• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • DirectX



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    GPGPU (ang. General-Purpose computing on Graphics Processor Units lub General-Purpose computation on Graphics Processing Units – obliczenia ogólnego przeznaczenia na układach GPU, zwany także GPGP, rzadziej GP) – technika, dzięki której GPU, zwykle zajmujący się tylko obliczeniami związanymi z grafiką komputerową, umożliwia wykonywanie obliczeń ogólnego przeznaczenia, tak jak CPU. Dzięki temu wiele obliczeń, głównie obliczenia równoległe, można przeprowadzić znacznie szybciej.DirectMusic - komponent DirectX, umożliwiający odtwarzanie muzyki przygotowanej za pomocą innego programu (DirectMusic Producer) oraz muzyk w formacie MIDI, WAV. Wykorzystuje wewnętrznie DirectSound.

    DirectX – zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwuwymiarowej i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami komputerowymi i innymi aplikacjami multimedialnymi. DirectX jest produktem firmy Microsoft dostępny tylko na platformę Windows oraz konsolę Xbox.

    Najczęściej DirectX wykorzystywany jest do generowania grafiki w grach komputerowych. Używany jest również do pisania programów służących specyficznym zadaniom z wykorzystaniem najczęściej grafiki trójwymiarowej – np. symulacji komputerowych).

    ActiveX – rodzaj komponentów i kontrolek możliwy do użycia w programach pisanych za pomocą takich narzędzi jak Delphi, Visual Basic, C++, Java, Power Builder i wielu innych. Technologia ActiveX pozwala na przekazywanie danych pomiędzy różnymi aplikacjami działającymi pod kontrolą systemów operacyjnych Windows. Technologia ta jest ułatwieniem dla programisty - pozwala oszczędzić czas, który trzeba by poświęcić na pisanie własnych sposobów komunikacji pomiędzy programami.Podprogram (inaczej funkcja lub procedura) - termin związany z programowaniem proceduralnym. Podprogram to wydzielona część programu wykonująca jakieś operacje. Podprogramy stosuje się, aby uprościć program główny i zwiększyć czytelność kodu.

    Najnowsza wersja pakietu, oznaczona jako DirectX 12, została zaprezentowana podczas Game Developers Conference 20 marca 2014 roku w San Francisco, później udostępniona wraz z premierą systemu operacyjnego Windows 10. Poprzednia wersja DirectX – o numerze 11 – zadebiutowała wraz z systemem operacyjnym Windows 7. Jeszcze starsza wersja to DirectX 10.1 obsługiwany jednak tylko przez Windows Vista i tańsze karty graficzne z chipsetem AMD, a od serii GT200 także przez NVIDIA.

    NVIDIA Corporation NASDAQ: NVDA – amerykańska firma komputerowa; jeden z największych na świecie producentów procesorów graficznych i innych układów scalonych przeznaczonych na rynek komputerowy. NVIDIA jest także głównym dostawcą (pod względem udziału w rynku) producentów kart graficznych dla komputerów osobistych ze swoją standardową serią GeForce.Microsoft DirectCompute – API zajmujące się obsługą GPGPU. DirectCompute stanowi część pakietu DirectX od wersji jedenastej, ale działa zarówno z procesorami graficznymi wspierającymi DirectX 11, jak i DirectX 10.

    Komponenty DirectX[ | edytuj kod]

    DirectX składa się z szeregu komponentów odpowiedzialnych za realizację różnych funkcji aplikacji.

  • DirectX Graphics – nieformalny komponent grupujący mniejsze, odpowiedzialne za różne aspekty wyświetlania grafiki:
  • DirectDraw – pierwotny komponent służący do obsługi grafiki rastrowej (bitmapową),
  • Direct2D – aktualny komponent odpowiedzialny za obsługę grafiki rastrowej,
  • Direct3D – realizuje operacje związane z wyświetlaniem grafiki 3D,
  • DXGI (DirectX Graphics Infrastructure) – komponent infrastrukturalny DirectX 10 i nowszego, odpowiedzialny za logiczną reprezentację procesorów graficznych, monitorów, oraz zarządzanie buforowaniem obrazu,
  • DirectWrite – wspomaga renderowanie tekstu,
  • DirectInput – przetwarza dane pochodzące z klawiatury, myszy, dżojstika lub innych kontrolerów,
  • DirectPlay – wykorzystywany w grach sieciowych,
  • DirectSound – służy do odtwarzania i nagrywania dźwięku,
  • DirectMusic – odtwarza muzykę stworzoną przy użyciu programu DirectMusic Producer,
  • DirectShow – służy do odtwarzania plików audio i wideo,
  • DirectSetup – obsługuje instalację poszczególnych komponentów DirectX,
  • DirectX Media Objects – spełnia podobne zadania, jak DirectShow,
  • DirectCompute – umożliwia wykorzystanie DirectX do obsługi techniki GPGPU.
  • Valve Corporation – amerykański producent gier komputerowych. Valve jest znane ze swego pierwszego produktu – Half-Life – który został wydany w listopadzie 1998, jego sequela, Half-Life 2 (2004), oraz platformy Steam uruchomionej w 2003 roku.Klawiatura komputerowa – uporządkowany zestaw klawiszy służący do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych. W zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Grafika rastrowa – prezentacja obrazu za pomocą pionowo-poziomej siatki odpowiednio kolorowanych pikseli na monitorze komputera, drukarce lub innym urządzeniu wyjściowym.
    Direct2D – wysokopoziomowe API do programowania aplikacji używających grafiki dwuwymiarowej i wektorowej. Jest dostępny jako część DirectX od wersji 11. Docelowo ma zastąpić zdeprecjonowany interfejs DirectDraw. Direct2D pozwala na sprzętową akcelerację grafiki 2D poprzez kartę graficzną, oferując wysoką jakość i szybkość.
    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.
    MSDN (Microsoft Developer Network) – nazwa portalu i społeczności programistów i deweloperów, skupionych wokół technologii firmy Microsoft. Równocześnie jest to nazwa działu korporacji Microsoft, zajmującego się utrzymywaniem kontaktu z firmami, programistami, deweloperami i testerami oprogramowania: deweloperami sprzętu oraz systemów operacyjnych, tworzących i wykorzystujących API produktów Microsoft oraz języków skryptowych różnych aplikacji.
    Dżojstik (po polsku - manipulator drążkowy; ang. joystick, od joy – zabawa, stick – patyk, drążek) – urządzenie wejścia komputera, manipulator służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami sterowniczymi” (ang. „control stick”).
    Grafika 2D - grafika dwuwymiarowa. Termin ten może się odnosić zarówno do działu informatyki zajmującego się grafiką dwuwymiarową i technikami dotyczącymi jej obróbki, jak i do samych obrazów cyfrowych mogących składać się z tekstu, grafiki oraz obiektów 2D.
    Visual Basic to język programowania wysokiego poziomu i narzędzie programowania firmy Microsoft. Składnia jest oparta na języku BASIC, ale unowocześniona. Zawiera kilkaset instrukcji, funkcji i słów kluczowych. Nie jest językiem w pełni obiektowym, gdyż nie udostępnia np. możliwości dziedziczenia, czy polimorfizmu. Wykorzystuje technologię ActiveX.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.021 sek.