• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Douglas DC-8



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Boeing 747 – samolot pasażerski szerokokadłubowy dalekiego zasięgu, produkowany przez Boeing Company, potocznie nazywany Jumbo Jet – ustępując Airbusowi A380 i An-225 jest jednym z największych samolotów odrzutowych na świecie, mogącym zabrać na pokład, w zależności od wersji i konfiguracji, od 366 do 568 pasażerów. Istnieją także wersje towarowe (ang.: cargo), nie zabierające pasażerów, oraz wersje pół-pasażerskie zabierające duży ładunek i 220 pasażerów. Jest to samolot czterosilnikowy (certyfikowany do lotu - w razie awarii - na tylko trzech silnikach), a jego cechą charakterystyczną jest "garb", w którym mieści się górny pokład samolotu.Samolot pasażerski – samolot przystosowany do transportu ludzi. Samoloty pasażerskie są w stanie przewieźć od kilku do kilkuset osób. Pierwszym samolotem pasażerskim używanym w Polsce był Junkers F 13.
    DC-8-42 na lotnisku Heathrow w Londynie
    DC-8-71 z silnikami CFM56-2
    Douglas DC-8-71F linii National Airlines na lotnisku w Shannon

    Douglas DC-8amerykański odrzutowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Douglas Aircraft Company w latach 1958-1972. Zaprojektowany, aby konkurować z Boeingiem 707. Jednak wejście do służby samolotów szerokokadłubowych, takich jak Boeing 747 czy McDonnell Douglas DC-10, spowodowało zakończenie produkcji tego wąskokadłubowego samolotu. Wyprodukowano 556 jego egzemplarzy.

    Convair 990 Coronado - wąskokadłubowy, pasażerski samolot odrzutowy średniego zasięgu produkowany przez General Dynamics, będące częścią wytwórni lotniczej Convair. Został zaprojektowany w odpowiedzi na zapotrzebowanie linii lotniczych American Airlines, na bazie Convair 880. Wyprodukowano jedynie 37 egzemplarzy, w latach 1961-1963.Delta Airlines – amerykańskie linie lotnicze, założone w 1929 roku w stanie Luizjana. (nazwa Delta pochodzi od delty Missisipi). Obecnie siedziba główna spółki znajduje się w Atlancie w stanie Georgia. Linie obsługują trasy ze Stanów Zjednoczonych do Europy, Azji, na Bliski Wschód, Ameryki Łacińskiej i Kanady. Linia posiada również szeroką ofertę połączeń wewnętrznych w USA.Członek aliansu SkyTeam. Flota: 600 samolotów.

    Warianty[ | edytuj kod]

    Seria 10[ | edytuj kod]

    Douglas DC-8-11 był pierwszym z rodziny DC-8. Przeznaczony był na trasy krajowe w USA, zasilany przez silniki Pratt & Whitney JT3C-6 o ciągu 60,5 kN. Wersja DC-8-12 otrzymała nowe końcówki skrzydeł oraz najnowocześniejsze sloty na skrzydłach, które były otwierane podczas startu i lądowania, a zamykane podczas lotu. Masa nowej wersji wzrosła ze 120 200 do 123 800 kg. Wyprodukowano 28 samolotów o oznaczeniu DC-8-12, 22 dla United Airlines oraz 6 dla Delta Air Lines, które najpierw oznaczano jako DC-8A (dopóki nie wprowadzono samolotów z serii 30).

    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.Boeing 707 – samolot pasażerski, wąskokadłubowy, dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę Boeing, w służbie od 1958 roku. Dzięki dużej prędkości, zasięgowi i liczbie miejsc odznaczał się dużą ekonomicznością w eksploatacji. Był pierwszym pasażerskim odrzutowcem, który odniósł sukces komercyjny. Ponadto, rodzina samolotów typu 707 położyła solidne podstawy pod długoletnią dominację firmy Boeing na rynku producentów samolotów pasażerskich. Został wyparty przez model 747.

    Seria 20[ | edytuj kod]

    Mocniejsze silniki Pratt & Whitney JT4A-3 (o ciągu 70,8 kN) pozwoliły na zwiększenie masy samolotu do 125 190 kg. Wyprodukowano 34 samoloty DC-8-20 nazwane jako DC-8B, dopóki nie wprowadzono samolotów z serii 30).

