• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Formuła 1 Sezon 2010



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Red Bull RB6 – bolid teamu Red Bull Racing na sezon 2010. Został on zaprezentowany 10 lutego 2010 w Jerez de la Frontera (Hiszpania) na torze Circuito de Jerez, gdzie tego samego dnia odbyły się jego pierwsze testy.Renault R30 – bolid teamu Renault na sezon 2010. Został on zaprezentowany 31 stycznia 2010 w Walencji (Hiszpania) na torze Circuit Ricardo Tormo, gdzie następnego dnia odbyły się jego pierwsze testy.

    Sezon 2010 Formuły 1 – 61 sezon o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 14 marca na torze Sakhir w Bahrajnie, a zakończył 14 listopada na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Rozegrano 19 wyścigów. Tytuł Mistrza Świata wśród kierowców zdobył Sebastian Vettel pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Lewisa Hamiltona z 2008 roku, natomiast tytuł mistrza konstruktorów zdobył zespół Red Bull Racing.

    Marussia Virgin Racing (Manor Grand Prix w 2009, Virgin Racing w trakcie 2009 do końca 2010) – były rosyjski (w latach 2009-2010 – brytyjski) zespół i konstruktor utworzony w 2009 roku, który zadebiutował w sezonie 2010 mistrzostw świata Formuły 1 podczas Grand Prix Bahrajnu.Mohamed Fairuz Fauzy (ur. 24 października 1982 w Kuala Lumpur) – malezyjski kierowca wyścigowy. W sezonie 2011 Fauzy pełnił rolę kierowcy rezerwowego w Lotus Renault GP, a rok wcześniej w Lotus Racing.

    Spis treści

  • 1 Lista startowa
  • 1.1 Piątkowi kierowcy
  • 1.2 Zmiany wśród zespołów
  • 1.2.1 Nowe zespoły
  • 1.2.2 Konflikt FIA vs. FOTA
  • 1.2.3 Odejście BMW i Toyoty, trzynaste miejsce w stawce
  • 1.2.4 Przejęcie Brawn GP przez Mercedesa
  • 1.2.5 Niepowodzenie US F1
  • 1.2.6 Pozostałe zmiany
  • 1.3 Zmiany wśród kierowców
  • 1.3.1 Przed sezonem
  • 1.3.2 W trakcie sezonu
  • 2 Rundy mistrzostw
  • 2.1 Kalendarz wyścigów
  • 2.2 Zmiany w kalendarzu
  • 3 Zmiany w regulaminie
  • 3.1 Zatwierdzone
  • 3.2 Anulowane w wyniku kompromisu pomiędzy FIA i FOTA
  • 4 Wyniki
  • 4.1 Klasyfikacje szczegółowe
  • 4.1.1 Kierowcy
  • 4.1.2 Konstruktorzy
  • 5 Zobacz też
  • 6 Przypisy
  • 7 Linki zewnętrzne
  • EPIC Racing (dawniej Epsilon Euskadi) – zespół wyścigowy pochodzący z Kraju Basków. Swoją siedzibę mają w Azkoitia w Hiszpanii. To jedyny większy zespół pochodzący z tego rejonu, od którego czerpie swoją nazwę. Obecnym właścicielem zespołu jest Joan Villadelprat, który przez ponad 30 lat pracował w Formule 1, gdzie związany był z takimi zespołami jak McLaren, Ferrari, Benetton, Tyrell czy Prost Grand Prix. Również obecny szef działu inżynierii - Sergio Rinland, pracował w przeszłości w Królowej Sportów Motorowych. Ekipa startowała w Formule Renault 3.5, Europejskim Pucharze Formuły Renault 2.0, Wschodnioeuropejskim Pucharze Formuły Renault 2.0 i Le Mans Series.Bruno Senna Lalli (ur. 15 października 1983 w São Paulo) – brazylijski kierowca wyścigowy i siostrzeniec trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Ayrtona Senny. W latach 2010-2012 startował w Formule 1, reprezentując kolejno zespoły: Hispania Racing F1 Team, Lotus Renault GP oraz Williams.Od 2013r. startuje w FIA World Endurance Championship i Le Mans return. Reprezentuje zespół Aston Martin Racing.

