• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • DKW F102

    Przeczytaj także...
    Prędkość maksymalna to największa możliwa do osiągnięcia przez pojazd prędkość w ruchu poziomym (prostopadle do siły grawitacji). Jest ona funkcją konstrukcji pojazdu i warunków zewnętrznych.Auto Union 1000 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę Auto Union w latach 1958-1963. Dostępny jako: 2-drzwiowe coupé, 2-drzwiowy kabriolet, 3-drzwiowe kombi oraz 2- lub 4-drzwiowy sedan. Następca modelu DKW 3=6. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R3 o pojemności jednego litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model DKW F102.
    Audi F103 - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę Audi od sierpnia 1965 do lipca 1972. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowe kombi. Zastąpił on nieudany model DKW F102. Do napędu użyto nowych czterosuwowych silników R4 o pojemnościach: 1,5, 1,7 oraz 1,8 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez model 80 B1. Wyprodukowano 416 853 egzemplarzy modelu (386 361 sedanów i 27 492 kombi).

    DKW F102samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę Auto Union, następnie Volkswagen AG w latach 1964-1966. Dostępny jako 2- i 4-drzwiowy sedan. Następca samochodu Auto Union 1000. Do napędu użyto dwusuwowego silnika R3 o pojemności 1,2 litra. Moc przenoszona była na oś przednią poprzez 4-biegową, manualną, w pełni zsynchronizowaną skrzynię biegów. Samochód został zastąpiony przez Audi F103. Samochód nie odniósł zakładanego sukcesu, co więcej przyczynił się do znacznych strat finansowych po stronie producenta. Stało się to głównie z powodu użytego silnika - jednostki dwusuwowe w latach 60. zaczęły być uważane za rozwiązanie przestarzałe. Volkswagen w roku 1966 postanowił dokonać radykalnych zmian produkowanego modelu. Samochód przystosowano do montażu jednostek czterosuwowych. Nowy samochód otrzymał nazwę Audi 60. F102 zaprezentowany został we wrześniu 1963, aczkolwiek produkcja dwudrzwiowego wariantu ruszyła w marcu 1964, a czterodrzwiowego - w styczniu 1965. Wyprodukowano 50 053 egzemplarzy F102.

    Autosegment D – klasa średnia samochodów osobowych. Są to względnie duże i wygodne auta rodzinne. Do klasy tej zaliczane są klasyczne auta osobowe charakteryzujące się wymiarami większymi od aut kompaktowych, zapewniającymi w miarę wygodną jazdę dla pięciu osób na dłuższych trasach. Wyposażone zazwyczaj w obszerny bagażnik, jednak nieco mniejsze i skromniej wyposażone od samochodów segmentu E.R3 – oznaczenie rzędowego silnika spalinowego o trzech cylindrach ułożonych w jednym rzędzie. Ponieważ pełny cykl pracy silnika czterosuwowego wynosi 720° - zatem w takim silniku kąt obrotu wału korbowego ustawiony jest jako 240° – sąsiednie czopy na wale korbowym są przesunięte w stosunku do osi wału o ten kąt tak, by fazy pracy poszczególnych cylindrów były przesunięte w czasie o tyle, aby suw pracy był w równych odstępach czasu. Tak ustawiony kąt pozwala zminimalizować drgania silnika. Dla lepszego wyrównoważenia często stosuje się wałki wyrównoważające. Kolejność zapłonu dla silnika czterosuwowego to 1-2-3 lub 1-3-2. W przypadku silnika dwusuwowego (gdzie pełem cykl pracy wynosi 360° - czopy korbowe są przesunięte względem siebie o kąt 120°. Z uwagi na dobre wyrównoważnenie takiego silnika przez wiele lat układ R3 był stosowany zasadniczo tylko dla dwusuwów. Coraz częstsze od lat 70. XX wieku stosowanie przeniesienia napędu samochodów osobowych na przednią oś praktycznie wymusiło poprzeczne ustawienie silnika - i aby zmniejszyć jego długość zastosowano układ R3.

