EPR (lotnictwo)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Schemat wskaźników EPR i EGT

Stosunek ciśnień silnika (EPR) (ang. Engine Pressure Ratio) − dla silnika odrzutowego jest to stosunek ciśnienia na wylocie silnika do ciśnienia na wlocie, zaś dla śmigła jest to prędkość obrotowa, kompensowana odpowiednio do aktualnych warunków otoczenia.

RB211 – seria turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników lotniczych o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzane przez brytyjską firmę Rolls-Royce. Silnik opracowano dla samolotu Lockheed L-1011. Pierwsze loty odbyły się w 1972.Stosunek ciśnień silnika (EPR) (ang. Engine Pressure Ratio) − dla silnika odrzutowego jest to stosunek ciśnienia na wylocie silnika do ciśnienia na wlocie, zaś dla śmigła jest to prędkość obrotowa, kompensowana odpowiednio do aktualnych warunków otoczenia.

W silniku Rolls-Royce RB211 użyto specjalnego wskaźnika EPR, nazwanego IEPR.

Silnik turbowentylatorowy to odmiana silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego o dużym stosunku dwuprzepływowości (ang. high-bypass turbofan). Wyposażony w dużej średnicy wentylator (pierwszy człon sprężarki), który spręża wstępnie powietrze i które zostaje skierowane na dwa tory:Śmigło – urządzenie napędowe, przetwarzające energię w postaci momentu obrotowego na pracę ciągu. Zamiana ta jest efektem oddziaływania śmigła na ośrodek go opływający (w zastosowaniach lotniczych – powietrze). Po raz pierwszy zostało użyte jako śruba okrętowa do napędzania statków, a począwszy od 1903 roku służy do napędu statków powietrznych (do napędu sterowców szkieletowych od 1900 roku).

Wskaźniki N1 i N2[ | edytuj kod]

  • N1 to prędkość obrotowa kompresora niskociśnieniowego i turbiny niskociśnieniowej
  • N2 to prędkość obrotowa kompresora wysokociśnieniowego i turbiny wysokociśnieniowej
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • temperatura spalin (EGT)
  • silnik turbowentylatorowy
  • Turbina gazowa (nazywana także turbiną spalinową lub silnikiem turbospalinowym) - silnik cieplny, który energię napędową pobiera z przepływających spalin lub innego gazu roboczego, zwanego czynnikiem termodynamicznym lub roboczym. Określenie "turbina gazowa" odnosi się do maszyny składającej się ze sprężarki i turbiny (połączonych zwykle wspólnym wałem), oraz komory spalania umieszczonej pomiędzy nimi.Temperatura spalin (EGT) (ang. Exhaust Gas Temperature) − jeden z podstawowych wskaźników w samolocie. Na jego podstawie piloci mogą ocenić pracę i stan silnika. Wysokie wskazanie EGT jest często ostrzeżeniem o pożarze silnika.




    Reklama