• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Full Suspension

    Przeczytaj także...
    Gary Christopher Fisher (ur. 5 listopada 1950 w Oakland, Kalifornia) jest uznawany za głównego wynalazcę roweru górskiego.Rowery górskie (ang. MTB - Mountain Terrain Bike) – ogólna nazwa rowerów, których główne przeznaczenie to jazda w ciężkim terenie np. górzystym.
    Cross-country (XC) – jedna z konkurencji kolarstwa górskiego polegająca na ściganiu się zawodników na specjalnie przygotowanej trasie, którą pokonują kilka razy.
    Przykładowy full

    Full lub Full Suspension (z ang. pełne zawieszenie) – typ roweru roweru górskiego, który ma 2 amortyzatory - przedni i tylny, nazywany także damperem. Stosowanie takiej ramy pozwala na sprawniejsze poruszanie się w trudnym terenie. Pierwszy rower z pełną amortyzacją został skonstruowany przez Gary Fishera. Przeciwieństwem do roweru w pełni amortyzowanego jest hardtail.

    Brian Lopes (ur. 6 września 1971) – zdobywca największej liczby tytułów w NORBA, we wszystkich dyscyplinach. Ustanowił rekordy świata w skokach na wysokość i na odległość. Pojawia się w telewizji, jego zdjęcia widniały na okładkach wszystkich najważniejszych pism dotyczących kolarstwa, takich jak Bike, Dirt, Bicycling, Velo News czy Mountain Biking, a także kolorowych magazynów, takich jak Men’s Health, Rolling Stone, USA Today. Nakręcono z jego udziałem wiele filmów instruktażowych i popularyzujących kolarstwo górskie, np. filmy z serii Kranked czy New World Disorder, jego imieniem nazwano model opony rowerowej (Maxxis Brian Lopes Bling Bling Dual). Brian jest także bohaterem gry komputerowej o tematyce kolarskiej – Downhill Domination na PlayStation. Zdobył nagrodę sieci telewizyjnej ESPN dla Ekstremalnego Sportowca Roku, brał także udział – jako kaskader – w kręceniu serialu Pacific Blue. Wspólnie z Lee McCormackiem napisał książkę pod tytułem: „Jazda rowerem górskim”.Hardtail (z ang. twardy ogon) – typ roweru górskiego, który nie ma amortyzacji tylnej - rower jest wyposażony w amortyzator. Przeciwieństwem do hardtaila jest full. Stosowanie takiej konstrukcji pozwala na bardziej efektywne przekazywanie energii - jest ona przenoszona bezpośrednio na napęd. Dzięki temu, że taki rower jest lżejszy i sztywniejszy oraz więcej siły włożonej w nacisk na pedały przenosi się bezpośrednio na ziemię, wielu zawodników korzysta na wyścigach ze sztywnych rowerów.

    Podział[ | edytuj kod]

    Cztero-zawiasowe[ | edytuj kod]

    System uznawany za najbardziej czuły i aktywny ze wszystkich, aczkolwiek wymagający w pewnych sytuacjach stosowania blokady pracy amortyzatora.

    Trój-zawiasowe[ | edytuj kod]

    Będący rozwiązaniem najbliższym ideałowi, zwłaszcza dla entuzjastów Cross Country. Stosowanie blokady jest całkowicie zbędne, bowiem pedałowanie nie aktywuje pracy tylnego zawieszenia w żadnych okolicznościach.

    Jedno-zawiasowe[ | edytuj kod]

    Najprostszy mechanicznie, trwały i niezawodny, aczkolwiek niezbędnym jest stosowanie amortyzatorów z systemem SPV, eliminujących pochłanianie energii pedałowania przez amortyzator. Najczęściej jest on stosowany w najtańszych rowerach.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Brian. Lopes: Jazda rowerem górskim. Zielonka: Buk Rower, 2006, s. 20-21. ISBN 83-920107-8-7.
  • Przypisy[ | edytuj kod]





    Reklama

    Czas generowania strony: 0.669 sek.