• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Deutz AG



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Pojazd użytkowy – rodzaj mechanicznego pojazdu kołowego, drogowego, zazwyczaj na kołach ogumionych, przeznaczonego do przewozu towarów, osób lub sprzętu.August Wilhelm Maybach (ur. 9 lutego 1846 w Heilbronn, zm. 29 grudnia 1929 w Stuttgart-Bad Cannstatt) – niemiecki konstruktor i przemysłowiec, współpracownik Gottlieba Daimlera, jeden z pionierów motoryzacji, z wykształcenia ślusarz.

    Deutz AG – niemiecka spółka akcyjna produkująca silniki spalinowe, założona w 1864 r. w Kolonii.

    Przedsiębiorstwo działało pod różnymi nazwami, m.in. KHD (niem. Klöckner-Humboldt-Deutz AG). Oprócz budowy silników spalinowych chłodzonych powietrzem, wodą albo olejem przedsiębiorstwo trudniło się produkcją lokomotyw, ciężarówek, autobusów i maszyn rolniczych. Ciężarówki i autobusy były produkowane pod marką Magirus-Deutz przez KHD. Od 1964 za logo firmy przyjęto logo producenta samochodów Magirusa z Ulm: na logo widnieje duże „M”, od Magirus, w kombinacji z zarysem katedry w Ulm (niem. Ulmer Münster). W marcu 2007 Deutz AG przeniósł swoją siedzibę z dzielnicy Kolonia-Deutz do miejsca, w którym odbywała się największa produkcja, czyli w dzielnicy Kolonia-Eil. W 2006 roku przedsiębiorstwo osiągnęło obrót 1490 milionów euro z zyskiem netto 61,5 miliona euro. Akcje Deutz AG wchodzą w skład niemieckiego indeksu SDAX.

    Wentylator – (sprężarka) to maszyna przepływowa do transportowania powietrza z otoczenia do pomieszczenia lub odwrotnie,oraz innych gazów przez urządzenia technologiczne poprzez przewody, w której przyrost ciśnienia statycznego ze strony ssawnej jest wiekszy ze strony tłocznej (nie przekracza 13 kPa), a cała energia gazu jest zawarta w jej składowej kinetycznej.Spółka akcyjna (niem. Aktiengesellschaft, ang. Joint-stock company, fr. Société par actions, hiszp. Sociedad anónima) – rodzaj powszechnej w gospodarce wolnorynkowej spółki kapitałowej, której forma opiera się na obiegu akcji będących w posiadaniu akcjonariuszy. Kapitał zakładowy składa się z wkładów założycieli, którzy stają się współwłaścicielami spółki.

    N. A. Otto & Cie, Gasmotoren-Fabrik Deutz AG (1864–1930)[ | edytuj kod]

    W 1864 Eugen Langen i Nicolaus August Otto na starym mieście w Kolonii utworzyli pierwszą na świecie fabrykę silników pod nazwą N. A. Otto & Cie, którą uznaje się za protoplastę obecnego DEUTZ AG. W 1869 nastąpiła przeprowadzka do dzielnicy Kolonia-Deutz, gdzie fabryka znalazła potrzebną przestrzeń. W 1872 nastąpiła zmiana nazwy firmy na Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. Firma zatrudniała Gottlieba Daimlera jako dyrektora technicznego i Wilhelma Maybacha jako głównego konstruktora silników – w 1882 opuścili oni firmę, aby obrać własną ścieżkę kariery. W 1876 rozpoczęto produkcję silników czterosuwowych Otto (z zapłonem iskrowym).

    Deutz - dawne miasto w zachodnich Niemczech, od 1888 roku część Kolonii i jej dzielnica. Leży nad Renem, po prawej stronie rzeki - odwrotnie niż reszta Kolonii.Dopuszczalna ładowność – według kodeksu drogowego jest to największa masa ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd. Stanowi ona różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu.

