• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Film kostiumowy

    Przeczytaj także...
    Potop – polski film kostiumowy z 1974 roku w reżyserii Jerzego Hoffmana, będący trzecią ekranizacją powieści Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem. Akcja filmu toczy się podczas potopu szwedzkiego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a jego głównym bohaterem jest awanturniczy chorąży Andrzej Kmicic, który zostaje okryty hańbą wskutek podpalenia wsi oraz kolaboracji ze środowiskami proszwedzkimi; wskutek tego zmienia swe nazwisko, pod którym próbuje naprawić swe krzywdy i przeżywa zmianę swej osobowości.Jerzy Hoffman (ur. 15 marca 1932 w Krakowie) – polski reżyser i scenarzysta filmowy. Działalność reżyserską rozpoczął jako dokumentalista, współpracując z Edwardem Skórzewskim, z którym nakręcił także filmy fabularne Gangsterzy i filantropi oraz Prawo i pięść. Sławę zdobył przede wszystkim jako twórca adaptacji sienkiewiczowskiej Trylogii (Pan Wołodyjowski, Potop, Ogniem i mieczem), osadzonej w czasach XVII-wiecznej Rzeczypospolitej. Był także realizatorem filmów obyczajowych i wojennych.
    Tony Richardson, właściwie Cecil Antonio Richardson (ur. 5 czerwca 1928 w Shipley, zm. 14 listopada 1991 w Los Angeles) – angielski reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta, producent. Zdobywca Oscara za Przygody Toma Jonesa (1963).
    Kadr z filmu kostiumowego

    Film kostiumowygatunek filmów odwzorowujących daną epokę historyczną poprzez użycie charakterystycznych dla niej dekoracji i strojów; termin „film kostiumowy” odnosi się głównie do produkcji zawierających fikcyjnych bohaterów, co odróżnia je od tzw. filmów historycznych, których głównymi bohaterami są postacie historyczne.

    Heritage film („kino dziedzictwa”) – termin filmoznawczy określający brytyjskie filmy i seriale kostiumowe lat 80. i 90. XX wieku, odwołujące się do brytyjskiej historii i tradycji, wypełnione atmosferą nostalgii, często stanowiące adaptację klasycznych utworów literackich. Autorem terminu jest Charles Barr, który pierwotnie używał go na określenie brytyjskich filmów z lat 40. XX w., w tym Henryka V Laurence’a Oliviera. Pan Tadeusz − polski film niemy z 1928 roku, zrealizowany na podstawie epopei Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem. Film wyreżyserował Ryszard Ordyński, scenariusz napisali Andrzej Strug oraz Ferdynand Goetel. Premiera odbyła się w listopadzie 1928. Przez wiele lat dzieło uważano za zaginione, dopiero w 2006 odnaleziono większość nakręconego materiału.

    Historia[ | edytuj kod]

    Filmy kostiumowe istniały od zarania sztuki filmowej, przede wszystkim jako adaptacje sztuk teatralnych i dzieł literackich; w epoce kina niemego powstały takie dzieła, jak Madame Dubarry (1919) czy Pan Tadeusz (1928).

    Od czasów powstania kina dźwiękowego nastąpił bujny rozwój filmu kostiumowego; w latach 40. i 50. XX wieku sukces odnosiły adaptacje sztuk szekspirowskich autorstwa Laurence'a Oliviera i Orsona Wellesa, pojawiały się też liczne ekranizacje dzieł literackich takich, jak Duma i uprzedzenie, Trzej muszkieterowie czy Wojna i pokój (kanoniczne filmy autorstwa Kinga Vidora i Siergieja Bondarczuka). Osobną tradycję filmu kostiumowego wytworzyła kinematografia japońska z czołowymi dziełami Siedmiu samurajów oraz Tron we krwi autorstwa Akiry Kurosawy. W Polsce przełomu lat 60. i 70. popularność zdobyły ekranizacje Trylogii Sienkiewicza autorstwa Jerzego Hoffmana (Pan Wołodyjowski, Potop). W Wielkiej Brytanii nową formułę filmu kostiumowego, stawiającą na aspekt komediowy, zaproponował Tony Richardson filmem Przygody Toma Jonesa (1963); tam też w latach 80. i 90. XX wieku kultywowana była tradycja tzw. heritage films, między innymi dzięki działalności Jamesa Ivory'ego. Rok 1988 to przede wszystkim nagradzane Oscarami Niebezpieczne związki autorstwa Stephena Frearsa. Na przełomie wieków ukazały się wystawne chińskie filmy kostiumowe eksponujące sztuki walki, między innymi Przyczajony tygrys, ukryty smok w reżyserii Anga Lee oraz Dom latających sztyletów autorstwa Zhanga Yimou.

