• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Deus Ex



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Korupcja (łac. corruptio – zepsucie) – nadużycie stanowiska publicznego w celu uzyskania prywatnych korzyści. Korupcja może w praktyce powstawać niezależnie od formy rządów. Poziom korupcji może być bardzo różny, od drobnych przypadków wykorzystania wpływu lub faworyzowania w celu wyświadczenia lub oddania przysługi, do kleptokracji (rządów złodziei), gdzie porzucone zostają nawet zewnętrzne pozory uczciwości.Software development kit, SDK – zestaw narzędzi dla programistów niezbędny w tworzeniu aplikacji korzystających z danej biblioteki (np. DirectX SDK), pod dany system (np. Microsoft Platform SDK), sprzęt itp.

    Deus Exfabularna gra akcji będąca połączeniem first-person shootera, skradanki i gry fabularnej opracowana przez Ion Storm i wydana 23 czerwca 2000 roku przez Eidos Interactive. Pierwszy raz ukazała się na komputerach osobistych z systemem Windows, Deus Ex później został przeniesiony na komputery Macintosh, jak i PlayStation 2 pod zmienionym tytułem Deus Ex: The Conspiracy. Gra wykorzystuje zmodyfikowaną wersję silnika Unreal Engine.

    Stan wojenny – jeden ze stanów nadzwyczajnych, polegający na przejęciu administracji przez wojsko. Stan wojenny może być wprowadzony przez rząd danego kraju w celu przywrócenia porządku publicznego w wypadku takich zdarzeń jak zamach stanu czy w celu zdławienia opozycji politycznej.Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.

    Akcja gry Deus Ex rozgrywa się w roku 2052 w dystopijnym świecie, przepełnionym terroryzmem, korupcją, biedą i opanowanym przez tajemniczą zarazę – Szarą Śmierć. Gracz wciela się w postać JC Dentona, agenta walczącego z terroryzmem. Wszystkie główne postacie mają ciekawe historie, osobowość i wiele do powiedzenia. Ponadto gracz może rozmawiać ze zwykłymi ludźmi, jakich spotyka wielu na swej drodze, czytać gazety, informacje w terminalach publicznych oraz cudze e-maile. Gra cechuje się dość dużą nieliniowością, większość zadań można wykonać na wiele sposobów.

    Implant, wszczep – to ciało obce wszczepiane do organizmu w celu odtworzenia naturalnej funkcji lub estetyki uszkodzonego organu. Najczęściej stosowane są implanty zastępujące tkanki twarde.Aspyr Media, Inc. – firma z siedzibą w Austin, w Teksasie. Specjalizuje się ona w przenoszeniu gier z platformy Windows na Mac OS. Firma powstała w 1996. Aspyr pracowała z firmami takimi jak Universal, Paramount, Warner Bros., LucasArts, Electronic Arts, Activision and Eidos.

    Fabuła[ | edytuj kod]

    Streszczenie[ | edytuj kod]

    JC Denton jest jednym z pierwszych agentów nowej ery (obok swojego brata, Paula i kilku "projektów" będących w końcowej fazie "produkcji"), służących w UNATCO (United Nations Anti-Terrorist Coalition), wyposażonych w nanowszczepy (implanty oparte na nanotechnologii) dające nadludzkie możliwości. Gra zaczyna się na nowojorskiej Liberty Island, gdzie widzimy okaleczoną Statuę Wolności opanowaną przez terrorystów. Jednak to tylko wierzchołek góry lodowej. W świecie, gdzie w Nowym Jorku i Paryżu panuje stan wojenny, a konstytucja została wyrzucona przez okno, JC Denton ma niewielu sojuszników. Początkowo główny bohater gry pracuje dla UNATCO, z czasem jednak odkrywa, że jego pracodawcy mają związek z wirusem szarej śmierci, Majestic 12 i FEMA.

    Filantropia (stgr. φιλανθρωπία philanthrōpia – dobroczynność, życzliwość; φιλάνθρωπος philánthrōpos – kochający ludzkość) to działalność osób bądź instytucji, polegająca na bezinteresownym udzielaniu pomocy finansowej lub materialnej potrzebującym.Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.

