• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Glasgow Central Station



    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]
    Przeczytaj także...
    British Rail Class 334 "Juniper" - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w roku 2000 przez zakład koncernu Alstom w Birmingham. Ze względu na kłopoty techniczne, stała eksploatacja rozpoczęła się dopiero w roku 2002. Model ten należy do rodziny pociągów Juniper, obejmującej również składy typu British Rail Class 458 i British Rail Class 460. Dotychczas dostarczono 40 zestawów tej klasy. Obecnie jedynym użytkującym je przewoźnikiem jest First ScotRail, w barwach którego obsługują trasy podmiejskie na terenie Szkocji.Manchester Piccadilly – największa stacja kolejowa w Manchesterze, w Anglii. Posiada 7 peronów i obsługuje rocznie 16,250 mln pasażerów.
    Połączenia[ | edytuj kod]

    W 2010 r. Glasgow Central obsługiwało pięciu przewoźników. CrossCountry

    Obsługuje połączenia na trasie CrossCountry przez Magistralę East Coast do Birmingham i dalej na zachód i na południowe wybrzeże, jako przedłużenia połączeń do stacji Edynburg Waverley. East Coast

    Jeden pociąg dziennie do Londynu (King’s Cross) przez Edynburg.

    West Coast Main Line – linia kolejowa o mieszanym przeznaczeniu w Wielkiej Brytanii. Zapewnia szybkie, długodystansowe przewozy pasażerskie między Londynem, regionami West Midlands, North West England, północną Walią i południową Szkocją.Kryptosporydioza (łac., ang. cryptosporidiosis) – choroba pasożytnicza zajmująca jelita ssaków, wywoływana przez pierwotniaka Cryptosporidium parvum należącego do typu apikompleksów.
    First ScotRail

    Połączenia do miejsc położonych w Szkocji, w tym do Ayr, Kilmarnock, East Kilbride, Gourock, Neilston, Stranraer i Largs, jak również pociąg sypialny Caledonian Sleeper do Londynu (Euston). First TransPennine Express

    Połączenie na lotnisko Manchester Airport przez Manchester Piccadilly. Virgin Trains

    Połączenia do Birmingham (New Street) i Londynu (Euston) przez Carlisle, Preston oraz Crewe; wykorzystujące pociągi Super Voyager i Pendolino na Magistrali West Coast.

    Kelvin – rzeka w Szkocji przepływająca przez Glasgow. Długość wynosi 35 km. Rzeka wypływa z Dullatur koło miejscowości Kelvinhead, dopływa do rzeki Clyde w centrum Glasgow.Glasgow Queen Street – stacja kolejowa w Glasgow, w Szkocji, w Wielkiej Brytanii. Jest to trzecia najbardziej ruchliwa stacja w Szkocji. Znajduje się między George Street na południu i Cathedral Street Bridge na północy, na północnym krańcu Queen Street obok George Square. Queen Street Station obsługuje pociągi aglomeracji Greater Glasgow, północnych miast i przedmieść, do Edynburga, i jest stacją końcową dla wszystkich międzymiastowych pociągów z północnej Szkocji.

    Postój taksówek znajduje się na północ od stacji, a autobusy kursują na przylegających ulicach. Stacje metra St Enoch i Buchanan Street są oddalone od Glasgow Central o kilka minut drogi piechotą.

    SPT udostępnia połączenie autobusowe do Queen Street i stacji autobusowej Buchanan. Numer autobusu to 398.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Butt 1995 ↓, s. 103.
    2. Thomas (1971); Chapter VIII – Glasgow.
    3. Delta Rail, Station Usage 2009/10 accessdate=2011-02-12, Office of Rail Regulation, s. 6 [dostęp 2011-02-12].
    4. Footfall Figures, Network Railpage=1 [dostęp 2011-02-12].
    5. Matheson, Donald Alexander (1908). „Glasgow Central Station Extension”. In: Minutes of Institution of Civil Engineers, 10 November 1908.
    6. Awdry 1990 ↓, s. 77.
    7. Hume (2006), Chapter 1, „Railways and the City”. In: Cameron(2006).
    8. Tweedie & Lascelles (1925), insert facing page 184.
    9. W.F.H. Nicolaisen: Scottish Place Names. Edinburgh: John Donald, 2001. ISBN 0-85976-556-3. (ang.)
    10. Johnston i Hulme 1979 ↓, s. 38–41.
    11. Interview with Paul Lyons, historian and Control and Information officer at Glasgow Central Station.
    12. Viviene Nicoll. Return to Grand Central in £20m hotel revamp. „The Evening Times”, 2009-06-25. Glasgow. [dostęp 2009-08-19]. 
    13. Nelson (2006), Chapter 17: „Signalbox with a view”. In: Cameron (2006).
    14. Nock, O.S.,(1963). British Rail in Transition. Edinburgh: Thomas Nelson and Sons.
    15. Stuart M. Little. Greater Glasgow’s Railway Network. „Scottish Transport”. No. 33, s. 2–12, grudzień 1979. ISSN 0048-9808. 
    16. Summers (2006), „Changing Trains”, Chapter 26 In: Cameron (2006).
    17. Glasgow Central Low Level Railway Flood / 11 December/12th 1994. [dostęp 2008-02-13].
    18. Mike Winney, Dome wins construction world ‘Oscar’, „The Daily Telegraph”, Londyn [dostęp 2000-10-19].
    19. Scottish Parliament, Glasgow Airport Rail Link Act 2007 – Schedule 1 – Scheduled Works, Office of Public Sector Information, 15 stycznia 2007 [dostęp 2007-02-21].
    20. Scottish Parliament, Glasgow Airport Rail Link Act 2007 – Schedule 8 – Listed Buildings, Office of Public Sector Information, 15 stycznia 2007 [dostęp 2007-02-21].
    21. Weber Shandwick, Glasgow Airport Rail Link – Q and A, Strathclyde Passenger Transport, 10 lutego 2007 [dostęp 2007-02-21] [zarchiwizowane z adresu 2007-06-05].
    22. Alastair Dalton, ScotRail set to create £5m ‘ring of steel’ to tackle fare dodging, „The Scotsman”, Edinburgh , 19 maja 2010 [dostęp 2010-06-16].