    Ang Lee (chiń.: 李安; pinyin: Lǐ Ān) (ur. 23 października 1954 w Pingdong, Tajwan) - amerykański reżyser filmowy pochodzenia chińskiego. Laureat Oscara w kategorii "Najlepszy Film Nieanglojęzyczny" za film "Przyczajony Tygrys, Ukryty Smok" (2000) oraz dwóch Oscarów za reżyserię filmów: "Tajemnica Brokeback Mountain" (2005) i "Życie Pi" (2012).Scenografia – plastyczna oprawa filmu, sztuki teatralnej, widowiska operowego, baletowego lub telewizyjnego. Składa się z dekoracji, kostiumów, rekwizytów, charakteryzacji postaci i oświetlenia. Jest to: sztuka kształtowania przestrzeni teatralnej oraz plastyczne oprawy przedstawień, filmów; wizualna oprawa widowiska teatralnego, filmowego, telewizyjnego, baletowego itd.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

     Z tym tematem związane są kategorie: Filmy kostiumowe, Kostiumografowie.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Claire Monk, Amy Sargeant: British Historical Cinema: The History, Heritage and Costume Film. Londyn: 2002, s. 217. ISBN 0-415-23809-9.
    Gatunek filmowy – forma zbiorcza dla filmów wykazujących podobne schematy fabularne, wspólną ikonografię, określone typy bohaterów oraz sytuacje, w których rozgrywa się akcja. Gatunek polega na reprodukcji formuły przyswojonej w ekranowym obiegu, a cechuje go ustabilizowanie i powtarzalność poszczególnych filmów.Trzej muszkieterowie (fr. Les Trois Mousquetaires) – pierwsza część trylogii o czterech muszkieterach gwardii – Atosie, Portosie, Aramisie i d’Artagnanie. Kolejne części to W dwadzieścia lat później oraz Wicehrabia de Bragelonne. Akcja jest osadzona w pierwszej połowie XVII wieku we Francji i Anglii.




    Warto wiedzieć że... beta

    Trylogia Sienkiewicza – cykl powieści historycznych autorstwa Henryka Sienkiewicza, które publikowane były w latach 1884-1888. Ich akcja toczy się na terenach I Rzeczypospolitej pod koniec pierwszej i w drugiej połowie XVII wieku.
    Przyczajony tygrys, ukryty smok (卧虎藏龙, Wòhǔ Cánglóng) – film kostiumowy produkcji chińskiej z 2000 roku, w reżyserii Anga Lee.
    Zhang Yimou (wym. [tʂɑ́ŋ îmɤ̌ʊ̯], ur. 14 listopada 1951 w Xi’an) – chiński reżyser, scenarzysta, producent i operator filmowy.
    Film historyczny – stosowana w Polsce nazwa gatunku filmowego traktującego o wydarzeniach historycznych, prezentuje wydarzenia przeszłości, relacje, dokumenty i wspomnienia. Nazwa stosowana zarówno do filmów o charakterze rekonstrukcji historycznej jak i interpretacji reżyserskiej minionych wydarzeń.
    Dom latających sztyletów (ang. House of Flying Daggers, chiń. 十面埋伏, shí miàn mái fú) – przygodowo-kostiumowy film fabularny z 2004 roku, który został wyprodukowany w kooperacji Chin i Hongkongu, w reżyserii Zhang Yimou.
    Pan Wołodyjowski – polski kolorowy film fabularny Jerzego Hoffmana z 1968 roku na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza o pod tym samym tytułem. Równolegle kręcony był czarno-biały serial Przygody pana Michała wykorzystujący te same rekwizyty. Produkcja filmu otoczona była sporym zainteresowaniem. Publicznie omawiano kandydatury planowaną obsadę.
    King Wallis Vidor (ur. 8 lutego 1894 w Galveston w stanie Teksas w USA, zm. 1 listopada 1982 w Paso Robles w stanie Kalifornia) – amerykański reżyser filmowy, którego kariera trwała 67 lat. Pięciokrotnie nominowany do Oscara.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.027 sek.