• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Duke Nukem Forever

    Przeczytaj także...
    Duke Nukem 3D – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wydana w 1996 roku przez Apogee Software. Jest to trzecia gra, w której głównym bohaterem jest Duke Nukem.First-person shooter (FPS) – rodzaj gry komputerowej, w której gracz wciela się w postać, a wirtualny świat widzi jej oczami.
    Sony PlayStation 3 (potocznie PS3; do września 2009 znak towarowy PLAYSTATION 3, obecnie PlayStation 3) – konsola gier wideo firmy Sony, trzecia w rodzinie PlayStation.


    Duke Nukem Forever (w skrócie DNF) – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana przez Gearbox Software, której głównym bohaterem jest Duke Nukem walczący z najeźdźcami z kosmosu. Gra znana jest przede wszystkim z tego, iż jest najdłużej produkowaną grą komputerową w historii.

    Zawartość do pobrania, downloadable content (DLC) – produkt stanowiący rozszerzenie gry komputerowej, udostępniany przez wydawcę za pośrednictwem Internetu. Pod pojęciem tym kryją się różnego rodzaju dodatki do podstawowej wersji gry, takie jak nowe wyposażenie, mapy czy pakiety misji. Często gra ma swoją reedycję w której skład wchodzą wszystkie wydane do niej DLC.Xbox 360 – druga konsola gier wideo wyprodukowana przez firmę Microsoft. Została opracowana we współpracy z IBM, ATI i NEC. Xbox 360 to następca konsoli Xbox, konkuruje z Sony PlayStation 3 i Nintendo Wii w ramach siódmej generacji gier konsolowych. Platforma zintegrowana jest z usługą Xbox Live, usługą pozwalającą graczom na rywalizację w trybie online i pobieranie treści, takich jak gry zręcznościowe, dema gier, filmy z gier, programy telewizyjne oraz filmy.

    Duke Nukem Forever ukazał się na komputery osobiste oraz konsole Xbox 360 i PlayStation 3. Gra korzysta z silnika Unreal Engine 2.5.

    Pierwsze DLC do gry zatytułowane zostało Hail to the Icons Parody Pack.

    Produkcja gry[]

    Rozpoczęcie prac nad Duke Nukem Forever jako kontynuacją dla Duke Nukem 3D ogłoszono 27 kwietnia 1997 roku, równocześnie z ogłoszeniem zakupu licencji na wykorzystanie silnika id Tech 2 (wykorzystanego w Quake II). Zapowiedziano, że data premiery nastąpi nie później niż w połowie 1998 roku.

    Język polski (polszczyzna) – język naturalny należący do grupy zachodniosłowiańskich (do których należą również czeski, słowacki, kaszubski, dolnołużycki, górnołużycki i wymarły połabski), stanowiących część rodziny indoeuropejskiej.Quake II – gra FPS autorstwa id Software, wydana 30 listopada 1997 roku przez Activison. Wbrew numeracji i temu samemu tytułowi, Quake II nie jest bezpośrednią kontynuacją wydanego rok wcześniej Quake I. Ścieżka dźwiękowa do gry została stworzona przez artystę o pseudonimie Sonic Mayhem oraz kompozytora Billa Browna.

    Prace nad grą były mocno ograniczone aż do grudnia 1997, kiedy to twórcy otrzymali silnik id Tech 2. Wprawdzie już w sierpniu i wrześniu ukazały się pierwsze zrzuty ekranu DNF, ale później przyznano, że były to tylko eksperymenty programistów z silnikiem Quake I, niezwiązane z faktycznym tworzeniem gry.

    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.Duke Nukem – bohater serii gier komputerowych o tej samej nazwie autorstwa 3D Realms. Z wyjątkiem Duke Nukem II, gdzie głosu postaci użyczył Joe Siegler, aktorem dubbingującym był Jon St. John.