    Kolejne dziesięciolecia były ukształtowane przez ciągłe poszerzanie oferty produkcyjnej, przede wszystkim dzięki wykupywaniu innych firm. Od 1892 do 1970 Deutz budował lokomotywy, od 1944 głównie z silnikiem Diesla. Od 1897 produkowano również stacjonarne silniki Diesla, najpierw jednak na licencji MAN. W 1902 Gasmotoren-Fabrik Deutz wraz z Fa. Grether rozpoczęła budowę pojazdów strażackich i w 1903 była w stanie wyprodukować pierwszy na świecie wóz strażacki z silnikiem spalinowym. W 1906 fabryka podjęła próbę produkcji masowej tego samochodu. Podstawą wozu była konstrukcja Bugatti z dużym silnikiem czterocylindrowym montowanym w Zweigwerk Berlin. Do 1909 wyprodukowano na próbę tylko kilka samochodów. Równolegle powstał samochód wyścigowy o pojemności skokowej 1,3 litra skonstruowany przez zatrudnionego Włocha Ettore Bugatti. Do 1913 DEUTZ wyprodukował tylko kilka samochodów osobowych. Podczas I wojny światowej w 1916 z załogą liczącą 3400 osób produkowano ciężarówki z ładownością do 5 ton według planów Josefa Vollmera. Oprócz ciężarówki produkowano również ciągnik artyleryjski „Deutzer Trekker”. W 1925 Deutz, na wystawie samochodowej IAA w Berlinie, wystawił dwie różne, nowo opracowane ciężarówki, które jednak nie weszły do produkcji seryjnej. W 1926 powstał pierwszy ciągnik rolniczy z silnikiem Diesla. Technika agrarna była przez długi czas jednym z najważniejszych filarów firmy. Do portfolio produktów należały silniki o zapłonie ZS i ZI z chłodzeniem: wodnym, olejowym i powietrznym dla zastosowań mobilnych i stacjonarnych. Zakres mocy rozciągał się w granicach pomiędzy 40 kW a 4 MW.

    Wymiennik ciepła – urządzenie służące do wymiany energii cieplnej pomiędzy dwoma jej nośnikami, tj. substancjami będącymi w stanie ciekłym lub gazowym.MAN SE (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) – spółka akcyjna z siedzibą w Monachium. Jedno z wiodących przedsiębiorstw produkujących samochody ciężarowe, autobusy, silniki oraz urządzenia przemysłowe pod marką MAN. Spółka notowana na Deutsche Börse wśród trzydziestu największych niemieckich spółek akcyjnych. Koncern zatrudnia na całym świecie ponad 33.400 pracowników (w 2007 r. grupa zatrudniała 55 tys. osób w 120 krajach), a jego roczne obroty wyniosły w roku 2005 ponad 7,4 miliardów Euro (w 2007 - 15,5 miliardów Euro).


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Eugen Langen (1833-1895) - niemiecki inżynier, przemysłowiec i wynalazca. W 1876 roku zbudował wraz z Nikolausem Otto czterosuwowy silnik spalinowy tłokowy na gaz świetlny (ze sprężoną mieszanką paliwową). Opracował on sposób wytwarzania cukru w kostkach, a także wynalazł hutniczy ruszt piętrowy.
    Euro, ευρώ, евро (znak: €, kod ISO 4217: EUR) – nazwa przyjęta na posiedzeniu w Madrycie w grudniu 1995 roku – wspólna waluta europejska wprowadzona w miejsce walut krajowych. W formie gotówkowej została wprowadzona w obieg 1 stycznia 2002 r.
    Silnik spalinowy – silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany — "gorący". Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy.
    Weifang (chin.: 潍坊; pinyin: Wéifāng) – miasto o statusie prefektury miejskiej we wschodnich Chinach, w prowincji Szantung. W 2010 roku liczba mieszkańców miasta wynosiła 422 040. Prefektura miejska w 1999 roku liczyła 8 400 415 mieszkańców. Światowe centrum produkcji latawców (corocznie wiosną organizowany jest międzynarodowy festiwal) i innych wyrobów rzemiosła artystystycznego; ośrodek różnorodnego górnictwa (szafiry), rybołówstwa oraz przemysłu maszynowego, włókienniczego, spożywczego, elektronicznego, elektrotechnicznego, precyzyjnego i informatycznego; w mieście pozyskuje się i przetwarza sól z wody morskiej (kompleks solno-bromowy).
    Ulmer Münster (dawniej Münster Unserer Lieben Frau in Ulm, czyli kościół Najświętszej Marii Panny w Ulm), zwyczajowo katedra w Ulm lub katedra ulmska – zabytkowy gotycki kościół parafialny w Ulm, początkowo katolicki, następnie (od reformacji) protestancki.
    Knorr-Bremse Aktiengesellschaft („Bremse” z niem. hamulec) – niemiecki producent systemów hamulcowych do pojazdów szynowych oraz użytkowych. Portfolio Grupy obejmuje również inteligentne systemy drzwiowe, komponenty sterujące, systemy klimatyzacji do pojazdów szynowych, a także tłumiki drgań skrętnych oraz systemy kontroli trakcji do pojazdów użytkowych. W 2015 roku Grupa Knorr-Bremse osiągnęła sprzedaż na poziomie 5,8 mld EUR, zatrudniając ponad 24 000 pracowników.
    Zysk – w rachunkowości jest to dodatni wynik finansowy przedsiębiorstwa, danej inwestycji lub zaciągniętej pożyczki. Zysk stanowi realny zarobek przedsiębiorstwa i jest przedmiotem materialnego zainteresowania, a także źródłem dochodów właścicieli, załogi przedsiębiorstwa oraz finansowania jego rozwoju. Zysk jest wartością ekstensywną i nie określa bezpośrednio efektywności gospodarowania lub inwestowania.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.