    Lista startowa[]

    Lista startowa na sezon 2010 ogłoszona przez FIA ułożona w oparciu o ostateczne klasyfikacje kierowców i konstruktorów za sezon 2009.

    Piątkowi kierowcy[]

    jeśli kierowca brał udział w piątkowym treningu, symbol oznacza, którego z kierowców wyścigowych zastąpił
    udział kierowcy w całym weekendzie wyścigowym zaznaczono przez wytłuszczoną nazwę zespołu, w którym startował

    Zmiany wśród zespołów[]

    Nowe zespoły[]

  • 12 czerwca 2009 r. FIA opublikowała wstępną listę startową na sezon 2010, na której znalazły się trzy nowe zespoły wyłonione spośród wszystkich zgłoszeń nadesłanych do federacji do 29 maja. Zostały nimi: HRT F1 Team, Virgin Racing oraz US F1 Team. Nowe zespoły używły tanich jednostek napędowych wyprodukowanych przez firmę Cosworth. Wszystkie te trzy ekipy znalazły się również na liście startowej ogłoszonej po zażegnaniu konfliktu pomiędzy FIA oraz FOTA.
  • Zespoły, których zgłoszenia zostały odrzucone przez FIA:
  • Wielka Brytania Brabham Grand Prix
  • Hiszpania Epsilon Euskadi
  • Wielka Brytania Lola Racing Cars
  • Wielka Brytania March Engineering
  • Wielka Brytania myf1dream.com
  • Włochy N.Technology
  • Wielka Brytania Prodrive F1
  • Serbia Stefan Grand Prix
  • Wielka Brytania Team Lotus
  • Austria Team Superfund
  • Konflikt FIA vs. FOTA[]

     Osobny artykuł: Konflikt FIA-FOTA.

    Do dnia 12 czerwca 2009 r., zrzeszone w FOTA zespoły: Brawn GP, Red Bull Racing, Toyota F1, Scuderia Ferrari, McLaren, Renault F1, BMW Sauber i Scuderia Toro Rosso nie wyraziły zgody na zmiany proponowane przez FIA, dlatego ich zgłoszenia wysłane do federacji były warunkowe. Szefowie tych teamów zapowiedzieli, że jeśli przepisy w sezonie 2010 nie ulegną zmianie, będą musieli wycofać się z Formuły 1. Wcześniej warunkowe zgłoszenie wysłał również inny członek FOTA - Force India, jednak później kierownictwo teamu postanowiło zmienić zgłoszenie, tak aby team wystartował w nadchodzącym sezonie, bez względu na to czy przepisy ulegną zmianie. Jedynym zespołem-członkiem FOTA, który od razu zgłosił bezwarunkowo swój team był Williams. Oba zespoły, które wysłały bezwarunkowe zgłoszenia zostały zawieszone w prawach członka Związku Zespołów Formuły 1. Lista zgłoszeń została zamknięta w dniu 29 maja 2009, zaś pierwsza lista startowa została ogłoszona 12 czerwca. Spośród zespołów uczestniczących w sezonie 2009 znalazły się na niej zespoły Ferrari, Toro Rosso, Red Bull, Force India i Williams, a zgłoszenia pozostałych ekip zostały przyjęte warunkowo. Krótko po ogłoszeniu listy startowej na sezon 2010, Ferrari, Red Bull Racing oraz STR zdementowały informację, jakoby ich zgłoszenia były bezwarunkowe.