    Dane techniczne[ | edytuj kod]

    Tył nadwozia

    Silnik[ | edytuj kod]

  • R3 1,2 l (1175 cm³), dwusuw
  • Układ zasilania: gaźnik Solex
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 85,50 mm × 68,00 mm
  • Stopień sprężania: 7,5:1
  • Moc maksymalna: 70 KM (51,5 kW) przy 4500 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 103 N•m przy 2500 obr/min
  • Osiągi[ | edytuj kod]

  • Prędkość maksymalna: 135 km/h
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Basil Cardew: Daily Express Review of the 1966 Motor Show. Londyn: Beaverbrook Newspapers Ltd, 1966.
    2. Werner Oswald, Deutsche Autos 1945–1990, vol. 4, ​ISBN 3-613-02131-5​, p. 421
    3. DKW F102 (ang.). W: motorbase.com [on-line]. [dostęp 2010-09-02].

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • DKW F102 technical specifications (ang.). W: carfolio.com [on-line]. [dostęp 2010-09-02].
  • Volkswagen Aktiengesellschaft (w skrócie VW AG) – niemiecki koncern samochodowy z siedzibą w Wolfsburgu w Dolnej Saksonii, zatrudniający około 336 tys. pracowników (czerwiec 2008). Łączna produkcja samochodów koncernu w 2007 roku wyniosła 6 213 000 sztuk (bez firm MAN i Scania). Posiada on 48 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Działa w 154 krajach za pośrednictwem 175 spółek.Napęd przedni (ang. FWD – Front Wheel Drive) – rodzaj przeniesienia napędu stosowany w pojazdach silnikowych, moment obrotowy przekazywany jest na przednią oś pojazdu. Jedynym rozwiązaniem stosowanym przy przednim napędzie jest umieszczenie silnika z przodu pojazdu. Sam silnik zaś, może być umieszczony:




    Warto wiedzieć że... beta

    Moment siły (moment obrotowy) siły F względem punktu O – iloczyn wektorowy promienia wodzącego r, o początku w punkcie O i końcu w punkcie przyłożenia siły, oraz siły F:
    Wat – jednostka mocy lub strumienia energii w układzie SI (jednostka pochodna układu SI), oznaczana symbolem W. Nazwa wat pochodzi od nazwiska brytyjskiego inżyniera i wynalazcy Jamesa Watta.
    Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.
    Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym suw pracy następuje co drugi suw (przemieszczenie od górnego do dolnego skrajnego położenia) tłoka, a więc za każdym obrotem wału korbowego. Osiągają dzięki temu wyższą moc jednostkową, niż czterosuwowe (w czterosuwie jeden cykl pracy przypada na dwa obroty wału). Suw ssania i sprężania znany z cyklu czterosuwowego zastąpiony jest tzw. cyklem płukania, przeprowadzanym przez zewnętrzną względem cylindra pompę ładującą.
    Niutonometr, N·m – jednostka momentu pary sił w układzie SI. Nazwa "Niutonometr" jest nazwą uproszczoną i zwyczajową. W mechanice poprawna nazwa jednostki to "Niuton razy metr".
    Auto Union GmbH – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała 1932 przez połączenie czterech niemieckich producentów samochodów: Audi, DKW, Horch i Wanderer. Spółka ta miała siedzibę w Zwickau w Saksonii. W Niemczech Zachodnich spółka istniała pod tą nazwą do 1965 roku. Na bazie zakładu w Zwickau w NRD powstała firma VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau produkująca m.in. samochody Trabant.
    Sedan, kareta, notchback (ang. notch - szczebel, stopień; back - tył) - rodzaj trójbryłowego, zamkniętego nadwozia samochodu osobowego, z wyraźnie oddzielonym przedziałem silnikowym i bagażowym. W okresie od lat 50. do 90. XX wieku był to najczęściej spotykany rodzaj nadwozi samochodowych, obecnie wciąż nadwozie typu sedan uważane jest za klasyczne i eleganckie.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.75 sek.