• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • DLL

    Przeczytaj także...
    ActiveX – rodzaj komponentów i kontrolek możliwy do użycia w programach pisanych za pomocą takich narzędzi jak Delphi, Visual Basic, C++, Java, Power Builder i wielu innych. Technologia ActiveX pozwala na przekazywanie danych pomiędzy różnymi aplikacjami działającymi pod kontrolą systemów operacyjnych Windows. Technologia ta jest ułatwieniem dla programisty - pozwala oszczędzić czas, który trzeba by poświęcić na pisanie własnych sposobów komunikacji pomiędzy programami.Biblioteka statyczna - to w informatyce rodzaj biblioteki funkcji i podprogramów, która łączona jest z programem w momencie konsolidacji (jeden z etapów kompilacji). W systemach z rodziny Windows pliki bibliotek mają zazwyczaj rozszerzenia .lib lub .obj, natomiast w systemach z rodziny Unix .a lub .o.
    Podprogram (inaczej funkcja lub procedura) - termin związany z programowaniem proceduralnym. Podprogram to wydzielona część programu wykonująca jakieś operacje. Podprogramy stosuje się, aby uprościć program główny i zwiększyć czytelność kodu.

    DLL (z ang. Dynamic-Link Library – biblioteka łączona dynamicznie) – biblioteka współdzielona (z ang. shared library) w środowisku Microsoft Windows, przechowująca implementacje różnych podprogramów programu lub zasoby programu. Podprogramy i zasoby zawarte w bibliotece DLL mogą być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem innej biblioteki DLL) przez dowolny plik wykonywalny, sama biblioteka DLL nie jest samodzielnym programem.

    C# (C Sharp, dosłownie "C-krzyżyk", "cis") – obiektowy język programowania zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Andersa Hejlsberga dla firmy Microsoft.Embarcadero Delphi – nazwa środowiska programistycznego rozwijanego obecnie przez firmę Embarcadero (środowisko zostało stworzone w 1995 roku przez firmę Borland jako Borland Delphi).

    Korzyści z użycia bibliotek DLL są następujące:

  • Mniejsze zużycie pamięci operacyjnej i pamięci wirtualnej (ang. swap)
  • Mniejsze zapotrzebowanie na pamięć nieulotną (dyskową) z powodu mniejszego rozmiaru aplikacji
  • Utrzymanie aplikacji (w tym wprowadzanie poprawek) jest prostsze i efektywniejsze
  • Dzięki bibliotekom DLL można rozszerzać funkcje po zainstalowaniu aplikacji, bez potrzeby przeprowadzania aktualizacji systemu
  • Biblioteki DLL zawierają mechanizmy pozwalające wykorzystywać ich funkcje z poziomu różnych języków programowania (tzw. Binding|binding)
  • Biblioteki DLL, dzięki możliwości przechowywania zasobów systemowych, pozwalają na tworzenie oprogramowania na różne rynki (w tym wielu wersjach językowych)
  • Funkcje biblioteki dynamicznej (DLL) mogą być jednocześnie (w tym samym czasie) importowane przez wiele programów (stąd określenie: biblioteka współdzielona). W przeciwieństwie do bibliotek statycznych, które są łączone z programem w czasie jego konsolidowania, biblioteki DLL importowane dynamicznie są oddzielnym fragmentem programu i ich modyfikacja nie wymaga przeprowadzenia ponownej konsolidacji programów. Z drugiej strony, gdyby wystąpił problem z biblioteką (w postaci braku pliku biblioteki, braku importowanych funkcji lub problemu z wczytywaniem biblioteki), całkowicie uniemożliwia to uruchomienie programu.

    Asembler (z ang. assembler) – termin informatyczny związany z programowaniem i tworzeniem kodu maszynowego dla procesorów. W języku polskim oznacza on program tworzący kod maszynowy na podstawie kodu źródłowego (tzw. asemblacja) wykonanego w niskopoziomowym języku programowania bazującym na podstawowych operacjach procesora zwanym językiem asemblera, popularnie nazywanym również asemblerem. W tym artykule język programowania nazywany będzie językiem asemblera, a program tłumaczący – asemblerem.Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.

