• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Filozofia polska



    Podstrony: [1] [2] 3
    Przeczytaj także...
    Neopogaństwo (czasem błędnie neopoganizm) – powszechne, acz niezbyt precyzyjne, zbiorowe określenie współczesnych systemów wierzeń, zarówno odwołujących się do etnicznej (zazwyczaj przedchrześcijańskiej lub określanej przez chrześcijan jako pogańska) religii danego regionu lub kraju, jak i powstałych współcześnie, całkowicie od podstaw (nie sięgając do żadnego konkretnego systemu wierzeń etnicznych / pierwotnych), ale mimo to posiadające ogólne cechy pogańskie - np. będące klasyfikowane jako politeizm. W formie przymiotnika terminem tym określa się też powszechnie niektóre oficjalnie zarejestrowane i działające związki wyznaniowe (w tym część tzw. nowych ruchów religijnych).Zdzisław Cackowski (ur. 1 stycznia 1930 w Warząchewce Królewskiej koło Włocławka, zm. 21 czerwca 2016) – polski filozof, w latach 1987–1990 rektor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
    Przypisy[ | edytuj kod]
    1. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 13.
    2. Stanisław Borzym, O przedmiocie historii filozofii polskiej, [w:] Stanisław Pieróg i inni red., Filozofia polska w tradycji europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011, s. 31–37.
    3. Pieróg 1999 ↓, s. XIV-XV.
    4. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 14.
    5. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 7.
    6. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 14–16.
    7. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 18–19.
    8. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 16.
    9. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 9–10.
    10. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 10–11.
    11. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 27-28.
    12. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 30–37.
    13. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 31.
    14. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 50–62.
    15. Ludwik Ehrlich, Paweł Włodkowic i Stanisław ze Skarbimierza, Warszawa: PWN, 1954.
    16. Ziomek 1999 ↓, s. 102, 143–144.
    17. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 59.
    18. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 221–222.
    19. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 63-64.
    20. Andrzej Glaber: Gadki o składności członków człowieczych z Arystotelesa i też inszych mędrców wybrane. Kraków: Akademia Umiejętności, 1893. [dostęp 2013-12-01].
    21. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 228.
    22. Ciszewski 2000 ↓, s. 7.
    23. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 210–211.
    24. Marian Zwiercan, Dąbrówka Jan, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 1, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-11-24].
    25. Ciszewski 2000 ↓, s. 8.
    26. Ziomek 1999 ↓, s. 91.
    27. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 318–328.
    28. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 328.
    29. Jonathan I. Israel, Enlightenment Contested. Philosophy, Modernity, and the Emancipation of Man 1670-1752, Oxford: Oxford University Press, 2006, s. 115–134.
    30. Małgorzata Kowalewska, Akademia Wileńska (Uniwersytet Wileński), [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 1, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-11-24].
    31. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 245.
    32. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 247–251.
    33. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 272–274.
    34. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 274–289.
    35. Ziomek 1999 ↓, s. 114–115.
    36. Ziomek 1999 ↓, s. 110.
    37. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 288–289.
    38. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 295–304.
    39. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 307–315.
    40. Ziomek 1999 ↓, s. 127.
    41. Ziomek 1999 ↓, s. 128.
    42. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 315–318.
    43. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 331.
    44. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 333–334, 347–350.
    45. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 340, 387–388.
    46. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 344–345, 373–378.
    47. Władysław Tatarkiewicz, Zarys dziejów filozofii w Polsce, Kraków: Polska Akademia Umiejętności, 1948, s. 11.
    48. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 346–347.
    49. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 390–405.
    50. Kazimierz Wójcik: Petrycy Sebastian z Pilzna. W: Powszechna Encyklopedia Filozofii. T. 8: P-S. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000. [dostęp 2013-11-24].
    51. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 414–423.
    52. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 415.
    53. Domański, Ogonowski i Szczucki 1989 ↓, s. 429–438.
    54. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 198–199.
    55. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 200.
    56. Stanisław Janeczek, Komisja Edukacji Narodowej, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-11-24].
    57. Konstańczak 2017 ↓, s. 9.
    58. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 201.
    59. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 207.
    60. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 204–205.
    61. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 232–236.