    Valencia Street Circuit – hiszpański tor wyścigowy położony w Walencji. Tor ma długość 5419 m i od sezonu 2008 gości wyścigi Formuły 1. Pierwszy wyścig Formuły 1 na tym torze (Grand Prix Europy) odbył się 24 sierpnia 2008 i liczył 57 okrążeń o łącznej długości 310,080 km. Od sezonu 2013 tor miał naprzemiennie z Circuit de Catalunya organizować Grand Prix Hiszpanii, jednak do tego nie doszło.Nicolas „Nico” Hülkenberg (ur. 19 sierpnia 1987 w Emmerich am Rhein) – niemiecki kierowca wyścigowy. W sezonie 2010 zadebiutował w Formule 1 jako kierowca Williamsa. W sezonie 2011 został kierowcą testowym i rezerwowym w Force India, rok później awansując na stanowisko kierowcy wyścigowego tego zespołu. Na sezon 2013 przeniósł się do Saubera.

    Cała ta sytuacja zrodziła w Formule 1 bardzo poważny konflikt. W wyniku sprzecznych stanowisk FOTA oraz FIA w sprawie sposobu zarządzania sportem oraz regulacji na sezon 2010, 8 zespołów wchodzących w skład FOTA (bez Williamsa i Force India) postanowiło rozpocząć przygotowania do organizacji własnej, konkurencyjnej serii wyścigowej. Nad F1 zawisła groźba rozłamu, przez co pod koniec czerwca, w Paryżu zorganizowane zostało spotkanie, w którym uczestniczyli m.in.: Bernie Ecclestone (właściciel praw do transmisji telewizyjnych, szef Formula One Management), Max Mosley (szef FIA) oraz Luca di Montezemolo (szef FOTA). 24 czerwca do mediów podana została informacja o osiągnięciu kompromisu, dzięki któremu:

    Bernard Charles „Bernie” Ecclestone (ur. 28 października 1930 w Ipswich, hrabstwo Suffolk) – prezydent i szef Formula One Administration, ma udziały w Alpha Prema, która jest matczyną spółką w stosunku do spółek Formuły 1; uważany jest za głównego władcę Formuły 1.Ho-Pin Tung (chiń.: 董荷斌; pinyin: Dǒng Hébīn; ur. 4 grudnia 1982 roku w Velp) – chińsko–holenderski kierowca wyścigowy. Od początku kariery jeździ z chińską licencją.
  • ówczesny szef Międzynarodowej Federacji Samochodowej, Max Mosley postanowił nie ubiegać się w październikowych wyborach o reelekcję;
  • wszelkie zmiany w regulacjach zatwierdzone przez Światową Radę Sportów Motorowych (WMSC) po 29 kwietnia 2009 r. nie będą obowiązywać - oznacza to między innymi usunięcie z regulaminu zapisu o ograniczeniu budżetów, czy też zakazu tankowania podczas wyścigu (zapis ten ostatecznie znalazł się jednak w regulaminie);
  • zespoły zobowiązały się do zredukowania wydatków, w taki sposób, aby w ciągu dwóch lat ustabilizowały się one na poziomie z początku lat 90.;
  • producenci samochodów uczestniczący w mistrzostwach zobowiązali się również do udzielenia wsparcia trzem nowym zespołom, jakie pojawią się w F1 od nowego sezonu;
  • podpisana została zmieniona wersja Concorde Agreement z 1998 (czyli trójstronnego porozumienia pomiędzy FOM, FIA, a zespołami).
  • Tego samego dnia opublikowano również listę startową na której znalazł się już komplet trzynastu zespołów ze zgłoszeniami bezwarunkowymi.

    Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.Cosworth – brytyjskie przedsiębiorstwo założone w Londynie w 1958 roku, projektujące i budujące silniki. Nazwa pochodzi od nazwisk założycieli, którymi byli Mike Costin i Keith Duckworth. Firma przeniosła siedzibę do Northampton oraz przeszła zmiany własnościowe i organizacyjne, od 2004 jest to Cosworth Group.