    Seria 30[ | edytuj kod]

    Samoloty z serii 30 przeznaczone były na trasy międzykontynentalne, napędzane przez nowsze wersje silników JT4A, które pozwoliły zwiększyć wydajność samolotu o jedną trzecią w stosunku do DC-8-20. Wzmocniono również kadłub oraz podwozie. DC-8-31 otrzymał certyfikat w 1960 z silnikami JT4A-9 (75 kN) z maksymalną masą startową 136 080 kg. DC-8-32 miał nieco większą masę startową, 140 600 kg. DC-8-33 otrzymał nowe silniki JT4A-11 (78,4 kN), wzmocnione podwozie oraz większą masę startową, która wynosiła 142 880 kg. Wiele wersji -31 i -32 zostało przystosowanych do standardu -33. Łącznie wyprodukowano 57 samolotów DC-8-30.

    Samolot odrzutowy, odrzutowiec – samolot, którego napęd stanowi jeden lub więcej silników odrzutowych lub silnik rakietowy. Ściślej rzecz biorąc silniki są najczęściej turboodrzutowymi albo turbowentylatorowymi. Samoloty te rozwijają znaczne prędkości, często poddźwiękowe, a nawet naddźwiękowe.Port lotniczy Londyn-Heathrow (ang.: London Heathrow Airport, kod IATA: LHR, kod ICAO: EGLL) – port lotniczy na zachodnim skraju Londynu, położony 24 km od centrum miasta, będący największym lotniskiem Europy. Port lotniczy Heathrow w 2012 obsłużył dokładnie 70 037 417 pasażerów, co uplasowało go na trzecim miejscu na świecie pod względem ruchu pasażerskiego, po portach lotniczych Chicago-O’Hare i Atlanta – Hartsfield-Jackson.

    Seria 40[ | edytuj kod]

    DC-8-40 posiadał kadłub z serii 30, jednak był napędzany dwuprzepływowymi silnikami Rolls-Royce Conway 509 (78,4 kN), które były wydajniejsze w stosunku do silników turboodrzutowych montowanych na dotychczasowych wersjach samolotu. Mimo to samolot miał słaby wskaźnik sprzedaży ze względu na niechęć amerykańskich linii lotniczych do zakupu obcego produktu (w tym wypadku silniki). Oferowano wersje DC-8-41, -42 oraz ulepszoną wersję DC-8-43. Łącznie powstały 32 sztuki samolotów z serii 40.

    Londyn (ang. London) – miasto w południowo-wschodniej części Wielkiej Brytanii, stolica tego państwa, a także stolica Anglii.Shanghai Y-10 (Yun-10) – chiński samolot pasażerski wybudowany przez Shanghai Aircraft Manufacture Factory przy udziale specjalistów z Shanghai Aircraft Research Institute. Po wybudowaniu trzech prototypów nie kontynuowano dalszej produkcji samolotu.

    Seria 50[ | edytuj kod]

    Samoloty z serii 50 otrzymały certyfikat w 1961. Napędzane były przez nowe silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney JT3D, które z sukcesem montowano na Boeingach 707. Większość wyprodukowanych wcześniej DC-8 otrzymała również silniki JT3D. Do samolotów DC-8-51, DC-8-52, DC-8-53 oferowano silniki JT3D-1 o ciągu 76 kN lub JT3D-3B (80,6 kN). DC-8-55 został certyfikowany w 1964, posiadał silniki JT3D-3B oraz wzmocniony kadłub dla wersji towarowych. Wyprodukowano 88 sztuk DC-8 z serii 50.

    Douglas Aircraft Company – amerykańska wytwórnia lotnicza założona w 1921 przez Donalda Willsa Douglasa w Santa Monica w Kalifornii po rozpadzie poprzedniej jego firmy Davis-Douglas Company.Tu-114 (ros. Ту-114 w kryptonimie NATO „Cleat”) został stworzony w odpowiedzi na zapotrzebowanie dużego samolotu dalekodystansowego do obsługi istotnych linii ZSRR.

    Seria 60[ | edytuj kod]

    DC-8-61 został zaprojektowany z myślą o wysokiej wydajności. Był samolotem średniego zasięgu. Skrzydła, silniki oraz pylony otrzymał z wersji -55. Przedłużono kadłub, w przedniej części o 6,1 m, a w tylnej o 5,1 m. Wzmocniono również strukturę całego samolotu, jednak nie trzeba było modyfikować prześwitu pod kadłubem, ponieważ podstawowa wersja DC-8 zakładała przedłużenie kadłuba o 1/3 bez zbędnych komplikacji. Oblot samolotu nastąpił 14 marca 1966, jego maksymalna masa startowa wynosiła 147 420 kg. Dostawy rozpoczęły się w styczniu 1967, pierwszą linią, która rozpoczęła loty tym samolotem były United Airlines. Pojemność samolotu to 180-220 pasażerów w konfiguracji 2-klasowej lub 259 w konfiguracji jednoklasowej. Dostępne były także samoloty w wersji cargo oznaczone jako DC-8-61CF. Wyprodukowano 78 DC-8-61 oraz 10 DC-8-61CF.