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Christopher Awdry: Encyclopaedia of British Railway Companies. Sparkford: Patrick Stephens Ltd, 1990. ISBN 1-85260-049-7. OCLC 19514063.
  • R.V.J. Butt: The Directory of Railway Stations: details every public and private passenger station, halt, platform and stopping place, past and present. Wyd. 1st ed.. Sparkford: Patrick Stephens Ltd., 1995. ISBN 1-8526-0508-1. OCLC 60251199. (ang.)
  • Jack Kernahan: The Cathcart Circle. Falkirk, Stirlingshire: Scottish Railway Preservation Society, 1980. ISBN 0-9043-9601-0. OCLC 85045869. (ang.)
  • Cameron, Dugald (compiler); Summers, Jim (Edr.): Glasgow Central: Central to Glasgow. Boat of Garten: Strathwood Ltd, 2006. ISBN 1-9052-7605-2. OCLC 80155887. (ang.)Sprawdź autora:1.
  • Colin Johnston, John H. Hulme: Glasgow Stations. Wyd. 1st. Newton Abbott, Devon: David & Charles, 1979. ISBN 0-7153-7569-5. OCLC 6091133. (ang.)
  • John Thomas: A Regional History of the Railways of Great Britain. Volume VI Scotland: The Lowlands and the Borders. Wyd. 1st. Newton Abbot, Devon: David & Charles, 1971. ISBN 0-7153-5408-6. OCLC 16198685. (ang.)
  • John Thomas, Rev A.J.S. Paterson: A Regional History of the Railways of Great Britain. Volume VI Scotland: The Lowlands and the Borders. Wyd. 2nd. Newton Abbot, Devon: David & Charles, 1984. ISBN 0-9465-3712-7. OCLC 12521072. (ang.)
  • Tweedie, M.G.; Lascelles, T.S.: Modern Railway Signalling. Covent Garden, London: The Gresham Publishing Company Ltd., 1925. OCLC 502959836. (ang.)Sprawdź autora:1.
  • History of Glasgow Central station (ang.).
  • Birmingham New Street – największa stacja kolejowa w Birmingham, w Anglii. Położona jest w centrum miasta. Ma 6 peronów i obsługuje rocznie 14,221 mln pasażerów.Largs (gael. An Leargaidh Ghallda) ) – miasto położone w zachodnim wybrzeżu Szkocji, nad Firth of Clyde. Nazwa w gaelic znaczy "stoki".


    Podstrony: [1] [2] [3] 4 [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Network Rail Ltd. – państwowy zarządca infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorstwo powstało w 2002 w związku z nacjonalizacją spółki akcyjnej Railtrack.
    British Rail Class 221 "SuperVoyager" - typ spalinowych zespołów trakcyjnych dostarczonych w latach 2000-2002 przez firmę Bombardier Transportation. Łącznie wyprodukowano 44 zestawy, obecnie eksploatują je przewoźnicy CrossCountry i Virgin Trains. Są wykorzystywane na trasach dalekobieżnych, głównie klasy InterCity. Są prawie identyczne z British Rail Class 220, różnią się jedynie posiadaniem mechanizmu wychylnego pudła, który jednak zazwyczaj nie jest wykorzystywany.
    British Rail Class 314 – typ elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wytwarzanych w latach 1978-1979 przez zakłady BREL w Yorku na zlecenie British Rail. Należy do serii 5 typów EZT, zaprojektowanych w 1972 z myślą o obsłudze tras podmiejskich w największych aglomeracjach (pozostałe to Class 313, Class 315, Class 507 i Class 508). Łącznie zbudowano 16 zespołów tego typu.
    General Electric – w 2009 dwunaste co do wielkości przedsiębiorstwo na świecie, zarówno pod kątem obrotów, generowanego dochodu jak i wartości rynkowej (406 mld USD w lipcu 2007). Spółka zajmuje obecnie trzecie miejsce na liście Największych Przedsiębiorstw na Świecie, czasopisma Forbes . Spółka publiczna notowana na Giełdzie Nowojorskiej (NYSE): GE (tzw. "Wall Street").
    British Rail Class 318 - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych w roku 1986 przez firmę BREL. Łącznie do eksploatacji trafiło 21 zestawów, wszystkie pracują obecnie w Szkocji, gdzie ich operatorem jest First ScotRail.
    East Coast Main Line – zelektryfikowana linia kolejowa dużych prędkości o długości 632 km między Londynem, Peterborough, Doncaster, Wakefield, Leeds, Yorkiem, Darlington, Newcastle i Edynburgiem.
    Ayrshire (gael. Siorrachd Inbhir Àir) – hrabstwo historyczne w południowo-zachodniej Szkocji, położone nad zatoką Firth of Clyde. Nazwa hrabstwa pochodzi od miasta Ayr, dawnej stolicy.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.04 sek.