    Odejście BMW i Toyoty, trzynaste miejsce w stawce[]

  • 29 lipca 2009 na specjalnej konferencji prasowej w Monachium BMW Sauber ogłosiło rezygnację z uczestnictwa w Formule 1 od sezonu 2010. Z początku nie wiadomo było, czy zespół zostanie całkowicie zlikwidowany, czy też podjęte zostaną próby jego sprzedaży. Przyszłość teamu stała również pod znakiem zapytania, ze względu na upływający 5 sierpnia termin, jaki wyznaczono niemieckiemu zespołowi na podpisanie Concorde Agreement. Złożenie podpisu pod tym dokumentem miało zapewnić trzynaste miejsce w stawce ewentualnemu spadkobiercy zespołu z Hinwil. Warunkiem podpisania Concorde miało być jednak znalezienie kupca dla teamu. Wśród potencjalnych kandydatów wymieniano między innymi byłego mistrza świata Nelsona Piqueta Sr, jednak oficjalnie wiadomo było tylko o negocjacjach, jakie z BMW prowadził Peter Sauber, będący właścicielem 20% akcji zespołu. Ostatecznie Szwajcarowi nie udało się jednak dojść do porozumienia z niemieckim koncernem. Oznaczało to, że dokument Concorde Agreement nie został podpisany, zaś trzynaste miejsce na liście startowej pozostało niezapełnione.
  • 8 sierpnia FIA postanowiła ponownie otworzyć proces rekrutacji zespołów. BMW Sauber zgłosiło swoją kandydaturę, tak aby umożliwić zespołowi pozostanie w F1 już bez udziału koncernu BMW. Wśród pozostałych kandydatów na wolne miejsce nieoficjalnie wymieniało się baskijski zespół Epsilon Euskadi oraz brytyjskie ekipy Prodrive i Brabham Grand Prix, czyli zespoły, które zostały odrzucone podczas pierwszej rekrutacji. Swoje zainteresowanie wolnym miejscem w stawce wyraził także Serb Zoran Stefanovic, szef firmy AMCO, stojącej za projektem Stefan Grand Prix.
  • Podczas weekendu Grand Prix Włoch 2009, szef FIA Max Mosley oznajmił, że z wniosek o starty złożyły trzy zespoły: Sauber, Team Lotus oraz Epsilon Euskadi. Trzy dni później Międzynarodowa Federacja Samochodowa podała do wiadomości, że w wyniku uzupełniającej rekrutacji trzynaste miejsce w stawce zajął Team Lotus. Zespół ten otrzymał wsparcie od malezyjskiej spółki 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd.
  • Tego samego dnia koncern BMW podpisał umowę o sprzedaż zespołu Sauber szwajcarskiej spółce Qadbak Investments. W związku z tym zaistniała szansa na pojawienie się Saubera w przyszłorocznej stawce F1, jeśli jeden z dotychczas potwierdzonych zespołów wycofałby się lub maksymalna ilość zespołów zostałaby powiększona do czternastu. FIA konsultowała taką możliwość z pozostałymi trzynastoma ekipami. 24 września w jednym z wywiadów, szef BMW Sauber Mario Theissen powiedział, że jeśli znajdzie się miejsce w stawce na sezon 2010, to nowy zespół będzie używał jednostek napędowych dostarczanych przez Ferrari.
  • W sprawie rozszerzenia stawki do czternastu zespołów nie uzyskano jednogłośnej decyzji. Umożliwieniu startów ekipie z Hinwil sprzeciwiły się m.in. Williams oraz HRT. Mimo to BMW Sauber postanowiło nadal rozmawiać z FIA oraz FOM na temat ewentualnego startu swojego spadkobiercy w sezonie 2010.
  • 4 listopada kolejny koncern – Toyota – ogłosił wycofanie się z Formuły 1 z efektem natychmiastowym. Stworzyło to szansę na pojawienie się zespołu Sauber w kolejnym sezonie mistrzostw jako ekipy, która zajmie ostatnie, trzynaste miejsce w stawce. Brak było jednak oficjalnego potwierdzenia tej informacji przez FIA.
  • Ostatecznie odsprzedanie zespołu BMW Sauber firmie Qadbak nie doszło do skutku. Udziały w ekipie odkupił dawny właściciel zespołu – Peter Sauber, zaś 3 grudnia FIA potwierdziła przyznanie zespołowi Sauber 13. miejsca w stawce.
  • Przejęcie Brawn GP przez Mercedesa[]

