• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • GeForce 6

    Przeczytaj także...
    Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.SLI (Scan Line Interleave - Przeplot Skanowania Linii bądź Scalable Link Interface - Interfejs Skalowalnego Łącza) - technologia pozwalająca na skorelowanie pracy dwóch, trzech lub czterech kart graficznych celem szybszego renderowania obrazu. SLI pozwala również na wyświetlanie obrazu na więcej niż dwóch monitorach.
    NCQ (ang. Native Command Queuing) – sposób optymalizacji pracy dysku twardego polegający na zmianie kolejności zadań zapisu i odczytu podczas współpracy kontrolera i dysku, tak aby zadania były wykonywane przy minimalnej liczbie skoków głowic dysku. Pozwala to uzyskać większą wydajność podczas dużych obciążeń, zmniejszając przy okazji mechaniczne zużycie dysku.

    GeForce 6 – szósta generacja (o nazwie kodowej NV40) procesorów graficznych z serii GeForce produkowanych od 14 kwietnia 2004 roku przez firmę Nvidia. Jako pierwsze wprowadziły przetwarzanie wideo Purevideo, technologię SLI, wsparcie dla SM 3.0 (zgodny ze specyfikacją Microsoft DirectX 9.0c i OpenGL 2.0).

    NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.

    Modele kart GeForce 6[ | edytuj kod]

    NVIDIA GeForce 6600 GT Personal Cinema
    NVIDIA GeForce 6800 Ultra 512MB PCI-E
  • AGP 4x/8x
  • 6100
  • 6150
  • 6150SE
  • 6200A
  • 6600
  • 6600 GT
  • 6800 LE
  • 6800
  • 6800 GS
  • 6800 GT
  • 6800 Ultra
  • PCI-E 16x
  • Chipsety 6100/6150[ | edytuj kod]

    Chipsety klasy GeForce 6 dysponują układem graficznym o wydajności dużo mniejszej niż karty graficzne tej klasy.

    OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.BIOS (akronim ang. Basic Input/Output System – podstawowy system wejścia-wyjścia) – zapisany w pamięci stałej zestaw podstawowych procedur pośredniczących pomiędzy systemem operacyjnym a sprzętem. Posiada on własną pamięć, w której znajdują się informacje dotyczące daty, czasu oraz danych na temat wszystkich urządzeń zainstalowanych na naszym komputerze. Jest to program zapisany w pamięci ROM płyty głównej oraz innych kart rozszerzeń takich jak np. karta graficzna.

    GeForce 6150SE[ | edytuj kod]

    GeForce 6150SE (Model MCP61 lub C61) jest zaktualizowaną, zwyczajną wersją chipu GeForce 6100. MCP61 zużywa mniej energii niż 6100. 6150SE w benchmarkach 3D wyprzedza wynikami 6150, pomimo jej niższej częstotliwości rdzenia (425 MHz), z powodu dodanego Buforu-Z.

    DDR2 SDRAM (ang. Double Data Rate 2 Synchronous Dynamic Random Access Memory) – kolejny po DDR standard pamięci RAM typu SDRAM, stosowany w komputerach jako pamięć operacyjna.Bufor Z (bufor głębokości lub głębi) - wykorzystywany w systemach wyświetlających obrazy trójwymiarowe, przechowuje współrzędną Z (głębokość, odległość od obserwatora) dla każdego piksela obrazu. Stawianie pojedynczego piksela przebiega według algorytmu: jeśli współrzędna Z danego piksela jest mniejsza od współrzędnej Z zapisanej w buforze (piksel znajduje się bliżej obserwatora) można postawić piksel i uaktualnić wpis w buforze.

    MCP61 wprowadził błąd w implementacji SATA NCQ, rezultatem tego, Nvidia postanowiła wyłączyć operacje NCQ w systemie Linux.

  • Proces generowania: 90 nm
  • Zegar rdzenia: 425 MHz
  • HT Bus = 2000 MT/s max
  • Liczba procesorów przetwarzania wierzchołków: 1
  • Potoki pikseli: 2
  • Cieniowanie pikseli: 3
  • Wersja DirectX: v9.0c
  • Wyjścia: tylko VGA
  • Wersja OpenGL: 2.1
  • Pamięć: MCP61 korzysta z pamięci systemowej DDR2, w ustawieniach BIOSu można ustawić ile MB MCP61 ma zużywać (Disabled/16/32/64/128/256), ustawienie pamięci na wyłączoną (disabled) spowoduje błąd odczytu karty graficznej i konieczność resetu ustawień BIOSu.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Artykuł o GeForce 6800 GS
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    Shader – krótki program komputerowy, często napisany w specjalnym języku (shader language), który w grafice trójwymiarowej opisuje właściwości pikseli oraz wierzchołków. Technologia ta zastąpiła stosowaną wcześniej jednostkę T&L.PureVideo to technologia wprowadzona przez firmę nVidia w kartach GeForce serii 6, 7, 8 i 9. Platforma sprzętowo wspomagająca dekodowanie obrazu wideo (MPEG-1/2, MPEG-4, WMV9, H.264) i poprawiająca jego jakość.




    Warto wiedzieć że... beta

    Dystrybucja Linuksa – termin oznaczający uniksowy kompletny system operacyjny zbudowany na bazie jądra Linux. W skład dystrybucji, oprócz samego jądra, wchodzą podstawowe programy i usługi takie, jak powłoka, skrypty startowe, narzędzia konfiguracyjne, a także często duży zestaw aplikacji użytkowych. W obrębie dystrybucji używana jest jednolita organizacja plików konfiguracyjnych oraz wspólny mechanizm instalowania nowych aplikacji. Niekiedy terminem dystrybucja określa się także systemy zbudowane na bazie jąder innych niż Linux (np. GNU Hurd); szczególnie można tutaj wyróżnić klony dystrybucji uniksowych (np. Debian).
    GeForce (od Geometry Force) marka procesorów graficznych sygnowanych przez firmę NVIDIA. Pierwsze produkty GeForce były przeznaczone dla wąskiej grupy społeczności graczy, lecz później firma rozszerzyła ofertę by zająć wszystkie poziomy rynku kart graficznych. Do chwili obecnej wydanych zostało szesnaście generacji układów GeForce poczynając od GeForce 256 a kończąc na najnowszych układach serii 700.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.014 sek.