• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Fallout - seria



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Art déco – styl w sztuce: architekturze, malarstwie, grafice oraz w architekturze wnętrz, rozpowszechniony w latach 1919–1939. Nazwa wywodzi się od francuskiego art – sztuka i décoratif – dekoracyjny, w rozumieniu jakie język polski łączy z urządzaniem wnętrz (czyli "dekorowaniem"); termin décoratif nie oznacza w tym wypadku "zdobienia".Black Isle Studios był to oddział firmy Interplay Entertainment, zajmującej się branżą rozrywki elektronicznej, a specjalizującą w tworzeniu gier komputerowych. Siedzibą Black Isle Studios było Los Angeles (Kalifornia), USA. Oddział ten został założony w roku 1998, a nazwa została "zapożyczona" od Feargusa Urquharta, jako bezpośrednie nawiązanie do jego kraju rodzinnego – Szkocji. Black Isle Studios jest znane głównie dzięki stworzeniu gry Planescape: Torment oraz serii Fallout.

    Fallout – seria postapokaliptycznych komputerowych gier fabularnych stworzona przez Interplay Entertainment. Chociaż akcja osadzona jest w XXII i XXIII wieku, retrofuturystyczne realia i oprawa graficzna nawiązują do powojennej kultury Ameryki lat 50. XX wieku, stanowiąc połączenie nadziei na stworzenie nowych technologii i strachu przed nuklearną zagładą (stąd też nazwa serii, oznaczająca opad promieniotwórczy). Seria uznawana jest za duchowego spadkobiercę gry Wasteland z 1988 roku. Chociaż nie są one ze sobą powiązane, założenia świata, jego mieszkańcy, miejsca i postaci w obu z nich są podobne pod wieloma względami.

    Zimna wojna – trwający w latach 1947-1991 stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy ZSRR i państwami satelitarnymi ZSRR skupionymi od 1955 w Układzie Warszawskim a także państwami pozaeuropejskimi pod hegemonią ZSRR (określanych jako blok komunistyczny, lub wschodni), a państwami niekomunistycznymi skupionymi od 1949 w NATO i paralelnych blokach obronnych (SEATO, CENTO) - pod politycznym przywództwem Stanów Zjednoczonych (określanych jako blok zachodni). Zimnej wojnie towarzyszył wyścig zbrojeń obu bloków militarnych wywołany polityką ZSRR dążącego do rozszerzania zasięgu jego światowej ekspansji terytorialnej i narzucania siłą ustroju komunistycznego i kontrakcją USA i jego sojuszników w tej sprawie.Fallout 76 – wieloosobowa fabularna gra akcji stworzona przez Bethesda Game Studios na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One, stanowiąca prequel serii Fallout. Gra została wydana 14 listopada 2018 przez Bethesda Softworks.

    Dwie pierwsze gry, Fallout i Fallout 2, stworzone zostały przez Black Isle Studios. W 2001 roku wydano taktyczną grę fabularną Fallout Tactics: Brotherhood of Steel stworzoną przez studia Micro Forté i 14 Degrees. W 2004 roku Interplay zamknęło Black Isle Studios, kontynuując jednocześnie prace nad Fallout: Brotherhood of Steel – przeznaczoną na Xboksa i PlayStation 2 grą akcji z elementami RPG. Trzecia główna odsłona serii, Fallout 3, została stworzona przez Bethesdę Sotfworks i wydana w 2008 roku, z kolei w 2010 ukazał się stworzony przez Obsidian Entertainment Fallout: New Vegas. 10 listopada 2015 wydany został Fallout 4, zaś 14 listopada 2018 premierę miał Fallout 76.

    Wiek atomu (ang. atomic age), in. era atomu – okres w historii powszechnej, który upłynął od zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę i Nagasaki (1945), pod koniec wojny na Pacyfiku (1937–1945).Fizyka atomowa – dział fizyki zajmujący się stanami elektronowymi w atomie, a więc wszystkim co określa własności chemiczne ciał.

