• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Extra 300

    Przeczytaj także...
    Extra Flugzeugbau – wytwórnia samolotów akrobacyjnych, założona w 1980 przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extra.Akrobacja lotnicza – pilotowanie statków powietrznych (samolotów, szybowców, śmigłowców) lub ich grup (akrobacja zespołowa), polegające na wykonywaniu figur. Akrobację lotniczą zalicza się do sportów lotniczych.
    Zivko Edge 540 - wysokiej klasy samolot wyczynowy. Jeden z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, w szczególności na kontynencie amerykańskim. Znany z doskonałych osiągów i manewrów nieosiągalnych dla innych samolotów, jest jednym z podstawowych typów samolotów używanych w edycjach Red Bull Air Race. Napędzany zmodyfikowanym silnikiem Lycoming AEIO-540 (stosowanym m. in w samolotach Extra 300). Maszyna prezentowana m. in przez Pétera Besenyeia i Pipa Boormana.

    Extra Flugzeugbau EA300 - wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extrę w 1987 roku i zbudowany przez firmę Extra Flugzeugbau. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, stworzonym do wykonywania akrobacji wyższej - Advanced i wyczynowej - Unlimited, a także jednym z najczęściej używanych samolotów w historii edycji Red Bull Air Race. Napędzany jest zmodyfikowanym silnikiem Lycoming AEIO-540.

    Samolot akrobacyjny – samolot, który dzięki swoim cechom konstrukcyjno-pilotażowym może wykonywać akrobację lotniczą i jest dopuszczony do wykonywania bądź tylko określonych figur akrobacji bądź do akrobacji pełnej (wszystkie figury akrobacji).Red Bull Air Race World Series – międzynarodowe zawody rozgrywane od 2003 roku, stworzone i sponsorowane przez firmę Red Bull. Są wyścigami powietrznymi, które polegają na jak najszybszym przelocie pilota przez wyznaczoną trasę. Trasa przelotu składa się z bramek oraz kilku ewolucji jakie musi wykonać pilot. W wyścigach startuje 10 zespołów. Piloci występujący w tych zawodach latają na maszynach: Zivko Edge 540, MXR Technologies MX2, CAP 232 lub Extra 300.

    Konstrukcja[]

    Konstrukcja bazująca na samolocie Extra 230 (drewniane skrzydła zastąpiono skrzydłami z kompozytów węglowych, pokrytych włóknem szklanym). Profil lotniczy symetryczny, kąt zaklinowania skrzydła zerowy. Skrzydła posiadają niewielki wznios, a powierzchnia samolotu pozbawiona jest nitów. Samolot dostępny jest zarówno w wersji jednomiejscowej (Extra 300S) jak i dwumiejscowej pozwalającej na szkolenie pilotów w akrobacji lotniczej.

    Federalna Administracja Lotnictwa (ang. FAA - Federal Aviation Administration) - organ nadzoru lotniczego, agencja Ministerstwa Transportu Stanów Zjednoczonych powstała celem regulacji i nadzoru wszystkich aspektów lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych. Została powołana do życia na mocy Federalnej Ustawy o Lotnictwie z 1958 roku jako Federal Aviation Agency. Obecną nazwę przybrała w 1966 roku, kiedy stała się częścią amerykańskiego Ministerstwa Transportu.Halcones - Zespół akrobacyjny Sił Powietrznych Chile, który powstał w 1981 roku w Bazie Wojskowej Fuerza Aérea de Chile w Chile. Początkowo grupa wykorzystywała samoloty szkolne Pitts S2A pomalowane w narodowe barwy. W roku 1990 zespół zmienił samoloty na Extra 300, które na zamówienie również otrzymały narodowe barwy, jednakowo wyposażono je w tzw. wytwornicę dymów. Od samego początku, aż po dzież dzisiejszy grupa prezentuje się w składzie 6 samolotów. Jeden samolot bazuje jako rezerwa. Piloci grupy dawali pokaz swoich umiejętności w Ekwadorze, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Francji, Peru i Boliwii. W obecnym składzie latają:

    Wersje[]

  • Extra 300
  • Podstawowa oryginalna wersja dwumiejscowa.

  • Extra 300S
  • Wersja jednomiejscowa ze zredukowaną o 50cm rozpiętością skrzydeł i powiększonymi lotkami.