  • 16 listopada 2009 r. Mercedes wykupił większościowy pakiet 75,1% udziałów w zespole Brawn GP i przekształcił go na swój zespół fabryczny - Mercedes GP. Było to możliwe dzięki umowie pomiędzy koncernem Daimler-Benz AG (który został właścicielem 45,1% akcji zespołu) oraz jego partnerem, firmie Aabar Investments (która nabyła pozostałe 30% akcji). Szefem zespołu pozostał jednak twórca teamu Brawn GP - Ross Brawn.
  • Niepowodzenie US F1[]

    3 marca 2010 roku FIA opublikowała ostateczną listę startową na sezon 2010. Z powodu braku gotowego bolidu nie znalazł się na niej amerykański zespół US F1 Team, który miał być jednym z trzech nowicjuszy w stawce. Jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem listy startowej media spekulowały o możliwości zastąpienia ekipy z USA, przez serbski zespół Stefan GP. Projekt Zorana Stefanovicia również nie znalazł jednak miejsca na liście FIA.

    Sauber, pełna nazwa Sauber F1 Team – zespół wyścigowy stworzony przez Petera Saubera, który rywalizował w Formule 1 w latach 1993-2005 i ponownie od 2010. Jego siedziba mieści się w Hinwil, Szwajcarii.Malezja (malajski Malaysia) – państwo w Azji Południowo-Wschodniej, na Półwyspie Malajskim i wyspie Borneo; obszar 329 847 km², ludność 28 300 000 (wg stanu na 2010 r.), stolica Kuala Lumpur (ok. 1 500 000 mieszkańców), siedziba rządu w Putrajaya.

    Zarówno Stefan GP, jak i US F1 wcześniej podpisały jednak kontrakty z kierowcami. W barwach US F1 miał jeździć Argentyńczyk José María López, zaś Stefan GP miał reprezentować wychowanek Toyoty - Kazuki Nakajima.

    Pozostałe zmiany[]

  • Głównym inwestorem US F1 Team został Chad Hurley, jeden z założycieli i współtwórców serwisu internetowego YouTube.
  • Williams ogłosił zakończenie współpracy z Toyotą, która w sezonie 2009 była dostawcą silników dla brytyjskiego zespołu. Nowym partnerem Williamsa został Cosworth.
  • Firma Santander podpisała 5-letnią umowę sponsorską z zespołem Ferrari. Dotychczas reklamy tej sieci banków pojawiały się na bolidach McLarena, który przedłużył swą obecną umowę z hiszpańskim przedsiębiorstwem.
  • Dostawca opon dla Formuły 1 - firma Bridgestone poinformowała, że po sezonie 2010 wycofuje się wyścigów.
  • Zgodnie z umową sponsorską zespół Manor Grand Prix wystartował pod nazwą Virgin Racing.
  • Red Bull Racing przedłużył umowę na dostawę silników od Renault.
  • Renault sprzedał część swoich udziałów w zespole spółce Genii Capital kierowanej przez Gerarda Lopeza.
  • 21 grudnia 2009 r. Mercedes GP potwierdził, że sponsorem tytularnym została malezyjska firma Petronas.
  • Zespół Campos Meta 1 zmienił nazwę na Hispania Racing F1 Team.
  • Zmiany wśród kierowców[]

    Przed sezonem[]

    Vodafone McLaren Mercedes

    Grand Prix Australii – wyścig Formuły 1 organizowany na torze Albert Park Circuit w Albert Park w Melbourne, od sezonu 1985 zaliczany jest do eliminacji Mistrzostw Świata Formuły 1.Brawn GP Formula One Team – były brytyjski zespół i konstruktor Formuły 1 utworzony w 2009 r. przez Rossa Brawna na bazie Honda Racing F1.
  • Broniący tytułu mistrzowskiego Jenson Button podpisał kontrakt z zespołem.
  • Mercedes GP Petronas Formula One Team

