Dead Can Dance
Podstrony: 1 [2] [3]
Wielka Brytania, Zjednoczone Królestwo (ang. United Kingdom), Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (ang. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) – unitarne państwo wyspiarskie położone w Europie Zachodniej. W skład Wielkiej Brytanii wchodzą: Anglia, Walia i Szkocja położone na wyspie Wielka Brytania oraz Irlandia Północna leżąca w północnej części wyspy Irlandia. Na wyspie tej znajduje się jedyna granica lądowa Zjednoczonego Królestwa z innym państwem – Irlandią. Poza nią, Wielka Brytania otoczona jest przez Ocean Atlantycki na zachodzie i północy, Morze Północne na wschodzie, kanał La Manche na południu i Morze Irlandzkie na zachodzie.Ron Fricke - amerykański reżyser i operator filmowy, uważany za mistrza fotografii poklatkowej. Był autorem zdjęć do filmu Godfreya Reggio pt. Koyaanisqatsi (1982), a także Baraki (1992), której był reżyserem. Oba z nich odznaczają się charakterystycznymi ujęciami w znacznie przyspieszonym lub zwolnionym tempie. Na potrzeby Baraki i swoich późniejszych projektów używał zaprojektowanej przez siebie kamery 70mm. Był również reżyserem filmów IMAX Chronos (1985) i Sacred Site (1986). Jedną z jego prac są zdjęcia do fragmentów filmu Gwiezdne wojny: część III – Zemsta Sithów. W 2011 Fricke ukończył sequel do Baraki zatytułowany Samsara.
Dead Can Dance – brytyjsko-australijska grupa muzyczna prezentująca alternatywne spojrzenie na world music, z wpływami gatunków zaliczanych do szeroko pojętego dark independent. Powstała w 1981 roku w Melbourne z inicjatywy Brytyjczyka Brendana Perry’ego, do którego wkrótce dołączyła Australijka Lisa Gerrard. Zespół rozwiązano w 1998 roku. Siedem lat później, w 2005 roku, został on reaktywowany. Jednak po trasie koncertowej grupa zaprzestała grania. W 2011 roku duet wznowił działalność.
Historia[ | edytuj kod]
Choć Dead Can Dance uformowali się w 1981 roku w Melbourne, to rok później – zdegustowani wąskimi horyzontami tamtejszej sceny muzycznej – przenieśli się do Londynu. Tam w ciągu roku podpisali kontrakt z jedną z najsławniejszych wytwórni muzyki alternatywnej – 4AD. Gdy właściciel firmy, Ivo Watts-Russell, usłyszał nagranie demo grupy i powiedział: „najsilniejszym wrażeniem było poczucie czegoś wyjątkowo oryginalnego”, zwrócił także uwagę na „niezwykły głos Lisy”. W 1983 roku Dead Can Dance nagrali sesję dla Johna Peela, a niedługo później światło dzienne ujrzał ich pierwszy album zatytułowany po prostu Dead Can Dance – kolekcja utworów z lat wcześniejszych. Nie okazał się on wielkim sukcesem, podobno głównie przez problemy z dźwiękiem.
Dużo większym sukcesem można nazwać ich drugi album Spleen and Ideal, choćby dlatego, że znalazł się na drugim miejscu brytyjskiej listy przebojów muzyki niezależnej. Od tego momentu Brendan i Lisa bardziej odważnie eksperymentowali z nowymi instrumentami i formami. Wyruszyli także w trasę koncertową.
Tak naprawdę właścicielowi 4AD najbardziej spodobał się dopiero trzeci album Dead Can Dance, Within the Realm of a Dying Sun, na którym Lisa i Brendan współpracowali z producentem Johnem Riversem. To brzmiało jak nic dotąd – wspomina Ivo.
Sukces ten sprawił, że formacja jeszcze chętniej czerpała inspiracje i motywy z muzyki etnicznej, chorałów gregoriańskich czy w ogóle muzyki dawnej. W krótkim czasie pojawiła się propozycja wykorzystania muzyki duetu na potrzeby filmowych ścieżek dźwiękowych. El Nino De La Luna (Moonchild) z 1988 roku był pierwszym filmem, dla którego zespół nagrał ścieżkę; jednocześnie w filmie debiutowała jako aktorka Gerrard. Natomiast w 1989 roku ich muzyka pojawiła się w filmie Rona Fricke Baraka.
Dopiero w 1993 roku ukazał się album Toward the Within z zapisem ich występu na żywo.
1998 roku, dwa lata po wydaniu ostatniej studyjnej płyty (Spiritchaser) oficjalnie ogłoszono rozpad zespołu pomimo wcześniejszych planów na nowy materiał. Z ówczesnych sesji nagraniowych ostał się tylko jeden utwór - The Lotus Eaters.
W 2005 roku Dead Can Dance ogłosiło reaktywację i zagrało kilkadziesiąt koncertów w Europie i Ameryce Północnej. Nie zaowocowała ona jednak nowym albumem, mimo że grano wtedy na koncertach kilka premierowych kompozycji. Jak w późniejszych wywiadach wyjaśniali członkowie zespołu spowodowane było to zmęczeniem po długiej serii koncertów. Zespół rozpadł się ponownie, bez planów na ponowne wznowienie działalności.
Jednakże, w 2011 roku zespół ponownie się uaktywnił i w 2012 zapowiedziano premierę pierwszego od 16 lat studyjnego albumu (Anastasis). W latach 2012–2013 formacja odbyła promujące go największe jak dotąd światowe tournée obejmujące obie Ameryki, Europę, Azję i Australię.
Zespół odwiedził Polskę pięciokrotnie - w 2005 i 2012 roku, dając koncerty w Warszawskiej Sali Kongresowej, oraz w 2013 roku wracając na trzy kolejne koncerty w Polsce (Wrocław, Sopot, Zabrze).
W 2018 roku zapowiedziano premierę nowego wydawnictwa zespołu - albumu Dionysus, a na następny rok obejmującą Europę trasę „A Celebration - Life & Works 1980-2019” (w tym dwa koncerty w warszawskiej hali Torwar) mającą prezentować, oprócz kompozycji z Dionysus, przekrojowy set oparty w dużej mierze na wczesnej twórczości zespołu. Brendan Perry powiedział o nadchodzącej trasie:
Będzie coś z Dionysusa, ale zamierzamy się skupić przede wszystkim na przypomnieniu materiału z przeszłości, w tym utworów, których nigdy wcześniej nie wykonywaliśmy na koncertach, również ze wspomnianego już Within the Realm of a Dying Sun czy Spleen and Ideal. Będą też naprawdę stare piosenki, znane światu tylko z sesji dla Johna Peela. Planujemy podróż przez naszą muzykę od jej samego zarania do teraźniejszości
Melbourne (wym. [ˈmelbən] lub [ˈmɛlbərn]) – w latach 1901–1927 stolica Australii, największe miasto stanu Wiktoria oraz drugie pod względem wielkości w Australii (po Sydney), z liczbą ludności wynoszącą 4,8 mln mieszkańców. Uznane przez czasopismo „The Economist” za „Najlepsze miasto do życia na świecie” w latach 2011–2017. W Melbourne – obok Sydney – znajduje się największe skupisko polonijne Australii. Siedziba konsula honorowego Polski. Into the Labyrinth – szósty studyjny album zespołu Dead Can Dance, nagrany w Quivy Church w Hrabstwie Cavan w Irlandii.