    Prawa do tworzenia gier z serii posiada Bethesda Softworks. Niedługo po nabyciu praw przekazała ona Interplay prawa do stworzenia massively multiplayer online role-playing game bazującej na świecie Fallout, jednak – jak stwierdziła Bethesda – nie dotrzymano warunków umowy. Sąd rozstrzygnął sprawę na korzyść Bethesdy. Tworzone przez Interplay MMORPG nigdy nie wyszło poza fazę beta.

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Wasteland – komputerowa gra fabularna stworzona przez Interplay Entertainment i wydana przez Electronic Arts w 1988 roku na komputery Apple II, Commodore 64, Macintosh i PC.

    Realia[ | edytuj kod]

    Miejsce akcji[ | edytuj kod]

    Akcja serii osadzona jest w Stanach Zjednoczonych w alternatywnej historii, w której inaczej potoczyły się losy po zakończeniu II wojny światowej. Nie wynaleziono tranzystorów, a kamieniem milowym dla rozwoju nauk były lampy elektronowe i fizyka atomowa, co doprowadziło do rozwoju technologicznych aspiracji ery atomowej i zahamowaniu społeczeństwa w kulturze lat 50. XX wieku. Wykształciło się socjotechnologiczne status quo, w którym zaawansowane roboty, samochody z napędem nuklearnym, bronie energetyczne i inne futurystyczne technologie współistniały z komputerami czy telefonami z lat 50., a zimnowojenna paranoja była wszechobecna w amerykańskim społeczeństwie również w XXI wieku.

    Kolorado, (ang. Colorado River, hiszp. Río Colorado) – rzeka w Ameryce Północnej. Przepływa przez stany: Kolorado, Utah, Arizona, Nevada, Kalifornia oraz przez terytorium Meksyku. Kończy się w Zatoce Kalifornijskiej i należy do zlewiska Oceanu Spokojnego. Stanowi większą część zachodniej granicy Arizony i południowo-wschodniej Nevady, także na niewielkim odcinku granicę USA i Meksyku.Fallout 4 – fabularna gra akcji z otwartym światem należąca do serii Fallout, stworzona przez Bethesda Game Studios. Gra została wydana przez firmę Bethesda Softworks 10 listopada 2015 na platformy Microsoft Windows, Xbox One i PlayStation 4.

    Na ponad sto lat przed wydarzeniami z gier kryzys energetyczny spowodowany wyczerpaniem zapasów ropy doprowadził do okresu nazywanego wojnami o surowce – serii konfliktów zapoczątkowanych w kwietniu 2052 roku wojną pomiędzy Wspólnotą Europejską a Bliskim Wschodem. W następnych latach rozwiązana została Organizacja Narodów Zjednoczonych, Stany Zjednoczone zaanektowały Kanadę, a Chiny rozpoczęły okupację Alaski. Wszystkie te wydarzenia ostatecznie doprowadziły do wielkiej wojny w roku 2077 – dwugodzinnego ostrzeliwania się pociskami nuklearnymi na apokaliptyczną skalę. W jej wyniku powstały postapokaliptyczne Pustkowia Stanów Zjednoczonych, będące miejscem akcji gier z serii.

    Retrofuturyzm – trend w sztuce prezentujący nawiązania do wyobrażeń przyszłości stworzonych przed ok. 1960 rokiem. Charakteryzuje go połączenie retro estetyki z futurystycznymi technologiami i koncepcjami. Trend ten pojawiał się zarówno w projektach graficznych jak i architekturze, modzie, filmie i literaturze. Trend odnosi się zarówno do wyobrażeń przyszłości jak i historii alternatywnej.Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.

