• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • GeForce 400

    Przeczytaj także...
    GPGPU (ang. General-Purpose computing on Graphics Processor Units lub General-Purpose computation on Graphics Processing Units – obliczenia ogólnego przeznaczenia na układach GPU, zwany także GPGP, rzadziej GP) – technika, dzięki której GPU, zwykle zajmujący się tylko obliczeniami związanymi z grafiką komputerową, umożliwia wykonywanie obliczeń ogólnego przeznaczenia, tak jak CPU. Dzięki temu wiele obliczeń, głównie obliczenia równoległe, można przeprowadzić znacznie szybciej.NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.
    Microsoft DirectCompute – API zajmujące się obsługą GPGPU. DirectCompute stanowi część pakietu DirectX od wersji jedenastej, ale działa zarówno z procesorami graficznymi wspierającymi DirectX 11, jak i DirectX 10.

    GeForce 400 – jedenasta generacja kart graficznych firmy NVIDIA oparta na architekturze Fermi. Premiera była kilkukrotnie przekładana, pierwotnie planowano wypuszczenie kart na rynek w listopadzie 2009, ale z uwagi na problemy w wyprodukowaniu źle zaprojektowanego i bardzo skomplikowanego układu została przesunięta na pierwszy kwartał 2010.

    Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.

    Opis kart[ | edytuj kod]

    Jest on pierwszym chipem nVidii który obsługuje DirectX 11, obsługiwany przez Windows Vista i Windows 7. Nowy model programowania wprowadza obsługę m.in. takich funkcji jak teselacja, tj. sprzętowe zwielokrotnianie ilości trójkątów, z których składa się scena, dzięki czemu obiekty zyskują bardziej naturalne i mniej kanciaste kształty. Ponadto karta doskonale sprawdza się w zastosowaniach inżynieryjnych, wspomaga proces ray-tracingu i zaawansowane obliczenia fizyki PhysX (m.in. fizyka cieczy, gazów itp).

    ATI Technologies Inc. (gdzie ATI jest skrótem od Array Technologies Incorporated) NASDAQ: ATYT – to kanadyjski producent układów scalonych, znany głównie ze swoich kart graficznych. Notowany na giełdach w Toronto i NASDAQ.Tranzystor – trójelektrodowy (rzadko czteroelektrodowy) półprzewodnikowy element elektroniczny, posiadający zdolność wzmacniania sygnału elektrycznego. Nazwa urządzenia wywodzi się od słów transkonduktancja (transconductance) z "półprzewodnikowym" przyrostkiem -stor jak w warystor (varistor).

    Procesory graficzne GF100 produkowane są w wymiarze technologicznym 40 nm przez fabrykę TSMC. GF100 jest wyposażony w 3 miliardy tranzystorów, 448 (GeForce GTX480) lub 512 (GeForce GTX485 – niedostępny w sprzedaży) rdzeni CUDA (zorganizowanych w 16 strumieniowych multiprocesorach (klasterów) czyli 32 rdzenie CUDA na strumień), interfejs pamięci o szerokości 384 bitów (sześć kanałów o szerokości 64 bitów), 1 MB pamięci podręcznej pierwszego poziomu (podzielona na 16-kilobajtowe bloki współdzielone) oraz 768 kB pamięci podręcznej drugiego poziomu. Obsługuje do 6 GB pamięci RAM typu GDDR5 oraz standard IEEE-754-2008.

    Nanometr (symbol: nm) – podwielokrotność metra, podstawowej jednostki długości w układzie SI. Jest to jedna miliardowa metra czyli jedna milionowa milimetra. Jeden nanometr równa się zatem 10 m. W notacji naukowej można go zapisać jako 1 E-9 m oznaczający 0,000 000 001 × 1 m. Rzadko stosowana jest również stara nazwa milimikron.OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.

    Karty graficzne oparte na rdzeniu Fermi w czasie swojej premiery w specyficznych zastosowaniach pozostają poza zasięgiem konkurencji (ATI/AMD jedno i dwuprocesorowych), tj. obliczenia GPGPU, teselacja – z uwagi na liczbę dedykowanych teselatorów, jednak specyficzna architektura zapożyczona przez NVidię z projektu na rynek kart profesjonalnych, mniejsza liczba jednostek teksturowania, problemy w produkcji (sprzedawane egzemplarze posiadają nieaktywne grupy procesorów), duża ilość pobieranej energii, głośny system chłodzenia i cena wynikająca ze skomplikowania produkcji karty oraz wielkości układu graficznego spowodowały złe przyjęcie na rynku detalicznym oraz problemy finansowe partnerów NVidii. Zmusiły firmę do szybkiego opracowania układu GF104 i GF106 mogącego konkurować ceną i wydajnością z układami graficznymi ATI serii Evergreen HD5000.

