączył Armstrong Whitworth Aircraft z Gloster Aircraft Company, tworząc w ten sposób spółkę Whitworth Gloster Aircraft. Dwa lata później, w 1963 roku Hawker wycofał z nazw swoich produktów nazwy spółek zależnych, kończąc w ten sposób historię firmy Gloster.

    Thomas Octave Murdoch Sopwith (ur. 18 stycznia 1888, zm. 27 stycznia 1989) – angielski pionier lotnictwa i utytułowany żeglarz, sir.Dwupłat – układ konstrukcyjny płatowca, samolotu o dwóch płatach nośnych umieszczonych jeden nad drugim. Najczęściej górny płat umieszczony jest nad kadłubem na wspornikach lub zastrzałach i połączony z dolnym płatem za pomocą rozpórek oraz usztywniony za pomocą napiętych stalowych cięgien lub linek. Rzadziej górny płat mocowany jest bezpośrednio do górnej części kadłuba. Dolny płat zwykle mocowany jest do dolnej części kadłuba, rzadko pod kadłubem. Układ płatów górnego i dolnego wraz ze znajdującymi się między nimi zastrzałami, rozpórkami i cięgnami nosi nazwę komory płatów.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Krzysztof Zelewski, Gloster Meteor-pierwszy aliancki odrzutowiec, "Lotnictwo", nr specjalny 10 (2009), s. 12-25, ISSN 1732-5323.



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.
    Hawker Typhoon – brytyjski samolot myśliwski, zaprojektowany i zbudowany w 1940 roku w wytwórni Hawker Aircraft Limited
    Armstrong Whitworth Aircraft (Sir W. G. Armstrong Whitworth Aircraft Company) – brytyjska wytwórnia lotnicza będąca częścią firmy Sir W G Armstrong Whitworth & Co Ltd.
    Hawker Henley – brytyjski samolot do holowania celów (projektowany jako bombowiec nurkujący) z okresu II wojny światowej.
    Frank Whittle (ur. 1907, zm. 1996) – angielski konstruktor. Opatentował silnik turboodrzutowy. Frank Whittle wpadł na pomysł działania silnika odrzutowego w roku 1928 i w roku 1937 zbudował jego prototyp. Natomiast pierwszy udany samolot odrzutowy Heinkel He 178 został zbudowany w Niemczech przez Ernsta Heinkela w roku 1939.
    Hucclecote – wieś w Anglii, w hrabstwie Gloucestershire, w dystrykcie Tewkesbury. Leży 5 km na południowy wschód od miasta Gloucester i 147 km na zachód od Londynu.
    Gloster G.42 – prototypowy brytyjski myśliwiec z napędem odrzutowym, zaprojektowany i wybudowany przez wytwórnie Gloster Aircraft Company.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.035 sek.