    Krypty[ | edytuj kod]

    Przewidując możliwość wojny nuklearnej, w 2054 roku rząd Stanów Zjednoczonych rozpoczął narodowy projekt budowy schronów przeciwatomowych znanych jako krypty. Zaprojektowane zostały one rzekomo przez rządowego podwykonawcę Vault-Tec jako publiczne schrony finansowane z obligacji śmieciowych, a każdy z nich pomieścić miał tysiące ludzi. Każda z krypt miała być samowystarczalna, przez co w teorii mogły służyć mieszkańcom w nieskończoność. Tym niemniej projekt budowy krypt nigdy nie miał na celu ponownego zaludnienia Stanów Zjednoczonych w przypadku najczarniejszego ze scenariuszy. Konieczne było wybudowanie około czterystu tysięcy schronów, jednak zlecono i wybudowano jedynie 122. Krypty stały się częścią tajemnego i nieetycznego eksperymentu społecznego mającego na celu określić efekty innych wpływ środowiskowych i psychologicznych na ich mieszkańców. Każda krypta miała inne założenia: w jednej żyły wyłącznie klony określonej osoby, w innej sprzęt do szycia ubrań nieustannie ulegał awarii, w innej nie zapewniono żadnych rozrywek, w kolejnej corocznie poświęcano jednego mieszkańca (z reguły nadzorcę), w jednej liczba kobiet i mężczyzn była wysoce nieproporcjonalna do potrzeb, gdzie indziej mieszkańcy zostali wystawieni na działanie wirusa wymuszonej ewolucji (FEV), a jeszcze gdzie indziej nigdy nie zamykały się wrota do schronu, przez co mieszkańcy narażeni byli na niebezpieczne promieniowanie. Wzniesiono również kilka krypt kontrolnych w celu porównywania danych z nich z tymi zebranymi ze schronów, w których celowo wprowadzono usterki, jednak zostały one stworzone najmniejszym nakładem kosztów, ponieważ priorytetem były krypty eksperymentalne. Wiele eksperymentów jednak nie powiodło się ze względu na nieprzewidziane wydarzenia. W niemałej liczbie krypt panowała tak autodestruktywna atmosfera, że kiedy zostały otworzone przez innych ocalałych, od dawna służyły już one de facto jako grobowce.

    Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 1988 roku w grach komputerowych. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.

    Świat po wojnie nuklearnej[ | edytuj kod]

    W latach następujących po wielkiej wojnie Stany Zjednoczone zamieniły się w postapokaliptyczne środowisko znane jako Pustkowia. Wojna i następująca po niej nuklearna zagłada znacząco przerzedziły liczbę mieszkańców krajów, a ogromne połacie ziemi niszczały z zaniedbania. Wszelkie źródła wody i żywności zostały napromieniowane lub wystawione na działanie promieniowania, zaś broń biologiczna nieumyślnie wystrzelona podczas wojny spowodowała mutację niemalże wszystkich form życia. Ogromna większość infrastruktury popadła w ruinę. Powszechną formą płatności jest barter, zaś walutą stały się kapsle z butelek nuka-coli. Większość miast i osad jest wyludniona – zostały one ograbione albo porzucone na rzecz mniejszych, prowizorycznych społeczności rozproszonych po całych Pustkowiach.

    Waszyngton, D.C., formalnie Dystrykt Kolumbii (ang. Washington, D.C. /ˈwɒʃɪŋtən ˌdiːˈsiː/, District of Columbia), potocznie nazywany Waszyngtonem lub D.C. – założona 16 lipca 1790 stolica Stanów Zjednoczonych. Fallout Shelter – gra symulacyjna oparta na modelu free-to-play. Została stworzona przez Bethesda Game Studios, a wydana przez Bethesdę Softworks na platformy mobilne jako część serii Fallout. Na urządzeniach z systemem iOS pojawiła się 14 czerwca 2015 roku, zaś premiera na urządzenia z systemem Android odbyła się 13 sierpnia 2015. Podczas targów Electronic Entertainment Expo 2016 zapowiedziana została wersja na komputery osobiste, której premiera przewidziana jest na lipiec 2016.

    Wiele osób, którym nie udało się dostać do krypt, przeżyło, jednak znaczna ich ilość pod wpływem promieniowania zamieniła się w istoty nazywane ghulami. Chociaż żyją one dłużej od ludzi, większość straciła owłosienie, a ich skóra uległa rozkładowi, przez co przywodzą na myśl zombie, a ich głosy nierzadko są chrapliwe. Wiele ghuli żywi nienawiść do ludzi – albo z zazdrości, albo ze względu na bycie przez nich dyskryminowanymi. Ze względu na znaczne ilości promieniowania ogromna ich ilość z czasem zamieniła się w zdziczałe ghule – bezmyślne agresywne istoty kierowane wyłącznie instynktem.