    Wiele portali internetowych sugerowało bankructwo firmy oraz plotkę, że gra nie zostanie ukończona, jednak producent 3DRealms nie został zamknięty. Sytuacja ta wynikła z powodu procesu pomiędzy producentem a firmą Take-Two o prawa do ww. tytułu. Rozprawa ostatecznie zakończyła się ugodą za porozumieniem stron. 3 września 2010 roku podczas PAX EAST ogłoszono, że gra ma być dostępna w sprzedaży w 2011. W styczniu 2011 roku, firma Gearbox Software ustaliła datę premiera gry - na dzień 3 maja 2011 roku, jednak termin został przesunięty na 10 czerwca 2011 roku (14 czerwca w Stanach Zjednoczonych).

    Przypisy

    1. Duke Nukem Forever (pol.). gry-online.pl. [dostęp 2010-09-07].
    2. DUKE NUKEM FOREVER (ang.). classification.gov.au. [dostęp 2011-07-28].
    3. Duke Nukem Forever: Nareszcie! Wymagania wersji PC! CD-Action. [dostęp 2016-09-23].
    4. Ryan Winterhalter: Duke Nukem Forever Review (ang.). 1up.com, 14.06.2011.
    5. Berlin (cdaction.pl): uke Nukem Forever - recenzja (pol.). cdaction.pl, 18 czerwca 2011.
    6. Dan Whitehead: Duke Nukem Forever Review (ang.). eurogamer.net, 12.06.2011.
    7. Jason D'Aprile: Duke Nukem Forever Review (ang.). g4tv.com, 21.06.2011.
    8. Duke Nukem Forever (ang.). gameinformer.com.
    9. Adrian Werner (gry-online.pl): Duke Nukem Forever - recenzja gry (pol.). gry-online.pl, 16 czerwca 2011.
    10. Kevin VanOrd: Duke Nukem Foreve (ang.). gamespot.com, 14.06.2011.
    11. Matt Liebl: Duke Nukem Forever Review (ang.). gamezone.com, 28.06.2011.
    12. Charles Onyett: Duke Nukem Forever Review (ang.). ign.com, 12.06.2011.
    13. Mark Walbank: The Most Delayed Games Ever (ang.). computerandvideogames.com, 2007-11-09. [dostęp 2009-05-07].
    14. Duke Nukem Forever: Książę żyje i ma się nad wyraz dobrze! (pol.). cdaction.pl, 2010-09-03. [dostęp 2010-09-03].
    15. Zapowiedziano dodatek DLC do Duke Nukem Forever GRY-Online [dostęp 2016-09-23].
    16. Duke Does Quake - The Big Question Answered - Why?
    17. Kristan Reed: The Fall Of Duke Nukem (ang.). Eurogamer, 2003 -05-30. [dostęp 2012-08-25].
    18. Mariusz Błoński: Koniec najdłużej oczekiwanej gry (pol.). kopalniawiedzy.pl, 2009-05-07. [dostęp 2009-05-07].
    19. Duke Nukem Forever dev closes (ang.). computerandvideogames.com, 2009-05-07. [dostęp 2009-05-07].
    20. Rob Purchese: 3D Realms shuts down (ang.). eurogamer.net, 2009-05-07. [dostęp 2009-05-07].
    21. 3D Realms: We’re Not Closing, Spent $20M On Duke Nukem Forever | Kotaku Australia
    22. Duke Nukem Forever Lawsuits Settled
    23. Jeff Cork: Exclusive: Duke Nukem Forever Has A Release Date, New Trailer (pol.). GameInformer, 2011-01-21.
    24. A very special message from Gearbox Software (International Edition) (ang.). Youtube, 2011-03-23. [dostęp 2013-10-24].
    25. Duke Nukem Forever delayed again (really) (ang.). 2011-03-24. [dostęp 2013-10-24].

    Linki zewnętrzne[]

  • Oficjalna strona gry (ang.). dukenukem.com. [dostęp 2010-09-06].
  • Oficjalny trailer gry z 2007 roku (ang.). 3drealms.com. [dostęp 2010-09-06].



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.033 sek.