    JC dezerteruje i zaczyna współpracę z NSF – organizacją gdzie pracuje również jego brat Paul. Po ucieczce z siedziby MJ12 do JC'a przyłącza się Alex Jacobson, główny informatyk UNATCO oraz Jaymie Reyes (opcja do wyboru podczas rozmowy). Przed misją w bazie łodzi podwodnych JC spotyka Sama Cartera, zdegradowanego generała z UNATCO, który pracował w zbrojowni. Gracz zwiedzając Nowy Jork, Hongkong, Paryż i kilka innych odwzorowanych z dużą dokładnością znanych lokacji, zagłębia się coraz bardziej w mroczny, zakonspirowany świat, nad którym ktoś zdaje się przejmować całkowitą kontrolę. JC odkrywa, że to FEMA, Walton Simons i Bob Page stoją za wirusem "Szarej Śmierci", że UNATCO to skorumpowany oddział Majestic 12 – fundacji, która planuje zawładnąć rządami całego świata oraz to, że wirus został stworzony, aby zlikwidować problem przeludnienia na świecie.

    Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.Nanotechnologia – ogólna nazwa całego zestawu technik i sposobów tworzenia rozmaitych struktur o rozmiarach nanometrycznych, czyli na poziomie pojedynczych atomów i cząsteczek. Rozmiary nanometryczne nie są jednoznacznie zdefiniowane. Powszechnie znany przedział 1,5 - 100 nm nie znajduje potwierdzenia praktycznego. Obecnie uważa się iż granice rozmiarów nanometrycznych leżą tam, gdzie rozmiar struktury koreluje z właściwościami fizycznymi materiału.

    W trakcie gry mamy do czynienia z kilkoma nagłymi zwrotami akcji – zatopienie PRCS "Wall Cloud" (statek z ładunkiem "Szarej śmierci"), wizyta u Tracera Tonga, który wyłącza "kill-switch" Paula i JC'a, odkrycie bunkra w posiadłości Du Clare'ów, który umożliwi kontakt z Morganem Everettem czy wydobycie schematu UK i przyczynienie się do rozpoczęcia produkcji "Ambrozji" (leku na "Szarą Śmierć"). Pomimo tego że gra to FPS, mamy możliwość rozbudowy naszych broni (dodawanie celowników, tłumików, modyfikatorów zasięgu czy odrzutu), a także zbieramy pkt doświadczenia, które rozdysponowujemy na nasze umiejętności – mogą to być m.in. otwieranie elektronicznych zamków, włamywanie się do komputerów, znajomość medycyny czy zaawansowanie w posługiwaniu się różnymi rodzajami broni. Gra jest nastawiona na wielokrotne przechodzenie m.in. ze względu na kilka możliwości prowadzenia rozmowy. Na dodatek Deus Ex ma trzy różne zakończenia, co jest niespotykane w grach z tamtego okresu. Tylko od nas zależy jak zakończymy tę produkcję – możemy przejąć władzę nad światem i rządzić jako dyktator wraz ze sztuczną inteligencją Heliosem, zabić Boba Page'a (twórcę projektów nanomodyfikacji oraz "Szarej Śmierci", a także "właściciela" Strefy 51) i przyłączyć się do Iluminatów bądź zniszczyć znajdujące się w Strefie Centrum Akwinu, przez które przechodzi każda elektroniczna wiadomość i pogrążyć świat w nowych "mrocznych wiekach".

    Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone. System Shock – gra komputerowa stworzona przez firmę Looking Glass Technologies (później Looking Glass Studios). Gra została wydana w 1994 roku przez Origin, która później została wykupiona przez Electronic Arts.

    Postacie[ | edytuj kod]

