Dying Light
Survival-horror – gatunek gier komputerowych, w których głównym celem jest utrzymanie bohatera (lub bohaterów) przy życiu. Sytuacja w jakiej znajduje się gracz jest zwykle pozornie przesądzona (duża ilość przeciwników, środki do obrony niewielkie, amunicja często na wykończeniu, niedostępność apteczek). W grach typu survival horror akcja często odbywa się nocą. Fabuła jest zazwyczaj mroczna i owiana mgłą tajemnicy. Gry te przedstawione są najczęściej w widoku TPP (Silent Hill, Resident Evil).Entertainment Software Rating Board (ESRB) – amerykańsko-kanadyjska organizacja utworzona w 1994 przez Interactive Digital Software Association, której zadaniem jest ocenianie zawartości i wyznaczanie granic wiekowych dla wydawanych w USA gier komputerowych i wideo.
Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
Dying Light – gra komputerowa o otwartym świecie należąca do gatunku survival horror, stworzona przez Techland. Gra została wydana przez Warner Bros. Interactive Entertainment 27 stycznia 2015 na komputery osobiste z systemami Microsoft Windows i Linux oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. 9 lutego 2016 roku ukazało się rozszerzenie do gry, zatytułowane The Following.
Fabuła[ | edytuj kod]
Głównym bohaterem gry jest Kyle Crane, który na polecenie fikcyjnej organizacji GRE (Globalny Resort Epidemiologiczny) trafia do miasta Harran. Na miejscu okazuje się, że mieszkańcy zostali zarażeni chorobą, która zmieniła ich w zombie. Z opresji ratują go nieznani wybawcy, jak się okazuje należący do grupy ocalałych. Celem bohatera staje się odnalezienie pliku zawierającego informacje o potencjalnym lekarstwie. Plik znajduje się w posiadaniu Kadira „Raisa” Sulejmana – głównego antagonisty gry. W dodatku zatytułowanym The Following gracz dowiaduje się tego, że poza miastem są ludzie, którzy są odporni na zarażenie. Bohater wyrusza tam, by zbadać sytuację.
Produkcja gry[ | edytuj kod]
Gra powstała na silniku Chrome Engine 6. Umożliwia on działanie gry w pełnym środowisku DirectX 11. Deweloperzy zaprzestali prac nad wersjami na PlayStation 3 i Xbox 360, ponieważ konsole nie radziły sobie z generowaniem otwartego świata i dynamicznego światła.
Odbiór gry[ | edytuj kod]
Gra spotkała się z pozytywnym odbiorem recenzentów, uzyskując w wersji na komputery osobiste według serwisu Metacritic 75/100 punktów oraz 72,80% według agregatora GameRankings.
Przypisy[ | edytuj kod]
- Dying Light – ujawniono daty premier trzech DLC (pol.). Gry-Online, 2015-02-09. [dostęp 2015-02-15].
- 2015-01-13: Dying Light Tech Interview: An Audience With Lead Game Designer Maciej Binkowski (ang.). gamingbolt.com. [dostęp 2015-02-15].
- ↑ Dying Light – znamy dokładną datę premiery (pol.). Gry-Online, 2014-09-11. [dostęp 2015-08-13].
- Dying Light Rating (ang.). ESRB. [dostęp 2020-03-10].
- ↑ Dying Light (PC) (pol.). Gry-Online. [dostęp 2018-08-22].
- Dying Light: The Following (pol.). Gry-Online. [dostęp 2016-02-12].
- Dying Light – wersje na X360 i PS3 anulowane (pol.). Gry-Online, 2014-10-29. [dostęp 2015-08-13].
- Łukasz Gołąbiowski: Recenzja gry Dying Light – poważniejsze, lepsze i ładniejsze Dead Island (pol.). Gry-Online, 2015-02-03. [dostęp 2015-03-03].
- Kevin VanOrd: Dying Light Review (ang.). GameSpot, 2015-01-30. [dostęp 2018-06-06].
- Mikel Reparaz: Straight On Till Morning (ang.). IGN, 2015-01-26. [dostęp 2015-03-03].
- Dying Light for PC (ang.). GameRankings. [dostęp 2016-05-10].
- Dying Light for PlayStation 4 (ang.). GameRankings. [dostęp 2016-05-10].
- Dying Light for Xbox One (ang.). GameRankings. [dostęp 2016-05-10].
- Dying Light for PC Reviews (ang.). Metacritic. [dostęp 2016-05-10].
- Dying Light for PlayStation 4 Reviews (ang.). Metacritic. [dostęp 2016-05-10].
- Dying Light for Xbox One Reviews (ang.). Metacritic. [dostęp 2016-05-10].