    <|||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| |||||||||| - |||||||||| |||||||||| ||||||||||>,Mark Morgan (ur. 22 października 1961 w Los Angeles) – amerykański kompozytor muzyki do gier komputerowych i programów telewizyjnych.

    Stronnictwa[ | edytuj kod]

    Chociaż Pustkowia są domem dla niezliczonych samowystarczalnych grup, istnieje na nich również kilka stronnictw mających znaczenie na całym terenie dawnych Stanów Zjednoczonych. Często są one głównymi graczami w większych wydarzeniach będących osią fabuły gier z serii.

  • Bractwo Stali – grupa, której celem jest zbieranie i zachowywanie przedwojennej wiedzy i technologii. Wykonują swoje zadanie z religijnym oddaniem, a wielu członków Bractwa jest potomkami amerykańskich wojskowych, którzy przeżyli wielką wojnę. Postrzegane jako ksenofobiczne, Bractwo uważa, że są jedynymi prawowitymi spadkobiercami przedwojennej technologii, co prowadzi do konfliktów z innymi stronnictwami. Tym niemniej na Wschodnim Wybrzeżu, w rejonie dawnego Waszyngtonu, obecnie znanym jako Stołeczne Pustkowia, Bractwo pełni funkcję obrońców Pustkowi, aktywnie walcząc z supermutantami i pomagając dystrybuować wodę zdatną do picia. Organizacja pojawia się również w grze Fallout: New Vegas. Jej siedziba znajduje się w bunkrze w Ukrytej Dolinie.
  • Enklawa – stronnictwo stworzone z niedobitków przedwojennego rządu Stanów Zjednoczonych, pełniące funkcję głównego antagonisty w Fallout 2 i Fallout 3. Posiada dostęp do zaawansowanych przedwojennych technologii, takich jak ulepszone pancerze czy broń plazmowa. Głównym celem Enklawy jest wyeliminowanie z Pustkowi wszelkich mutacji w celu przywrócenia przedwojennego rządu. Biorąc pod uwagę panujące na Pustkowiach warunki, niemalże wszyscy poza nimi są narażeni na mutację. Z tego względu są uznawani za wrogów Enklawy.
  • Republika Nowej Kalifornii (RNK) – republika konstytucyjna będąca największym stronnictwem w postapokaliptycznej Ameryce, zarówno pod względem liczebności, jak i posiadanych ziem. RNK wzoruje się na przedwojennej demokracji i jest oddana „wartościom starego świata”. Chociaż została założona w Kalifornii, działa również w Nevadzie, Oregonie, Kalifornii Dolnej i w Nowym Meksyku wzdłuż rzeki Kolorado.
  • Legion Cezara – autokratyczna, totalitarna, zamknięta na obcych dyktatura składająca się z osiemdziesięciu siedmiu podbitych klanów, które z własnej woli odrzuciły najbardziej zaawansowane technologie i służą jako siła robocza. Inspirując się kulturą i ideałami Cesarstwa Rzymskiego, Legion poszerza swoje granice poprzez brutalny podbój sąsiednich ziem, a następnie masakrowanie i niewolenie ich mieszkańców i niszczenie ich kultur.
  • Uczniowie Apokalipsy – nie posiadająca wyrafinowanych struktur rządowych grupa, której celem jest udzielanie pomocy humanitarnej oraz odzyskiwanie, zachowywanie i upowszechnianie wiedzy. Pochodzą z miasta Boneyard w RNK, spotkać można ich jednak na całym wschodzie, gdzie często prowadzą kliniki lub w inny sposób sprzątają bałagan stworzony przez inne frakcje.
  • Supermutanci – wynik przedwojennych eksperymentów z wirusem wymuszonej ewolucji, który zamienił ludzi w dużych i bezpłodnych mutantów nie mogących umrzeć z przyczyn naturalnych. Chociaż większość jest wrogo nastawiona wobec ludzi i żyje na Pustkowiach, istnieją niewielkie społeczności supermutantów nastawionych wobec ludzi pokojowo.
  • Pan House – właściciel Nowego Vegas, powojennej wersji Las Vegas. Dawniej wpływowy biznesmen i naukowiec, który przewidział wielką wojnę i spędził dwanaście lat na opracowywaniu planu mającego uchronić miasto przed zniszczeniem. Chociaż udało mu się ocalić Strip, okoliczne tereny zostały zdewastowane po zrzuceniu bomb. Mając nadzieję na poprowadzenie ludzkości po apokalipsie poddał się zabiegowi, który utrzymuje go przy życiu, tworząc jednocześnie długofalowe plany odbudowy cywilizacji, ponownego rozkwitu wynalazczości i przemysłu, do czego chce wykorzystać zyski, jakie generuje Strip, który udostępnia innym frakcjom jak klientom.
  • Bandyci – łupieżcy, przestępcy i inne nomadyczne klany, którzy w celu przetrwania stosują przemoc i grabież. Nie są zorganizowaną frakcją, na Pustkowiach działają rozliczne grupy bandytów, a każda z nich jest w różnym stopniu wroga wobec gracza.
  • Instytut – frakcja stworzona przez potomków Instytutu Technologicznego Massachusetts, pełniąca funkcję antagonisty w Fallout 4. Posiada najbardziej zaawansowaną technologię na terenie Wspólnoty (rejon dawnej Wspólnoty Massachusetts), oraz odpowiada za tworzenie syntków – syntetycznych ludzi, którzy są w Instytucie niewolnikami. To czyni z Instytutu wroga Bractwa Stali oraz Trasy.
  • Trasa – niewielka i tajemnicza organizacja walcząca z Instytutem. Jej celem jest oswobodzenie syntków i zniszczenie Instytutu. Jest również wrogiem Bractwa Stali, które woli zniszczyć syntki. Jej siedziba znajduje się w katakumbach pod Old North Church.
  • Minutemani – nawiązująca nazwą do przedrewolucyjnych ochotników do Armii organizacja mająca na celu ochronę mieszkańców Wspólnoty przed bandytami, mutantami i Instytutem. Zostali prawie całkowicie zniszczeni, jednak wciąż funkcjonują i powoli łączą całą Wspólnotę w sieć współpracujących osad. Ich siedzibą jest Zamek (dawny Fort Independence).
  • Wpływy[ | edytuj kod]

