• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Glide

    Przeczytaj także...
    Interfejs programowania aplikacji (ang. Application Programming Interface, API) – sposób, rozumiany jako ściśle określony zestaw reguł i ich opisów, w jaki programy komunikują się między sobą. API definiuje się na poziomie kodu źródłowego dla takich składników oprogramowania jak np. aplikacje, biblioteki czy system operacyjny. Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów, struktur danych, klas obiektów i wymaganych protokołów komunikacyjnych.OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.
    3dfx Interactive (nazwa 3dfx pochodzi od angielskiego three dimensional effects – efekty trójwymiarowe. Wymowa effects jest podobna do fx) – firma produkująca akceleratory graficzne, następnie karty graficzne ze zintegrowaną akceleracją. Pod koniec roku 2000 doznała jednej z największych zapaści w dziejach przemysłu komputerów osobistych. Ostatecznie została za 69 mln dolarów wykupiona przez NVIDIĘ, która nie kontynuowała linii ani wsparcia produktów 3dfx. Siedzibą firmy było San José w Kalifornii. Pierwotna nazwa to 3Dfx Interactive (wielka literka D), ale w 1999 roku została zmieniona na małą razem z pojawieniem się nowego logo firmy.

    GlideAPI 3D opracowane i opatentowane przez firmę 3dfx specjalnie dla ich akceleratorów graficznych Voodoo. Było poświęcone wydajności w grach, obsłudze mapowania geometrii i tekstur w formatach danych identycznych z tymi, które były używane w tych kartach. Akceleratory Voodoo jako pierwsze mogły zaoferować wydajność grafiki, z którą gry prezentowały się naprawdę dobrze zarówno wydajnościowo jak i jakościowo, a Glide był stosowany jako wynik. Dalsze udoskonalanie Microsoft Direct3D i pełnego OpenGL implementowanych w innych kartach graficznych i wzrost konkurencyjnego sprzętu spowodował, że to API stawało się powoli zbędne.

    Direct3D - komponent, część biblioteki DirectX firmy Microsoft, zajmująca się wyświetlaniem grafiki trójwymiarowej. Umożliwia wykorzystanie funkcji rysowania obiektów 3D oferowanych przez karty graficzne.

    API[ | edytuj kod]

    Glide jest oparte na podstawach geometrii i „obrazach świata” z OpenGL. OpenGL to wielka biblioteka graficzna z średnio 250 połączeniami wewnątrz API, z których wiele jest ograniczonych. Glide przede wszystkim włożyło wysiłek, aby wybrać funkcje, które były przydatne do renderowania grafiki 3D dla gier, w czasie rzeczywistym. Wynikiem było API, które było wystarczająco małe, aby było realizowane całkowicie sprzętowo. Skupienie się na tym prowadziło do różnych ograniczeń w Glide. Najbardziej znane wszystkim to m.in limit 16-bitowej głębi kolorów.

    Użycie w grach[ | edytuj kod]

    Połączenie wydajnego sprzętowo Voodoo Graphics (Voodoo 1) i Glide – łatwego do użycia API zaowocowało dominacją na rynku gier w drugiej połowie lat 1990. Nazwa Glide została wybrana, żeby wskazywać fundamenty GL, a jednocześnie była wystarczająco różna aby uniknąć problemów ze znakiem zastrzeżonym. 3dfx obsługiwało również na niskim poziomie MiniGL, istotnie to „inne Glide” rozszerzało wybór o OpenGL, nie ograniczając do użycia tylko na jednej platformie sprzętowej.

    Konwertery Glide i emulatory[ | edytuj kod]

    Rozwój emulatorów Glide trwa od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Podczas świetności 3dfx, firma była agresywna i starała się zaprzestać prób emulacji ich własnego API, zamykając pierwsze projekty emulacji groźbami prawnymi. Po zbankrutowaniu firmy 3dfx i wykupieniu jej przez NVIDIA emulacja Glide stała się zbędna, choć w internecie można znaleźć kilka emulatorów będących w stanie uruchomić starsze gry wymagające tego właśnie API.




    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.019 sek.