• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gatunek gry komputerowej

    Przeczytaj także...
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.Poniżej przedstawiona jest lista gatunków gier komputerowych. Gry komputerowe, podobnie jak filmy czy muzyka, podlegają podziałom gatunkowych według najróżniejszych cech rozgrywki. Spośród gier komputerowych można wyróżnić osiem podstawowych rodzajów, które warunkują cel rozgrywki oraz sposoby jego osiągnięcia. Są to gry: edukacyjne, fabularne, logiczne, przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne i zręcznościowe. Dzielą się one na około 40 wyspecjalizowanych gatunków, które z kolei dzielone są według perspektywy ukazywania świata przedstawionego, formy czasowej rozgrywki, stopnia naśladowania świata rzeczywistego oraz tematyki. Podział ten nie jest jednak jednoznaczny, gdyż wiele gier łączy w sobie cechy kilku gatunków.
    Grand Theft Auto (GTA) – seria gier komputerowych wydana przez firmę Rockstar Games. Jedna z najbardziej kontrowersyjnych serii gier wideo.

    Gatunek gry komputerowej – klasyfikacja gier komputerowych w oparciu o interakcję rozgrywki. Gatunek gry komputerowej jest determinowany przez rodzaje wyzwań, które są oferowane przez grę.

    Rozgrywka (również gameplay) – pojedyncza gra lub podzielona na więcej niż jedną sesję, gra toczona przez gracza od początku do końca, na przykład kampania trybu gry jednoosobowej, to także ogół rozwiązań oraz elementów, które wybrana gra komputerowa oferuje graczowi. Rozgrywka jest jednym z czynników wpływających na grywalność. Gracze mają odmienne style i modele rozgrywki. Jednym z rodzajów rozgrywki jest tryb współpracy, który umożliwia dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję.Roguelike – to rodzaj gry komputerowej, która z założenia ma być podobna do Rogue. W Polsce i Rosji gry roguelike są czasem nazywane rogalikami lub rogalami.

    Gra może być kombinacją kilku gatunków, przez co trudno ją sklasyfikować. Przykładem takiej gry jest jedna z części Grand Theft Auto łącząca elementy takie jak strzelanie i prowadzenie samochodu oraz elementy gry fabularnej, przez co trudno sklasyfikować ją używając istniejących pojęć. Od gry komputerowej Rogue pochodzi nazwa podgatunku gier fabularnych, roguelike.

    Rogue – gra RPG z lat 80. opracowana w instytucie Berkeley na systemy uniksowe. Gracz porusza się po zbudowanym w trybie tekstowym ciągu pokoi i korytarzy, walcząc z potworami, zbierając skarby i usiłując odnaleźć legendarny Amulet Yendoru. Mechanika gry została luźno oparta na systemie D&D. Gra ma interfejs tekstowy, (tzn. wszystko w grze jest znakami w standardzie ASCII), a niemal wszystkie elementy lochu są generowane losowo.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Lista gatunków gier komputerowych
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Ernest Adams: The Designer's Notebook: Sorting Out the Genre Muddle (ang.). gamasutra.com, 2009-07-09. [dostęp 2017-03-19].
    2. Thomas H. Apperley: Genre and game studies: Toward a critical approach to video game genres – 10 SIMULATION & GAMING / March 2006 (ang.). trac.assembla.com, 2006-03-01. [dostęp 2017-03-19].
    3. Ernest Adams, Fundamentals of Game Design – Third Edition – CHAPTER 3 – The Major Genres – What Is a Genre?, wyd. 3, Pearson Education, Stany Zjednoczone 2014, s. 67 [dostęp 2017-03-19] (ang.).
    4. Guy W. Lecky-Thompson, Video Game Design Revealed – GAMING PERSPECTIVES, Course Technology, Stany Zjednoczone 2008, s. 23 [dostęp 2017-03-19] (ang.).
    5. Evil Tactician: MANAPOOL GUIDE TO ROGUELIKES (ang.). manapool.co.uk, 2010-11-21. [dostęp 2017-03-19].




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.015 sek.