    62. Forycki 2004 ↓, s. 24–30.
    63. Forycki 2004 ↓, s. 39–49.
    64. Konstańczak 2017 ↓, s. 9–10.
    65. Konstańczak 2017 ↓, s. 22–23.
    66. Jan Skoczyński, Jestestwo i zniweczenie, „Studia z Filozofii Polskiej”, 2, 2007, s. 278.
    67. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 10.
    68. Pieróg 2002 ↓, s. 540.
    69. Wawrzynowicz 2015 ↓.
    70. Bochenek i in. 2015 ↓, s. 136.
    71. Pieróg 2002 ↓, s. 537.
    72. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 256.
    73. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 258.
    74. Ziółkowski 2000 ↓, s. 5.
    75. Walicki 1986 ↓, s. 28.
    76. Zawojska 2011 ↓, s. 102.
    77. Walicki 1986 ↓, s. 112–113.
    78. Walicki 1986 ↓, s. 111.
    79. Walicki 1971 ↓, s. 30–31.
    80. Walicki 1986 ↓, s. 62–72.
    81. Pieróg 2002 ↓, s. 538.
    82. Walicki 1986 ↓, s. 64–72.
    83. S. Orgelbranda Encyklopedja Powszechna. Warszawa: Wydawnictwo Towarzystwa Akcyjnego Odlewni Czcionek i Drukarni S. Orgelbranda Synów, XIX i pocz. XX wieku (może wymagać uaktualnienia).
    84. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 317.
    85. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 308–309.
    86. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 309–311.
    87. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 311–312.
    88. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 316–317.
    89. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 315–316.
    90. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 314–317.
    91. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 346–348.
    92. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 318–329.
    93. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 341.
    94. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 344–345.
    95. Konstańczak 2017 ↓, s. 153–159.
    96. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 329–333.
    97. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 334–336.
    98. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 342–343.
    99. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 353–355.
    100. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 356–363.
    101. Andrzej Walicki, Stanisław Brzozowski, [w:] Andrzej Walicki (red.), Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918, Warszawa: PWN, 1986, s. 465–478.
    102. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 363–365.
    103. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 372–374.
    104. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 369.
    105. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 377–386.
    106. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 384–392.
    107. Chudy 1990 ↓, s. 130.
    108. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 399–400.
    109. Historia PTF.
    110. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 400–401.
    111. Anna Jedynak, Początki szkoły lwowsko-warszawskiej, „Galicja. Studia i Materiały”, 2, 2016, s. 191–192.
    112. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 409–412.
    113. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 412.
    114. Wójcicki 2007 ↓, s. 1.
    115. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 402.
    116. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 444.
    117. Marek Lechniak, Czeżowski Tadeusz, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 1, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-11-24].
    118. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 402–403.
    119. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 412–419.
    120. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 429–432, 440.
    121. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 403–404.
    122. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 404–405.
    123. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 426–428, 434–435.
    124. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 407–409.
    125. Jacek Jadacki, The Lvov-Warsaw School and its Influence on Polish Philosophy of the Second Half of the 20th Century, [w:] Jacek Jadacki, Jacek Paśniczek (red.), The Lvov-Warsaw School – The New Generation, Amsterdam – New York: Rodopi, 2006, s. 45–47.
    126. Murray G. Murphey, The Development of Quine’s Philosophy, Dordrecht: Springer, 2012, s. 11.
    127. Tadeusz Szubka, Analityczna filozofia, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 1, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-11-24].
    128. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 444–445.
    129. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 463.
    130. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 464.
    131. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 469–470, 479–481.
    132. Thomasson 2016 ↓.
    133. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 482.
    134. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 463–464, 482–483.
    135. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 445–447.
    136. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 517.
    137. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 516.
    138. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 513–516.
    139. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 490.
    140. Erkki Kilpinen, Social Theory, [w:] Sami Pihlström (red.), The Continuum Companion to Pragmatism, London – New York: Continuum, 2011, s. 147–149.
    141. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 505–506.
    142. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 504–513.
    143. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 491–498.
    144. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 498–504.
    145. Aleksandra Derra, Ludwik Fleck, [w:] Ewa Bińczyk, Aleksandra Derra (red.), Studia nad nauką i technologią. Wybór tekstów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014, s. 23.
    146. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 448–449.