    Ił-62 (ros.Ил-62) – czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna jako następca Ił-18, na trasach transatlantyckich zastąpił także przestarzałe maszyny Tupolewa Tu-114.De Havilland Comet – pierwszy na świecie komercyjny odrzutowy samolot pasażerski, który wszedł do seryjnej produkcji. Samolot, zaprezentowany w 1949 roku, produkowany był przez brytyjską firmę de Havilland.

    DC-8-62 posiadał dużo większy zasięg od DC-8-61 czyniąc go samolotem dalekiego zasięgu. W tym modelu kadłub wydłużono jedynie o 2 metry. Całkowita długość samolotu wynosiła 48 m. Samolot był napędzany przez silniki JT3D-3B oraz posiadał przeprojektowane pylony. Samolot ten jest nieco cięższy od swoich poprzedników, jego masa startowa wynosi 151 953 kg i jest w stanie pomieścić do 189 pasażerów. Zasięg samolotu z maksymalnym ładunkiem wynosił 9600 km. Wyprodukowano 67 samolotów DC-8-62 w tym 16 samolotów cargo.

    McDonnell Douglas DC-10 – trójsilnikowy samolot średniego i dalekiego zasięgu, produkowany przez firmę McDonnell Douglas. Porównywany do Airbusa A300, Boeinga 747 i Lockheed L-1011 TriStar. DC-10 został wyprodukowany w liczbie 446 egzemplarzy w aktywnej służbie pozostaje 168 sztuk (38%). W United States Air Force jako latające cysterny służy 59 KC-10 Extender.Port lotniczy Shannon (ang.: Shannon Airport, kod IATA: SNN, kod ICAO: EINN) – międzynarodowy port lotniczy w południowo-zachodniej Irlandii, w sąsiedztwie miast Shannon i Limerick, na trasie przelotów transatlantyckich.

    DC-8-63 był ostatnim z wariantów rodziny DC-8. Wszedł do służby w 1968. Kadłub otrzymał z modelu DC-8-61, w połączeniu z ulepszeniami aerodynamicznymi oraz nowymi silnikami JT3D-7 (85,1 kN). Masa startowa wynosiła 158 760 kg, zasięg z pełnym ładunkiem to 7610 km. Samoloty cargo miały większą masę startową, 160 030 kg. Wyprodukowano 41 samolotów w wersji pasażerskiej oraz 66 w wersji cargo.

    Vickers VC-10 – brytyjski samolot pasażerski produkowany w latach 1962-1970 przez firmę Vickers-Armstrongs. Samolot jest przystosowany do obsługi gorących i wysoko położonych lotnisk w państwach afrykańskich.United Airlines, znane też jako United Air Lines, Inc., to jeden z głównych oddziałów UAL Corporation i linie lotnicze Stanów Zjednoczonych. Centrum operacyjne mieści się w Elk Grove, koło portu lotniczego Chicago-O’Hare, największego węzła lotniczego linii, w którym dziennie wykonuje się około 650 odpraw. United Airlines lata do ponad 370 portów lotniczych na całym świecie. Linia lotnicza zatrudnia około 48 tysięcy pracowników w Stanach Zjednoczonych i w wielu krajach świata. United Airlines jest członkiem międzynarodowego porozumienia przewoźników Star Alliance. W 2005 roku linia przewiozła ponad 66 mln pasażerów.

    DC-8-70[ | edytuj kod]

    Samoloty o oznaczeniu DC-8-72 oraz DC-8-73 to samoloty DC-8-62 i -63, które otrzymały nowe turbowentylatorowe silniki o dużym stosunku dwuprzepływowości CFM56-2 o sile ciągu 98,5 kN. Model DC-8-71 wszedł do służby nieco później, ponieważ nie miał jeszcze wprowadzonych zmian płatowca, które miały już modele DC-8-62 i -63. Wszystkie modele otrzymały certyfikację w 1982. 110 samolotów w serii 60 otrzymało nowe silniki CFM. Program konwersji zakończył się w 1988.

    CFM International CFM56 (oznaczenie militarne F108) - seria turbowentylatorowych, dwuprzepływowych silników lotniczych o dużym stosunku dwuprzepływowości. Wytwarzane są przez firmę CFM International.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.024 sek.