• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Dragon - magazyn



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.Wizards of the Coast (często nazywana WotC lub Wizards) – przedsiębiorstwo wydawnicze założone w 1990 roku przez Petera D. Adkisona. Przejęte przez Hasbro Inc. we wrześniu 1999.

    Dragon (z ang. smok) był jednym z dwóch oficjalnych magazynów publikujących materiały do gry fabularnej Dungeons & Dragons i związanych z nią produktów. Pierwszy numer ukazał się w 1976 roku. Ostatni papierowy numer wydano w 2007, a w postaci elektronicznej w 2013 roku. Od 2015 wydawany jest w internecie jego następca, Dragon+.

    Mistrz gry, w skrócie MG (ang. Game Master, w skrócie GM) to organizator, narrator oraz sędzia w grach fabularnych. W wielu systemach mistrz gry jest określany wyrażeniem bardziej pasującym do konwencji, w której toczy się gra, np. mistrzem podziemi (ang. Dungeon Master - tylko w Dungeons & Dragons), bajarzem (Wiedźmin: Gra Wyobraźni), narratorem (Świat Mroku), starostą (Dzikie Pola) itp.The Order of the Stick (często skracane do OotS) – komiks internetowy, w którym obiektem satyry jest drużyna postaci z gry fabularnej Dungeons & Dragons oraz system d20.

    Historia[ | edytuj kod]

    W 1975 roku TSR rozpoczęło wydawanie The Strategic Review. W tamtym czasie gry fabularne były nadal uważane za podgatunek gier bitewnych, dlatego magazyn ów był stworzony nie tylko po to by wspierać Dungeons & Dragons i inne gry TSR, ale także ogólnie dla fanów gier bitewnych. Jednak niedługo po tym wzrost popularności i rozwój Dungeos & Dragons sprawił, iż stało się jasne, że gra ta nie tylko oddzieliła się od swoich bitewnych przodków, ale także stworzyła całkiem nowy rynek. Rok później, zaledwie po siedmiu numerach, TSR wstrzymało wydawanie The Strategic Review po czym zastąpiło go przez magazyn Dragon (który później zmienił nazwę na Dragon Magazine i powtórnie na Dragon).

    Mechanika – w grach fabularnych zasady określające sposób przeprowadzania rozgrywki, na które składają się również m.in.:Magazyn - czasopismo (najczęściej tygodnik), będące uzupełnieniem codziennych wydań określonej gazety, wydawane przez tego samego wydawcę co gazeta, często drukowane na lepszym papierze i o bogatszej zawartości graficznej niż wydania codzienne, ukazujące się w jeden z ostatnich dni tygodnia (czw. - sob.) lub następnego dnia ze względu na najważniejsze wydarzenia w skali tygodnia związane z tematyką gazety.

    W 1999 roku pierwsze 250 numerów magazynu zostało wydane na płycie CD-ROM w formacie PDF wraz ze specjalnym programem umożliwiającym poza przeglądaniem kolejnych numerów także przeszukiwanie zawartości za pomocą słów kluczowych. Na płycie znajdowało się także 7 numerów The Strategic Review. Ta kompilacja jest znana pod nazwą Dragon Magazine Archive.

    Narracyjna gra fabularna (inaczej narracja lub z ang. storytelling) mocno ogranicza lub nie stosuje rzutów kośćmi, wykorzystywanych w typowym RPG do determinowania skutków działań i wprowadzenia elementu losowości. O efektach akcji bohaterów decyduje Mistrz Gry. Gry tego typu dobrze nadają się do prowadzenia dramy. Przykładem narracyjnej gry fabularnej jest system Amber.Przygoda jest opublikowanym w formie dodatku lub też w inny sposób spisanym zbiorem elementów takich jak scenariusz, postacie czy opisy lokacji używanym przez mistrza gry jako pomoc w prowadzeniu sesji w grach fabularnych. Każda przygoda jest tworzona do konkretnego gatunku gry (np. fantasy, horror, science-fiction), systemu lub też świata. Doświadczeni mistrzowie gry potrafią jednak konwertować przygody stworzone do jednego systemu, tak by były one użyteczne w innym (niektóre przygody są specjalnie tworzone tak, by było je łatwo przenosić do innych systemów).


