• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Gabriele Tarquini

    Przeczytaj także...
    Karting – wyścigi gokartów rozgrywane na specjalnych torach o nawierzchni bitumicznej, w różnych klasach w zależości od wieku kierowcy i pojemności skokowej silnika. W Polsce, jak i w większości krajów Europy karting można uprawiać wyczynowo już po ukończeniu ośmiu lat. Należy wówczas zgłosić się do wybranego klubu, gdzie należy uzyskać licencję zawodnika sportu kartingowego, a po dołączeniu badań lekarskich oraz świadectwa kwalifikacji można wystartować w zawodach.Formuła 3000 (w skrócie F3000) – seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, istniejąca w latach 1985-2004.
    British Touring Car Championship (BTCC, Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych) – mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez TOCA od 1958 w Wielkiej Brytanii. Jest to najważniejsza i najbardziej znana seria wyścigowa w tym kraju. Początkowo mistrzostwa rozgrywano pod nazwą British Saloon Car Championship, natomiast aktualną wprowadzono w 1987. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie około 10 rund złożonych z trzech wyścigów każda na torach wyścigowych położonych głównie w Anglii.

    Gabriele Tarquini (ur. 2 marca 1962 w Giulianova) – włoski kierowca wyścigowy.

    Kariera[ | edytuj kod]

    Karierę wyścigową rozpoczął od kartingu. W latach 1983 i 1984 został mistrzem Włoch, w 1983 mistrzem Europy oraz w 1984 mistrzem świata w tej dyscyplinie. W latach 1985-1987 startował w Formule 3000 zajmując kilkakrotnie miejsca na podium wyścigów. W 1987 roku zadebiutował w Formule 1 w zespole Osella. W kolejnych latach startował w barwach zespołów Coloni (1988), AGS (1989-1991), Fondmetal (1991-1992) i Tyrrell (1995).

    SEAT, Sociedad Española de Automóviles de Turismo (pl. Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) – hiszpańskie przedsiębiorstwo produkujące samochody, obecnie należąca do grupy Volkswagena.Włochy (Republika Włoska, wł. Italia, Repubblica Italiana) – państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G8.

    W 1994 roku zadebiutował w British Touring Car Championship w zespole Alfa Romeo i od razu zdobył tytuł mistrzowski. W 1995 roku startował w brytyjskich, włoskich i niemieckich wyścigach samochodów turystycznych. W 1996 wystartował w ITC. W 1997 roku zamienił Alfę Romeo na Hondę Accord i wystartował ponownie w BTCC (zajął wtedy 6. miejsce). W 1998 i 1999 startował w niemieckich wyścigach Super TourenWagen. Rok 1999 i 2000 to kolejne występy w BTCC. Od roku 2000 startował w European Touring Car Championship. W 2001 roku był trzeci, a w 2003 został mistrzem tej serii (jeżdżąc Alfą Romeo). Od 2005 roku startuje w serii World Touring Car Championship (od 2006 w zespole SEATa). W 2008 roku został wicemistrzem tej serii, a w kolejnym sezonie zdobył tytuł mistrzowski.

    Osella – założona przez kierowcę wyścigowego − Vincenzo „Enzo” Osellę − włoska firma produkująca samochody wyścigowe Formuły 1 oraz nieistniejący już zespół kierowców.Alfa Romeo S.p.A. – włoska firma i marka samochodów wyścigowych, sportowych oraz luksusowych osobowych klasy średniej oraz wyższej. Produkowała również pojazdy użytkowe, w tym do lat 80. małe liczby samochodów dostawczych. Od 1986 roku jest własnością koncernu Fiat.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Neil Hudson: Tarquini wins title in red flagged finalé (ang.). touringcartimes.com, 2009-11-22. [dostęp 2009-11-22].



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Fondmetal – konstruktor Formuły 1 od 1991 do 1992 oraz dostawca silników w 2000 i sponsor kilku teamów przez ten czas. Zespół nie zdobył ani jednego punktu w 29 wyścigach i nigdy nie był klasyfikowany w Mistrzostwach Świata. Firma od początku swojego istnienia produkowała felgi, co zresztą robi do dziś.
    Coloni (pełna nazwa: Scuderia Coloni, wcześniej Enzo Coloni Racing Car Systems) – włoski zespół wyścigowy, były konstruktor Formuły 1. Poza Formułą 1 zespół brał także udział w wyścigach Formuły 3000, serii GP2, azjatyckiej serii GP2, Euroseries 3000, Superleague Formula, Formuły BMW i włoskiej Formuły 3.
    Honda Accord - samochód osobowy japońskiej marki Honda produkowany od 1976 roku początkowo jako samochód kompaktowy o nadwoziu typu hatchback, który później ewoluował w pojazd klasy średniej. Model sprzedawano na większej części rynków motoryzacyjnych świata. Auto osiągnęło sukces, szczególnie na rynku północnoamerykańskim, gdzie był pierwszym samochodem montowanym przez japońską firmę (produkcję w USA rozpoczęto w 1982 roku). Przez 15-lat był najlepiej sprzedającym się japońskim samochodem na terenie Stanów Zjednoczonych (1982-1997). Honda oferowała wiele wersji nadwoziowych oraz różnych wariantów modelu Accord. Samochody produkowane pod jedną nazwą na różne rynki różniły się między sobą.
    Tyrrell Racing – zespół wyścigowy i konstruktor w Formule 1 założony przez Kena Tyrrella; zespół osiągał największe sukcesy na początku lat 70., kiedy Jackie Stewart zdobył dla nich dwa tytuły mistrza świata (1971, 1973) i tytuł mistrza konstruktorów 1971; zespół nigdy potem nie osiągał takich sukcesów, ale nadal wygrywał pojedyncze wyścigi do początku lat 80.; w 1997 stajnia została kupiona przez British American Racing i w 1998 po raz ostatni ścigała się jako Tyrrell
    Automobiles Gonfaronnaises Sportives (AGS) – były zespół wyścigowy założony przez Henriego Juliena, w latach 1986–1991 zespół i konstruktor Formuły 1. Obecnie AGS jest szkołą wyścigową.
    World Touring Car Championship (WTCC) – ogólnoświatowe wyścigowe mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez FIA w 1987 i corocznie od 2005. Zastąpiły one serię European Touring Car Championship rozgrywaną w latach 1963-1988 i 2000-2004. Podczas danego sezonu odbywa się w sumie 10-12 rund złożonych z dwóch wyścigów każda na różnych torach wyścigowych. Obecnie seria ta uznawana jest za drugą (po Formule 1) co do ważności światową serię wyścigową organizowaną przez FIA.
    European Touring Car Championship (ETCC) – europejskie mistrzostwa samochodów turystycznych organizowane przez FIA w latach 1963–18 i 2000–04. W 2005 ETCC zastąpiono ogólnoświatową serią World Touring Car Championship, natomiast na szczeblu europejskim organizowany jest puchar European Touring Car Cup. Liczba rund wyścigowych jest różna. W latach 2005-2009 odbywała się jedna runda rocznie. W edycji 2010 odbyły się trzy rundy. W roku 2012 FIA ułożyła kalendarz z czterema rundami na torach: Monza, Slovakiaring, Salzburgring i Imola. W ETCC kierowcy startują samochodami klasyfikowanymi w czterech kategoriach: Super 2000, Super 2000D, Superprodukcyjnej i Super 1600.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.013 sek.