  • Nico Rosberg został kierowcą zespołu Mercedes GP.
  • Zespół podpisał również kontrakt z powracającym z emerytury Michaelem Schumacherem, 7-krotnym mistrzem świata, a zarazem najbardziej utytułowanym kierowcą w historii F1.
  • Kierowcą testowym Mercedes GP został Nick Heidfeld.
  • Scuderia Ferrari Marlboro

  • Ferrari potwierdziło zawarcie z dwukrotnym mistrzem świata, Hiszpanem Fernando Alonso trzyletniej umowy na starty we włoskim zespole od nowego sezonu.
  • Zespół opuścił za to inny mistrz świata - Kimi Räikkönen, który podpisał kontrakt na starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata w barwach zespołu Citroën Junior Team.
  • Giancarlo Fisichella zastąpił Lukę Badoera w roli rezerwowego kierowcy zespołu Ferrari.
  • AT&T Williams

    Dr inż. Mario Theissen (ur. 17 sierpnia 1952 w Monschau) – dyrektor sportów motorowych w BMW. Theissen studiował w latach 1971-1977 budowę maszyn na RWTH Aachen – politechnice w Akwizgranie. W roku 1989 otrzymał stopień naukowy doktora na uniwesytecie w Bochum. W latach 1999-2011 pełnił funkcję dyrektora BMW Motorsport. Do jego obowiązków należło zarządzanie zespołem BMW Sauber startującym w zawodach Formuły 1, oraz ekipami BMW startującymi w innych seriach wyścigowych, w tym Formuły BMW, WTCC i wyścigu 24h Le Mans.Toyota F1 – zespół Formuły 1 startujący w Mistrzostwach w sezonach 2002-2009. Dyrektorem zespołu przed rozwiązaniem był Tsutomu Tomita, a dyrektorem technicznym Pascal Vasselon. Siedziba stajni mieściła się w Kolonii w Niemczech.
  • Nico Rosberg jeszcze przed zakończeniem sezonu 2009 ogłosił swoje odejście z zespołu Williams.
  • Zespół podpisał umowę z Rubensem Barrichello i Nico Hülkenbergiem.
  • 29 stycznia ogłoszono, że na miejscu kierowcy rezerwowego Nico Hülkenberga zastąpi Valtteri Bottas.
  • Renault F1 Team

  • Dyrektor zarządzający zespołem Renault, Jean-Francois Caubet potwierdził, że Fernando Alonso po sezonie 2009 opuści francuski zespół.
  • Robert Kubica zawarł umowę z Renault F1, zastępując Fernando Alonso na stanowisku głównego kierowcy zespołu.
  • Podczas prezentacji bolidu R30 ogłoszono, że partnerem Kubicy zostanie Witalij Pietrow.
  • Zespół wyznaczył trzech kierowców testowych. Zostali nimi: Jérôme d'Ambrosio, Ho-Pin Tung oraz Jan Charouz.
  • Lotus F1 Racing

    Włochy (Republika Włoska, wł. Italia, Repubblica Italiana) – państwo położone w Europie Południowej, na Półwyspie Apenińskim, będące członkiem wielu organizacji, m.in.: UE, NATO, należące do ośmiu najbardziej uprzemysłowionych i bogatych państw świata – G8.Toro Rosso STR5 – bolid teamu Scuderia Toro Rosso na sezon 2010. Bolid został zaprezentowany 1 lutego 2010 w Walencji (Hiszpania) na torze Circuit Ricardo Tormo, gdzie tego samego dnia odbyły się jego pierwsze testy.
  • Kierowcami nowego zespołu zostali ogłoszeni Włoch Jarno Trulli oraz Fin Heikki Kovalainen.
  • Rolę kierowcy rezerwowego pełnił Malezyjczyk Fairuz Fauzy.
  • HRT F1 Team

  • Zespół HRT F1 Team podpisał umowę z Brazylijczykiem Bruno Senną, wicemistrzem serii GP2 z sezonu 2008, siostrzeńcem tragicznie zmarłego, trzykrotnego mistrza świata Ayrtona Senny.
  • Drugim kierowcą zespołu został Karun Chandhok.
  • Na pierwszego kierowcę rezerwowego hiszpański zespół wybrał dawnego testera Renault - Sakona Yamamoto
  • 5 maja oficjalnie ogłoszono, że drugim kierowcą testowym i rezerwowym został Austriak Christian Klien
  • BMW Sauber F1 Team

