Farman
UWAGA: TA PODSTRONA MOŻE ZAWIERAĆ TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH
Henri Farman (ur. 26 maja 1874 r. w Paryżu, zm. 18 sierpnia 1958 r. w Paryżu, pochowany na Cmentarzu Passy) - pionier lotnictwa, francuski pilot i konstruktor lotniczy pochodzenia brytyjskiego. Studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiał cyklistykę i automobilizm. Był pierwszym pilotem, który przeleciał więcej niż kilometr po obwodzie zamkniętym.Maurice Farman (ur. 21 marca 1877 roku w Paryżu, zm. 25 lutego 1964 roku tamże) – francusko-brytyjski kierowca wyścigowy, pilot, konstruktor i projektant samochodów.
I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.
Farman – francuskie przedsiębiorstwo produkujące samoloty, a następnie samochody.
Bracia Maurice Farman i Henri Farman budowali od 1908 roku samoloty, w 1913 roku dołączył do nich trzeci z braci: Dick Farman i założono przedsiębiorstwo "Farman Frères". W 1934 roku Farman połączył się z konkurencyjną równie znaną firmą Blériot Aéronautique i zakładami ANF Les Mureaux w przedsiębiorstwo UCA, które w 1936 roku przekształcono w Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Sud-Ouest z kapitałem państwa.
Pierwszy samochód osobowy zmontowano w 1902 roku. Jednak implus do rozwinięcia produkcji aut dał okres po I wojnie światowej, gdy zabrakło zamówień wojskowych na samoloty i trzeba było przestawić się na produkcję cywilną. Między rokiem 1919 a 1931 wytwarzano krótkie serie aut wyższej klasy.
Samochody[ | edytuj kod]
Przypisy[ | edytuj kod]
- Opis firmy na www.gtue-oldtimerservice.de (niem.). [dostęp 01.01.2012].