• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • First ScotRail

    Przeczytaj także...
    British Rail Class 158 – typ spalinowych zespołów trakcyjnych wytwarzanych w latach 1989-1992 przez zakłady BREL w Derby. Łącznie wyprodukowano 182 zestawy, z czego 170 pozostaje aktualnie w eksploatacji. Są używane zarówno na krótkich trasach podmiejskich, jak i dłuższych liniach regionalnych. Obecnie można je znaleźć w taborze następujących przewoźników: Arriva Trains Wales, East Midlands Trains, First Great Western, First ScotRail, Northern Rail i South West Trains.British Rail Class 334 "Juniper" - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w roku 2000 przez zakład koncernu Alstom w Birmingham. Ze względu na kłopoty techniczne, stała eksploatacja rozpoczęła się dopiero w roku 2002. Model ten należy do rodziny pociągów Juniper, obejmującej również składy typu British Rail Class 458 i British Rail Class 460. Dotychczas dostarczono 40 zestawów tej klasy. Obecnie jedynym użytkującym je przewoźnikiem jest First ScotRail, w barwach którego obsługują trasy podmiejskie na terenie Szkocji.
    Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.

    First ScotRail – dawny brytyjski przewoźnik kolejowy posiadający koncesję na obsługę tras pasażerskich w Szkocji oraz nocnych połączeń między tą częścią Wielkiej Brytanii a Londynem (Caledonian Sleeper). Okres koncesyjny rozpoczął się 17 października 2004 roku i zakończył 31 marca 2015 roku. Firma była częścią grupy transportowej FirstGroup, której centrala znajduje się w Aberdeen. Pociągi przewoźnika zatrzymywały się na 336 stacjach, z czego na 309 pełniła on rolę administratora.

    FirstGroup plc – brytyjska grupa transportowa działająca w kilku krajach Europy i Ameryki Północnej, notowana na London Stock Exchange. Według danych samej firmy, jest największym przewoźnikiem autobusowym w USA, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. W tym ostatnim państwie należy też do największych graczy na rynku kolejowym, obsługując, poprzez swoje spółki zależne, ok. 25% ruchu pasażerskiego.British Rail Class 314 – typ elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wytwarzanych w latach 1978-1979 przez zakłady BREL w Yorku na zlecenie British Rail. Należy do serii 5 typów EZT, zaprojektowanych w 1972 z myślą o obsłudze tras podmiejskich w największych aglomeracjach (pozostałe to Class 313, Class 315, Class 507 i Class 508). Łącznie zbudowano 16 zespołów tego typu.

    Od 2008 First ScotRail była jedyną spółką kolejową grupy First, która nie używała jako swojej barwy firmowej różowego, będącego kolorem całej grupy. Zamiast tego na jej pociągach dominowała kolorystyka szkockiej flagi, czyli barwy granatowa i biała (uzupełnione kolorem szarym). W tym samym roku, na życzenie szkockiego rządu autonomicznego, firma przestała eksponować w swoich materiałach promocyjnych słowo First i reklamowała się po prostu jako ScotRail.

    British Rail Class 318 - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych w roku 1986 przez firmę BREL. Łącznie do eksploatacji trafiło 21 zestawów, wszystkie pracują obecnie w Szkocji, gdzie ich operatorem jest First ScotRail.Londyn (ang. London) – miasto w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii, stolica tego państwa, a także stolica Anglii.

    Tabor[ | edytuj kod]

    W 2009 roku First ScotRail eksploatowało następujące jednostki:

  • British Rail Class 90
  • British Rail Class 156 (48 zestawów)
  • British Rail Class 158 (46 zestawów)
  • British Rail Class 170 (59 zestawów)
  • British Rail Class 314 (14 zestawów)
  • British Rail Class 318 (21 zestawów)
  • British Rail Class 320 (22 zestawy)
  • British Rail Class 322 (5 zestawów)
  • British Rail Class 334 (40 zestawów)
  • wagony British Rail Mark 2
  • wagony British Rail Mark 3
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. About First ScotRail Trains. ScotRail. [dostęp 2009-12-22].
    2. ScotRail marks birthday with Saltire look - Scotsman.com News. [dostęp 2009-12-22].
    3. fleet lists : class 156. [dostęp 2009-12-22].
    4. fleet lists : class 158. [dostęp 2009-12-22].
    5. fleet lists : class 170. [dostęp 2009-12-22].
    6. fleet lists : class 314. [dostęp 2009-12-22].
    7. fleet lists : class 318. [dostęp 2009-12-22].
    8. fleet lists : class 320. [dostęp 2009-12-22].
    9. fleet lists : class 322. [dostęp 2009-12-22].
    10. fleet lists : class 334. [dostęp 2009-12-22].

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Strona oficjalna
  • British Rail Class 322 – typ elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych w roku 1990 przez firmę BREL. Wyprodukowano 5 zestawów, które początkowo służyły do obsługi trasy z lotniska Stansted do centrum Londynu. W 2001 roku zostały przeniesione do Szkocji, gdzie włączono je do floty przewoźnika First ScotRail.British Rail Class 90 – typ lokomotyw elektrycznych produkowanych w latach 1987-1990 przez zakłady BREL w Crewe. Łącznie zbudowano 50 sztuk. Ich głównymi użytkownikami są przewoźnicy towarowi: EWS i Freightliner. Lokomotywy też można również spotkać na dalekobieżnych trasach pasażerskich, obsługiwanych przez firmy Virgin Trains i National Express East Anglia.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    British Rail Mark 3 – seria brytyjskich wagonów kolejowych budowana w zakładach BREL w latach 1975–1988, przeznaczona do stosowania w pociągach klasy InterCity. Większość wagonów, występująca w wielu wariantach, jest nadal wykorzystywana, w szczególności w połączeniu z dwoma lokomotywami British Rail Class 43, tworząc składy Intercity 125. Niektórzy operatorzy wykorzystują je także w składach klasycznych, razem z lokomotywą British Rail Class 67. Wagony Mark 3 posiadają udoskonalone zawieszenie pneumatyczne, dzięki czemu wyróżniają się wyjątkowo płynną jazdą. Wagony te posiadają nietypowy system otwierania drzwi – klamka znajduje się jedynie na zewnątrz wagonu i aby otworzyć drzwi od środka należy najpierw otworzyć okno znajdujące się w drzwiach wagonu.
    British Rail Class 170 "Turbostar" – typ spalinowych zespołów trakcyjnych produkowanych od 1998 przez zakłady w Derby, początkowo należące do firmy Adtranz, a od 2001 do grupy Bombardier Transportation. Dotychczas dostarczono 122 zestawy, które eksploatuje obecnie 5 przewoźników.
    British Rail Class 320 - typ elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych w roku 1990 przez firmę BREL. Łącznie do eksploatacji trafiły 22 zestawy, wszystkie pracują obecnie w Szkocji, gdzie ich operatorem jest First ScotRail.
    Szkocja (gael. Alba, wym. [ˈalˠ̪apə]; sco. i ang. Scotland) – kraj stanowiący część Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W przeszłości był niezależnym królestwem. Obejmuje północną część wyspy Wielkiej Brytanii oraz archipelagi: Hebrydy, Orkady i Szetlandy. Na południu graniczy z Anglią. Krajobraz w przeważającej części wyżynny i górski. Klimat umiarkowanie ciepły, wybitnie morski. Stolicą Szkocji jest Edynburg, a największym miastem Glasgow.
    British Rail Class 156 - typ spalinowych zespołów trakcyjnych, należących do rodziny pociągów "Sprinter". Składy tej klasy były wytwarzane w latach 1987-1989 w zakładach nie istniejącej już firmy Metro-Cammel w Birmingham. Obecnie eksploatują je czterej przewoźnicy: East Midlands Trains, National Express East Anglia, First ScotRail oraz Northern Rail. Służą one zarówno do obsługi krótkich tras podmiejskich, jak linii regionalnych, o rozkładowym czasie przejazdu sięgającym nawet pięć i pół godziny.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.017 sek.