    147. Konstańczak 2017 ↓, s. 238=253.
    148. Bochenek i in. 2015 ↓, s. 282.
    149. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 525–527.
    150. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 528.
    151. Wójcicki 2007 ↓, s. 4–5.
    152. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 537.
    153. Wójcicki 2007 ↓, s. 4.
    154. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 529.
    155. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 530.
    156. Wójcicki 2007 ↓, s. 7.
    157. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 535.
    158. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 540.
    159. Chudy 1990 ↓, s. 140.
    160. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 541.
    161. Bochenek i in. 2015 ↓, s. 289.
    162. Chudy 1990 ↓, s. 137.
    163. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 542–543.
    164. Bochenek i in. 2015 ↓, s. 296–297.
    165. Chudy 1990 ↓, s. 131.
    166. Chudy 1990 ↓, s. 135.
    167. Zofia Majewska, Ingarden Roman, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-12-22].
    168. Jadacki 2015 ↓, s. 56–57.
    169. Jadacki 2015 ↓, s. 58.
    170. Jadacki 2015 ↓, s. 60.
    171. Zamiara 2010 ↓, s. 284–285.
    172. Zamiara 2010 ↓, s. 297–298.
    173. Kotowa 2010 ↓, s. 311.
    174. Zamiara 2010 ↓.
    175. Władysław Krajewski, Filozofia przyrody w Europie i w Polsce, „Studia Philosophiae Christianae”, 40 (2), s. 49–56.
    176. Nowa filozofia przyrody. W: Michał Heller: Filozofia i wszechświat. Wybór pism. Universitas, 2006, s. 25.
    177. Chudy 1990 ↓, s. 136.
    178. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 17.
    179. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 18.
    180. Skoczyński i Woleński 2010 ↓, s. 18-19.
    181. Andrzej Maryniarczyk, Słowo wprowadzenia, [w:] Andrzej Maryniarczyk (red.), Encyklopedia filozofii polskiej, t. I, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2011, s. 11.
    182. Stanisław Borzym, O przedmiocie historii filozofii polskiej, [w:] Stanisław Pieróg i inni red., Filozofia polska w tradycji europejskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2011, s. 31–37.
    183. Włodzimierz Kaczocha, Filozofia cywilizacji i kultury. Teorie filozoficzne rozwijane w Polsce w pierwszej połowie XX wieku, Poznań: Ars Nova, 1998, s. 38-44.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Krzysztof Bochenek i inni, Zarys historii filozofii polskiej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015.
  • Wojciech Chudy, Filozofia polska po II wojnie światowej. (Szkic), „Studia Philosophiae Christianae”, 26 (1), 1990, s. 129–141.
  • Marian Ciszewski, Renesansu filozofia, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2013-11-24].
  • Juliusz Domański, Zbigniew Ogonowski, Lech Szczucki, Zarys dziejów filozofii w Polsce. Wieki XIII-XVII, Warszawa: PWN, 1989.
  • Maciej Forycki, Anarchia polska w myśli oświecenia. Francuski obraz Rzeczypospolitej szlacheckiej u progu czasów stanisławowskich, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2004.
  • Jacek Jadacki, Filozofia polska XIX i XX wieku. T. 2 Wiek XX, Warszawa: Semper, 2015.
  • Stefan Konstańczak, Polska XIX i XX wieku w filozoficznym zwierciadle, Kraków 2017.
  • Barbara Kotowa, Od filozofii humanistyki do filozofii jako dziedziny kultury. Główne kierunki badawcze szkoły poznańskiej od połowy lat siedemdziesiątych, [w:] Tadeusz Buksiński (red.), Filozofia na Uniwersytecie w Poznaniu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM, 2010, s. 309–334.
  • Stanisław Pieróg, Wstęp, [w:] Stanisław Pieróg (red.), Spór o charakter narodowy filozofii polskiej, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 1999, VII-XXIV.
  • Stanisław Pieróg, Mesjanizm, [w:] Alina Kowalczykowa, Józef Bachórz (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku, Wrocław: Ossolineum, 2002, s. 536–540.
  • Jan Skoczyński, Jan Woleński, Historia filozofii polskiej, Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
  • Amie Thomasson, Roman Ingarden, Edward N. Zalta (red.), [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy [online], Winter 2017 Edition, Metaphysics Research Lab, Stanford University, 20 lipca 2016, ISSN 095-5054 [dostęp 2018-01-30] [zarchiwizowane z adresu 2017-12-21] (ang.).???
