Entomopter

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Entomopterstatek powietrzny z napędzanymi skrzydłami wykonującymi ruchy wzorowane na ruchach skrzydeł owadzich. Buduje się modele doświadczalne.

Statek powietrzny – urządzenie zdolne do unoszenia się (lotu) w atmosferze na skutek statycznego lub aerodynamicznego oddziaływania powietrza.Aerodyna – statek powietrzny utrzymujący się w powietrzu dzięki sile nośnej, powstającej przez dynamiczne oddziaływanie powietrza na nieruchome lub ruchome płaty nośne.

Uzyskanie siły nośnej w entomopterze jest z punktu widzenia technicznego bardzo trudne. Owady wytwarzają siłę nośną szybkimi ruchami skrzydeł, tworząc pod ich powierzchnią wiry (opływ turbulentny), natomiast we wszystkich aerodynach tworzonych przez człowieka dąży się do uzyskania opływu laminarnego. Wiry pod powierzchnią skrzydeł są zjawiskiem niebezpiecznym, jednakże jeżeli są krótkotrwałe tak jak w przypadku owadów, dają one wyjątkowo dużą siłę nośną, nieosiągalną w maszynach latających budowanych dotychczas.

Siła nośna – siła działająca na ciało poruszające się w płynie (gazie lub cieczy), prostopadła do kierunku ruchu. Najbardziej reprezentatywnym przykładem wykorzystania siły nośnej jest siła nośna skrzydła samolotu.Turbulencja, przepływ burzliwy – w mechanice ośrodków ciągłych, reologii i aerodynamice – określenie bardzo skomplikowanego, nielaminarnego ruchu płynów. Ogólniej termin ten oznacza złożone zachowanie dowolnego układu fizycznego, czasem zachowanie chaotyczne. Ruch turbulentny płynu przejawia się w występowaniu wirów i innych struktur koherentnych, zjawisku oderwania strugi, zjawisku mieszania. Dziedzinami nauki, które analizują zjawiska związane z turbulencją, są: hydrodynamika, aerodynamika i reologia. Model matematyczny turbulencji próbuje się tworzyć na bazie teorii układów dynamicznych i teorii chaosu.

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Encyklopedia Powszechna PWN, Suplement, Warszawa 1988.




  • Reklama