• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Elektryczny zespół trakcyjny



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    EW51 (przedwojenne oznaczenie E-91) – trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny przystosowany do wysokich peronów, wyprodukowany przez zakłady H. Cegielski Spółka Akcyjna w Poznaniu, L. Zieleniewski w Sanoku (część mechaniczna wagonów rozrządczych i doczepnych) oraz Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie (część mechaniczna wagonów silnikowych) w roku 1936. Aparaturę elektryczną dostarczyła wytwórnia English Electric Co Ltd. Pojazdy przeznaczone były do ruchu podmiejskiego w aglomeracji warszawskiej. Przed wojną zespoły były podzielone na przedziały klasy 2 i 3. Ogółem wyprodukowano 76 egzemplarzy.Pesa Mazovia (typ 13WE oznaczony serią EN95) – normalnotorowy czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny produkcji polskiej wyprodukowany przez zakłady Pesa w Bydgoszczy w 2004 roku dla Warszawskej Kolei Dojazdowej w jednej sztuce.

    Elektryczny zespół trakcyjny (EZT) – pojazd szynowy, składający się zazwyczaj z dwóch członów sterowniczych (po jednym na każdym końcu pojazdu, człony skrajne) oraz członów pośrednich, opartych na wózkach klasycznych lub tzw. wózkach Jacobsa, przystosowany do przewozu pasażerów.

    Charakteryzuje się zazwyczaj jedną wspólną przestrzenią pasażerską na długości całego pojazdu. Wykorzystywany zarówno w ruchu aglomeracyjnym (zwykle jedna przestrzeń pasażerska), jak i dalekobieżnym (wydzielone przedziały). Posiada własny napęd, co umożliwia mu samodzielne poruszanie się po torach.

    Stadler FLIRT – rodzina elektrycznych i spalinowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych, produkowanych od 2004 w zakładach szwajcarskiej firmy Stadler Rail, a od 2007 również w polskim zakładzie tej firmy w Siedlcach. Pod koniec sierpnia 2013 liczba sprzedanych pojazdów tej rodziny wynosiła 910.Organizacja Współpracy Kolei (OSŻD), (ros. Организация сотрудничества железных дорог - ОСЖД) – organizacja międzynarodowa założona w Sofii w dniu 28 czerwca 1956 na posiedzeniu ministrów kierujących transportem kolejowym. Faktycznie jest to organizacja jednostronnie założona przez państwa byłego obozu socjalistycznego w okresie komunizmu (podobnie jak Międzypaństwowy Komitet Lotniczy) przez państwa byłego ZSRR z naciskiem na przewodzenie Federacji Rosyjskiej mimo nazwy. Dowodem tego jest nie tylko nacisk na język rosyjski w pracach, ale fakt istnienia Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) znacznie starszego (założony w 1922) i faktycznie wielonarodowego (zrzesza 199 członków). W przeciwieństwie do wielu innych organizacji OSŻD posiada przywileje dyplomatyczne, m.in. posiadania samochodów z dyplomatycznymi tablicami rejestracyjnymi (kierowca nie musi np. płacić mandatu czy pozwalać na kontrolę bagażu).

    Spis treści

  • 1 Historia
  • 1.1 Na świecie
  • 1.1.1 Pierwsze pojazdy elektryczne
  • 1.1.2 Pierwsze EZT
  • 1.2 W Polsce
  • 1.2.1 Początki
  • 1.2.2 Pafawag
  • 1.2.3 Nowi producenci
  • 1.2.4 EZT dużych prędkości
  • 2 Producenci w Polsce
  • 2.1 Pesa
  • 2.2 Newag
  • 2.3 Stadler Polska
  • 2.4 Alstom Konstal
  • 3 Eksploatacja
  • 3.1 Na świecie
  • 3.2 W Polsce
  • 4 Oznaczenia
  • 4.1 Na świecie
  • 4.2 W Polsce
  • 4.2.1 Oznaczenia PKP
  • 4.2.2 Oznaczenia typu
  • 4.2.3 Oznaczania międzynarodowe
  • 5 Zobacz też
  • 6 Przypisy
  • ET 165 (oznaczenie na PKP EW90) – elektryczne zespoły trakcyjne produkowane w latach 1928-1933 i eksploatowane na liniach S-Bahn w Berlinie.H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. – przedsiębiorstwo produkujące pojazdy szynowe założone w 1920 w Poznaniu. W 1997 spółka przyjęła obecną nazwę i weszła w skład grupy H. Cegielski – Poznań, a od 2010 jej wyłącznym akcjonariuszem i właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    EN56 – elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane w latach 1955-1957 przez zakłady Waggonbau Görlitz w NRD w liczbie 36 sztuk.
    Trolejbus – pasażerski pojazd drogowy zaprojektowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób (wliczając kierowcę), napędzany energią elektryczną pobieraną z sieci trakcyjnej i nie poruszający się po szynach. Ma dwa odbieraki prądu połączone z zawieszoną nad jezdnią parą przewodów. Stąd nazwa od angielskiego słowa „trolley” i końcówki „bus” od omnibus (po łacinie – dla wszystkich). W Polsce trolejbusy korzystają z prądu stałego o napięciu 600 V.
    Warszawska Kolej Dojazdowa, WKD (wcześniej Elektryczna Kolej Dojazdowa lub Elektryczne Koleje Dojazdowe – EKD) – spółka zarządzająca wydzielonym systemem kolei miejskiej wykonująca przewozy pasażerskie na linii kolei normalnotorowej na odcinku Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska (linia 47) z odgałęzieniem Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów (linia 48). Jest to najstarszy działający obecnie w Polsce tego typu system transportu publicznego.
    Rozjazd - jest to urządzenie służące do zmiany kierunku przejazdu pojazdu szynowego, z toru zasadniczego na inny tor zwrotny (odgałęźny) lub odwrotnie.
    Tramwaje w Berlinie (niem. Berlin Straßenbahn) – system komunikacji tramwajowej w stolicy Niemiec, Berlinie. Pierwszy odcinek otwarto w 1865 jako tramwaj konny. W 1881 rozpoczęto elektryfikację linii tramwajowych.
    ED72 (typ 5Bs+6Bs+6Bs+5Bs) – normalnotorowy czterowagonowy dalekobieżny elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1993-1997 w liczbie 21 sztuk. Seria ta stanowi rozwinięcie najpopularniejszego polskiego zespołu trakcyjnego EN57 i jego przedłużonej wersji EN71.
    Aglomeracja gdańska (także Aglomeracja Trójmiasta; czasami nazywana aglomeracją Zatoki Gdańskiej) – aglomeracja obszar na północy Polski nad Zatoką Gdańską. Tworzy go Gdańsk, Gdynia, Sopot (Trójmiasto) oraz miejscowości od Tczewa do Wejherowa i Władysławowa.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.097 sek.