• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Drezyna

    Przeczytaj także...
    FSO Warszawa – polski samochód osobowy produkowany w latach 1951–1973 w FSO (w warszawskiej fabryce na Żeraniu) na licencji radzieckiego samochodu Pobieda. Był to pierwszy w powojennej historii Polski samochód produkowany seryjnie. Gamę jednostek napędowych stanowiły dwa benzynowe silniki R4 o pojemności skokowej 2120 cm³, dolnozaworowy M-20 i górnozaworowy S-21. Moment obrotowy przekazywany był poprzez suche jednotarczowe sprzęgło, 3-biegową manualną skrzynię biegów (od 1971 w niewielkiej liczbie egzemplarzy skrzynia 4-biegowa) i wał napędowy na oś tylną. Pierwsze Warszawy (M20, 200, 201 i 202) charakteryzowały się 4-drzwiowym "garbatym" nadwoziem typu fastback. Od 1964 roku produkowana była wersja sedan, zaś od 1965 roku 5-drzwiowe kombi. Przez cały okres produkcji Warszawa poddawana była licznym modernizacjom.MITOR – lekki pojazd szynowy zbudowany na bazie samochodu FSC Żuk. Prototyp został skonstruowany w 1995 roku przez profesora Włodzimierza Czyczułę z Politechniki Krakowskiej. Jest wynikiem pomysłu wybudowania taniego w produkcji i eksploatacji autobusu szynowego.
    Welocyped (z fr. vélocipède) – pierwotny rower nieposiadający łańcucha ani hamulców, często z bardzo dużym kołem przednim oraz z małym kołem tylnym (bicykl), niekiedy z dwoma kołami tylnymi (tricykl), czasem z dwoma kołami przednimi (kwadrycykl). Pojazdy te najczęściej były napędzane pedałami osadzonymi na osi przedniego koła.

    Drezyna – pomocniczy pojazd kolejowy z napędem mechanicznym ręcznym lub spalinowym, służący do nadzoru stanu linii kolejowych, a także do diagnostyki lub przewozu pracowników i materiałów w celu utrzymywania nawierzchni linii kolejowej. Pierwotnie drezyną nazwany został zaprezentowany 12 czerwca 1817 roku w Mannheim dwukołowy welocyped zaprojektowany przez Karola Draisa. Podczas drugiej wojny światowej eksploatowano drezyny pancerne przeznaczone do rozpoznania, patrolowania linii kolejowych i wykonywania innych pomocniczych zadań bojowych. Przez polskie koleje dawniej wykorzystywane były przebudowane samochody Warszawa M20. W 1995 roku został skonstruowany przez Włodzimierza Czyczułę lekki pojazd szynowy Mitor zbudowany na bazie samochodu marki Żuk. Pierwszą drezyną silnikową wyprodukowaną dla powojennych kolei polskich był wózek motorowy WM5. Na niektórych nieeksploatowanych liniach kolejowych prowadzone są koleje drezynowe z wykorzystaniem turystycznych drezyn. W Polsce prowadzonych jest dziesięć kolejek drezynowych. Do utrzymywania polskiej infrastruktury kolejowej wykorzystywane są drezyny WM-10, WM-15 oraz drezyna do pomiaru geometrii toru EM120.

    Sekcja Utrzymania i Napraw Taboru Zabytkowego „Skansen” Chabówka, potocznie „Skansen taboru kolejowego w Chabówce” istnieje w Chabówce koło Rabki Zdroju od 1993 roku. Obecnie Skansen znajduje się w strukturach PKP Cargo SA.Kolzam WM-10 – seria wózków motorowych produkowanych m.in. w zakładach Kolzam w Raciborzu. Drezyna może współpracować z przyczepą PWM-10 o masie własnej 4,1 t i ładowności 10 t.
  • Drezyna ręczna

  • Wózek motorowy WM-15

  • drezyna Warszawa M20 w skansenie w Chabówce

  • Drezyna WŻB-10

  • Drezyna pomiarowa EM120

  • Przypisy

    1. Kolejpedia: Drezyna.
    2. Patryk Kurzak: Biografia Karola Draisa.
    3. Michał Derela: Drezyny pancerne i drezyny Wojska Polskiego 1918-39.
    4. Zbigniew Tucholski: Adaptacja samochodów osobowych "Warszawa" na drezyny normalnotorowe w KZN "Skalmierzyce" w: "Świat Kolei" nr 8/2011, ss.22-30
    5. Tomasz Mleczek: Mitor.
    6. Parowozownia Wolsztyn: Wózek motorowy WM-5.
    7. Kolej Drezynowa.
    8. kolejki drezynowe.
    9. Tomasz Mleczek: Tabor specjalny.
    WM-15 - wózek motorowy, wyprodukowany w latach 1977-1996 w liczbie 555 sztuk przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Stargardzie Szczecińskim. Jest eksploatowany m.in. przez PKP i WKD.Karl Friedrich Christian Ludwig Freiherr Drais von Sauerbronn (ur. 29 kwietnia 1785 w Karlsruhe, zm. 10 grudnia 1851 tamże) – niemiecki wynalazca, twórca roweru i drezyny, a także maszynki do mielenia mięsa. W 1848 Drais zrezygnował z tytułu szlacheckiego.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.