  • Andrzej Walicki, Millenaryzm i mesjanizm religijny a romantyczny mesjanizm polski: zarys problematyki, „Pamiętnik Literacki”, 62 (4), 1971, s. 23–46.
  • Andrzej Walicki, Lata 1815-1863, [w:] Andrzej Walicki (red.), Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918, Warszawa: PWN, 1986.
  • Andrzej Wawrzynowicz, Wstęp, [w:] Andrzej Wawrzynowicz (red.), Spór o mesjanizm. Rozwój idei, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, 2015.
  • Ryszard Wójcicki, Filozofia polska 20. wieku (1897-1995), 2007.
  • Krystyna Zamiara, U początków poznańskiej szkoły metodologicznej, [w:] Tadeusz Buksiński (red.), Filozofia na Uniwersytecie w Poznaniu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM, 2010, s. 283–308.
  • Jerzy Ziomek, Literatura odrodzenia, Warszawa: PWN, 1999.
  • Zbigniew Ziółkowski, Hoene-Wroński Józef Maria, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2000 [dostęp 2018-05-18].
  • Panteizm – pogląd filozoficzny i teologiczny (niekiedy religijny) utożsamiający wszechświat (lub naturę) z Bogiem (lub absolutem). Neguje istnienie Boga jako istoty rozumnej, głosi zaś przenikanie absolutu we wszystkie substancje ziemskie. Panteizm często łączył się z ideami rozumnego rozwoju wszechświata, jedności, wieczności oraz żywości świata materialnego.Władysław Kozłowski (ur. 7 września 1832 w Berdyczowie, zm. 9 sierpnia 1899 we Lwowie) - polski filozof, socjolog, psycholog, pedagog, literat, powstaniec z 1863. Popularyzator angielskiej filozofii pozytywizmu, zwłaszcza Herberta Spencera. W poglądach etycznych swych bronił autonomii, moralności i stosunku do religii.


    Podstrony: [1] [2] 3



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Władysław Kot (ur. 7 maja 1933 r. w Poznaniu) - polski filozof, specjalizujący się w filozofii współczesnej, etyce gospodarczej oraz metodologii nauk humanistycznych; nauczyciel akademicki związany z uczelniami w Zielonej Górze i Poznaniu.
    Józef Stanisław Tischner, pseud. Wawrzek Chowaniec, Molinista, Józek Szkolny, Jegomość Józek (ur. 12 marca 1931 w Starym Sączu, zm. 28 czerwca 2000 w Krakowie) – polski prezbiter katolicki i filozof. Kawaler Orderu Orła Białego.
    Stylometria - metoda analizy dzieła sztuki dla ustalenia statystycznej charakterystyki stylu autora. Służy głównie rozstrzyganiu kwestii autorstwa dzieł anonimowych bądź chronologii przekazu.
    Polityka (stgr. Πολιτικά Politika, dosł. sprawy ustrojów państw, sprawy publiczne) - rozprawa Arystotelesa w którym wykłada w systematyczny sposób swoje poglądy na organizację państwa i ustroju politycznego. Polityka kontynuuje tematy podjęte w Etyce nikomachejskiej.
    Formizm – awangardowy ruch literacko-artystyczny rozwijający się w Polsce, w latach 1917–1922, czerpiący inspirację z dokonań kubizmu, ekspresjonizmu i futuryzmu oraz sztuki ludowej. Był jedną z dwu, obok unizmu, oryginalnie polskich formacji awangardowych.
    Marian Heitzman (ur. 1899 w Brodach - zm. 18 listopada 1964 w Saint Paul, Minnesota), polski filozof i historyk filozofii w stopniu doktora habilitowanego. Docent na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Znawca filozofii europejskiej doby Renesansu. Adiunkt w Seminarium Filozoficznym UJ. Na uchodźstwie profesor McGill University w Montrealu i University of St. Thomas w Saint Paul w Minnesocie.
    Seweryn Dziamski (ur. 6 października 1933 w Smuszewie, zm. 2003) – polski filozof marksistowski, historyk społeczny i komunistyczny cenzor, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.291 sek.