    Seria czerpie z pulp magazines i komiksów o superbohaterach, których korzenie sięgają początków ery atomowej i marzeń żyjących w tych czasach ludzi o świetlanej przyszłości, przedstawia ją jednak w karykaturalny sposób. Retrofuturystyczna technologia z maszynami w stylu raygun gothic, takimi jak broń laserowa i kanciaste roboty, nawiązuje do Zakazanej planety. Komputery zamiast tranzystorów wykorzystują lampy elektronowe, wśród zrujnowanych budynków dominują style art déco i googie, bronie energetyczne przypominają te używane przez Flasha Gordona, a nieliczne pozostałe w świecie samochody przywodzą na myśl te z lat 50. Również pojawiające się w grze billboardy czy ulotki stylistycznie nawiązują do motywów z lat 50. Brak stylizacji na retro był jednym z powodów krytyki spin-offów.

    Interplay Entertainment Corporation – amerykański producent i wydawca gier komputerowych. Najbardziej znanymi grami Interplay są gry z serii Fallout. Firma stoi na krawędzi bankructwa od 2004 roku.GURPS (skrót od Generic Universal Role-Playing System) – uniwersalna mechanika do gier fabularnych, wydana przez Steve Jackson Games w 1986 roku (kolejne edycje 1987, 1988, 2004). Pozwala na grę w różnych realiach – fantasy, science fiction, świat współczesny, historyczny, horror. Skomplikowane zasady mają realizować założenia dużej szczegółowości, eksponowania elementu taktycznego, zwłaszcza przy tworzeniu postaci i rozgrywaniu walki, oraz kompromisu między realizmem a konwencją "filmową".