  • Alex Jacobson – informatyk, administrator sieci. Pełnił funkcję inżyniera łączności w UNATCO
  • Anna Navarre – agentka UNATCO, przydzielona jako partnerka JC Dentonowi. Jej zadaniem była ocena jego efektywności i lojalności
  • Beth DuClare – bogata francuska finansistka, aktywistka i filantrop. Jedna z przywódców Illuminati – stała na czela rady rządzącej
  • Bob Page – milioner, który sponsorował projekt, w którym powstał JC Denton i Paul Denton
  • Chad Dumier- członek francuskiego ruchu oporu, ukrywa się, wraz ze swoim oddziałem w katakumbach w Paryżu
  • Ford Schick – biotechnik, znajomy Smugglera
  • Gary Savage – naukowiec, pracownik X-51
  • Gunther Hermann – mechanicznie ulepszony agent polowy UNATCO
  • Harley Filben – mieszkaniec Nowego Jorku, wieloletni informator, służący pomocą UNATCO
  • JC Denton – Bohater gry. Jest agentem nowej generacji, ulepszonym nanomaszynami
  • Jaime Reyes – lekarz z Kwatery Głównej UNATCO w Nowym Jorku
  • Jock – pracuje dla UNATCO jako pilot śmigłowców od wielu lat. Współpracował często z bratem bohatera – Paulem Dentonem, teraz jest pilotem na akcjach JC Dentona
  • Joe Greene – redaktor naczelny pisma bulwarowego "Świt Wieczorny"
  • Joseph Manderley – wieloletni szef UNATCO
  • Juan Ivanovich Lebedev – przywódca NSF
  • Maggie Chow – bizneswomen z Hongkongu, ma powiązania z Majestic 12, mieszka w swoim domu na Wan Chai Market
  • Max Chen – przywódca triady Czerwona Strzała, właściciel klubu Lucky Money w Hongkongu
  • Nicolette DuClare – córka Beth DuClare
  • Paul Denton – brat JC Dentona, pierwszy nanoulepszony agent
  • Philip Riley Mead – prezydent Stanów Zjednoczonych. Jest to jedna z postaci która nie pojawia się w grze, można jednak ją wywołać za pomocą kodów.
  • Sam Carter – kwatermistrz w Kwaterze Głównej UNATCO
  • Standon Dowd – jeden z dawnych przywódców Illuminati
  • Smuggler – handlarz, który ma swoją siedzibę na Hell's Kitchen w Nowym Jorku, wejście do jego budynku jest chronione, można go prosić, aby otworzył tylko interkomem, znając odpowiednie hasło
  • Walton Simons – partner biznesowy Boba Page'a
  • Yuen Kong – były przywódca Czerwonej Strzały
  • Rozgrywka[ | edytuj kod]

    Deus Ex zawiera elementy z czterech gatunków gier wideo: komputerowa gra fabularna, first-person shooter, komputerowa gra przygodowa oraz „immersyjna symulacja”.

    Unreal Engine – silnik gry wyprodukowany przez firmę Epic Games. Pierwotnie wykorzystywany w grach FPP, z czasem zaczął być wykorzystywany również w grach komputerowych typu RPG, MMORPG oraz w tak zwanych skradankach.Cykl życia programu – seria kolejnych zmian programu, w trakcie których sukcesywnie odbywa się dodawanie nowych funkcji oraz usuwanie powstających w trakcie rozwoju błędów (tzw. bugów).

    Elementy RPG[ | edytuj kod]

    Jeśli gracz zrealizuje cele, jego postać zostaje nagrodzona tzw. "punktami umiejętności" . Punkty umiejętności są wykorzystywane w celu zwiększenia umiejętności danej postaci w 11 różnych dziedzinach, i zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić graczom dostosowanie swojej postaci do własnego stylu gry.

    Komputerowa gra symulacyjna, symulator – rodzaj gry komputerowej, której zadaniem jest imitacja wrażenia różnych doznań, jakie człowiek zaznaje w codziennej rzeczywistości. Występują np. symulatory lotu, symulacje wszelkich typów pojazdów lądowych, wodnych i powietrznych, pojazdów kosmicznych. Charakteryzują się tym, że ich twórcy dokładają wszelkich starań, aby jak najbardziej przypominały rzeczywistość lub kreowały rzeczywistość całkowicie odmienną od świata współczesnego (np. symulatory kosmiczne). Profesjonalne symulatory kabinowe wykorzystywane są do szkoleń jednostek specjalnych i pilotów.Ten artykuł opisuje ważne wydarzenia w 2000 roku w grach komputerowych i wideo. Zapoznaj się również z: Historia gier komputerowych.

    Gracz może stworzyć bojowy charakter postaci, podnosząc zaawansowanie w dziedzinach m.in. karabinów i pistoletów – może się też skradać i zabijać wieżyczkami, podnosząc umiejętności hakerskie (komputery) czy łamiąc zamki elektroniczne. Istnieją cztery różne poziomy zaawansowania w każdej umiejętności (amator, adept, fachowiec, mistrz) za wykorzystanie punktów umiejętności wzrasta za każdym razem kolejny poziom zaawansowania w danej dziedzinie.

