• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • GeForce



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    HDR rendering (rendering z użyciem szerokiego zakresu dynamicznego, ang. High Dynamic Range Rendering) – technika generowania sceny w grafice trójwymiarowej, której efektem jest renderowanie świata z realistycznym oświetleniem, przy użyciu szerszego niż normalnie zakresu jasności oświetlenia.GeForce 6 – szósta generacja (o nazwie kodowej NV40) procesorów graficznych z serii GeForce produkowanych od 14 kwietnia 2004 roku przez firmę NVIDIA Corporation. Jako pierwsze wprowadziły przetwarzanie wideo Purevideo, technologię SLI, wsparcie dla SM 3.0 (zgodny ze specyfikacją Microsoft DirectX 9.0c i OpenGL 2.0).
    Karta GeForce 4 Ti 4200

    GeForce (od ang. Geometry Force) – marka procesorów graficznych sygnowanych przez firmę NVIDIA. Pierwsze produkty GeForce były przeznaczone dla wąskiej grupy społeczności graczy, lecz później firma rozszerzyła ofertę by zająć wszystkie poziomy rynku kart graficznych. Wydanych zostało szesnaście generacji układów GeForce poczynając od GeForce 256 a kończąc na najnowszych układach z serii 20.

    GeForce 9 – dziewiąta generacja kart graficznych z serii GeForce (Geometry Force), opartych na procesorach G92 oraz nowe: G94 i G96, których producentem jest amerykańska firma NVIDIA Corporation. W kartach tej generacji po raz pierwszy zastosowano proces technologiczny 55 nm.Antyaliasing (ang. anti-aliasing) – zespół technik w informatyce służących zmniejszeniu liczby błędów zniekształceniowych aliasing lub schodkowania obrazu, powstających przy reprezentacji obrazu lub sygnału o wysokiej rozdzielczości w rozdzielczości mniejszej.

    Nazewnictwo[ | edytuj kod]

    Nazwa GeForce została wybrana w drodze konkursu ogłoszonego przez firmę NVIDIA.

    SLI (Scan Line Interleave - Przeplot Skanowania Linii bądź Scalable Link Interface - Interfejs Skalowalnego Łącza) - technologia pozwalająca na skorelowanie pracy dwóch, trzech lub czterech kart graficznych celem szybszego renderowania obrazu. SLI pozwala również na wyświetlanie obrazu na więcej niż dwóch monitorach.Częstotliwość odświeżania – ilość obrazów wyświetlanych na ekranie monitora w ciągu sekundy. Wyrażana jest w hercach (Hz).

    Schemat nazewnictwa układów GeForce zmieniał się w czasie. Produkty były pozycjonowane poprzez oznaczenia w postaci liczby i postfiksu. Od piątej generacji układów, tj. GeForce FX, głównym kryterium określającym wydajność karty jest oznaczenie liczbowe. Układy zaczynające się od 1xx, 2xx, 3xx, 4xx oraz 5xx są przeznaczone na rynek budżetowy; pierwsze cyfry 6xx oraz 7xx informują, że produkt jest przeznaczony na rynek masowy; zaś cyfry 8xx i 9xx pozycjonują produkt jako najbardziej wydajny.

    NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.Procesor graficzny, inaczej GPU (ang. Graphics Processing Unit) – jest główną jednostką obliczeniową znajdującą się w nowych kartach graficznych.

    Wcześniej firma stosowała oznaczenia w postaci postfiksów. GTS, Ultra oraz Pro w przypadku układów GeForce 2 oznaczające modele wysoko wydajne lub przeznaczone na rynek masowy. MX w przypadku układów GeForce 2 oraz GeForce 4 dla układów na rynek budżetowy. Ti występujące też z oznaczeniem liczbowym, w przypadku GeForce 2, GeForce 3 oraz GeForce 4. Ponadto seria GeForce 3 występowała w późniejszym okresie produkcji jako GeForce 3 Titanium w wersji Ti 200 (wolniejszej) i Ti 500 (szybszej).

    Karta graficzna – karta rozszerzeń komputera odpowiedzialna za renderowanie grafiki i jej konwersję na sygnał zrozumiały dla wyświetlacza.Original Equipment Manufacturer, OEM (dosłownie producent oryginalnego wyposażenia) – przedsiębiorstwo sprzedające pod własną marką produkty wytworzone przez inne firmy. Termin jest mylący, gdyż OEM nie zawsze jest wytwórcą, a nawet nie jest producentem, lecz czasem tylko sprzedawcą sprzętu dla użytkownika końcowego, choć zdarza się też, że jest jego projektantem.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Transform and Lighting, T&L (ang. transformacja i oświetlenie) – moduł w kartach graficznych, który przyspiesza obliczanie animacji. Jego brak powoduje konieczność większego wykorzystania procesora, przez co znacznie zmniejsza się płynność renderowania grafiki trójwymiarowej.
    DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu- i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.
    CrossFire, CrossFireX (dla platformy Spider) - marketingowa nazwa technologii graficznej opracowanej przez firmę ATI. W podwójnej konfiguracji dzieli ona obraz idący do pierwszej karty graficznej (master) tak, że mniej więcej połowa (w zależności od konfiguracji) trafia do karty wspomagającej (slave). Umożliwia to znaczne przyśpieszenia aplikacji 3D. Według ATI jej rozwiązanie jest w pełni kompatybilne ze wszystkimi tytułami gier oraz wszystkimi programami do obróbki grafiki 3D. CrossFireX jest kontynuacją technologii wspierającą karty z serii HD 3800 i współpracującą z chipsetami z serii AMD 7.
    ATI Technologies Inc. (gdzie ATI jest skrótem od Array Technologies Incorporated) NASDAQ: ATYT – to kanadyjski producent układów scalonych, znany głównie ze swoich kart graficznych. Notowany na giełdach w Toronto i NASDAQ.
    S-Video (ang. Separated Video), oddzielny sygnał wizyjny – standard przesyłania sygnału wizyjnego umożliwiający uzyskanie lepszej jakości niż w standardzie Composite video, dzięki oddzieleniu sygnału luminancji (informacje o jasności barw) od sygnału chrominancji (informacje o nasyceniu barw). Standard S-Video nazywany jest czasami Super Video lub Y/C, a także błędnie S-VHS. Złącze standardu S-Video przenosi tylko sygnał wizyjny, a sygnały fonii przesyłane są oddzielnymi przewodami.
    GeForce3 (kodowe oznaczenie NV20) – procesor karty graficznej trzeciej generacji serii GeForce firmy nVidia. Kompatybilny z DirectX 8.0. Jest to jedna z pierwszych kart posiadających układy Pixel Shader 1.1. Karta była dostępna w wersjach GeForce 3 Ti 200 oraz GeForce 3 Ti 500. Zmodyfikowany układ (o oznaczeniu NV2A) został wykorzystany w konsoli Xbox oraz w układzie przeznaczonym dla stacji roboczych Quadro DCC.
    GeForce 4 – czwarta generacja kart graficznych z procesorem graficznym firmy NVIDIA. Mimo oznaczenia "4" nie wszystkie modele były zgodne z bibliotekami DirectX 8.1 i OpenGL 1.4. Modele MX nie posiadały shaderów i były zgodne jedynie z DirectX 7. Seria została wprowadzona na rynek w lutym 2002.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.024 sek.