    Dużą inspiracją była książka A Boy and His Dog, w której główny bohater, Vic, wraz ze swoim psem Bloodem przemierzają pustynię południowo-zachodnich Stanów Zjednoczonych. Żeby przeżyć muszą kraść, bezustannie narażeni na ataki ze strony grup bandytów, zbuntowanych androidów i mutantów. Według Jessego Heiniga, jednego z twórców pierwszej części, książka „stanowiła dla Fallout inspirację na wielu poziomach – od podziemnych społeczności ocalałych po świecące mutanty”. Wśród innych inspiracji wymieniana jest seria Mad Max i sposób, w jaki przedstawia ona postapokaliptyczne pustkowia. W pierwszej części jednym z najwcześniej znajdowanych pancerzy jest kurtka przypominająca tą, którą grana przez Mela Gibsona postać nosiła w Mad Maksie II: Wojowniku szos.

    Robot – mechaniczne urządzenie wykonujące automatycznie pewne zadania. Działanie robota może być sterowane przez człowieka, przez wprowadzony wcześniej program, bądź przez zbiór ogólnych reguł, które zostają przełożone na działanie robota przy pomocy technik sztucznej inteligencji. Roboty często zastępują człowieka przy monotonnych, złożonych z powtarzających się kroków czynnościach, które mogą wykonywać znacznie szybciej od ludzi. Domeną ich zastosowań są też te zadania, które są niebezpieczne dla człowieka, na przykład związane z manipulacją szkodliwymi dla zdrowia substancjami lub przebywaniem w nieprzyjaznym środowisku.Bułgaria, Republika Bułgarii (България, Република България) – państwo położone w południowo-wschodniej Europie, na Bałkanach. Graniczy z Serbią oraz Macedonią od zachodu, Grecją i Turcją od południa, Morzem Czarnym od wschodu i Rumunią od północy.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Organizacja Narodów Zjednoczonych (ang. United Nations, UN, fr. Organisation des Nations Unies, hiszp. Organización de las Naciones Unidas, ros. Организация Объединенных Наций Organizacyja Objedinionnych Nacyj, arab. الأمم المتحدة al-Umam al-Muttahida, chiń. 联合国 Liánhéguó), ONZ – uniwersalna (z wyjątkiem narodów niereprezentowanych) organizacja międzynarodowa, z siedzibą w Nowym Jorku, powstała 24 października 1945 r. w wyniku wejścia w życie Karty Narodów Zjednoczonych. ONZ jest następczynią Ligi Narodów.
    MMORPG (skrót od Massively multiplayer online role-playing game) – rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie. Ciężko jednak oszacować konkretną liczbę, ze względu na fakt, iż wydawcy mają tendencje do podawania liczb ze swoich baz danych, jako ogólną liczbę osób, które w ogóle grało w daną grę. Bazując jednak na dochodach wydawców, liczbę graczy w 2010 roku szacowano na 61 milionów, z czego 44 miliony tylko w Stanach Zjednoczonych.
    Tranzystor – trójelektrodowy (rzadko czteroelektrodowy) półprzewodnikowy element elektroniczny, posiadający zdolność wzmacniania sygnału elektrycznego. Nazwa urządzenia wywodzi się od słów transkonduktancja (transconductance) z "półprzewodnikowym" przyrostkiem -stor jak w warystor (varistor).
    Państwo unitarne – forma państwa najbardziej powszechna we współczesnym świecie, charakteryzująca się wewnętrzną jednolitością. Wszystkie jednostki administracyjne wchodzące w skład państwa są tak samo zorganizowane i podporządkowane organom centralnym, które określają ich ustrój i właściwość.
    Mel Columcille Gerard Gibson (ur. 3 stycznia 1956 w Peekskill) – australijsko-amerykański aktor, reżyser i producent filmowy.
    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.
    Fantasy Flight Games (FFG) to przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją gier fabularnych, planszowych oraz karcianych. Siedziba firmy znajduje się w Roseville w stanie Minnesota.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.063 sek.