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Nico Erik Rosberg (ur. 27 czerwca 1985 w Wiesbaden) – niemiecki kierowca wyścigowy, od sezonu 2010 reprezentant zespołu Mercedes GP w Formule 1. Jest synem fińskiego Mistrza Świata Formuły 1 - Keke Rosberga i Niemki Siny Rosberg. Od początku kariery w Formule 1 Nico od swoich mechaników otrzymał przezwisko "Britney" za sprawą złocistych loczków oryginalnie uczesanych i za dbałość o własny wygląd. Od 2006r. regularnie startuje w wyścigach Formuły 1.
  • Kierowcami reaktywowanego, szwajcarskiego zespołu zostali: Japończyk Kamui Kobayashi (wcześniej związany z Toyotą) oraz Hiszpan Pedro de la Rosa (były kierowca testowy McLarena).
  • Virgin Racing

  • Były kierowca Toyoty - Timo Glock podpisał umowę na starty z ekipą Virgin w sezonie 2010. Na stanowisko drugiego kierowcy wybrany został Lucas di Grassi.
  • Na stanowisko kierowców testowych wyznaczeni zostali Álvaro Parente oraz Luiz Razia, jednak sponsorzy Álvaro Parente nie wywiązali się z umowy i nie był on kierowcą testowym zespołu Virgin. Jako następcę Parente, na stanowisko kierowcy testowego, wyznaczono aktualnego mistrza Formuły 2 - Andy'ego Soucka.
  • W trakcie sezonu[]

    Mercedes GP Petronas F1 Team

    Prodrive – brytyjska firma tuningowa z siedzibą w Banbury. Oddziały firmy znajdują się w: Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Tajlandii i Australii. Zajmuje się projektowaniem, konstrukcją i przygotowaniem samochodów wyścigowych i rajdowych. Współpracowało m.in. z firmami Subaru i Aston Martin (obecnie jest jej właścicielem). Oddział technologiczny w Warwick projektuje samochody drogowe, jest także konsultantem wielu producentów samochodów.Witalij Aleksandrowicz Pietrow (ros. Виталий Александрович Петров, ur. 8 września 1984 w Wyborgu) – rosyjski kierowca wyścigowy. Wicemistrz serii GP2 w sezonie 2009. W latach 2010-2012 kierowca Formuły 1. Pierwszy i jedyny w historii Rosjanin startujący w tej serii.. Pietrow nazywany jest "rakietą z Wyborga".
  • Kierowca testowy zespołu – Nick Heidfeld, rozwiązał swój kontrakt z Mercedesem, by testować nowe opony dla firmy Pirelli.
  • HRT F1 Team

  • Sakon Yamamoto – dotychczasowy kierowca testowy zespołu HRT podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii zastąpił na stanowisku kierowcy wyścigowego Bruno Sennę, a podczas Grand Prix Niemiec, Grand Prix Węgier, Grand Prix Belgii, Grand Prix Włoch i Grand Prix JaponiiKaruna Chandhoka.
  • 24 września zespół ogłosił, że z powodu zatrucia pokarmowego Christian Klien zastąpi Sakona Yamamoto podczas Grand Prix Singapuru.
  • 4 listopada Hispania Racing poinformowało, że podczas Grand Prix Brazylii miejsce Sakona Yamamoto w bolidzie nr 20 ponownie zajął Austriak Christian Klien.
  • Red Bull Racing/Scuderia Toro Rosso