    Gra komputerowa oparta na nieliniowej rozgrywce stawia przed graczem wyzwania, które mogą być rozwiązane na więcej niż jeden sposób. Aby ukończyć grę nieliniową trzeba wybierać między ścieżkami fabularnymi, podejmować różnorakie decyzje i wykonywać poboczne zadania. Autorzy takich tytułów zazwyczaj tworzą kilka zakończeń, zależnych od zachowania gracza w świecie gry. Nieliniowością cechują się gry fabularne oraz gry o otwartym świecie.Komputerowa gra przygodowa – gatunek gier komputerowych, w którym nacisk jest położony na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek i interakcję z postaciami. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla literatury czy filmu. Zazwyczaj gry przygodowe są przeznaczone dla jednego gracza. Jest to spowodowane tym, że nacisk położony na fabułę i głównego bohatera jest trudny do zaimplementowania w trybie wieloosobowym. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90. We wschodniej Azji są ciągle popularne i wydawane w formie powieści wizualnych.

    Broń może być dostosowane poprzez "modyfikacje broni", którą można znaleźć lub nabyć w całej grze. Gracz może dodać lunety, tłumiki lub celowniki laserowe, poprawić celność, powiększyć magazynek, lub zmniejszyć odrzut i skrócić czas przeładowania. Nie wszystkie modyfikacje są dostępne do wszystkich broni, na przykład, rakieta nie może być wyciszona a do zwykłego pistoletu nie można dołączyć tłumika (jest jednak jego specjalna wersja).

    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.

    Gracze są dodatkowo zachęcani do dostosowywania swoich postaci poprzez umieszczenia nanotechnologicznych wszczepów, dających nadludzkie moce. Choć gra zawiera 18 różnych, gracz może zainstalować maksymalnie 9 ponieważ każda musi być stosowany na pewnej części ciała: jedna w ręce, jedna w nodze, w oczy i głowę, dwie pod skórą, a trzy w tułowiu. To zmusza gracza do starannego wybrania pomiędzy korzyściami a wadami, np. niewidzialność dla organizmów żywych lub niewykrywalność dla urządzeń elektronicznych.

    Terroryzm – użycie siły lub przemocy psychicznej przeciwko osobom lub własności z pogwałceniem prawa, mające na celu zastraszenie i wymuszenie na danej grupie ludności lub państwie ustępstw w drodze do realizacji określonych celów. Działania terrorystyczne mogą dotyczyć całej populacji, jednak najczęściej są one uderzeniem w jej niewielką część, aby pozostałych obywateli zmusić do odpowiednich zachowań.Bieda (ubóstwo) – to pojęcie ekonomiczne i socjologiczne opisujące stały brak dostatecznych środków materialnych dla zaspokojenia potrzeb jednostki, w szczególności w zakresie jedzenia, schronienia, ubrania, transportu oraz podstawowych potrzeb kulturalnych i społecznych. Bieda stanowi zagrożenie dla realizacji celów lub zadań życiowych.

    Decyzje gracza mają często istotny wpływ zarówno na rozgrywki i fabuły, np. NPC będą reagować na różne sposoby prowadzenia rozmowy, w zależności od wybranej odpowiedzi (np. chamstwo czy podkreślanie swojego ego, czyni je mniej skłonni do udzielania pomocy).

    Możliwości gracza[ | edytuj kod]

    Cele mogą zostać zrealizowane na wiele sposobów – jak w skradance, typowej strzelaninie lub uzyskanie informacji przez dialogi, dotarcie do sekretnych miejsc lub włamanie się do systemu komputerowego. W niektórych misjach gracz jest zachęcany, aby uniknąć używania siły, a niektóre aspekty tej historii może się zmienić w ciągu gry, np. w pierwszym poziomie głównym zadaniem jest uzyskanie informacji o dowódcy. Jeśli go zabijemy, wpłynie to później na interakcję z postaciami i NPC.

    Paryż (fr. Paris) – stolica i największa aglomeracja Francji, położona w centrum Basenu Paryskiego, nad Sekwaną (La Seine). Miasto stanowi centrum polityczne, ekonomiczne i kulturalne kraju. Znajdują się tu liczne zabytki i atrakcje turystyczne, co powoduje, że Paryż jest co roku odwiedzany przez ok. 30 milionów turystów.Dystopia (st.gr. δυσ – zły; τόπος – miejsce) – utwór fabularny z dziedziny literatury fantastyczno-naukowej, przedstawiający czarną wizję przyszłości, wewnętrznie spójną i wynikającą z krytycznej obserwacji otaczającej autora sytuacji społecznej. Dystopia przyjmuje pesymistyczny osąd zastanego świata, fantastyczna wizja jest zazwyczaj jego hiperboliczną konstatacją, negującą możliwość odmiany w przyszłości zastanego stanu rzeczy.

