Ferrari F40

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Ferrari F40supersamochód klasy średniej wyprodukowany pod włoską marką Ferrari w 1987 roku.

Autosegment D – klasa średnia samochodów osobowych. Są to względnie duże i wygodne auta rodzinne. Do klasy tej zaliczane są klasyczne auta osobowe charakteryzujące się wymiarami większymi od aut kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. Wyposażone zazwyczaj w obszerny bagażnik, jednak nieco mniejsze i skromniej wyposażone od samochodów segmentu E.Ferrari – włoska marka samochodów sportowych. Przedsiębiorstwo założone w 1947 roku przez Enzo Ferrariego obecnie należy do koncernu Fiata. W ramach grupy Fiat znajduje się w podgrupie Ferrari Maserati, która jest niezależna konstrukcyjnie od pozostałych marek koncernu. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Maranello we Włoszech. Zdaniem miłośników marki, prawdziwe Ferrari powinno być pomalowane na czerwono. Wzięło się to ze zwyczaju założyciela, który malował swoje samochody wyścigowe na tzw. rosso corsa.

Historia i opis modelu[ | edytuj kod]

Ferrari F40 - tył

Samochód zadebiutował w 1987 roku, w którym firma Ferrari obchodziła swoje 40-lecie. Kompozytowe panele nadwozia wykonane zostały z wzajemnie ze sobą posklejanych włókien węglowych. Pod nadwoziem zamontowano rurową ramę przestrzenną, do której zamocowano silnik. Silnik to zmodyfikowana jednostka pochodząca od poprzednika, modelu 288 GTO. Ulokowana centralnie jednostka V8 była montowana ręcznie. Moc silnika zwiększały dwie turbosprężarki japońskiej firmy IHI. Napęd przekazywany był na oś tylną. W modelu F40 jedna z turbin pracowała w dolnym zakresie zaś druga włączała się na wyższych prędkościach obrotowych (od 5000 obr/min).

Jaguar XJ220 - supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę Jaguar Cars Ltd., z siedzibą w Coventry. Zakłady produkcyjne są rozmieszczone w Coventry, Birmingham i Halewood, w Wielkiej Brytanii. XJ 220 wyposażony był silnik 3,5-litrowy, dwudziestocztero-zaworowy silnik V6 podwójnym turbodoładowaniem zaprojektowany przez firmę TWR (Tom Walkinshaw Racing). Wyprodukowano zaledwie 281 z planowej produkcji 350 egzemplarzy tego modelu. Samochód ten pierwotnie planowano wyposażyć w silnik 12-cylindrowy, lecz ostatecznie do tego nie doszło. Już wówczas stworzono nazwę XJ 220, która miała wskazywać prędkość maksymalną, oznaczoną w milach. W rzeczywistości produkowane pojazdy takiej prędkości nie osiągały.Porsche 959 - sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką firmę Porsche w latach 1986 – 1990. W samochodzie jak na lata produkcji, zastosowano szereg nowatorskich rozwiązań technicznych: nadwozie z kevlaru i aluminium, zaawansowany napęd na wszystkie koła czy silnik wyposażony w system doładowania - na niższych obrotach mniejsza z turbosprężarek wspomagała pracę trzech cylindrów, a przy wyższych druga turbina ładowała wszystkie sześć cylindrów, dzięki temu z pojemności 2,8 litra silnik rozwijał moc 450KM. Silnik pochodził od wyczynowego pojazdu Porsche 956, wcześniej używanego także w modelu Porsche 935. Później użyto go także w modelu Porsche 962, w którym osiągał moc ponad 700 KM. Pojazd miał ponadprzeciętne osiągi - 3,6 s do 100 km/h i prędkość maksymalną 300 km/h. Razem z modelem F40 firmy Ferrari zapoczątkował erę superszybkich samochodów osobowych. Pojawiła się także wersja 959 S, która miała bardziej skąpe wyposażenie, jednak dzięki lżejszemu nadwoziu charakteryzowała się lepszymi osiągami. Samochód ten nie był sprzedawany na terenie Stanów Zjednoczonych do 1999 roku, ponieważ firma Porsche odmówiła dostarczenia 4 egzemplarzy modelu do przeprowadzenia testów zderzeniowych.