  • Extra 330SX
  • Ulepszona wersja 300S z mocniejszym silnikiem Lycoming AEIO-580 (330KM, 246kW). Wersja została zastąpiona przez 330SC.

  • Extra 300SP
  • 300SP miała zredukowaną wagę w porównaniu do 300S i zmieniony ogon na taki jak w 330SX. Została zastąpiona przez 330SC.

    Lycoming O-540 – rodzina sześciocylindrowych silników lotniczych chłodzonych powietrzem. W zależności od wersji występuje zasilanie zarówno gaźnikowe jak i wtryskowe. We wszystkich wersjach zastosowano zdwojony mechaniczny układ zapłonowy, z wyjątkiem najnowszego TEO-540, w którym zastosowano elektroniczną wersję układu. Pierwszy wariant tego silnika uzyskał certyfikat Federal Aviation Administration w roku 1957 roku (nr 1E4).Grupa Akrobacyjna „Żelazny” – cywilny zespół akrobacyjny Aeroklubu Ziemi Lubuskiej i Aeroklubu Poznańskiego. Pierwszy zespół powstał w 2000 roku, często występujący podczas pokazów lotniczych w Polsce i za granicą. Od 2008 roku oficjalna nazwa zespołu brzmi: Grupa Akrobacyjna „Żelazny” Aeroklubu Ziemi Lubuskiej i Aeroklubu Poznańskiego. Nazwa „Żelazny” pochodzi od nazwy jej pierwszego sponsora.
  • Extra 300SHP
  • 300SHP (HP=High performance, wysoka wydajność) niecertyfikowana wersja 300SP z silnikiem AEIO-580.

  • Extra 300SR
  • Extra 300SR jest zmodyfikowaną wersją samolotu używaną w zawodach Red Bull Air Race, z zastosowanymi elementami mechanizacji skrzydła.

  • Extra 300L
  • Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę. Jest to najbardziej popularna wersja samolotu i w pełni certyfikowana przez FAA i EJAA.

    Francuskie Siły Powietrzne (Armée de l’air) – pierwsze siły powietrzne na świecie, których zalążek powstał w 1909 roku, poprzez zakup kilku samolotów dla armii i powstanie pierwszej placówki wojskowej w Vincennes. Od 1912 roku znane jako Aéronautique Militaire, podporządkowane były armii lądowej. Pod nazwą Armée de l’air, jako rodzaj francuskich sił zbrojnych, powstały w 1934 roku. Bazują one na samolotach własnej produkcji, a także po części na samolotach hiszpańskich, amerykańskich i brazylijskich. Obecnie dysponują największym w Europie potencjałem bojowym (także marynarka posiada własne myśliwce) oraz są drugimi po Royal Air Force pod względem całościowego potencjału.Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne (mal. Tentera Udara DiRaja Malaysia, ang. Royal Malaysian Air Force; w skrócie RMAF) – wojska lotnicze Malezji, jedna z trzech formacji tamtejszych Sił Zbrojnych.
  • Extra 300LP
  • 300LP ("P" - performance) jest lżejszą wersją 300L, ze zmienioną konstrukcją umożliwiającą większą wydajność w akrobacji samolotowej.

  • Extra 330SC
  • Extra 330SC napędzana silnikiem Lycoming AEIO-580 jednomiejscowa wersja zaprojektowana by sprostać wyzwaniom akrobacji klasy Unlimited. Obecnie jest jedyną jednomiejscową wersją samolotu akrobacyjnego produkowaną przez Extra Flugzeugbau.

  • Extra 330LX
  • Extra 330LX jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową.

  • Extra 330LT
  • Extra 330LT jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową, używaną jako samolot turystyczny. Zastosowano szklany kokpit oraz zmniejszono prędkość obrotu w porównaniu z wersją 330LX.

    Użytkownicy[]

    Extra 300 zespołu Royal Jordanian Falcons
    Samolot Extra 300L G-IJMI

    Extra 300 używana jest przez wiele grup akrobacyjnych, między innymi przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny”, Royal Jordanian Falcons, The Blades, chilijski Air Force High Acrobatics Squadron i Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne. Także Francuskie Siły Powietrzne posiadają 3 treningowe samoloty tego typu.

    Zobacz też[]

  • Zivko Edge 540
  • Su-26
  • Przypisy

    Linki zewnętrzne[]

  • Strona producenta
  • http://redbullairracefan.wordpress.com/extra-flugzeugbau-extra-300/



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.024 sek.