Dempsey i Firpo
Walka Jacka Dempseya z Luisem Ángelem Firpo – bokserska walka o zawodowe mistrzostwo świata w wadze ciężkiej pomiędzy Jackiem Dempseyem a Luisem Ángelem Firpo, która odbyła się 14 września 1923 roku na stadionie Polo Grounds w Nowym Jorku. Dempsey (obrońca tytułu) pokonał Firpo przez nokaut w 57. sekundzie drugiej rundy. Mimo że pojedynek trwał łącznie zaledwie 3 minuty i 57 sekund, w jego trakcie zanotowano aż 11 nokdaunów i jest on uznawany za jedną z najlepszych i najbardziej dramatycznych walk w historii pięściarstwa. Przyczynił się do zmian w przepisach regulujących zawodowy boks (w szczególności do wprowadzenia bezwzględnego wymogu stosowania tzw. zasady neutralnego narożnika), a także do popularyzacji tego sportu w USA i Argentynie.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
Jack Dempsey, właściwie William Harrison Dempsey (ur. 24 czerwca 1895, zm. 31 maja 1983) − amerykański bokser, w latach 1919-1926 mistrz świata wagi ciężkiej; przydomki ringowe: Kid Blackie (w początkowym okresie kariery), Manassa Mauler, Tiger Jack .
Dempsey i Firpo (ang. Dempsey and Firpo) – obraz olejny namalowany przez amerykańskiego malarza i litografa George’a Bellowsa w 1924, znajdujący się w zbiorach Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku.
Opis[ | edytuj kod]
Obraz przedstawia autentyczne wydarzenie do którego doszło 14 września 1923 na nieistniejącym już stadionie Polo Grounds w Nowym Jorku, podczas walki bokserskiej o zawodowe mistrzostwo świata w wadze ciężkiej. Obrońca tytułu Amerykanin Jack Dempsey pokonał Argentyńczyka Luisa Ángela Firpo w niezwykłej walce która przeszła do historii boksu.
George Bellows uchwycił dramatyczny moment pierwszej rundy walki w której Firpo tak potężnie uderzył w szczękę Dempseya że ten wypadł z ringu. Artysta który uwiecznił siebie po lewej stronie obrazu jako łysiejący mężczyzna, ułożył geometryczną kompozycję z niskim punktem widzenia, który obejmuje widza. Patrząc pod tym kątem, znajdujemy się wśród oglądających walkę którzy popychają Dempseya z powrotem na ring. Podekscytowanie jest dodatkowo potęgowane przez kontrast chromatyczny pomiędzy bokserami skąpanymi w jaskrawym świetle, a ciemną, wypełnioną dymem atmosferą wokół nich.
Przypisy[ | edytuj kod]
- ↑ Dempsey and Firpo (ang.). Whitney Museum of American Art. [dostęp 2019-05-27].