W zawieszeniu zastosowano podwójne wahacze oraz spiralne amortyzatory. Prędkość maksymalna wynosiła 320 km/h. Ferrari F40 jest ostatnim modelem wyprodukowanym za czasów właściciela firmy, Enzo Ferrari. F40 jest obok Porsche 959, Jaguara XJ220, Lamborghini Diablo, McLarena F1 i Bugatti EB 110 jednym z charakterystycznych supersamochodów przełomu lat 80. i 90.

McLaren F1 – supersamochód skonstruowany i produkowany przez brytyjską firmę McLaren Cars, poddział McLaren Group, w której skład wchodzi także zespół McLaren w Formule 1. Do jego napędu użyto silnika V12 BMW S70/2 60° o pojemności 6,1 litra V12. Samochód produkowano w latach 1994-1998, spośród 100 powstałych egzemplarzy – 64 były w wersji ulicznej, 5 LM (Le-Mans), oraz 3 GT (Gran Turismo). McLaren F1 dzierżył miano najszybszego samochodu produkcyjnego (osiągał maksymalną prędkość 388,5 km/h) do 2005, kiedy to jego rekord został pobity przez Koenigsegga CCR.Lista ta zawiera najszybsze samochody osobowe, które są dopuszczane do ruchu na drogach publicznych, a nie obejmuje samochodów wyścigowych, użytkowanych jedynie na torach wyścigowych (np. Formuły 1).

Wyprodukowano 1310 sztuk.

Dane techniczne[ | edytuj kod]

Ferrari F40 (1987-1992)

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90, F120 A
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2936 cm³
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI RHB 53LW
  • Moc maksymalna: 478 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 162,81 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 577 Nm przy 4000 obr./min
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła
  • Hamulce i koła:

    V8 – silnik widlasty o ośmiu cylindrach umieszczonych w dwóch rzędach w skrzyni korbowej, kąt rozwarcia między nimi wynosi najczęściej 90°, istnieją także konstrukcję o mniejszym rozwarciu. Wszystkie osiem tłoków przekazuje siłę nacisku na wspólny wał korbowy. Kolejność zapłonu dla czterosuwowego silnika V8 to 1-5-4-8-6-3-7-2.Lamborghini Diablo – model sportowego samochodu produkowanego przez włoską firmę Automobili Lamborghini S.p.A. w latach 1990 - 2001. Przez cały okres produkcji sprzedano zaledwie 2903 egzemplarze. Diablo w 1990 roku był mianowany tytułem najszybszego samochodu świata, osiągnął on 325 km/h. Odebrał ten tytuł największemu rywalowi Lamborghini - Ferrari F40 i dzierżył ten tytuł od 1990-1991 roku, ciekawostką jest to, że zdołał poprawić rekord tylko o 1 km/h. W 1991 roku supersportowy Bugatti EB110 odebrał mu ten tytuł znacznie podnosząc poprzeczkę w kategorii prędkość maksymalna dla tego typu aut.
  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 8 × 17”
  • Koła tylne: 13 × 17”
  • Opony przednie: 245/40 R 17
  • Opony tylne: 335/35 R 17
  • Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1325 kg (według normy UE)
  • Stosunek masy do mocy: 2,77 kg/KM
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1989 mm
  • Wysokość: 1130 mm
  • Rozstaw osi: 2451 mm
  • Osiągi (zmierzone):

