• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Dream Theater



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Jordan Rudess (ur. 4 listopada 1956 w Great Neck w Nowym Jorku) - amerykański muzyk, kompozytor i multiinstrumentalista, znany głównie jako pianista. Absolwent konserwatorium Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Określany jako pianistyczna nadzieja USA, do momentu kiedy to jako nastolatek kupił pierwszy syntezator klawiszowy, porzucając tym samym zawód muzyka klasycznego. Członek Dream Theater, amerykańskiej grupy muzycznej wykonującej metal progresywny.Dolby Surround – system dźwięku przestrzennego A/52 stworzony przez firmę Dolby Laboratories Inc., do powszechnej dostępności wprowadzony w roku 1982 i od tamtej pory stosowany powszechnie w salach kinowych oraz mieszkaniach prywatnych. System ten działa przy użyciu procesora Dolby, w którym odbywają się matematyczne kalkulacje mające na celu urealistycznienie dźwięku oraz poprawienie jego jakości i płynności.
    Występy w Polsce[ | edytuj kod]
  • 9 października 2000Bydgoszcz, hala Astoria. Gość specjalny: Porcupine Tree.
  • 10 października 2000Kraków, hala Wisła. Gość specjalny: Porcupine Tree.
  • 28 czerwca 2002Kraków, hala Wisła. Gość specjalny: brak.
  • 4 października 2005Poznań, hala Arena. Gość specjalny: brak.
  • 12 czerwca 2007Katowice, hala Spodek. Gość specjalny: Riverside.
  • 2 października 2007Warszawa, hala Torwar. Gość specjalny: Symphony X.
  • 30 września 2009Bydgoszcz, hala Hala Łuczniczka podczas Progressive Nation 2009 wraz z zespołami Opeth, Bigelf i Unexpect.
  • 28 lipca 2011Katowice, hala Spodek. Gość specjalny: Amplifier
  • 29 stycznia 2012Poznań, hala Arena. Gość Specjalny: Periphery (support nie zagrał. Z przyczyn technicznych, koncert rozpoczął się godzinę później niż było planowane, więc wystąpił jedynie Dream Theater)
  • 5 lutego 2014 - Katowice, hala Spodek.
  • 14 lipca 2014 - Gdynia, hala Gdynia
  • 27 czerwca 2015 - Katowice, hala Spodek (podczas Metal Hammer Festival)
  • 30 lipca 2015 - Kostrzyn nad Odrą, 21. Przystanek Woodstock
  • 16 maja 2017 - Katowice, hala Spodek, „Images, Words & Beyond 25th Anniversary Tour” (25-lecie płyty „Images and Words).
  • 13 lipca 2019 - Warszawa, Scena Letnia Progresji, festiwal „Prog In Park III”
  • 16 lutego 2020 - Wrocław, Hala Orbita, "Distance Over Time Tour + 20 Years Of Metropolis Pt. 2"
  • Charakterystyka kompozycji[ | edytuj kod]

    James LaBrie

    Muzycy Dream Theater stosują kilka specyficznych trików muzycznych, wplatając je w swoje kompozycje. Większość z nich jest zauważalna tylko dla wytrawnych słuchaczy, przez co stanowi dodatkową atrakcję dla fanów twórczości zespołu. Te muzyczne eksperymenty grupa rozpoczęła wprowadzać na albumie Awake, ale ich prawdziwy „rozkwit” odnotować można począwszy od Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory, kiedy to Dream Theater uzyskał całkowitą swobodę twórczą od swojej wytwórni płytowej.