    OpenCL (ang. Open Computing Language) – framework wspomagający pisanie aplikacji działających na heterogenicznych platformach składających się z różnego rodzaju jednostek obliczeniowych (m.in. CPU, GPU). Główną zaletą OpenCL-a jest to, że można użyć jednego otwartego standardu zamiast zamkniętych wspierających sprzęt tylko jednego producenta (np. CUDA tylko dla kart graficznych produkowanych przez NVIDIA).Fortran (od wersji 90 do aktualnej) a dawniej FORTRAN (do wersji 77 włącznie) (od ang. FORmula TRANslator) – język programowania pierwotnie zaprojektowany do zapisu programów obliczeniowych, był niegdyś językiem proceduralnym, obecnie jest nadal rozwijanym językiem ogólnego przeznaczenia. Umożliwia programowanie strukturalne, obiektowe (Fortran 90/95), modularne i równoległe (Fortran 2008). Jego zastosowaniami są, między innymi, obliczenia naukowo-inżynierskie, numeryczne, symulacja komputerowa itp.

    Natywnie obsługuje następujące języki i interfejsy programowania: C (CUDA), C++, DirectCompute, DirectX 11, Fortran, OpenCL, OpenGL 3.1 i OpenGL 3.2. Jest kolejnym GPU, który może wykonywać kod C++ dzięki bibliotece CUDA Toolkit.

    Produkty[ | edytuj kod]

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. OFFICIAL: NVIDIA says GT300 on schedule for Q4 2009, yields are fine. brightsideofnews.com. [dostęp 2012-05-18].




    Warto wiedzieć że... beta

    Advanced Micro Devices, Inc., AMD (NYSE; AMD) – amerykańskie przedsiębiorstwo produkujące procesory wraz z technologią towarzyszącą dla użytkowników domowych i firm. Do głównych produktów firmy należą mikroprocesory, chipsety do płyt głównych, systemy wbudowane oraz procesory graficzne dla serwerów, stacji roboczych i komputerów PC.
    IEEE (ang. Institute of Electrical and Electronics Engineers – Instytut Inżynierów Elektryków i Elektroników, wymowa: ‘Eye-triple-E’) – organizacja typu non-profit skupiająca profesjonalistów. Powstała z konsolidacji grup AIEE oraz IRE w 1963 roku. Jednym z podstawowych jej zadań jest ustalanie standardów konstrukcji, pomiarów itp. dla urządzeń elektronicznych, w tym standardów dla urządzeń i formatów komputerowych.
    GDDR5 (Graphic Double Data Rate v5) – typ pamięci RAM przeznaczony dla kart graficznych, następca pamięci GDDR3 (producent firma Qimonda zrezygnowała z produkcji GDDR4 z powodu niewielkich różnic wydajności pomiędzy nimi, a GDDR3), charakteryzuje się trzykrotnie wyższą wydajnością niż pamięci GDDR3.
    CUDA (ang. Compute Unified Device Architecture) – opracowana przez firmę Nvidia uniwersalna architektura procesorów wielordzeniowych (głównie kart graficznych) umożliwiająca wykorzystanie ich mocy obliczeniowej do rozwiązywania ogólnych problemów numerycznych w sposób wydajniejszy niż w tradycyjnych, sekwencyjnych procesorach ogólnego zastosowania.
    Windows 7 – wydanie systemu operacyjnego Windows firmy Microsoft, następca systemu Windows Vista. W maju 2010 używało go 20,09% użytkowników, wśród wszystkich użytkowników systemów z rodziny Windows. Oznacza to, że system ten w ciągu roku został zainstalowany na większej ilości komputerów niż jego poprzednik, system Vista. W lipcu 2012 Microsoft ujawnił, że sprzedał 630 milionów licencji systemu Windows 7.
    Teselacja (ang. tessellation) – dzielenie wygenerowanych podczas tworzenia obrazu 3D wielokątów na mniejsze, dzięki czemu wyświetlany obiekt może być dokładniej narysowany. Podczas teselacji powstaje siatka wielokątów, która reprezentuje powierzchnię obiektu. Najczęściej obiekt dzielony jest na trójkąty (triangulacja) lub ich grupy. Teselacja znajduje zastosowanie także w przetwarzaniu informacji geograficznej (geodezja). Tesalacja obsługiwana jest przez karty graficzne od serii HD 5000 lub GeForce 4xx. Wraz z pojawieniem się DirectX 11 pojawiły się też pierwsze gry, które obsługują teselację.
    Windows Vista (wymowa /ˈvɪstə/, Windows NT 6.0, nazwa kodowa Longhorn) – system operacyjny z rodziny Windows wydany przez Microsoft 30 stycznia 2007 roku. Jest następcą systemu Windows XP. Kolejnym systemem Microsoftu jest Windows 7 wydany w 2009 roku. Wsparcie od Microsoft zakończyło się 11 kwietnia 2017 roku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.