    Biblioteki DLL mogą być obecne w pamięci operacyjnej podczas całego cyklu życia programu (taki tryb nazywa się z ang. run-time dynamic linking) lub załadowane na żądanie w określonym momencie działania programu (load-time dynamic linking). Drugi tryb wymaga bardziej zaawansowanej obsługi ze strony programisty, lecz pozwala lepiej zarządzać zasobami w systemie: załadować bibliotekę gdy faktycznie jest potrzebna i odłączyć bibliotekę gdy nie jest już potrzebna). Ten drugi sposób pozwala wykorzystać biblioteki DLL w różnych programach jako wtyczki.

    Konsolidacja (linkowanie od ang. link - łączyć) to proces polegający na połączeniu skompilowanych modułów (plików zawierających kod obiektowy lub plików bibliotek statycznych) i utworzeniu pliku wykonywalnego lub rzadziej innego pliku obiektowego. Dodatkowo podczas konsolidacji do pliku wynikowego mogą być dołączone odpowiednie nagłówki i informacje charakterystyczne dla konkretnego formatu pliku wykonywalnego.Visual Basic to język programowania wysokiego poziomu i narzędzie programowania firmy Microsoft. Składnia jest oparta na języku BASIC, ale unowocześniona. Zawiera kilkaset instrukcji, funkcji i słów kluczowych. Nie jest językiem w pełni obiektowym, gdyż nie udostępnia np. możliwości dziedziczenia, czy polimorfizmu. Wykorzystuje technologię ActiveX.

    W systemie Microsoft Windows biblioteki DLL mają rozszerzenia .dll, .ocx (gdy biblioteka jest kontrolką ActiveX), .cpl (gdy biblioteka jest rozszerzeniem Panelu Sterowania), .drv (gdy jest przestarzałym sterownikiem), i mogą być wykorzystane w programach napisanych w różnych językach przeznaczonych na platformę Windows, m.in. w Visual Basicu, C/C++/C#, Object Pascalu (Delphi) czy asemblerze.

    Biblioteka dynamiczna – rodzaj biblioteki, która łączona jest z programem wykonywalnym dopiero w momencie jego wykonania. Aby tego dokonać, system operacyjny komputera musi posiadać pewne funkcje, które umożliwiają łączenie dynamiczne.Zasoby programu (z ang. resources). W środowisku Windows: pliki wykonywalne EXE, przeznaczone na platformę Win32 i biblioteki DLL są podzielone na 2 segmenty: kod i dane (zasoby). W segmencie danych (zasobów) można umieścić następujące elementy:

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Biblioteki DLL (ang.) – informacje w sieci MSDN
  • Czym jest DLL? (ang.) – informacje na stronach pomocy technicznej Microsoft
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Microsoft Support: What is a DLL
    2. Create C/C++ DLLs in Visual Studio | Microsoft Docs, docs.microsoft.com [dostęp 2019-06-27] (ang.).
    3. About Dynamic-Link Libraries - Windows applications | Microsoft Docs, docs.microsoft.com [dostęp 2019-06-27] (ang.).
    Plik wykonywalny, plik uruchamialny (ang. executable) – plik, który może być uruchomiony bezpośrednio w środowisku systemu operacyjnego. Zawiera instrukcję w postaci pozwalającej na jej zrealizowanie przez komputer. Biblioteka współdzielona (ang. shared library, shared object) - jednolita, kompletna biblioteka ładowana w całości do pamięci podczas uruchamiania programu. Raz załadowana może być wykorzystywana przez wiele programów (jak wskazuje nazwa, jest współdzielona pomiędzy programami) bez potrzeby ponownego jej ładowania.




    Warto wiedzieć że... beta

    C – imperatywny, strukturalny język programowania wysokiego poziomu stworzony na początku lat siedemdziesiątych XX w. przez Dennisa Ritchiego do programowania systemów operacyjnych i innych zadań niskiego poziomu.
    Implementacja (wdrożenie, przystosowanie, realizacja, łac.ang. implementation) – w informatyce – proces przekształcania abstrakcyjnego opisu systemu lub programu na obiekt fizyczny: komputer lub działający program zapisany w konkretnym języku programowania; także obiekt fizyczny będący efektem takiego przekształcenia, np. implementacja systemu operacyjnego (wdrożenie systemu) lub kompilatora dla konkretnego typu komputera.
    Wtyczka (ang. plug-in, add-on) dodatkowy moduł do programu komputerowego który rozszerza możliwości wyjściowego produktu.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.