  • Przyspieszenie 0-40 km/h: 1,53 s
  • Przyspieszenie 0-60 km/h: 2,25 s
  • Przyspieszenie 0-80 km/h: 2,92 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
  • Przyspieszenie 0-120 km/h: 5,46 s
  • Przyspieszenie 0-140 km/h: 6,52 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 8,37 s
  • Przyspieszenie 0-180 km/h: 9,85 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,59 s
  • Przyspieszenie 0-220 km/h: 14,00 s
  • Przyspieszenie 0-240 km/h: 16,51 s
  • Przyspieszenie 0-260 km/h: 20,06 s
  • Przyspieszenie 40-60 km/h na 4. biegu: 4,59 s
  • Przyspieszenie 40-80 km/h na 4. biegu: 8,27 s
  • Przyspieszenie 40-100 km/h na 4. biegu: 11,39 s
  • Przyspieszenie 40-120 km/h na 4. biegu: 13,62 s
  • Przyspieszenie 80-100 km/h na 5. biegu: 5,68 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 10,26 s
  • Przyspieszenie 80-140 km/h na 5. biegu: 13,63 s
  • Przyspieszenie 80-160 km/h na 5. biegu: 16,12 s
  • Przyspieszenie 80-180 km/h na 5. biegu: 18,63 s
  • Przyspieszenie 80-200 km/h na 5. biegu: 21,49 s
  • Przyspieszenie 80-220 km/h na 5. biegu: 24,92 s
  • Przyspieszenie 80-240 km/h na 5. biegu: 28,53 s
  • Przyspieszenie 80-260 km/h na 5. biegu: 33,14 s
  • Czas przejazdu 100 m ze startu stojącego: 5,42 s
  • Czas przejazdu 400 m ze startu stojącego: 11,97 s
  • Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 20,80 s
  • Prędkość maksymalna: 325,168 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h: 38,9 m
  • Droga hamowania ze 160 km/h: 100,0 m
  • Droga hamowania z 200 km/h: 151,7 m
  • Ferrari F40 GT (1992)

    Bugatti EB 110 GT – samochód produkowany przez francuską firmę Bugatti, który pojawił się w 1991 roku. Firma Bugatti obchodząca 110-rocznicę urodzin swojego założyciela Ettore Bugatti zaprezentowała EB 110. Kompozytowe panele nadwozia są wykonane z włókien węglowych, Kevlaru, Nomexu, wzajemnie ze sobą posklejanych żywicą epoksydową. Mimo zastosowania lekkich materiałów samochód ma znaczną masę wynoszącą 1620 kg w wersji GT. Wynika to z napędu na cztery koła. Pod nadwoziem znajduje się rurowa rama przestrzenna, do której zamocowano silnik. Silnik to 3.5 L jednostka V12 z 4 turbosprężarkami japońskiej firmy IHI wytwarzająca moc 560 KM. Centralny silnik zamontowany jest wzdłużnie. Napęd jest przekazywany na obie osie (4x4). Samochód ma bardzo dobre hamulce. Przy prędkości ponad 100 km/h potrafi się zatrzymać po niespełna 34 metrach. W 1992 roku zaprezentowano bardziej radykalną odmianę tego modelu, noszącą nazwę EB 110 SS (SuperSport). Moc wzrosła do 611 KM i prędkość maksymalna mocniejszej wersji wynosiła ponad 350 km/h. Od 1991 do 1992 EB110 był najszybszym produkowanym seryjnie samochodem świata do momentu zaprezentowania McLarena F1.Ferrari 288 GTO – supersamochód produkowany przez włoską firmę Ferrari, zaprezentowany podczas Geneva Motor Show w 1984 roku. Oznakowanie informowało, że ośmiocylindrowy silnik ma 2,8 litra pojemności. Pojemność ta pomnożona przez formułę wyrównawczą 1.4 związaną z użyciem turbosprężarek stawiała 288 GTO tuż poniżej 4-litrowej granicy dla samochodów bez doładowania, ale stwarzała Ferrari możliwość uzyskania dużo większej mocy niż ta, którą można by wycisnąć z 4-litrowego niedoładowanego silnika i to bez znacznej straty na zużyciu paliwa. 288 GTO stylizowany przez Pininfarinę we współpracy z ekspertami Ferrari od aerodynamiki wyglądał jak 308-ka na sterydach. Rozstaw osi powiększono o 110 mm, powiększono także rozstaw przednich i tylnych kół, żeby samochód lepiej trzymał się drogi. Zwiększenie rozstawu osi dało więcej miejsca na zainstalowanie przekonstruowanego silnika i skrzyni biegów w układzie zupełnie innym niż to miało miejsce w 308-ce. W samochodzie drogowym V8 był instalowany poprzecznie za kabiną kierowcy, ze skrzynią biegów poniżej bloku silnika. W GTO silnik leżał podłużnie, a skrzynia biegów (nowa, pięciobiegowa z osią poprzeczną i dyferencjałem o ograniczonym poślizgu) leżała za silnikiem. Ten klasyczny wyścigowy układ miał szereg nowych zalet, ale główną było to, że łatwiejszy był dostęp zarówno do silnika, jak i do skrzyni biegów, a to wielka zaleta podczas wyścigu. Obniżyło to środek ciężkości całego pojazdu. 288GTO przeszedł również potężną kurację odchudzającą. Tam gdzie tylko mógł, Ferrari zastąpił konwencjonalne materiały superlekkimi, egzotycznymi materiałami takimi, jakie stosowało się w samochodach Grand Prix. Podobne zmiany dotyczyły również silnika. Nawet w wersji drogowej 288 GTO, który był obecnie dobrze wyposażonym, komfrotowym samochodem, ważył o około 180 kg mniej niż mniejsza od niego 308-ka. Jeżeli zestawić te udoskonalenia: większą moc z obniżoną wagą, okazywało się, że GTO miał lepszy od jakiegokolwiek innego samochodu drogowego stosunek mocy do wagi wynoszący około 330 KM/t. Natomiast w wersji wyścigowej wskaźnik ten powinien wzrosnąć do poziomu 550 KM/t, co było imponującym wynikiem jak na samochód sportowy. W wersji drogowej, był to najszybszy produkowany samochód przez Ferrari w tym czasie i za razem najszybszym seryjny samochód na świecie.

    Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90, F120 A
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2936 cm³
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI
  • Moc maksymalna: 560 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 190,74 KM/l
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła
  • Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1200 kg (według normy DIN)
  • Stosunek masy do mocy: Od 2,14 kg/KM
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1989 mm
  • Rozstaw osi: 2451 mm
  • Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,2 s
  • Prędkość maksymalna: Ok. 350 km/h
  • Ferrari F40 LM (1989-1994)

    Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90, F120 B
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2936 cm³
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI
  • Moc maksymalna: 720 KM przy 7500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 245,23 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 706 Nm
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła
  • Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18”
  • Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1200 kg (według normy DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 1,67 kg/KM
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1989 mm
  • Rozstaw osi: 2451 mm
  • Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,1 s
  • Prędkość maksymalna: 367 km/h
  • Ferrari F40 GTE (1994-1996)

    Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90, F120 B
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2936 cm³, 3446 cm lub 3496 cm³
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki IHI
  • Moc maksymalna: 660 KM przy 8500 obr./min (3,0 l), 900 KM (przy 3496 cm³ bez restryktora)
  • Objętościowy wskaźnik mocy: Od 224,80 KM/l do 257,44 KM/l
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna z Ferrari 333 SP
  • Typ napędu: Na tylne koła
  • Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 18”
  • Koła tylne: 18”
  • Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1200 kg (według normy DIN)
  • Stosunek masy do mocy: Od 1,82 kg/KM do 1,33 kg/KM
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1989 mm
  • Rozstaw osi: 2451 mm
  • Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3 s
  • Prędkość maksymalna: Ok. 360 km/h
  • Hamann F40 (1994)

    Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90, F120 A
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2936 cm³
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki KKK
  • Moc maksymalna: 620 KM przy 7800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 211,17 KM/l
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na tylne koła
  • Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 11 × 17”
  • Koła tylne: 14 × 17”
  • Opony przednie: 275/35 R 17
  • Opony tylne: 335/35 R 17
  • Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1202 kg (według normy DIN)
  • Stosunek masy do mocy: 1,94 kg/KM
  • Długość: 4430 mm
  • Szerokość: 1989 mm
  • Rozstaw osi: 2451 mm
  • Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8 s
  • Prędkość maksymalna: 345 km/h
  • Silnik napędzający Ferrari F40




    Podstrony: 1 [2] [3]




    Reklama