    The Who – angielski zespół rockowy powstały w 1964, związany z subkulturą modsów, uważany za jedną z najbardziej wpływowych grup rockowych wszech czasów.Teledysk (wideoklip) – forma sztuki filmowej towarzysząca utworowi muzycznemu, inspirowana filmem reklamowym. Z reguły fabuła teledysku nawiązuje do tematu utworu. Rozpowszechniony od początku lat 80., m.in. za sprawą amerykańskiej telewizji muzycznej MTV.
  • Począwszy od Train of Thought zespół wprowadza w swoje kompozycje drobne i ukryte elementy muzyczne wychwytywalne jedynie przez najbardziej oddanych fanów. Najsłynniejszym z tych smaczków jest ulubione niecenzuralne powiedzonko Mike’a Portnoya „eat my ass and balls” zakodowane alfabetem Morse’a i odegrane w środkowej części utworu „In the Name of God” (od 5:50 do 6:07).
  • Dźwięk gramofonu odtwarzającego jałową ścieżkę płyty na końcu ostatniego utworu z albumu Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory: Finally Free powtarza się na początku pierwszego utworu z kolejnego albumu – Six Degrees of Inner Turbulence – The Glass Prison. Końcowy, zanikający akord ostatniego utworu z albumu Six Degrees of Inner Turbulence powtarza się na początku pierwszego utworu z kolejnego albumu – Train of Thought – As I Am. Ostatnia nuta ostatniego utworu z albumu Train of Thought: In the Name of God powtarza się na początku pierwszego utworu z kolejnego albumu – Octavarium – The Root of All Evil. Złamaniem tego standardu jest album Octavarium, którego ostatni dźwięk jest tym samym, który go rozpoczyna. Zbieżność ta nie występuje na kolejnym albumie Systematic Chaos.
  • Trzy części utworu The Glass Prison z albumu Six Degrees of Inner Turbulence, dwie części utworu This Dying Soul z albumu Train of Thought, dwie części utworu The Root of All Evil z albumu Octavarium, dwie części „Repentance” z albumu Systematic Chaos oraz trzy części „The Shattered Fortress” z albumu Black Clouds & Silver Linings tworzą razem dwunastoczęściową suitę ze słowami Mike’a Portnoya, opisującą jego zaangażowanie w dwunastoetapowy program wychodzenia z alkoholizmu autorstwa Billa Wilsona. Utwory te łączą wspólne riffy i fragmenty tekstu. Są one również tematycznie i muzycznie powiązane z utworami The Mirror i Lie z albumu Awake. Suita, nazywana nieoficjalnie Alcoholics Anonymous suite, choć Mike Portnoy woli, by nazywać ją 12 Steps Saga, w zamierzeniu ma być wykonywana podczas koncertów w całości. pierwsze wykonania spodziewane są w trakcie trasy Progressive Nation 2009.
  • Jedna z technik kompozytorskich Dream Theater polega na powtarzaniu i rozbudowywaniu lub dzieleniu pewnego elementu muzycznego w różnych fragmentach całego utworu. Przykładem może być utwór 6:00 z albumu Awake. Po 11-sekundowym wprowadzeniu rozpoczyna się przedrefrenowa wstawka połączona z riffami refrenu (0:11 do 0:44). Ta sama wstawka, jednak bez głównego refrenu powtarza się nieco później (1:33) a główny refren kontynuowany jest od 2:11. Całość zagrana jest pod koniec utworu, od 4:41.
    Technika ta stosowana jest m.in. w utworach Peruvian Skies, Blind Faith i Endless Sacrifice.
  • Cytaty muzyczne, czyli kopiowanie danego fragmentu utworu w innym miejscu jego samego lub w innej kompozycji:
  • Solo gitarowe z utworu Take Away My Pain (od 3:35) jest zacytowane w solo gitarowym w utworze These Walls (4:43),
  • Temat muzyczny utworu Wait for Sleep jest zacytowany w Learning to Live (8:11) i dwukrotnie w Just Let Me Breathe (3:39 i 5:21),
  • Temat muzyczny utworu Learning to Live jest zacytowany w Another Day (2:53),
  • Temat muzyczny utworu Space Dye Vest jest kilkakrotnie cytowany w różnych utworach z albumu Awake,
  • Jedna z melodii utworu The Mirror zacytowana jest w końcowej części Lie (5:14),
  • Jeden z tematów muzycznych utworu Erotomania zacytowany jest w A Change of Seasons (2:48),
  • Melodia wokalna utworu Metropolis Part 1 (od 8:28) jest zacytowana w Overture 1928 (1:34), a tekst tego fragmentu, ze słowem Metropolis zamienionym na Victoria w Home (6:49). Również inne fragmenty tekstu z Metropolis part 1 są wyrecytowane w Home (5:17). We wstępie do utworu Home Mike Portnoy gra na hi-hacie rytm z Metropolis part 1 (2:35). Generalnie cały album Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory jest pełen zapożyczeń muzycznych i tekstowych z Metropolis part 1, a instrumentalnyThe Dance of Eternity jest skomponowany na bazie różnych elementów tego utworu.
  • Fragmenty wszystkich utworów z albumu Octavarium odtwarzane są, począwszy od 18:40, w tle czwartej części „Octavarium”:
  • „Take all of me” z The Root of All Evil (3:03)
  • „Don't let the day go by” z The Answer Lies Within (4:21)
  • „Tear down these walls for me” z These Walls (2:05)
  • „I walk beside you” z I Walk Beside You (1:06)
  • „Hysteria” z Panic Attack (3:55)
  • „What would you say” z Never Enough (2:49)
  • „All praised as sacrificed sons” z Sacrificed Sons (3:26)
  • „Medicate me” z Octavarium (10:08)
  • Muzyczne cytaty obcego autorstwa:
  • Utwór Acid Rain zespołu Liquid Tension Experiment jest dwukrotnie zacytowany w Fatal Tragedy (4:21 i 6:33),
  • Melodia piosenki Teddy Bears Picnic jest zacytowana w Sacrificed Sons (7:02),
  • Melodia piosenki Jingle Bells jest zacytowana w Octavarium (17:47),
  • Fragmenty utworów Have A Cigar (Pink Floyd) i Enter Sandman (Metallica) są zacytowane w Peruvian Skies (7:10) na koncercie pt. Once in the LIVEtime
  • Fragment utworu Battle Hymn of the Republic jest zacytowany w tle In the Name of God (12:56),
  • Fragment utworu Within You Without You zespołu The Beatles jest zacytowany w „To Live Forever” z wideo Images and Words: Live in Tokyo,
  • Na koncercie pt. Once in the LIVEtime w skład solówki gitarowej wchodzi fragment utworu Lot Trzmiela (Nikołaj Andriejewicz Rimski-Korsakow),
  • Literackie cytaty obcego autorstwa:
  • Trzecia, zatytułowana Full Circle, część utworu Octavarium w warstwie tekstowej jest swego rodzaju pokłonem Mike’a Portnoya w stronę jego ulubionych utworów, zespołów i osób. Tekst ten zawiera następujące tytuły utworów, nazwy zespołów, fragmenty tekstów i nazwiska: Day Tripper, Seven Seas of Rhye zespołu Queen, Lucy In The Sky With Diamonds, Get Back zespołu The Beatles, Supper's Ready i Cinema Show zespołu Genesis, Careful With That Axe Eugene zespołu Pink Floyd, Machine Messiah zespołu Yes, My Generation zespołu The Who, Show Me The Way Petera Framptona, Light My Fire zespołu The Doors, Day For Night zespołu Spock's Beard, Gabba Gabba Hey z utworu Pinhead zespołu Ramones i Hey Hey My My Neila Younga. Wymienione są także nazwiska muzyka Stevena Wilsona, byłego wokalisty Judas Priest Tima „Rippera” Owensa, frontmana zespołu Van Halen Davida Lee Rotha, i seryjnego mordercy Kuby Rozpruwacza (ang. Jack the Ripper).
  • Six Degrees of Inner Turbulence, szósty studyjny album Dream Theater, zawiera sześć utworów, Train of Thought, siódmy studyjny album, zawiera siedem utworów, Octavarium, ósmy studyjny album, zawiera osiem utworów.
  • Symphony X – amerykańska grupa muzyczna założona przez gitarzystę Michaela Romeo wykonująca muzykę zaliczaną do metalu progresywnego. Debiutowała w 1994 albumem Symphony X. Zespół mocno inspirujący się mitologią antyczną.EP (skrót od ang. Extended Play; pot. epka) – minialbum; symbolem tym oznacza się album muzyczny, który jest zbyt długi by nazwać go zwykłym singlem czy też – ze względu na zawarty na nim materiał – nie kwalifikujący się jako maxi singel i który jest jednocześnie zbyt krótki by uznać go za pełnoprawny album długogrający.


    Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Seven Seas of Rhye” – napisany przez Freddiego Mercury’ego utwór brytyjskiego zespołu rockowego Queen. Po raz pierwszy ukazał się w wersji instrumentalnej na albumie Queen (1973). Następnie dłuższa, nagrana ponownie wersja z dodanym wokalem została umieszczona na albumie Queen II, a także wydana jako singiel.
    9 października jest 282. (w latach przestępnych 283.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 83 dni.
    Certyfikaty sprzedaży w przemyśle muzycznym stanowią powszechnie stosowany na świecie system nagród za sprzedaż nagrań muzycznych.
    Reinkarnacja (również: metempsychoza, transmigracja; łac. re+in+caro, carnis - ponowne wcielenie) – pogląd, według którego dusza (bądź świadomość) po śmierci ciała może wcielić się w nowy byt fizyczny. Np. dusza jednego człowieka może przejść w ciało nowonarodzonego dziecka lub zwierzęcia czy nawet według niektórych poglądów rośliny. Samo słowo reinkarnacja jest zestawieniem dwóch członów: inkarnacja (wcielenie) i przedrostka re (oznaczającego powtórzenie czegoś). Dosłownie więc reinkarnacja oznacza powtórne wcielenie.
    A Dramatic Turn Of Events – jedenasty album studyjny amerykańskiego progresywno-metalowego zespołu Dream Theater. Ukazał się 13 września 2011 roku nakładem wytwórni muzycznej Roadrunner Records. Nagrania poprzedził singel pt. On The Backs Of Angels który ukazał się 29 czerwca 2011 roku. Jest to pierwszy album formacji z nowym perkusistą, Mikiem Manginim.
    Śpiew – czynność polegająca na wytwarzaniu dźwięków o charakterze muzycznym za pomocą głosu. Każda osoba potrafiąca mówić potrafi też śpiewać, ponieważ śpiew pod wieloma względami jest jedynie formą przedłużonej mowy.
    DVD (Digital Video Disc lub Digital Versatile Disc) – rozpowszechniony w roku 1995 standard zapisu danych na optycznym nośniku danych, podobnym do CD-ROM (te same wymiary: 12 lub 8 cm) lecz o większej pojemności uzyskanej dzięki zwiększeniu gęstości zapisu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.105 sek.