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    PDF (ang. Portable Document Format, przenośny format dokumentu) – format plików służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych, stworzony i promowany przez firmę Adobe Systems. Język opisu pliku PDF jest okrojoną wersją języka programowania PostScript wzbogaconą o elementy hipertekstowe.
    George Raymond Richard Martin (ur. 20 września 1948 w Bayonne w stanie New Jersey) – pisarz, twórca science fiction i fantasy, zarówno opowiadań jak i powieści, wielokrotny zdobywca nagród Nebula i Hugo oraz wielu innych (World Fantasy Award, Bram Stoker Award, Locus Award).
    Nagroda Hugo (ang. Hugo Award) – amerykańska nagroda literacka, jedna z najbardziej prestiżowych, za utwory z gatunku science-fiction i fantasy, przyznawana co roku na konwencie World Science Fiction Convention (Worldcon). Jej nazwa pochodzi od imienia Hugo Gernsbacka, fundatora nagrody i założyciela magazynu SF „Amazing Stories”.
    Dork Tower (z ang. Wieża Palantów) jest internetowym komiksem w całości tworzonym przez Johna Kovalica. Przedstawia wydarzenia z życia grupy fanatyków gier RPG (tzw. geeków) mieszkających w fikcyjnym mieście Mud Bay w stanie Wisconsin. Silną inspiracją do stworzenia tego miasta było rodzinne miasto autora, Madison. Obiektem satyry są głównie gry fabularne, komiksy, gry komputerowe oraz fandom. Historyjki pojawiły się po raz pierwszy w styczniu 1997 roku i ukazywały między innymi w magazynach Dragon, Shadis i Comic Shop News. Począwszy od 2000 roku zaczęły się ukazywać trzy razy w tygodniu, są także umieszczane w magazynie Pyramid. W formie papierowego komiksu (dwumiesięcznika), zawierającego dłuższe historie, Dork Tower pojawił się po raz pierwszy w 1998 roku. Od 32 odcinka ukazuje się w pełnym kolorze w miękkiej okładce.
    Dungeon Adventures (z ang. przygody w lochach), często nazywany po prostu Dungeon jest magazynem skierowanym do osób grających w gry fabularne, ze szczególnym uwzględnieniem Dungeons & Dragons. Pierwszy numer został wydany przez TSR w 1986 roku jako dwumiesięcznik. Miesięcznikiem stał się w roku 2003. Bliźniaczym do niego (i zarazem cieszącym się większą popularnością) czasopismem jest Dragon.
    Gry bitewne – odmiana standardowych gier planszowych. Gracze dysponują określoną liczbą różnych jednostek. Rozgrywka dzieli się na tury, w trakcie których gracze w ustalonej kolejności wykonują ruchy. Każdy rodzaj jednostki dysponuje odmiennymi atrybutami, takimi jak szybkość poruszania się (zależy od niej zazwyczaj odległość ruchu), szansa obrony, szansa na atak oraz obrażenia. Kwestie losowe rozstrzygane są za pomocą przypisanego do danej gry rodzaju kostek. W niektórych grach poszczególne postacie tego samego rodzaju różnią się umiejętnościami, zdobywanymi w trakcie walki.
    Fantasy – gatunek literacki lub filmowy używający magicznych i innych nadprzyrodzonych form, motywów, jako pierwszorzędnego składnika fabuły, myśli przewodniej, czasu, miejsca akcji, postaci i okoliczności zdarzeń. Fantasy jest na ogół odróżniane od science fiction oraz od horroru, przy założeniu, że względnie nie wchodzi w tematykę naukową (w sensie SF) lub tematykę grozy (ang. macabre). Jednak gatunki te w znacznym stopniu przenikają się. Wszystkie trzy mieszczą się w pojęciu fantastyki (ang. speculative fiction).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.013 sek.