    Sebastian Vettel (ur. 3 lipca 1987 w Heppenheim) – niemiecki kierowca wyścigowy, czterokrotny mistrz świata Formuły 1 z sezonów 2010, 2011 i 2012 i 2013, w których występował w zespole Red Bull Racing.Grand Prix Japonii – wyścig Formuły 1 po raz pierwszy zorganizowany w 1976 r. na torze Fuji International Speedway. Od 1987 roku gości na torze Suzuka International Racing Course, z wyjątkiem sezonów 2007-2008, kiedy tor Fuji powrócił do kalendarza jako miejsce organizacji wyścigu.
  • Kierowca testowy zespołów Red Bull i Toro Rosso – Brendon Hartley został usunięty z programu juniorskiego Red Bulla i stracił stanowisko kierowcy testowego w tych zespołach.
  • Virgin Racing

  • Kierowca testowy zespołu – Andy Soucek, zrezygnował ze swojej funkcji, by ścigać się w innych seriach wyścigowych.
  • BMW Sauber

  • 14 września 2010 zespół ogłosił odejście Pedro de la Rosy, a na jego miejsce przyjęcie dotychczasowego testowego kierowcy PirelliNicka Heidfelda. Zamienił on dotychczasowego kierowcę Saubera od GP Singapuru.
  • Serbia, Republika Serbii (serb. Република Србија/ Republika Srbija – państwo w południowej Europie, powstałe 5 czerwca 2006 roku po rozpadzie federacji Serbii i Czarnogóry. Stolicą jest Belgrad. Serbia graniczy z Węgrami na północy, Rumunią i Bułgarią na wschodzie, Macedonią i Albanią na południu oraz z Czarnogórą, Chorwacją i Bośnią i Hercegowiną na zachodzie. De facto na południu Serbia graniczy z Kosowem, którego jednostronnie ogłoszoną niepodległość uznała część państw świata. Od 29 lutego 2012 r. kraj ten posiada status oficjalnego kandydata do Unii Europejskiej, a w czerwcu 2013 UE wyraziła zgodę na rozpoczęcie rozmów akcesyjnych w styczniu 2014.Seria GP2 – sezon 2008 – rozpoczął się 26 kwietnia w Barcelonie, a skończył się 14 września na torze Monza. Był to czwarty sezon GP2.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Valtteri Bottas (ur. 28 sierpnia 1989 w Villähde) – fiński kierowca wyścigowy. Od 2013 roku jest kierowcą zespołu Williams w Formule 1.
    Karun Chandhok (ur. 19 stycznia 1984 w Ćennaj) – indyjski kierowca wyścigowy. W sezonie 2010 kierowca Formuły 1 w zespole Hispania Racing F1 Team. Drugi w historii indyjski kierowca w tej serii wyścigowej. Uczestnik serii GP2 w latach 2007–2009. Syn byłego mistrza Indii w rajdach samochodowych Vicky’ego Chandhoka. W sezonie 2011 pełnił funkcję kierowcy rezerwowego w zespole Team Lotus.
    Lewis Carl Davidson Hamilton MBE (ur. 7 stycznia 1985 w Stevenage, Hertfordshire) – brytyjski kierowca wyścigowy, mistrz świata Formuły 1 w sezonie 2008, wicemistrz świata Formuły 1 w roku 2007.
    Mercedes GP (oficjalnie Mercedes AMG Petronas Formula One Team) – fabryczny zespół wyścigowy Mercedes-Benz w Formule 1, reaktywowany w 2009 po wykupieniu 75,1% udziałów w Brawn GP. Szefem zespołu jest Ross Brawn.
    Euro, ευρώ, евро (znak: €, kod ISO 4217: EUR) – nazwa przyjęta na posiedzeniu w Madrycie w grudniu 1995 roku – wspólna waluta europejska wprowadzona w miejsce walut krajowych. W formie gotówkowej została wprowadzona w obieg 1 stycznia 2002 r.
    Kazuki Nakajima (jap. 中嶋一貴, Nakajima Kazuki, ur. 11 stycznia 1985 w Okazaki, w prefekturze Aichi) – japoński kierowca wyścigowy.
    José María López (ur. 26 kwietnia 1983 w Río Tercero) – argentyński kierowca wyścigowy. Ma za sobą starty w serii GP2 w zespołach Super Nova (sezon 2006) i DAMS (sezon 2005) oraz w zespole CMS w Formule 3000.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.195 sek.