• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • First-person shooter



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Virtua Cop – gra na automaty, konsolę Sega Saturn i komputery PC wydana w 1996 roku przez Segę. Później, wraz z Virtua Cop 2 trafiła na składankę Virtua Cop: Elite Edition dostępną na Playstation 2. Gra doczekała się dwóch kontynuacji, Virtua Cop 2 i Virtua Cop 3. Był tworzony również port na N-Gage, ale został anulowany. Jednym z jej twórców był Yū Suzuki, twórca gier Segi takich jak Out Run, After Burner, Virtua Fighter czy ShenmueCounter-Strike – seria gier komputerowych z gatunku first-person shooter. W głównej mierze gry są przeznaczone dla rozgrywki wieloosobowej, w których gracze walczą między sobą wcielając się w terrorystów lub antyterrorystów.
    Zrzut ekranu z gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla (2006), wykorzystującej perspektywę typową dla first-person shootera

    First-person shooter (z ang. strzelanka pierwszoosobowa, w skrócie FPS) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. First-person shooter jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.

    Catacomb 3-D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter stworzona przez id Software i wydana prez firmę Softdisk w 1991 roku. Catacomb 3-D używa silnika, który stał się podstawą przy kolejnej grze firmy – Wolfenstein 3D. Był on ulepszoną wersją silnika gry Hovertank 3D. Pojawiły się w nim tekstury oraz płaskie obiekty na ścianach zamiast jednobarwnych bloków.Apogee Software, Ltd. było producentem i wydawcą gier. Firma została założona w 1987 roku, a od 1994 działa jako 3D Realms. Apogee Software najbardziej znany jest ze spopularyzowania trybu wydawniczego shareware oraz jako wydawca gier Commander Keen, Duke Nukem oraz Wolfenstein 3D.

    W 2006 roku Gamasutra ogłosiła, że first-person shooter jest jednym z największych i najszybciej się rozwijających pod względem dochodów gatunkiem gier komputerowych.

    Spis treści

  • 1 Definicja
  • 2 Mechanika
  • 2.1 Walka i power-upy
  • 2.2 Struktura poziomów
  • 2.3 Gra wieloosobowa
  • 3 Historia
  • 3.1 Początki (1973–1986)
  • 3.2 Pierwsze first person-shootery (1987–1992)
  • 3.3 Wzrost popularności (1992–1995)
  • 3.4 Postępy we wprowadzaniu grafiki trójwymiarowej (1995–1999)
  • 3.5 Wojny wieloosobowe i powrót konsol (2000–2015)
  • 4 Przypisy
  • Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).Marathon – seria gier komputerowych z gatunk first-person shooter wydana przez Bungie Software (twórców późniejszych hitów: serii Myth, Oni oraz Halo) na platformę Macintosh.


    Podstrony: 1 [2] [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Ubisoft Entertainment (dawniej Ubi Soft) – przedsiębiorstwo produkujące oraz wydające gry komputerowe i konsolowe. Jego główna siedziba znajduje się w Montreuil-sous-Bois, we Francji. Ma siedziby w ponad 20 krajach, łącznie z rozwijającymi się studiami, m.in. w Montrealu, Toronto, Barcelonie, Północnej Karolinie (USA), Düsseldorfie, Mediolanie. Od roku 2008 jest trzecim co do wielkości niezależnym wydawcą gier wideo w Europie i czwartym co do wielkości w USA.
    Modyfikacja gry komputerowej (potocznie mod) – przeróbka gry komputerowej wykonana przez społeczność graczy albo na zlecenie producenta gry (np. Fallout 3: Point Lookout).
    GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.
    System osłon (ang. cover system) − w terminologii gier komputerowych system stosowany w grach third-person perspective (głównie w grach z podgatunku third-person shooter oraz przygodowych grach akcji, rzadziej w cRPG) polegający na wykorzystywaniu otoczenia do krycia się przez sterowaną przez gracza postać przed amunicją i materiałami wybuchowymi. W większości gier, w których zaimplementowano ten system, postać „przykleja się” do osłony, skąd może prowadzić ostrzał „na oślep”, tzn. tylko lekko się wychylając, lub celując w przeciwników, czym naraża się na trafienie przez ostrzał wrogów. Pierwszą grą, w której zastosowano system osłon z możliwością wychylania się i strzelania, jest Winback. Obecnie najbardziej znane serie gier wykorzystujące ten system to Gears of War, Mass Effect oraz Uncharted. System został wprowadzony także w m.in. Grand Theft Auto IV, Max Payne 3, Quantum of Solace, Red Dead Redemption, The Last of Us czy Vanquish.
    Duke Nukem 3D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wydana w 1996 roku przez Apogee Software. Jest to trzecia gra, w której głównym bohaterem jest Duke Nukem.
    Pistolet świetlny (ang. Light Gun) – urządzenie wskazujące stosowane w komputerach oraz w grach komputerowych i wideo (konsole). Umożliwia sterowanie oraz możliwy jest do oprogramowania w podobny sposób jak pióro świetlne.
    Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.203 sek.