• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • GeForce 256



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Matrox – kanadyjska firma dostarczająca sprzęt i rozwiązania do obsługi grafiki (w tym karty graficzne i chipsety), edycji wideo oraz przetwarzania obrazów. Firma znana jest głównie z produkcji kart graficznych przez oddział firmy Matrox Graphics Inc. zwanym MGA.NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.
    VisionTek GeForce 256 DDR
    Canopus SPECTRA 7400DDR

    GeForce 256 (nazwa kodowa NV10), lub po prostu GeForce, był pierwszym układem wyprodukowanym przez firmę Nvidia w serii GeForce.

    Na rynku pojawił się w sierpniu 1999 roku. Bazował na konstrukcji swojego poprzednika, układu Riva TNT2, zwiększając liczbę stałych potoków przetwarzania pikseli, przekazując kwestie kalkulacji geometrycznych do sprzętowych jednostek transformacji i oświetlenia (T&L, transform and lighting) oraz wprowadzając sprzętową obsługę kompensacji ruchu dla wideo standardu MPEG-2. Wprowadzenie układu na rynek spowodowało znaczny skok wydajności trójwymiarowej grafiki w grach komputerowych, a sukces komercyjny ustabilizował firmę NVIDIA na pozycji lidera rynku akceleratorów graficznych, stanowiąc silny cios dla konkurencji, głównie firmy 3dfx.

    MPEG-2 – grupa standardów stratnej kompresji ruchomych obrazów i dźwięku zatwierdzona przez MPEG (ang. Moving Picture Experts Group) w 1994 roku. Od roku 1995 jest zatwierdzonym standardem ISO/IEC nr 13818.DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.

    Nazwa GeForce 256 powstała w wyniku konkursu, ogłoszonego przez producenta na początku roku 1999. Konkurs nosił nazwę "Name That Chip" – "Nazwij Ten Układ" i wzywał wszystkich zainteresowanych do nadsyłania propozycji nazwy dla następcy układu Riva TNT2. Na konkurs nadeszło około 12 tysięcy odpowiedzi, zaś autorzy siedmiu najlepszych nazw otrzymali w nagrodę karty graficzne Riva TNT2 Ultra (zwycięzcy konkursu). Przed ustaleniem nazwy układu, strony poświęcone technologii odnosiły się do układu, cytując jego nazwę kodową, NV10.

    ATI Technologies Inc. (gdzie ATI jest skrótem od Array Technologies Incorporated) NASDAQ: ATYT – to kanadyjski producent układów scalonych, znany głównie ze swoich kart graficznych. Notowany na giełdach w Toronto i NASDAQ.Voodoo 2 – akcelerator grafiki 3D do komputerów PC produkowany przez firmę 3Dfx Interactive. Kartę podłączano złączem PCI do płyty głównej oraz specjalnym przewodem do właściwej karty graficznej. Możliwe było szeregowe połączenie dwóch kart Voodoo 2 ze sobą co dodatkowo zwiększało wydajność. Karta ta przyśpieszała obliczenia związane z grafiką 3D. Także w tym modelu akceleratora do działania była też wymagana karta graficzna 2D lub 3D.

    Lider rynkowy[ | edytuj kod]

    GeForce 256 Quadro

    Wprowadzone na rynek technologie przetwarzania grafiki trójwymiarowej wsparte wysoką mocą obliczeniową ugruntowały pozycję firmy NVIDIA na rynku procesorów graficznych, co odbyło się jednak kosztem innych producentów, takich, jak 3dfx, Matrox, czy S3 Graphics, których produkty nie były w stanie konkurować z nowym układem. Kilka miesięcy po wypuszczeniu na rynek układu GeForce 256, S3 wprowadziło do sprzedaży układ Savage 2000 Diamond Viper II, który również umożliwiał przetwarzanie T&L i według zapewnień twórców był tańszy w produkcji. Kłopoty ze sterownikami powodowały jednak nieprawidłową pracę jednostek T&L, a firma S3 nie była zainteresowana poprawą sytuacji. W rok po wprowadzeniu układu NVIDII na rynku istniał tylko jeden produkt będący w stanie realnie konkurować z GeForce – akcelerator Radeon firmy ATI.

    S3 Graphics Co., Ltd. - firma produkująca układy graficzne, znana z produktów S3 Trio, S3 Virge, S3 Savage, S3 DeltaChrome/Unichrome oraz innowacyjności, twórca technologii kompresji tekstur S3TC.GeForce 4 – czwarta generacja kart graficznych z procesorem graficznym firmy NVIDIA. Mimo oznaczenia "4" nie wszystkie modele były zgodne z bibliotekami DirectX 8.1 i OpenGL 1.4. Modele MX nie posiadały shaderów i były zgodne jedynie z DirectX 7. Seria została wprowadzona na rynek w lutym 2002.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    SDRAM (ang. Synchronous Dynamic Random Access Memory) – rodzaj pamięci DRAM pracującej synchronicznie z magistralą systemową, co odróżnia ją od klasycznej pamięci DRAM typu FPM i EDO, które pracują asynchronicznie.
    Unreal Tournament – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wyprodukowana przez Epic Games i Digital Extremes oraz wydana w 1999 przez GT Interactive, a w Polsce przez LEM. Jest to wieloosobowa gra sieciowa. Jej bezpośrednim konkurentem był Quake III: Arena, który został wydany nieco później (7 grudnia). UT zdobywała swoich fanów poprzez bardzo dobre boty oraz alternatywny tryb we wszystkich rodzajach broni. Producent wyposażył także grę w możliwość uruchomienia mutatorów, co wyposażało grę w nowe opcje.
    OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.
    3dfx Interactive (nazwa 3dfx pochodzi od angielskiego three dimensional effects – efekty trójwymiarowe. Wymowa effects jest podobna do fx) – firma produkująca akceleratory graficzne, następnie karty graficzne ze zintegrowaną akceleracją. Pod koniec roku 2000 doznała jednej z największych zapaści w dziejach przemysłu komputerów osobistych. Ostatecznie została za 69 mln dolarów wykupiona przez NVIDIĘ, która nie kontynuowała linii ani wsparcia produktów 3dfx. Siedzibą firmy było San José w Kalifornii. Pierwotna nazwa to 3Dfx Interactive (wielka literka D), ale w 1999 roku została zmieniona na małą razem z pojawieniem się nowego logo firmy.
    SIMD (ang. Single Instruction, Multiple Data) – jeden z podstawowych rodzajów architektur komputerowych według taksonomii Flynna, obejmujący systemy, w których przetwarzanych jest wiele strumieni danych w oparciu o pojedynczy strumień rozkazów. Architektura SIMD jest charakterystyczna dla komputerów wektorowych.
    GeForce 2 (nazwa kodowa NV15) – druga generacja procesorów graficznych serii GeForce firmy nVidia. Układy wspierały API DirectX w wersji 7 lub starsze oraz OpenGL 1.2 lub starsze.
    Perspektywa pierwszej osoby (w skrócie FPP, z ang. first-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych, w których gracz ogląda świat przedstawiony oczami bohatera. Najczęściej gry w perspektywie pierwszej osoby utożsamiane są z gatunkiem first-person shooter, jednak owa perspektywa występuje także m.in. w komputerowych grach przygodowych (Myst) i grach fabularnych (The Elder Scrolls, Deus Ex), grach wyścigowych (Colin McRae Rally) lub symulatorach lotu (IL-2 Sturmovik). W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.