    Gra wieloosobowa[ | edytuj kod]

    Deus Ex została pierwotnie zaprojektowana jako jednoosobowa, i w pierwszych wydaniach wersji dla Windows i gra nie zawiera funkcji gry wieloosobowej. Wsparcie dla trybów gry wieloosobowej zostało później wprowadzone poprzez patch. Zawiera on trzy tryby gry: Deathmatch, Team Deathmatch oraz Basic Deathmatch. Dostępne są tylko 5 map oparte z gry jednoosobowej, jednak istnieją już zaprojektowane przez graczy (producent gry udostępnił SDK)

    Sequel ([ˈsiːkwəl]; ang. kontynuacja, dalszy ciąg, następstwo) – kontynuacja jakiegoś dzieła, najczęściej filmu, książki lub gry komputerowej, przedstawiająca dalsze losy poznanych bohaterów lub kontynuująca wątek ukazany w poprzednim dziele. Deathmatch (w skrócie DM; ang. wym. [ˈdɛθmæt͡ʃ]; znany też jako Player vs All, Free For All) – tryb rozgrywki w grach wieloosobowych, znany przede wszystkim z gier FPS. Celem gry w trybie deathmatch jest zabicie jak największej ilości graczy przed upływem limitu czasowego bądź do momentu, gdy któryś z przeciwników nie zdobędzie odpowiedniej liczby zabójstw. Zazwyczaj zabity gracz musi poczekać na swój respawn, aby grać dalej.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.
    Biblioteka Narodowa Francji (fr. Bibliothèque nationale de France, BnF) – francuska biblioteka narodowa, znajdująca się w Paryżu. Przewidziana jest jako repozytorium dla wszystkich materiałów bibliotecznych, wydawanych we Francji. Obecnym dyrektorem Biblioteki jest Bruno Racine.
    Looking Glass Studios – była amerykańska firma produkująca gry komputerowe, założona w 1990 roku przez Paula Neuratha i Neda Lernera, mająca główną siedzibę w Lexington w stanie Massachusetts. W 1994 firma przeniosła się do Cambridge. W 1997 nastąpiła fuzja z Intermetrics. Looking Glass Studios zostało rozwiązane 24 maja 2000 z powodów finansowych.
    Prequel – poprzednik, nawiązanie do jakiegoś utworu (zwykle popularnego filmu), opowiadające o wydarzeniach wcześniejszych niż opisane w pierwowzorze. Prequele zazwyczaj powstają później niż oryginalne dzieło i często są w nich wyjaśniane wątki i zdarzenia, o których opowiadała główna część. Kontynuacja utworu przedstawiająca wydarzenia późniejsze niż w pierwowzorze to sequel.
    Nowy Jork (ang. City of New York, również New York, New York City) – najludniejsze miasto w Stanach Zjednoczonych, a zarazem centrum jednej z najludniejszych aglomeracji na świecie. Nowy Jork wywiera znaczący wpływ na światowy biznes, finanse, media, sztukę, modę, badania naukowe, technologię, edukację oraz rozrywkę. Będąc między innymi siedzibą Organizacji Narodów Zjednoczonych, stanowi ważne centrum spraw międzynarodowych i jest powszechnie uważany za kulturalną stolicę świata.
    Skradanka – gatunek gier komputerowych, które nagradzają gracza za ukrywanie się i używanie podstępu w celu ominięcia bądź pokonania przeciwników. Produkcje z tego gatunku zazwyczaj pozwalają graczowi na pozostanie niewykrytym poprzez skradanie się, używanie przebrań i/lub unikanie wywoływania hałasu. Niektóre gry pozwalają graczowi wybrać pomiędzy skradankowym podejściem a bezpośrednim zaatakowaniem wrogów, mogąc nagradzać za niewykrywalne wykonanie misji. Najczęściej wykorzystywanymi motywami są działania szpiegowskie, antyterrorystyczne, złodziejskie lub skrytobójcze, a głównymi bohaterami są agenci sił specjalnych, szpiedzy, złodzieje, zabójcy lub wojownicy ninja. Niektóre produkcje łączą elementy gier skradankowych z elementami innych gatunków, na przykład first-person shooterów lub platformówek.
    {{Czasopismo infobox}} Nieznane pola: "odpowiednik". PC Gamer – czasopismo o tematyce gier komputerowych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.891 sek.